Kodiaq vragen en weetjes

Ik heb de Quatrac 5 van Vredestein, is niet de beste uit de laatste test overigens, maar wel een goede band waar ik dik tevreden over ben.

Ik twijfel nog tussen winterbanden of all seasons in de winter, maar moet nu toch echt eens een keer de knoop doorhakken... Wat gaf bij jullie de doorslag? Zijn er testresultaten die laten zien dat all seasons het beter doen dan winterbanden in de gemiddelde Nederlandse winter? ik rij eigenlijk alleen in NL en overweeg daarom Michelin crossclimate omdat deze het best uit de test komen volgens mij.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Toet toet

Senior Member
Testen gaven aan dat het beste is winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.
All seasons, zelfs de winnende Michelin, blijven een compromis volgens de test.

Canon-Eye

Forumguru
All seasons, zelfs de winnende Michelin, blijven een compromis volgens de test
Maar dan wel een bijzonder goed bruikbaar compromis voor het type "winter" zoals we dat doorgaans in onze lage landen bij de zee beleven.
Dus als je in de winter niet naar wintersportgebieden reist, kun je prima voor een van de modernste allrounders kiezen.
Spaart tijd, moeite en geld. Ik ben ook overgestapt op CrossClimates en dat bevalt me zeer goed.

VanRoyal

Forumguru
Toch even aanhaken op de winterbandendiscussie. Ik weet dat er een apart topic voor is, maar daar is de activiteit nogal laag en gaat niet specifiek over de Kodiaq.

Volgens de handleiding mogen / kunnen sneeuwkettingen alleen op 215/65 R17 wielen. Ik meen te hebben gelezen dat er een 'lage' ketting is die ook op de 18" kan, maar die is kneiterduur dacht ik. Ik heb in alle jaren dat ik op wispo ben geweest nog nooit kettingen om hoeven leggen, al lagen ze wel altijd in de achterbak, maar een paar honderd euro uitgeven voor iets dat ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken vind ik nogal zonde. Klopt dit, of is de handleiding heel voorzichtig in de specificaties?

Terug naar 17" in de winter vind ik eigenlijk ook geen optie, 18" is al net aan ;) Weet nu dus eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen: Complete set 17" of 18" kopen, alleen banden kopen en die laten wisselen elk seizoen. Wat is wijsheid?

Ik heb op basis van ANWB test Dunlops onder laten zetten. Ben erg tevreden. Rijden beter dan mijn Conti zomer banden qua geluid en comfort.

Momenteel rijd ik de Octaivia 3 ( laatste nieuwe ) als inloopwagen, heerlijke wagen btw, maar mijn ruitenvloeistof vliegt er door heen, elke keer als ik de ramen schoonmaak, hup de koplampen ook en ook de lampen gaan even uit als je sproeit, erg vervelend als je achter iemand rijd, hij denkt gelijk dat je knippert met je lampen

vraagje ivm sms berichten: Mijn iPhone 6S is via bluetooth verbonden met het Columbus-systeem. Op zich werken alle functies goed, met uitzondering van SMS. Om de een of andere reden neemt hij enkel de sms van de extra simkaart die ik gebruik voor de connect. Wanneer ik bel of gebeld wordt is dit via de iPhone-sim. Hij toont dus geen SMS die ik op mijn telefoon binnenkrijg. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpassen, wat ik verkeerd doe?

Frenk21

Forumguru
Momenteel rijd ik de Octaivia 3 ( laatste nieuwe ) als inloopwagen, heerlijke wagen btw, maar mijn ruitenvloeistof vliegt er door heen, elke keer als ik de ramen schoonmaak, hup de koplampen ook en ook de lampen gaan even uit als je sproeit, erg vervelend als je achter iemand rijd, hij denkt gelijk dat je knippert met je lampen
De lamoen knipperen niet, maar door de vloeistof die erop gespoten wordt lijkt dat zo. Bij mijn Kodiaq heb ik daar geen last meer van. Ik heb op de LED verlichting voor géén koplampsproeiers meer.

Canon-Eye

Forumguru
Het meedoen van de koplampsproeiers is toch via vcds of zo in te stellen op X maal per aantal sproeibeurten?
Dat was althans bij mijn voorgaande O2 met xenon dimlicht al zo, kan me slecht voorstellen dat dit is wegbezuinigd...

Nick2203

Forumguru
Terug naar 17" in de winter vind ik eigenlijk ook geen optie, 18" is al net aan ;) Weet nu dus eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen: Complete set 17" of 18" kopen, alleen banden kopen en die laten wisselen elk seizoen. Wat is wijsheid?

Wat wijsheid is weet niemand. Ik heb me braaf aan de voorschriften van Skoda gehouden en een set Maks gekocht met 215/65 R17 bandjes. Aangevuld met pewax snox suv 570 kettingen.

Als je de kettingen echt nodig hebt (in 15 jaar Frankrijk nu 4x maar tegelijk 15 jaar Oostenrijk nog nooit (ga 2x per jaar, afwisselend Frankrijk met vrienden en Oostenrijk met familie) dan ben je er wel heeeeeel blij mee, kan ik je verzekeren...

Mocht je niet op wintersport gaan, dan zou ik in de winter de all-weathers adviseren.

johnboy

Donateur
De lamoen knipperen niet, maar door de vloeistof die erop gespoten wordt lijkt dat zo. Bij mijn Kodiaq heb ik daar geen last meer van. Ik heb op de LED verlichting voor géén koplampsproeiers meer.
Mijn Kodiaq 1.4 TSI Style Business heeft wel koplampsproeiers...hoezo bij jou niet?

Ja inderdaad , stond toevallig voor een showroom met spiegel, als ik spoot , dan blijven de lampen branden, vroeg me inderdaad af om de kodiaq gebruikers toch ook ondervinden dat hun ruiterwisservloeistof snel op is, ik moet er elke week wel 3 a 4 liter in gooien omdat hij leeg is,

Nu mijn prive auto, spuit de lampen om de vier keer dat ik de ramen doe, is wel fijn vindt ik, nu is het elke keer

johnboy

Donateur
Ik zal morgen ff kijken naar de info van begin dit jaar. Kan me niet heugen dat het iets apart was. Dacht standaard bij full led. Weet niet zeker meer.

Frenk21

Forumguru
Als het standaard was, zijn ze het bij mij vergeten denk ik. Ik had verwacht dat het er wel,op zou zitten. Op de configutator kan ik het ook niet terug vinden

EdK

Forumguru
had het op de Yeti en nu ook op de Fabia...... tsja of ik er op zit te wachten dat het erbij zit ?
Neuhhhh niet echt, het slurpt vloeistof en of het nu echt de lampen schoonhoud ?

Bovenaan Onderaan