Kodiaq vragen en weetjes

Fdierckx

Nieuw lid
Ik volg dit forum al een tijdje maar nog nooit iets gepost ...

Vandaag (eindelijk) mijn Kodiaq opgehaald bij de dealer. (bestelling dateert van februari 2017)
Vrij standaard (belgische) Style met 150pk TDI.
Wat viel me op in de handleiding : een beschrijving van het 'digitale instrumentenpaneel' ...
Kan dit al besteld worden ?

kodiaq.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijl

marang73

Forumguru
Van die opties die je nooit eerder hebt gehad maar nu je ze hebt volgende zeker weer kiest: stuur- en stoelverwarming
 

Fdierckx

Nieuw lid
Ik beschik over de standkachel, die via SkodaConnect mooi vanop afstand bediend kan worden.
Is zeer leuke optie in deze omstandigheden, hoewel een 4x4 in dit weer nog beter was geweest.
Stoel en stuurverwarming heb ik ook, maar als de wagen binnen warm is, is dat natuurlijk minder noodzakelijk.
 

massis

Senior Member
Van die opties die je nooit eerder hebt gehad maar nu je ze hebt volgende zeker weer kiest: stuur- en stoelverwarming

Stuurverwarming viel net buiten mijn budget helaas, ik mis'm nu wel...

Ik beschik over de standkachel, die via SkodaConnect mooi vanop afstand bediend kan worden.
Is zeer leuke optie in deze omstandigheden, hoewel een 4x4 in dit weer nog beter was geweest.
Stoel en stuurverwarming heb ik ook, maar als de wagen binnen warm is, is dat natuurlijk minder noodzakelijk.
4x4 heb je op normale wegen in Nederland eigenlijk niet nodig, ook niet met dit weer, mits je goede winterbanden hebt. Sterker nog: uit tests blijkt dat je met goede winterbanden in 2WD stukken beter de weg op kan dan met 4x4 en zomerbanden of zelfs all-seasons.
 
Ik beschik over de standkachel, die via SkodaConnect mooi vanop afstand bediend kan worden.
Is zeer leuke optie in deze omstandigheden, hoewel een 4x4 in dit weer nog beter was geweest.
Stoel en stuurverwarming heb ik ook, maar als de wagen binnen warm is, is dat natuurlijk minder noodzakelijk.

Auto in België besteld? Of heb je dit na aflevering laten inbouwen? Ik wilde dit laten inbouwen aangezien de optie in NL niet leverbaar is, maar eerste reactie is: is niet mogelijk, ga maar naar Webasto. Dan integreert het echter niet zo mooi als jij aangeeft.
 
Auto in België besteld? Of heb je dit na aflevering laten inbouwen? Ik wilde dit laten inbouwen aangezien de optie in NL niet leverbaar is, maar eerste reactie is: is niet mogelijk, ga maar naar Webasto. Dan integreert het echter niet zo mooi als jij aangeeft.
Ik heb tot nu toe in iedere auto een standkachel gehad. In 80% was het van fabriek uit ingebouwd en werkte het softwarematig via de boordcomputer of afstandsbediening. En daar zat vaak een aantal beperkingen aan. Regelmatig werkte het niet omdat het brandstofniveau in de tank te laag was, er te weinig spanning was rekeninghoudend met starten na het verwarmen of de buitentemperatuur was domweg te hoog. Deze irritante beperkingen heb ik ook al gelezen over het systeem dat Skoda gebruikt. Overigens een reguliere standkachel verwarmt eerst het koelwater tot een bepaalde temperatuur om vervolgens de thermostaat te laten openen en daardoor het motorblok te verwarmen. Dit laten werken van de standkachel, kan tot max. een uur worden ingesteld. Bij de affabriek systemen werkt het max. een half uur en dan is alleen de koelvloeistof in de kachelradiator verwarmt en is de motor dus nog steeds koud. in het laatste geval, is prettig wegrijden met een reeds aanwezige motorwarmte er dus niet bij! Vaak kun je bij (Duitse) inbouwers enige tijd na introductie van in dit geval de Kodiaq, inbouw/ombouw sets kopen voor de betreffende auto. Kijk maar eens op ebay. Het laten inbouwen van een Webasto of Eberspächer geeft vaak problemen in het elektronische systeem van de auto! En dat zorgt voor veel frustratie en vooral ergernis. De dealer kan en wil je niet helpen en heeft ook geen kennis in huis mbt. dergelijke accessoires. In al deze gevallen spreek ik helaas uit ervaring. In landen als Duitsland, Luxemburg of België kun je het als optie bestellen bij alle duitse merken en ook Skoda. Daar heeft men wel kennis en ervaring.
 

CDK

Forumguru
4x4 heb je op normale wegen in Nederland eigenlijk niet nodig, ook niet met dit weer, mits je goede winterbanden hebt. Sterker nog: uit tests blijkt dat je met goede winterbanden in 2WD stukken beter de weg op kan dan met 4x4 en zomerbanden of zelfs all-seasons.
Ik weet niet welke test dat is, ben ik ook niet benieuwd naar overigens, maar heb wel een grappig detail te melden, geen test, gewoon praktijkervaring
Gisterenavond stond ik langs de straat geparkeerd bij mijn overburen. Het had flink gesneeuwd en de sneeuwschuiver was langs geweest, de buurman met z’n 2WD Tiguan mét winterbanden kwam niet meer over de opgeschoven sneeuw heen en zat zo vast als een huis. Mijn 4WD met Quatrac 5 banden had er geen enkele moeite mee, zelfs niet met het los trekken van de buurman
Dus laat de testen maar lekker het “tegendeel” bewijzen, maar waar een ander vast zit in de sneeuw of bagger daar ploeg ik gewoon doorheen
 

massis

Senior Member
Ik weet niet welke test dat is, ben ik ook niet benieuwd naar overigens, maar heb wel een grappig detail te melden, geen test, gewoon praktijkervaring
Gisterenavond stond ik langs de straat geparkeerd bij mijn overburen. Het had flink gesneeuwd en de sneeuwschuiver was langs geweest, de buurman met z’n 2WD Tiguan mét winterbanden kwam niet meer over de opgeschoven sneeuw heen en zat zo vast als een huis. Mijn 4WD met Quatrac 5 banden had er geen enkele moeite mee, zelfs niet met het los trekken van de buurman
Dus laat de testen maar lekker het “tegendeel” bewijzen, maar waar een ander vast zit in de sneeuw of bagger daar ploeg ik gewoon doorheen

Ingegraven worden door een sneeuwschuiver noem ik ook niet bepaald "normale wegen" :tongue:

Sowieso is een 4WD mét winterbanden natuurlijk nog de absolute winnaar.

Leuk filmpje van AutoExpress die dit testten:
 
Ik heb tot nu toe in iedere auto een standkachel gehad. In 80% was het van fabriek uit ingebouwd en werkte het softwarematig via de boordcomputer of afstandsbediening. En daar zat vaak een aantal beperkingen aan. Regelmatig werkte het niet omdat het brandstofniveau in de tank te laag was, er te weinig spanning was rekeninghoudend met starten na het verwarmen of de buitentemperatuur was domweg te hoog. Deze irritante beperkingen heb ik ook al gelezen over het systeem dat Skoda gebruikt. Overigens een reguliere standkachel verwarmt eerst het koelwater tot een bepaalde temperatuur om vervolgens de thermostaat te laten openen en daardoor het motorblok te verwarmen. Dit laten werken van de standkachel, kan tot max. een uur worden ingesteld. Bij de affabriek systemen werkt het max. een half uur en dan is alleen de koelvloeistof in de kachelradiator verwarmt en is de motor dus nog steeds koud. in het laatste geval, is prettig wegrijden met een reeds aanwezige motorwarmte er dus niet bij! Vaak kun je bij (Duitse) inbouwers enige tijd na introductie van in dit geval de Kodiaq, inbouw/ombouw sets kopen voor de betreffende auto. Kijk maar eens op ebay. Het laten inbouwen van een Webasto of Eberspächer geeft vaak problemen in het elektronische systeem van de auto! En dat zorgt voor veel frustratie en vooral ergernis. De dealer kan en wil je niet helpen en heeft ook geen kennis in huis mbt. dergelijke accessoires. In al deze gevallen spreek ik helaas uit ervaring. In landen als Duitsland, Luxemburg of België kun je het als optie bestellen bij alle duitse merken en ook Skoda. Daar heeft men wel kennis en ervaring.

Dank voor je uitgebreide verslag Huib. Wat ga jij doen in de Kodiaq? Of heb je al iets ingebouwd?
 

Fdierckx

Nieuw lid
Auto in België besteld? Of heb je dit na aflevering laten inbouwen? Ik wilde dit laten inbouwen aangezien de optie in NL niet leverbaar is, maar eerste reactie is: is niet mogelijk, ga maar naar Webasto. Dan integreert het echter niet zo mooi als jij aangeeft.

Wagen idd (Belg zijnde) in België besteld, waar standverwarming een ‘gewone’ optie is, van ongeveer 1000 € ...
 
Dank voor je uitgebreide verslag Huib. Wat ga jij doen in de Kodiaq? Of heb je al iets ingebouwd?
Beste Paul. Ik ga in deze auto niets meer inbouwen. Zoals ik al schreef, bevalt het originele systeem met zijn beperkte warmte opbrengst mij niet. Via een dealer van Webasto zal mij ook niet bekoren met al de storingen in het vooruitzicht.
En geloof me, het is zo'n ingewikkelde materie - het samengaan van de autoelectronica en een "gewone standkachel"- dat je er niet vrolijk van wordt als er problemen zijn en je door geen van de partijen wordt, geholpen. En weet je, het
systeem met intelligente afstandsbediening kost ongeveer € 2.300,= Ik doe het maar met de aanwezige stoel- voorruit en stuurverwarming :). Wist je trouwens dat in het verleden, (turbo) diesels waren voorzien van een "zuheitzer". Dit was gewoon een standkachel van Webasto, die pas in werking trad, wanneer de motor niet voldoende warmte aan de ingestelde kachel kon leveren. Door aftermarket een ombouwsetje te kopen, werd deze zuheitzer aangepast om ook als echte standkachel te werken. Vaak bestond deze set uit een nieuw kachelbedienpaneel, verschillende slangkoppelingen en div. elektronische aanpassingen, alsmede eventueel een handzender of timerklokje.
Door de huidige milieu en verbruikscijfers, gebruiken de autofabrikanten geen diesel verbruikende zuheitzers meer en worden daarvoor snel verwarmende elektrische "hulpkachels" gemonteerd. Dit geldt om. voor alle VAG, BMW en Mercedes diesels.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik wou je het niet onthouden. En...lezen kost energie en energie, is ondermeer warmte en dat zonder standkachel! Of begrijp ik het nu niet meer ;) . Groeten Huib.
 

Rallye

Forumguru
@Huib 190pk DSG-7 4x4 SB Ik heb in mijn huidige en mijn vorige auto ook een standkachel laten inbouwen. Ik heb dus geen ervaring met af-fabriek ingebouwde standkachels. Jouw verhaal over en verschil in warmte-opbrengst tussen af-fabriek en achteraf ingebouwde standkachels komt mij echter vreemd voor. Voorzover ik weet komen de door VAG af-fabriek ingebouwde standkachels gewoon van Webasto en is alles daaraan, behalve de aansturing die bij af-fabriek via knoppen op het dashboard kan hetzelfde.... Ik zou, indien mogelijk, volgende keer graag voor een af-fabriek standkachel kiezen (veel goedkoper en geïntegreerd met de auto), mits mijn telefoonbediening daarop kan worden aangesloten.

Mijn standkachel is gewoon aangemeld bij de auto; nooit elektrische poroblemen gehad. Zonder aanmelding kan de auto inderdaad denken dat er iets misgaat als hij “zomaar” warm wordt.
 
@Huib 190pk DSG-7 4x4 SB Ik heb in mijn huidige en mijn vorige auto ook een standkachel laten inbouwen. Ik heb dus geen ervaring met af-fabriek ingebouwde standkachels. Jouw verhaal over en verschil in warmte-opbrengst tussen af-fabriek en achteraf ingebouwde standkachels komt mij echter vreemd voor. Voorzover ik weet komen de door VAG af-fabriek ingebouwde standkachels gewoon van Webasto en is alles daaraan, behalve de aansturing die bij af-fabriek via knoppen op het dashboard kan hetzelfde.... Ik zou, indien mogelijk, volgende keer graag voor een af-fabriek standkachel kiezen (veel goedkoper en geïntegreerd met de auto), mits mijn telefoonbediening daarop kan worden aangesloten.

Mijn standkachel is gewoon aangemeld bij de auto; nooit elektrische poroblemen gehad. Zonder aanmelding kan de auto inderdaad denken dat er iets misgaat als hij “zomaar” warm wordt.
Helaas is het toch echt zo. Vaak noemt de autofabrikant deze optie, comfortverwarming. Het enige dat daar mee wordt bedoeld is, dat je in koude tijden bij vertrek in een behaaglijke (warme) auto stapt. Dit bereiken ze snel, door de inhoud van de kachelradiator ( enkele liters) te verwarmen om vervolgens de blower het te laten weg blazen via de uitstroomopeningen.
Daar is op zich niets mis mee, maar een org. standverwarming zorgt ook voor een warme motor met alle daarbij horende voordelen. En inderdaad, VAG gebruikt gewoon de kachels van Webasto, maar met een ander, eigen programma.
Maar bij twijfel zou je het kunnen navragen bij een terzake kundige dealer! Echter in Nederland worden deze optie's vrijwel niet verkocht. De Webasto dealer is veel beter op de hoogte en kan ook via zijn organisatie meekijken in de buitenlandse leveringen/specificatie's aan autofabrikanten.
 

Beertje19

Senior Member
Vraagje:

Ik heb een Kodiaq 1.4 150pk 4x4 DSG

Situatieschets: auto start/stop staat aan
DSG staat in drive
Rij de auto in de garage
Bij het stoppen slaat de motor af
Ofwel zet ik nu de auto in P en hij staat terug aan
Ofwel druk ik de startknop en ook dan staat hij aan.
Terwijl ik eigenlijk verwacht dat ik het contact gewoon kan afzetten zonder dat de motor terug aanslaat.
De motor ligt lag toch al stil.
Op een parking komt dit zeer idioot over.
Motor valt stil vanwege "auto start/stop" slaat terug aan om dan terug af te zetten?????
Zijn er nog mensen met dit probleem?
 

Canon-Eye

Forumguru
In de Mercedes Sprinter buurtbus met automaat én start-stop system slaat de motor ook af als ik stil sta met het rempedaal ver genoeg ingetrapt, en als ik hem dan naar P schakel dan gaat de motor weer aan. Zal wel algemeen zo zijn, lijkt het?

Bij mijn eigen handgeschakelde Fabia is overigens het aantrekken van de handrem of het openen van het bestuurdersportier ook al voldoende om de motor niet te laten afslaan als ik de koppeling laat opkomen in vrijstand.
Misschien kun je eens proberen om je deur los te trekken net voordat je helemaal stilstaat?
 
Bovenaan Onderaan