Dank voor je uitgebreide verslag Huib. Wat ga jij doen in de Kodiaq? Of heb je al iets ingebouwd?
Beste Paul. Ik ga in deze auto niets meer inbouwen. Zoals ik al schreef, bevalt het originele systeem met zijn beperkte warmte opbrengst mij niet. Via een dealer van Webasto zal mij ook niet bekoren met al de storingen in het vooruitzicht.
En geloof me, het is zo'n ingewikkelde materie - het samengaan van de autoelectronica en een "gewone standkachel"- dat je er niet vrolijk van wordt als er problemen zijn en je door geen van de partijen wordt, geholpen. En weet je, het
systeem met intelligente afstandsbediening kost ongeveer € 2.300,= Ik doe het maar met de aanwezige stoel- voorruit en stuurverwarming
. Wist je trouwens dat in het verleden, (turbo) diesels waren voorzien van een "zuheitzer". Dit was gewoon een standkachel van Webasto, die pas in werking trad, wanneer de motor niet voldoende warmte aan de ingestelde kachel kon leveren. Door aftermarket een ombouwsetje te kopen, werd deze zuheitzer aangepast om ook als echte standkachel te werken. Vaak bestond deze set uit een nieuw kachelbedienpaneel, verschillende slangkoppelingen en div. elektronische aanpassingen, alsmede eventueel een handzender of timerklokje.
Door de huidige milieu en verbruikscijfers, gebruiken de autofabrikanten geen diesel verbruikende zuheitzers meer en worden daarvoor snel verwarmende elektrische "hulpkachels" gemonteerd. Dit geldt om. voor alle VAG, BMW en Mercedes diesels.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik wou je het niet onthouden. En...lezen kost energie en energie, is ondermeer warmte en dat zonder standkachel! Of begrijp ik het nu niet meer
. Groeten Huib.