Kodiaq vragen en weetjes

Canon-Eye

Forumguru
Interessant verhaal met een sappig Down Under accent.

In mijn handgeschakelde bakkie is het geen groot probleem omdat ik bij de korte stops voor een verkeerslicht of zo gewoon de koppeling ingetrapt hou, maar als het iets langer gaat duren (overweg, brug, e.d.) dan kies ik ofwel voor het op de tast soms wat lastig te vinden knopje om het SSS te deactiveren, óf ik draai gewoon de sleutel om zodat niet alleen de motor maar ook de meeste verbruikers uitgeschakeld worden.

Ook hierbij geldt - net als bij veel andere gadgets trouwens - dat ik niet door mijn apparaten betutteld wens te worden. Ik maak mijn eigen keuzes wel. De arrogantie van de auto-ontwerpers gaat me vaak te ver, dat ben ik met die Australiër helemaal eens.

massis

Senior Member
Ik heb de Hapro Cronos 125cm in aluminium tweedehands gekocht. 70 euro vond ik nog wel leuk voor iets wat ik waarschijnlijk een paar keer ga gebruiken. Een kleine gok nog of het echt gaat passen, want bij Hapro hadden ze hem nog niet getest op een kodiaq. Ik heb ze ook gekocht omdat deze set ook op een touran III past welke mijn schoonvader heeft. Niet alle thule varianten passen zowel oo kodiaq als op een touran omdat de touran railzen iets verder uitelkaar staan. Ik heb de set nog niet gepast op de kodiaq want ze liggen nu bij mijn schoonouders. Wat je hieraan hebt weet ik dus niet helemaal :laugh:

Ik heb op m'n huidige octavia ook de Hapro Cronos 125cm aluminium zitten. Benieuwd of ze straks passen op de beer.
Er zitten wel 3 sets montagevoeten bij om ze te doen passen op verschillende soorten rails, dus ik heb goede hoop.

Even hierop terug komend:ik heb het onlangs gepast, en géén van de 3 sets montagevoeten past voldoende op de Kodiaq's rails om netjes te blijven zitten, allemaal komen ze los... Dus ik ga toch maar eens contact opnemen met Hapro in de hoop een oplossing te vinden...

Laatst bewerkt:
Ja ook ik ervaar dit in mijn tijdelijke Octavia 3, vaak als ik stop om te parkeren, staat moter uit door de start stop, zet hem in P, maar als ik deur open doe valt niet alles stil zoals de radio, wat normaal wel gebeurd, ook inderdaad even aan zetten en weer uit.

Beertje19

Senior Member
Goed om te horen dat ik niet alleen het.

Alvast dank voor de reacties op mijn vraag.

Als er nog mensen zijn die hetzelfde probleem hebben, is het misschien toch de moeite om dit eens aan de garage voor te leggen.

massis

Senior Member
Even hierop terug komend:ik heb het onlangs gepast, en géén van de 3 sets montagevoeten past voldoende op de Kodiaq's rails om netjes te blijven zitten, allemaal komen ze los... Dus ik ga toch maar eens contact opnemen met Hapro in de hoop een oplossing te vinden...

Ik heb contact gehad met Hapro: de Cronos Alu rails die ik heb passen niet op de Kodiaq en een adapter komt er niet. De enige oplossing volgens hen was de Hapro Aero 3 aanschaffen voor €170...

Horkje

Forumguru

VanRoyal

Forumguru
Punt 5 (spiegelverwarming) ben ik het wel mee eens. Punt 15 (hendels te dicht bij elkaar) is denk ik twee keer een probleem geweest.. De rest vind ik persoonlijk een beetje zoeken naar problemen :)

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Helaas is het toch echt zo. Vaak noemt de autofabrikant deze optie, comfortverwarming. Het enige dat daar mee wordt bedoeld is, dat je in koude tijden bij vertrek in een behaaglijke (warme) auto stapt. Dit bereiken ze snel, door de inhoud van de kachelradiator ( enkele liters) te verwarmen om vervolgens de blower het te laten weg blazen via de uitstroomopeningen.
Daar is op zich niets mis mee, maar een org. standverwarming zorgt ook voor een warme motor met alle daarbij horende voordelen. En inderdaad, VAG gebruikt gewoon de kachels van Webasto, maar met een ander, eigen programma.
Maar bij twijfel zou je het kunnen navragen bij een terzake kundige dealer! Echter in Nederland worden deze optie's vrijwel niet verkocht. De Webasto dealer is veel beter op de hoogte en kan ook via zijn organisatie meekijken in de buitenlandse leveringen/specificatie's aan autofabrikanten.

Als ik zo de Duitse site van VW lees dan is er geen enkele verschil tussen de af-fabriek of de achteraf ingebouwde Standheizung zoals ik hem heb. Zie http://volkswagen-entdecken.de/i/standheizung/standheizung.html

Wat ik wel weet is dat de warmteopbrengst van sommige diesels de eerste paar kilometers erg laag is. Daarom wordt daarin een zgn. Zuheizung gebouwd (zie https://de.m.wikipedia.org/wiki/Zuheizer). Dat is echter geen standkachel. Ik zie dus geen bevestiging van jouw bericht dat een af-fabriek standkachel anders zou werken dan (dezelfde) standkachel die achteraf wordt ingebouwd. Kun jij je bericht onderbouwen?

Als ik zo de Duitse site van VW lees dan is er geen enkele verschil tussen de af-fabriek of de achteraf ingebouwde Standheizung zoals ik hem heb. Zie http://volkswagen-entdecken.de/i/standheizung/standheizung.html

Wat ik wel weet is dat de warmteopbrengst van sommige diesels de eerste paar kilometers erg laag is. Daarom wordt daarin een zgn. Zuheizung gebouwd (zie https://de.m.wikipedia.org/wiki/Zuheizer). Dat is echter geen standkachel. Ik zie dus geen bevestiging van jouw bericht dat een af-fabriek standkachel anders zou werken dan (dezelfde) standkachel die achteraf wordt ingebouwd. Kun jij je bericht onderbouwen?
Ja, dat kan ik. Ik heb geschreven dat er verschil is tussen de originele standkachel af fabriek ( of later door de skodadealer ingebouwd met de originele Skoda onderdelen) en een standkachel die door een Webasto dealer wordt ingebouwd. Webasto systemen verwarmen het gehele koelsysteem en VAG levert een comfortverwarming, waarbij alleen de kachelradiator wordt verwarmt. En die zuheitzer, waar ik ook al over heb gesproken, is ook van het merk Webasto en kan worden aangestuurd met een speciale set om als standheizung te werken. Tenzij de autofabrikant heeft gekozen voor een electrische zuheitzer. Zo duidelijk?:)

De prijslijst per 1 januari 2018 is gepubliceerd op de site van skoda. Ik heb getracht deze toe te voegen aan de kennisbank. Volgens mij valt de prijsverhoging mee.

Bovenaan Onderaan