Korte antenne

wimv

Actief lid
Ik heb vanmiddag nog eens even door de programma's van m'n JVC gelopen en daar kwam ik opeens de ontvangstkwaliteit tegen. Met de korte antenne (radio 1) slechts 1 streepje, met de lange antenne (dezelfde zender) 6 streepjes !! Significant verschil dus. Niet vreemd dus dat de ontvangst onderweg bijna wegvalt soms. Als er een iets langere antenne in de handel komt, wil ik die wel eens proberen. Misschien is die dan net lang genoeg. De huidige kleine is voor mijn apparaat gewoon te kort. Overigens hoeven jullie niet allerlei "vreemde" merken af te stropen hoor. Mijn (Skoda)dealer heeft ze gewoon op de plank liggen voor Euro 5,55 incl. BTW en montage (!!)
Wim

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, het zal dan wellicht ook aan de radio liggen. Bij mij echt geen enkel verschil met kleine, grote of geen antenne!

wimv

Actief lid
@Rosinfield: Zou best kunnen. Het ene apparaat is misschien wat gevoeliger op dat punt dan het andere. Feit blijft, bij mij werkt het helaas niet.

Aaanvulling: zonder antenne heb ik trouwens helemaal geen ontvangst. Bemerkt bij het wisselen van de ene naar de andere antenne.

Multi1100

Actief lid
Denk ook dat de radio een verschil kan maken, heb geen idee hoe die aansluiting is, maar zou het kunnen zijn dat de achterraam antenne dan niet meedoet? Ik heb vandaag zonder antenne geprobeerd, ontvangst blijft goed. Vervolgens een korte erop gezet die m'n zwager nog had liggen (ooit bij halfords gekocht) en ontvangst werd minder! Dus die er weer af, lange er weer op voor onderweg (had eigenlijk verder moeten gaan zonder..).
Dinsdag haal ik een "vreemd merk" kortje, is besteld dus neem ik hem ook af. Morgen naar mijn werk eens zonder proberen...

wimv

Actief lid
Het viel me trouwens ook nog op dat de schroefdraad van de korte antenne niet alleen ietsje langer is dan die van de lange, maar ook dat het einde hiervan anders is. Bij de lange zit aan het uiteinde een soort "dopje". Bij de kleine ook, maar anders van vorm. Misschien dat de combinatie van beiden een goed contact verhindert maar dat is maar een ongefundeerde gedachtengang van mezelf.

Multi1100

Actief lid
Zit net te denken...als je een skoda bestelt zonder radio...zit er dan sowieso wel een achterraam antenne op?? Het zal toch niet dat ze dan een ander achterraam monteren? Eentje zonder die dwarsstreepjes..verticaal dus...

wimv

Actief lid
@corsaar: Ik heb (uiteraard) de verticale draadjes in m'n achterruit. Maar maken die niet gewoon deel uit van de achterrruitverwarming ? Overigens werd mijn auto zonder radio gebouwd en (na inbouw bij de dealer met radio) afgeleverd. Die draadjes zijn naar mijn mening gewoon standaard. Ik ga morgen m'n kleine antenne even terugbrengen naar de dealer en zal daar eens vragen waar die draadjes precies voor dienen. Ik persoonlijk kan me nauwelijks voorstellen dat het (een deel van) het antennesysteem van de auto is. Dan hoeft er toch niet nog een extra antenne op het dak te worden gezet ?

EdK

Forumguru
Ja WimV het blijft natuurlijk wel een oostblokwagen !
En lada had ook al startmotors in de wagen zitten en leverde bij het gereedschap nog steeds de slinger erbij
Kon je alleen iemand ze hersens mee ingooien want voor de wagen kon je hem niet gebruiken.

Maar ff serieus, laat ze eens kijken of de bedrading allemaal wel klopt van het achteraam tot waar de radio zit.
Wnt krijg indruk dat alles er wel zit maar dat het defect of niet aangesloten is op de juiste wijze.

corsaar

Senior Member
@wimv Maar maken die niet gewoon deel uit van de achterrruitverwarming ?

Daar ben ik ook bang voor, morgen hoor ik het van je.

EdK

Forumguru
Heb je ze uitgeprint ??? Had je zoveel papier over dan ??

wees blij dat het niet over de bandenspanning gaat.:uitlachen:

Maar succes morgen en ben benieuwd !!

Multi1100

Actief lid
@corsaar: Ik persoonlijk kan me nauwelijks voorstellen dat het (een deel van) het antennesysteem van de auto is. Dan hoeft er toch niet nog een extra antenne op het dak te worden gezet ?

Mijn vorige auto :winkie: de audi a3 SB had ook helemaal geen antenne, die zat nl in het achterraam verstopt...de verticale draadjes dus...terwijl ik ook veel A3's zag met een antenne, heeft me dus ook altijd verbaasd...maar misschien te maken met bandbreedtes in het buitenland?
Ik ben het eens met EdK, laat het eens checken bij Skoda, of misschien weten ze direct wel hoe het zit. Zoals gezegd, ik ga het morgen proberen zonder..radio 1/2 is bekend moeizaam in NHN...zal morgen m'n ervaring delen.

wimv

Actief lid
@multi1100: je brengt me nu echt aan het twijfelen !
@EdK: ik had nog zo'n oude matrix printer op zolder staan. Kom de werkplaats morgen binnen met ongeveer 20 meter papier. Als ik alle vragen over de bandenspanning ook nog meeneem moet ik 2 x rijden denk ik. Maar ik breng het wel even ter sprake als je het niet erg vindt.

Aanvulling: bij de Volvo XC90 van m'n zwager (in Duitsland) zit de antenne verwerkt in de beide achterste zijraampjes (inderdaad verticale draadjes). Daar zit verder geen antenne op.

corsaar

Senior Member
WimV alles ligt nu op jou bordje we wachten in spanning af.
Morgen zullen we het weten. Vraag het wel aan een deskundige
want ....

EdK

Forumguru
Gelijk heb je dat je het ter sprake brengt.
Maar wees gewaarschuwd ik neem zelfs iets van een garage niet klakkeloos aan !

Dus schrijf letterlijk op wat hij zegt !:laugh:

Bovenaan Onderaan