Ik ben vanmiddag even naar m'n dealer geweest voor tekst en uitleg. De Yeti (en daar spreek ik nu over) heeft inderdaad 2 antennes !! Een op het dak en een in de achterruit. Bij AF fabriek systemen worden beide antennes gekoppeld. Heb je dat niet dan ontbreekt deze koppeling en vang je de radio signalen alleen op met de dakantenne omdat deze het meeste signaal oppikt van de twee. Het kan best zo wezen dat bij de Fabia de 2e antenne in de voorruit zit, maar zover ben ik niet gegaan. Tenslotte ben ik ook nog even naar een in auto audio/navigatie gespecialiseerd bedrijf gegaan. Deze wisten mij te vertellen dat je voor het voldoende oppikken van FM signalen (golven) je minimaal een antenne van ca 1 meter nodig hebt. Daarom zitten er om de originele Skoda dakantenne aan het uiteinde z.g. wikkels om deze lengte uiteindelijk te kunnen halen. Hij is als het ware opgebouwd uit 2 delen. (Vroeger trok je een antenne van ruim een meter uit je spatbord, maar dat wil niemand tegenwoordig meer, waren de letterlijke woorden van de specialist). Ze hadden ook nog een tussenmaat van ca 20 cm in de verkoop maar ook die raadde hij mij sterk af wegens onvoldoende ontvangst. Zonde van het geld zei hij eerlijk. Ik denk dus dat we heel simpel kunnen stellen dat diegenen die een door de fabriek geinstalleerd/geintegreerd audiosysteem hebben zonder problemen een kleine antenne kunnen aanschaffen. Heb je dat niet dan is de gevoeligheid van je radio bepalend.
Mocht je de originele fabrieksradio later vervangen dan blijft de koppeling van beide antennes natuurlijk gewoon bestaan en kun je de kleine/korte antenne blijven gebruiken. Ik hoop dat met deze uitleg de meeste vragen zijn beantwoord.
Even
M'n dealer raadt iedereen aan om gewoon de bandenspanning zoals weergegeven aan de binnenzijde van de tankdop aan te houden. Uiteraard wel gebaseerd op het juiste formaat en type band. Een kleine verhoging met bv. 0.2 bar is geen enkel probleem en zorgt niet voor extra slijtage op welke plaats van het loopvlak dan ook.
Wim