LED dagrijverlichting ipv standaard lampjes

Joaker

Nieuw lid
Sinds ruim een week rij ik een Superb en wilde de standaard dagrij-lampjes vervangen door ledjes.
Als eerste de canbusledjes [klik] besteld, maar de lampjes gingen niet branden. Toen de plug-and-play weerstandkabel [klik] besteld, maar nog steeds geen ledlicht aan de voorkant...
Info ingewonnen bij Erno van Xenonlamp.nl en ook hier op het forum dit topic helemaal doorgelezen (best veel; 23 pagina's). Hierin een aantal keer gelezen dat het omdraaien van de + en de - mogelijkerwijs uitkomst biedt.
In de stekker de + en de - omgedraaid en ja hoor, het werkt! De ledjes ook nog even zonder de weerstand aangesloten, maar kreeg direct een melding in het dashboard. Met de weerstand werkt het perfect en zonder foutmelding.

De koplampjes zijn ondertussen ook vervangen door exemplaren van GP Thunder...

En de fotootjes:
led1a.jpg
led2e.jpg

Morgen 17feb ga ik ook achter mijn wagen (eindelijk) heb dezelfde lampjes en weerstanden gekocht heb ze wel laten inbouwen door de dealer. Ze wilden ook niet werken zonder de weerstand weet niet of hij de + en - heeft moeten omdraaien. In ieder geval ze werken blijkbaar en als ik deze foto zie kan ik maar een ding zeggen .....mooi.

heavy

Actief lid
Zojuist de dagrijlampen vervangen voor LED exemplaren met 24 SMD leds.

c8778330.jpg

376ae567.jpg

f34ca3fd.jpg

0269f176.jpg

Zo in het donker ziet er erg blauw uit, ik weet het nog niet ...

Tja als je mijn foto's daaronder ziet zijn die WEL wit.
Een duidelijk verschil, natuurlijk als je dat blauw mooi vind... elk zijn smaak.

Neptukker

Forumguru
Als topicstarter (dik anderhalf jaar terug) ben ik eindelijk om. Ik heb ledjes met ingebouwde weerstand besteld bij Leddel BA15S 26 SMD 6-18V LED met met 3de generatie canbus - LEDDEL.
Er wordt beloofd dat de LED dagrijverlichting gewoon gaat werken zonder 'geknoei' met weerstandjes. Hier op het forum waren de meeste berichten hierover positief. Het is altijd afwachten maar ik heb er veel vertrouwen in. Zodra het binnen is (waarschijnlijk vandaag) en gemonteerd zal ik mij ervaringen posten.

Neptukker

Forumguru
Als topicstarter (dik anderhalf jaar terug) ben ik eindelijk om. Ik heb ledjes met ingebouwde weerstand besteld bij Leddel BA15S 26 SMD 6-18V LED met met 3de generatie canbus - LEDDEL.
Er wordt beloofd dat de LED dagrijverlichting gewoon gaat werken zonder 'geknoei' met weerstandjes. Hier op het forum waren de meeste berichten hierover positief. Het is altijd afwachten maar ik heb er veel vertrouwen in. Zodra het binnen is (waarschijnlijk vandaag) en gemonteerd zal ik mij ervaringen posten.
De lampen waren snel binnen en toen..... niks, geen licht, niks.
Mail contact gezocht en gemeld dat beide lampen niks deden. Snel reactie terug met het aanbod om de lampen terug te sturen zodat ze het geld terug kunnen storten.
Niet veel later volgde nog een mail met de suggestie om de plus en min van de aansluiting om te draaien. Ik heb een testje gedaan en het bleek te werken!! Helaas moet je om de de boel aan te pasen toch de draden doorknippen (achter de fitting) en omdraaien. Het was wel meer werk als gepland maar het resultaat is prima. Geen foutmeldingen op de Canbus.
Ik ben tevreden. foto's volgen.

piair1982

Forumguru
Ik heb de stekker ook moeten omdraaien. Maar niet door knippen.
Met speciale stekker steker kun je de kabeltjes omdraaien in de stekker...

Luke

Forumguru
:koffie: Pff, uiteindelijk leer ik volgende zaken uit dit lijvige Ledtopic:

1) het uitbouwen van die lichtunits waarin de DRL en de ML zitten is een oer-vervelend werkje omdat de roostertjes aan de binnenzijde van de desbetreffende lichtunits moeilijk loskomen.

2) er bestaat nog steeds geen kant en klaar LEDlampje dat je (zoals de huidige gloeilampjes die worden gebruikt) gewoon vervangt en naar behoren werkt (zonder foutmelding op je dashboard of maxidot bijvoorbeeld).

3) er bestaan genoeg LEDlampjes die je eventueel kan gebruiken om de huidige gloeilampjes te vervangen, maar dan moet je ofwel zelf weerstandjes monteren ofwel in de stekker van de DRL de plus- en minpolen omdraaien. En indien je, zoals ik, een nul bent in elektriciteit en aanverwanten is de kans dus groot dat je meer stuk maakt dan iets anders...

Alvast bedankt aan alle mensen die hun ervaringen en kennis hebben gedeeld!

Bovenaan Onderaan