LED dagrijverlichting ipv standaard lampjes

piair1982

Forumguru
Ik had ze met lens, zie eerdere posts, maar principe is hetzelfde, door de weerstand branden ze ook met omgekeerde plus en min.

Ik hoop voor peter_octavia dat ik ongelijk heb. Een gewaarschuwd mens telt voor twee toch? :)

Peter_Octavia

Forumguru
@Pair1982,

Heb je advies opgevolgd en de plus en min omgedraaid. En inderdaad de ledlampen doen het nog steeds. Nog geen foutmelding gezien in een paar keer proefstarten.

Het omdraaien is een fluitje van een cent als je eenmaal weet hoe die stekker in mekaar steekt. Speciaal gereedschap is niet speciaal nodig. Twee kleine spijkertjes voldoen ook. De paarse borging verwijderen, spijkertjes er goed insteken en voorzichtig aan de draad trekken. Mocht hij niet gelijk loskomen kun je ook vanaf de voorkant de stekker naar achteren drukken met schroevendraaier etc.

Zie bijgevoegde foto's voor meer duidelijkheid.

DRL_5.JPG DRL_7.JPG
DRL_6.JPG

Zo nu dat klaar is kan ik op naar het volgend project en dat is xenon verlichting inbouwen. Die kaarse pitjes in het donker vallen toch vies tegen na twee auto's met aftermarket xenon.

Tallguy

Forumguru
Zijn er al leden die hun daglicht van de Yeti hebben vervangen door LED? Dáár ben ik nl benieuwd naar of dat gaat lukken. Icm mijn Xenon verlichting zou dat een mooier geheel zijn (niet dat beiden tergelijkertijd kunnen branden). Ook voor cornerlight zou LED wat mooier 'ogen'.

Hetzer

Forumguru
@Peter_octavia, heldere uitleg, hier kan ik wel iets mee, als het inderdaad zo simpel is om de + en - te verwijderen ,dan ga ik het ook wel proberen

Ericpeeke

Actief lid
Deze ledjes werken bij de meeste systemen direct! Geen plus en min omdraaien, inklikken en rijden
http://www.car-mod-shop.co.uk/Canbus%20white%2027%20SMD%20LED%20BA15s%201156%20382%20bulbs

Nou, bij mij werken deze lampjes toch niet (Fabia GL, juni 2010). Althans, ze doen het wel maar geven een foutmelding (defecte verlichting). Ik zal de uitleg van Peter_Octavia eens volgen en de plus en min omdraaien, kijken of dat helpt. Anders mag ik ze terug sturen van de webshop.

@ericpeeke
Daarom zeg ik ook 'meeste systemen'. Helaas zijn er (gelukkig maar weinig) canbus systemen die iets minder tolerant zijn!
Misschien dat plus en min omdraaien helpt, maar anders rest er denk ik weinig anders dan een weerstand paralell over het canbus ledje te monteren of een niet canbus ledje pakken en daar een weestand op monteren!

Peter_Octavia

Forumguru
Nou... vanmorgen kreeg ik een sms van mijn vriendin met de melding dat het lampje weer was gaan branden...... zucht...

Nu heb ik ook een ledkentekenverlichting geplaatst naast de gemonteerde achteruitrijcamera waar ook ter vervanging ledverlichting in is geplaatst. Alleen wanneer geeft het canbussysteem een melding? alleen als de verlichting is ingeschakeld toch?

@baartje, de door mijn gebruikte ledlamp lijkt toch verdacht veel op die jij aangeeft in je link.

Inmiddels ook reactie gehad van de leverancier. Hun geven aan dat er binnenkort (ca. 3 weken) een kant en klaar plug en play weerstandkabel komt die deze foutmelding moet voorkomen. Deze maar proberen denk ik.

Wordt vervolgd...

piair1982

Forumguru
@ peter,
Als bij inschakelen verlichting je lampje aangaat, is het niet je DRL maar kentekenled. Die moet ook met canbus check voorzien zijn.

Peter_Octavia

Forumguru
@piar1982,

Het lampje gaat al branden bij inschakelen van contact zonder dat de normale verlichting aan staat. Dus het moet wel de DRL zijn.

Echter net een tijdje bezig geweest, maar ik krijg geen melding voor mekaar. Haal ik 1 ledlamp eruit heb ik bij inschakelen contact gelijk het storingslampje. Ledlamp er weer gemonteerd en ik krijg geen melding meer. ook na 25x proberen. Schiet mijn maar lek.

Morgen mag ik zelf weer met de auto op pad. Ben benieuwd morgenochtend.

Grt.

De boordcomputer geeft toch aan welk lampje 'kapot' is. Of heb je geen maxidot?
Ik heb over fabia's verschillende dingen gehoord. O.a. dat er op de DRL geen controle zit. Dat sommige ledjes (zonder canbus check) gewoon direct werken.

EdK

Forumguru
Fabia II Combi Greenline in de kleur Cappuccino beige metallic (aflevering 11-03-2011)
(maxidot, lederpakket, ecc, PDC, sunset, dakrailing, trekhaak, reservewiel, multifunctioneel stuurwiel, elektr. ramen achter, middenarmsteun, gordijnairbags, brillenhouder, opbergvak onder bijrijders stoel, zijschotten in bagageruimte, ZENEC-NC2010, 16" Atria, LED DRL)

wat staat er in zijn handtekening ??

Peter_Octavia

Forumguru
Heb inderdaad maxidot. Echter geen melding in dat scherm. Gewoon een oranje lampje in de toerenteller gaat branden bij defecte verlichting.

EdK

Forumguru
Heb inderdaad maxidot. .

Zoals baartje al aangeeft is het vreemd dat je geen melding in je maxidot krijgt
Zou namelijk op moment dat je je contact aandoet zo moeten wezen dat het lampje aangaat zoals je aangeeft en daarna moet je even als melding in je maxidot moeten zien dat er een lampje defect is en vaak geeft hij dan ook aan welke defect is !

Althans zo zie ik het wel in mijn maxidot !

En dit verdwijnt dan vrij snel en dan blijft het door jouw aangegeven lampje wel continu branden tijdens de gehele rit , wat op bepaald moment vrij irri kan zijn !

Bovenaan Onderaan