Maar goed, nu we dan toch de boel open hebben maar eens van de nood een deugd maken.....wat zit er nou eigenlijk in zo'n manbus-fout vrije LED lamp uit China....nou dit:
Onderdelen op de print:
Zijde 1:
- spoeltje
- weerstandje
deze zijn beide en behoeve van:
- PT4115 = 30V, 1.2A Step-down High Brightness LED Driver with 5000:1 Dimming
(
https://people.xiph.org/~xiphmont/thinkpad/PT4115E.pdf)
Dit is het IC dat de LEDs aanstuurt met een lage spanning, hoge frequentie en een amperage dat bepaald wordt door de externe weerstand. Je kan er elke voltage instoppen tussen de 6V en 30V en die chip regelt de rest. De LEDs worden dus met (zeer snelle) pulsen aangestuurd.
De andere kant:
- SS24 = SCHOTTKY BARRIER RECTIFIER 2 AMPERES 20, 40 VOLTS (For use in low voltage high frequency inverters, freewheeling, DC/DC converters, and polarity protection applications)
- MB6S = diode brug, oftewel een dubbelzijdige gelijkrichter (maakt van wisselspanning gelijkspanning)
(
http://www.vishay.com/docs/88661/mb2s.pdf)
Dat laatste bevreemd me wel een beetje want....het lijkt me toch dat er gewoon 12V gelijkspanning op de lamp units staat maar misschien is het gewoon om eventuele wisselspanningen uit te filteren.
In ieder geval denk ik dat e.e.a. als dit voorbeeld circuitje uit de datasheet van de PT4115 is opgebouwd.
De linker vier diodes die in diodebrug staan is de MB65, de D is de SS24 en de weerstand Rs, het spoeltje L en de condensator Cin zitten er ook allemaal op. Verder zie ik geen componenten dus hoe ze de canbus "foppen" is mij een raadsel, maar het werkt in ieder geval, ook als de LED kaduuk gaat
Wat in ieder geval vast staat is dat er GEEN (vermogens) weerstanden in zitten om de canbus te foppen, dat zou ook nooit passen....
Het verschil in warmte tussen de originele lamp en de LED is echt schokkend. Na een minuutje of 2 het transparante plastic van de lampunit echt voelbaar warm met de halogeenlamp, met de LED totaal niet.
Wat interessant is dat de PT4115 een dim ingang heeft die zowel met een gelijkspanning als met pulsen "gestuurd" kan worden. Als de auto dit aanbiedt en de dim ingang überhaupt aangesloten is zouden deze LEDs dus wel degelijk kunnen dimmen bij activatie als cornerlights !