Level 42's S3

Level42

Forumguru
Mmmmmmmmmmmmmm, gisteren dus mijn S3 van 10 tot 17.15 kwijt geweest en het resultaat: "sorry hij trekt nog steeds naar rechts.....we moeten een heel protocol volgen (wielen omwisselen) en pas als dat hele traject afgelegd is mogen we uitlijnen". Oftewel hij moet weer een dag terug, "want dan plannen we meer tijd in". Hallo....je hebt hem al een hele dag gehad.....dit klinkt als dat Pon de klant opzadelt met het probleem....waarom nou niet gewoon direct uitlijnen, daar komt het toch op neer.
Ik snap het wel want dat uitlijnen moet natuurlijk ergens anders dan in de garage zelf gebeuren en kost dus geld voor Pon....

Kan het zijn dat het komt doordat mijn velgen van een andere S3 zijn gehaald ?

Level42

Forumguru
Het grappige is....hij trekt nu helemaal niet meer naar rechts, eerder naar links.....wielen omgewisseld ? Geen idee....maar goed ik moet ze toch maar nog een kans geven...

Vandaag EINDELIJK mijn "logo projectortjes" ontvangen en.....zie foto.....totaal de verkeerde :mad::mad::mad:
Zal je altijd zien, op Aliexpress alles snel binnen en perfect, en deze eBay deal duurde weken en gaat dus mis....nou ja foto's en bericht verstuurd naar verkoper....we wachten de reactie maar even af....

Bijlagen

• IMG_2890.jpg
    IMG_2890.jpg
    2 MB · Weergaven: 70
  • IMG_2891.jpg
    IMG_2891.jpg
    760,6 KB · Weergaven: 68

Level42

Forumguru
Eindelijk de eerste video op youtube gezet.

Als aantekening dus dat deze oplossing geel/blauwe vlekken gaf voor de units in het handschoenenkastje en de voetenruimtes. Voor de kofferbak werkte het echter perfect.

Mijn oplossing voor de voetenruimte post ik hierna....

Level42

Forumguru
Kijk dat er hier en daar bezuinigd moet worden op de kosten bij Skoda is logisch....maar soms is het toch wel een beetje jammer.

Bijvoorbeeld dat ze wel een schitterende oplossing hebben bedacht om mijn iPad in de middenconsole op te bergen, maar dan wel vergeten meteen daar een USB aansluiting te maken om dat ding een beetje bij te laden indien nodig. Natuurlijk, een iPad gaat erg lang mee op z'n batterijen maar toch soms.....

De Passat heeft daar dus wel een USB aansluiting en ik vind 1 USB aansluiting in een auto van 2016 en van deze klasse toch wel erg magertjes hoor....nondeju zelfs die $(^%^%@ Cactus had er 2 !

Nu zit er wèl een heel leuk klein led lampje in de box dus.......er is 12V voorhanden.....en dus maar weer eens Aliexpress doorzocht en....deze besteld:

http://www.aliexpress.com/item/Univ..._1&btsid=de8e4ae7-7835-4dde-bed1-0a81226390ca

Ziet er redelijk degelijk uit, hopen dat het ook een beetje kwaliteit is.
Hij is wel een stukje groter dan het bestaande lampje dus er zal het e.e.a. gehackt moeten worden. Misschien moet ik het originele LEDlampje daar opofferen en het gat wat groter maken....hopelijk kan dat en past dat :S
Nog mooier zou natuurlijk een apart plekje zijn maar weet niet of dat lukt....we gaan het zien :D
Oh en uiteraard de wit gekleurde versie besteld.

Level42

Forumguru
Mistlampjes waren aangekomen, eerste keer dat ik het op het "postkantoor" moest ophalen ach ja, niet zo'n punt is vlakbij...

Meteen maar er inzetten, appeltje eitje....tenminste dat dacht ik...
Eerste ging prima, wat een verschil, zelfs overdag al een wereld van verschil !!!

Tweede erin, hoppa werkt en wat kan er misgaan, dus lampunit teruggeplaatst, vastgezet, even kijken of er geen foutmeldingen zijn en....o-o, foutmelding van de rechtermistlamp....mmmm....

Even kijken...uh.....oeps.....

LED lampje kaduuk, dat wil zeggen, een draadje afgebroken....ergens is er met het terugplaatsen van de lampunit duidelijk iets niet goed gegaan.....damn :(

Maar wel eigen schuld dikke bult.

Zucht, nou ja hoppa, maar meteen 2 nieuwe besteld....dit krijg ik niet fatsoenlijk gefixed.....

Bijlagen

• Schermafbeelding 2016-04-22 om 16.48.43.png
    Schermafbeelding 2016-04-22 om 16.48.43.png
    1,9 MB · Weergaven: 62
  • 20160422_132836.jpg
    20160422_132836.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:

Level42

Forumguru
Maar goed, nu we dan toch de boel open hebben maar eens van de nood een deugd maken.....wat zit er nou eigenlijk in zo'n manbus-fout vrije LED lamp uit China....nou dit:

Onderdelen op de print:
Zijde 1:
- spoeltje
- weerstandje

deze zijn beide en behoeve van:

- PT4115 = 30V, 1.2A Step-down High Brightness LED Driver with 5000:1 Dimming
(https://people.xiph.org/~xiphmont/thinkpad/PT4115E.pdf)

Dit is het IC dat de LEDs aanstuurt met een lage spanning, hoge frequentie en een amperage dat bepaald wordt door de externe weerstand. Je kan er elke voltage instoppen tussen de 6V en 30V en die chip regelt de rest. De LEDs worden dus met (zeer snelle) pulsen aangestuurd.

De andere kant:
- SS24 = SCHOTTKY BARRIER RECTIFIER 2 AMPERES 20, 40 VOLTS (For use in low voltage high frequency inverters, freewheeling, DC/DC converters, and polarity protection applications)

- MB6S = diode brug, oftewel een dubbelzijdige gelijkrichter (maakt van wisselspanning gelijkspanning)
(http://www.vishay.com/docs/88661/mb2s.pdf)

Dat laatste bevreemd me wel een beetje want....het lijkt me toch dat er gewoon 12V gelijkspanning op de lamp units staat maar misschien is het gewoon om eventuele wisselspanningen uit te filteren.

In ieder geval denk ik dat e.e.a. als dit voorbeeld circuitje uit de datasheet van de PT4115 is opgebouwd.
De linker vier diodes die in diodebrug staan is de MB65, de D is de SS24 en de weerstand Rs, het spoeltje L en de condensator Cin zitten er ook allemaal op. Verder zie ik geen componenten dus hoe ze de canbus "foppen" is mij een raadsel, maar het werkt in ieder geval, ook als de LED kaduuk gaat :)

Wat in ieder geval vast staat is dat er GEEN (vermogens) weerstanden in zitten om de canbus te foppen, dat zou ook nooit passen....

Het verschil in warmte tussen de originele lamp en de LED is echt schokkend. Na een minuutje of 2 het transparante plastic van de lampunit echt voelbaar warm met de halogeenlamp, met de LED totaal niet.

Wat interessant is dat de PT4115 een dim ingang heeft die zowel met een gelijkspanning als met pulsen "gestuurd" kan worden. Als de auto dit aanbiedt en de dim ingang überhaupt aangesloten is zouden deze LEDs dus wel degelijk kunnen dimmen bij activatie als cornerlights !

Bijlagen

• 20160422_134722.jpg
    20160422_134722.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 43
  • DSCF3011.jpg
    DSCF3011.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 40
  • DSCF3012.jpg
    DSCF3012.jpg
    573,3 KB · Weergaven: 40
  • DSCF3015.jpg
    DSCF3015.jpg
    94,1 KB · Weergaven: 38
  • Schermafbeelding 2016-04-22 om 16.32.37.png
    Schermafbeelding 2016-04-22 om 16.32.37.png
    48,2 KB · Weergaven: 43

Level42

Forumguru
Nog even over die LED....zit dus meer in dan je zou verwachten. Solderingen zijn.....mwah.....heb slechter gezien uit China. De onderdelen hebben geen van alle een merk er op dus dat zullen wel Chinese kopieën zijn, wat helemaal niet automatisch wil zeggen dat ze slechter zijn.
Ik denk dat het bij deze LEDs vooral gaat aankomen op of de solderingen tegen de trillingen van het rijden bestand zijn.

MacManiac78

Forumguru
Maar goed, nu we dan toch de boel open hebben maar eens van de nood een deugd maken.....wat zit er nou eigenlijk in zo'n manbus-fout vrije LED lamp uit China....nou dit:

Onderdelen op de print:
Zijde 1:
- spoeltje
- weerstandje

deze zijn beide en behoeve van:

- PT4115 = 30V, 1.2A Step-down High Brightness LED Driver with 5000:1 Dimming
(https://people.xiph.org/~xiphmont/thinkpad/PT4115E.pdf)

Dit is het IC dat de LEDs aanstuurt met een lage spanning, hoge frequentie en een amperage dat bepaald wordt door de externe weerstand. Je kan er elke voltage instoppen tussen de 6V en 30V en die chip regelt de rest. De LEDs worden dus met (zeer snelle) pulsen aangestuurd.

De andere kant:
- SS24 = SCHOTTKY BARRIER RECTIFIER 2 AMPERES 20, 40 VOLTS (For use in low voltage high frequency inverters, freewheeling, DC/DC converters, and polarity protection applications)

- MB6S = diode brug, oftewel een dubbelzijdige gelijkrichter (maakt van wisselspanning gelijkspanning)
(http://www.vishay.com/docs/88661/mb2s.pdf)

Dat laatste bevreemd me wel een beetje want....het lijkt me toch dat er gewoon 12V gelijkspanning op de lamp units staat maar misschien is het gewoon om eventuele wisselspanningen uit te filteren.

In ieder geval denk ik dat e.e.a. als dit voorbeeld circuitje uit de datasheet van de PT4115 is opgebouwd.
De linker vier diodes die in diodebrug staan is de MB65, de D is de SS24 en de weerstand Rs, het spoeltje L en de condensator Cin zitten er ook allemaal op. Verder zie ik geen componenten dus hoe ze de canbus "foppen" is mij een raadsel, maar het werkt in ieder geval, ook als de LED kaduuk gaat :)

Wat in ieder geval vast staat is dat er GEEN (vermogens) weerstanden in zitten om de canbus te foppen, dat zou ook nooit passen....

Het verschil in warmte tussen de originele lamp en de LED is echt schokkend. Na een minuutje of 2 het transparante plastic van de lampunit echt voelbaar warm met de halogeenlamp, met de LED totaal niet.

Wat interessant is dat de PT4115 een dim ingang heeft die zowel met een gelijkspanning als met pulsen "gestuurd" kan worden. Als de auto dit aanbiedt en de dim ingang überhaupt aangesloten is zouden deze LEDs dus wel degelijk kunnen dimmen bij activatie als cornerlights !

Ik zie mooie mods, maar zou zelf geen SMD 5050 (oid) leds gebruiken. Deze hebben een korte levensduur. Ik heb overal CREE leds geplaatst. Het in de socket vast solderen kent voor en nadelen. Om de aanwezige nadelen zou -ik- dat niet doen. Maar je hebt een mooi overzicht gegeven, mijn complimenten!
Om je vraag te proberen beantwoorden, CANBUS stuurt pulsen uit en meet de terug gekomen weerstand. Komt de puls niet terug... storing... is de weerstand te laag... storing (short to ground als melding in VCDS), is de weerstand te hoog.... storing (Exceeded lower/higher boundery)[afhankelijk of een onderdeel plus of min geschakeld is].

Level42

Forumguru
Dankje MacManiac !

Ben nog een beginner qua autoLEDs dus wist dat niet van die 5050 vd. CREE maar......is alles wat als CREE wordt aangeboden wel echt CREE ? :)

Nouja, ik zie niet op tegen een vervanging en dan zal ik zeker navragen welke jij gebruikt.

Dank voor je uitleg over de canbus, klinkt logisch. Ik neem aan dat de canbus signalen dan "bovenop" de normale 12V staan ? dat zou de AC naar DC diodebrug verklaren, dat filtert dat signaal er wel een beetje uit (met de condensator). In ieder geval is de boel foppen met een vermogensweerstand hetzelfde als schieten met een kanon op een mug....

Het solderen vloeide (ahaha ;) ) voort uit het feit dat de plastic fittingkjes simpelweg niet blijven zitten in de bestaande "sokkel" door de opstaande rand. Anders was ik er ook niet aan begonnen. Voordeel is wel dat het voorlopig vrij vast zit :)

MacManiac78

Forumguru
CREE uit China is inderdaad veelal imitatie. Ik koop mijn LEDs los, en soldeer deze in een Chinese lamp sokkel. Ik soldeer de bestaande LEDs dus los en vervang ze met origineel. Eerder liet ik dat doen, omdat dit een prutswerkje is, maar nu lukt het me aardig. Imitatie en origineel is per CREE ofwel makkelijk of nouwelijks van origineel te onderscheiden. Bij enkele zitten de lensjes of zit de "die" (kleuring) scheef... die waren er bij CREE dus echt wel uit de qualiteitscontrole gevist, die springen je dan ook meteen in het oog. Anderen kennen minimale verschillen. De Chinese zooi geef ik aan een kennis van me, die ze op zijn model auto's en drones gebruikt. In een paar klikken kan hij ze vervangen, ik moet de gehele bumper verwijderen. (Om die reden soldeer ik de lampjes dus ook niet graag vast, maar ik begrijp goed waarom jij het deed.)
Canbus is een puls signaal (frequentie) dat signaal eruit filteren gaat niet, want geen signaal terug naar je boardnet resulteert in een storing. Per puls komt er een weerstandsmaat terug naar de BCM (Board Controle Module) en doet de BCM zijn ding. Elke puls naar een onderdeel is uniek. Maar de puls kan invloed hebben op meerdere onderdelen. (Vooral in de motor.)

Level42

Forumguru
Waaahahaha, ssssssst !!! :):)

Nya, ik had deze al besteld n.a.v. paultie's lijstje maar inderdaad is een beetje hacken wel mijn ding :)

Moet helaas wel melden dat ik nu ook van de linker LED lamp een canbus foutmelding krijg......mmmm.... @paultie jij had deze toch ook in gebruik zonder problemen ?

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Interessante posts over die blauw/paarse spots!

Het viel mij nl ook al op bij de ledjes in de leeslamp unit bij mijn O1.

Ik dacht dat het aan het pyramide reliëf lag die aan de binnenkant van het plastic raam zitten.

Het is niet erg mooi, maar stoort ook niet vreselijk. Ik ga nog even overwegen of ik het schuren aan durf.

image.jpeg

Bovenaan Onderaan