Levertijd Octavia 3

svdm

Senior Member
dus als het een week uitloopt zit je in 2014 en kom je in de 20% bijtelling...
Of zie ik dat verkeerd?
Als dat het geval is, lijkt me dat je óf gecompenseerd wordt óf alsnog de overeenkomst mag/kan ontbinden. Immers, wij allen hebben toch om een aantoonbaar belangrijke reden voor de Greenline gekozen: 14% bijtelling?! En juist om de reden dat dit werd gecommuniceerd door notabene Skoda zelf (via de dealer, op het web en bijv. via de tv-commercial) hebben we deze koop-/lease-beslissing gemaakt?!

Als 2013 qua productie/kenteken niet gehaald wordt, zijn wij allen misleid. Enige oplossing zou dan zijn: de 2014-productie maar naar 2013 trekken. Mogen we meteen ook 1.000 kg. bagage meenemen. ;)

TedVlemmings

Forumguru
Die 14% wordt echt wel in 2013 uitgeleverd. Week 50-51 ofzo, dan heeft skoda haar verplichting nagekomen, wat de LM verder doet hebben hun natuurlijk ook niet in de hand, maar in zulk geval zullen ze wel uitzonderingen maken

rtwee

Senior Member
op het moment dat je chassisnr weet kan je een kenteken aanvragen... stel dat hij gemaakt wordt in wk 51.. dan kan hij nog best in 2013 op kenteken gezet worden.. ook al is hij dan nog in Tjechie of onderweg...

mc1977

Lid
Het lijkt trouwens wel alsof je oprit ineens kleiner geworden is....:maakmegek:

Ja dat klopt :)

Krijg de auto er wel helemaal op, maar dan moeten de spiegels ingeklapt worden en goed opletten dat aan mijn rechterkant de spiegel niet opschuurt tegen de muur. Maar de parkassist helpt daar goed bij, al wordt je op een gegeven moment wel helemaal gek van alle piepjes die je hoort.

CoesDoes

Forumguru
Herkenbaar, ik heb regelmatig het idee dat er een compleet symphonie orkest aan de gang gaat als ik bv. een parkeergarage of een parkeervak in rij..., dit wordt dan aangevuld met een mooie lichtshow op het scherm, vaak met erg veel rood rondom de auto. :D
(Ik stoor me er niet aan eerlijk gezegd, nu ik dit zo zeg denk ik dat ik wel een keer het volume aan ga passen)

OK, gisteren belde de dealer: De auto wordt in 2013 geleverd en geregistreerd. De LM (Leaseplan) wil hem alleen niet meer in 2013 uitleveren dus met een beetje pech staat de auto een paar week achter het hek stil en zoals het nu lijkt krijg ik hem week2 2014. De 14% is gegarandeerd door de LM en dealer dus daar maak ik me nu ook verder geen zorgen meer over. Alleen jammer dat de LM hem niet wil uitleveren. dan wachten we nog even wat langer.

p.s. lekkere foto's allemaal van de nieuwe wagens!

Rick

Senior Member
Dat is raar, want leasemaatschappij wil hem normaal gesproken niet uitleveren omdat ze de auto uit bouwjaar 2014 willen laten komen. Om dat te bereiken mag de auto pas in 2014 op naam gesteld worden en vervalt in dit geval je 14% bijtelling. Kortom vreemde redenering van Leaseplan.

Badnews

Senior Member
Volgens mij moet je zelfs een contract hebben dat voor 1-1-2014 is ingegaan.
Als je na 1-1-2014 het contract aangaat (dus begint met rijden), gelden de regels van dat moment (2014 eisen), dus geen 14%.
Volgens mij is het zelfs zo als je in de loop van volgend jaar een 2013 14% auto van collega overneemt, die in 2014 een 20% blijkt te zijn, betaal jij ook gewoon 20% omdat je een nieuw contract aangaat. Tijdens je contract periode zelf zal ie gewoon hetzelfde blijven (dus wat in 2013 14% is, geld voor de duur van het contract (36/48 of maximaal 60 maanden))

Misschien dat ik wat over het hoofd zie maar er is toch juist recent bekend gemaakt dat de Octavia Greenline 1.6tdi ook in 2014 14% bijtelling heeft omdat men er in Tsjechie in geslaagd is om de Co2 uitstoot nog verder omlaag te krijgen.

http://www.autoweek.nl/nieuws/24944/

Dan is deze discussie toch helemaal niet van toepassing??

Badnews

Senior Member
De huidige 14% (0 trekkracht) is in 2013 14%, volgens de eisen van 2014 zou deze daar 20% zijn.
Er is een nieuwe op komst, 2014 model met 1000kg trekkracht, met weer 1gram minder uitstoot, maar die gaat pas in week 6 ofzo in productie.
Dus de 14% van nu, is geen 14% volgend jaar, dus als deze in 2014 geleverd wordt, heb je een 20%
(het is niet voor mij van toepassing, heb een gewone 1.6 met DSG, die niet in de 14% kan vallen)

Dus met de levertijd red je het, maar LM moet meewerken met op naam zetten en contract aangaan in 2013. Bijna alle lease toko's werken gelukkig mee, volgens mij leaseplan ook.

Spiegeltje

Senior Member
Jawel @Paulb1978 want de 2013 versie heeft een hoger uitstoot dan de nog te produceren 2014 versie. En aangezien de norm per 1/1/2014 door de overheid weer wordt aangescherpt is dit wel degelijk belangrijk.
Een 2013 versie die na 1/1/2014 op kenteken komt zit dan in de 20% categorie en niet meer in de 14%....

aha... dat maakt de zaak duidelijker... nou is mijn auto vorige week besteld... Dan zal dan vast wel een 2014 model worden??? Volgens de dealer kan hij pas maart geleverd worden...

Spiegeltje

Senior Member
IDD 2014 model. Productiestart staat gepland voor ergens februari 2014. Levering maart lijkt mij optimistisch. Ik zou eerder denken aan april/mei....

Rick

Senior Member
Volgens mij is het zelfs zo als je in de loop van volgend jaar een 2013 14% auto van collega overneemt, die in 2014 een 20% blijkt te zijn, betaal jij ook gewoon 20% omdat je een nieuw contract aangaat. Tijdens je contract periode zelf zal ie gewoon hetzelfde blijven (dus wat in 2013 14% is, geld voor de duur van het contract (36/48 of maximaal 60 maanden))

Nee dit is niet zo. Ik draag mijn 20% A3 eind november over maar die blijft 20% terwijl de auto uit 2009 stamt en nu meer zou voldoen aan de 2013 eisen voor 20%. In die zin wordt er geen nieuw contract aangegaan slechts een bestaand contract op een andere naam gezet.

Bovenaan Onderaan