Levertijd Octavia 3

PingISI

Nieuw lid
Mijn Octavia HB zou in week 28 afgeleverd worden. De auto was in week 21 besteld en zou een levertijd van ongeveer 7 weken hebben. Omdat ik maar niks te horen kreeg heb ik de een week voor de afgesproken leverdatum de dealer gebeld. Deze vertelde mij dat er op dat moment nog niks bekend was. Ongeveer een week later berichte de dealer mij het volgende:

Door het enorme succes van de nieuwe Skoda Octavia zijn bij de fabriek problemen ontstaan om de eerder aangegeven leverweken te realiseren, met name de Octavia HB modellen verkopen veel meer dan verwacht." Pon moet al voorafgaand aan ieder nieuw model jaar (in dit geval 2013 en 2014) aangeven bij de fabriek op hoeveel productieplaatsen de fabriek moest rekenen voor de Nederlandse markt. Bij het voorgaande model van de Octavia nam de Combi plm 95% van de verkopen voor zijn rekening en de HB plm 5%.

Bij het nieuwe model is deze verhouding heel anders geworden omdat de nieuwe HB veel meer in de smaak is gevallen bij het grote publiek, de verhouding in verkopen ligt op dit moment op plm 60% voor de Combi en plm 40% voor de HB, en dit heeft men niet kunnen voorzien.

Bovendien is dit ook het geval in de rest van de Europese landen waardoor een productieplaatsen tekort is ontstaan, daarnaast zijn er nog een aantal productie vertragende zaken zoals onder andere de toelevering van 17” LM velgen, div. componenten uit de Elegance Businessline uitvoeringen, Panoramadaken enz.

In Nederland zijn op dit moment plm 800 z.g.n. “probleem” leveringen waaronder 10 auto`s voor ons bedrijf en waaronder ook de voor jou bestelde auto.

Pon heeft aangegeven dat zij, zodra de fabriek de productie weer opstart, de productieplanning vanaf week 36 tot week 40 met de fabriek doornemen en dat zij gaan proberen zoveel mogelijk probleemauto`s in deze weken in te plannen. Daarnaast is de fabriek bezig om te kijken of zij van andere landen productieplekken kunnen overhevelen t.b.v. Nederland. Er is op dit moment dus nog niets te zeggen over wanneer precies maar het heeft de volle aandacht volle aandacht van Pon.

Hier ben ik dus lekker mee, een vertraging van minimaal 9-13 weken...

TedVlemmings

Forumguru
Dat is mijn bestelling dus nog een groter probleem geval (en dat van enkele andere), behalve dat het een Combi is. Ik heb dit bericht in ieder geval nog niet ontvangen, ik wacht af en blijf hopen op oktober alhoewel hij nu nog steeds op 30 Augustus staat.

ceesm

Nieuw lid
Octavia Elegance BL Combi 1.8TSI 180 pk, Platin Grey besteld in week 17. Nu deze ochtend bij de dealer gecheckt, de auto wordt in week 33 gemaakt en waarschijnlijk in week 35 aan mij afgeleverd. Eerder zijn er al planningen geweest mbt produktie, week 25, 27, 30, 33, 35 en week 42. Uiteindelijk is het dan week 33 productie. Maar eerst zien en dan pas geloven.

Badnews

Senior Member
Gewoon positief denken... week 33 maken klinkt alsof het in de planning past (we leven nu in week 31, dus 4 weken planning is bekend, dus 33 is realistisch) , dus gewoon hopen dat je 1 september in je auto kan rijden.

(ps: mijn dealer wordt gek van mij.. maar mijn datum blijft keihard op productieweek 42 staan)

Gieliovd

Forumguru
Wat een onzin, een ABL zou binnen 4 weken gemaakt kunnen worden. Yeah right.

Lul dan niet en maak hem, k heb een ABL besteld. Maar waarom komt die pas in week 43?? En als ik het zo lees en hoor, wordt dat nog later.

Gieliovd

Forumguru
Grapjas, ik bedoel in het algemeen ;) die verhalen slaan volledig nergens op. Over 4 weken een auto kunnen maken als je hem nu bestelt. Waarom mij dan 4 maanden laten wachten? Snappie ;)

EdK

Forumguru
vier weken kan wel mits het al een bestelde voorrad wagen was van de dealer of importeur waar men nog kleine veranderingen op kan toepassen.

Wesly

Senior Member
vier weken kan wel mits het al een bestelde voorrad wagen was van de dealer of importeur waar men nog kleine veranderingen op kan toepassen.
Toch is standaard de geschatte levertijd tussen 8 en 12 weken mits er geen complicaties optreden zoals nu

Noord26

Forumguru
Er bestaat niet zoiets als een standaard levertijd. Zeker voor een nieuw model (waarvan blijkt dat er te weinig ruimte is ingekocht voor de HB uitvoering op basis van het vorige model) is dat slechts een pure indicatie. Dit heeft er ook mee te maken dat de HB er wel in 14% bijtelling is en de Combi niet meer.

Herman Janssens

Senior Member
Ik denk ook dat die 14% bijtelling die er in laatste instantie is bijgekomen wel de hoofdoorzaak voor het 'fileprobleem' met de leveringen voor de OC III in Nederland kan zijn.

Badnews

Senior Member
Meeste mensen hier hebben hun hb besteld voor je de 14% kon bestellen, dus de file zou achter hen moeten staan.
En de vertragende dingen waar ze het over hebben, zoals 17" teron en chrome, zitten niet op de 14%
In de uk is chrome zelfs tot 2014 niet te bestellen...

Badnews

Senior Member
Wat ik begreep hebben de engelsen (en volgens mij nog een land) zich opgeofferd.
Hier was op geen enkele versie chrome standaard, alleen als optie. En die optie is verwijderd uit de configurators

svdm

Senior Member
Maar volgens mij wordt de 14% maar beperkt leverbaar en heeft het een oplage van maximaal 1000 stuks
Dit heb ik ook zo begrepen van de dealer. Elke Nederlandse dealer krijgt maximaal 23 Octavia's met 14% toegewezen, in totaal 1000 stuks. Eenzelfde (belasting)regeling kent Denemarken, dus alleen voor Nederland en Denemarken worden deze 'speciale' versies gebouwd (in totaal 2000 stuks).

Daarnaast kan het zomaar zo zijn dat deze 14% auto's voorrang krijgen in het productieproces, omdat deze vóór 1 januari 2014 op kenteken moeten staan. Het zou anders wel érg vreemd zijn als Skoda nu veel reclame maakt voor 14% als ze nu ook zouden weten dat-ie uiteindelijk niet meer voor het einde van het jaar geleverd zou kunnen worden. Dan zou je (potentiële) kopers immers namelijk een worst voorhouden.., zelfs liegen.

Mijn 14% Octavia is gisteren besteld!

>> Toevoeging <<

Inderdaad vandaag bevestiging gekregen dat alle 14% auto's uiterlijk in de 1e week van december (week 49) worden geleverd, omdat de productie ervan al in maart jongstleden vooraf is ingekocht (voor 1000 exemplaren) bij de fabriek.

Eindelijk goed nieuws van dealer voorlopige productieweek is voor mijn auto van week 45 naar week 38 gegaan betreft een 1.4 Tsi dsg elegance businessline combi

Eindelijk goed nieuws van dealer voorlopige productieweek is voor mijn auto van week 45 naar week 38 gegaan betreft een 1.4 Tsi dsg elegance businessline combi
Beste heijm426, nog andere opties op je auto. Ben benieuwd of ook andere productieweken dichter bij geplanned gaan worden (misschien ijdele hoop.....)

Bovenaan Onderaan