Levertijd Octavia 3

Badnews

Senior Member
Begin juni (lease bedrijf zag geen haast voor een 1sept levering, dus daar bijna 2 weken op de plank gelegen), dus ik wacht nog niet zo lang als de meeste hier. Voor mij was deze keuze vooral voordelig (zit bij een PON lease toko) en zou snel leverbaar zijn. Voordelig is het wel voor mij, maar hoopte toch wel half september (zou al half augustus komen) te kunnen rijden. Gaf skoda het voordeel van de twijfel, al was dealer zeer overtuigend dat het tussen de 8 en 10 weken was.
Ondertussen zak ik steeds verder richting het einde van het jaar.
Nu geeft het hoop dat mensen 4 of 7 weken eerder dan geplanned krijgen.
Mijn grootste ergenis dat niemand weet waarom. Vraag is duidelijk, logistiek van onderdelen kan je ook goed inschatten als fabriek, zeker met 6 weeks till build. Andere bedrijfstakken zouden afgebrand worden, zelfs apple heeft bij nieuwe producten een betere dienst, al moet je daar ook vaak wachten.
Ik hoor niets over problemen in de fabriek, mensen zijn aan het gokken, roepen iets van 'velgen' vertragen, maar dan blijkt dat een nederlands probleem te zijn.. Andere landen worden gewoon autos afgeleverd met deze velgen.
Mijn ergenis is dus dat je totaaaaaal niet geinformeerd wordt. Je moet actief naar de dealer communiceren naar levertijden, en als je vraagt waarom de nieuwe vertraging, blijft ie je een antwoord schuldig.. Of zegt het zal wel druk zijn in de fabriek.
Stel je de vraag bij PON, willen ze je gegevens zodat ze dealer kunnen zeggen waarom, en dan krijgt die te horen 'het is druk in de fabriek'.
Op dit moment zou volgens de pdf van paar weken terug, een nieuwe bestelling eerder moeten komen dan bv mijn order die een 6 weken eerder gemaakt is, dus weer mis communicatie.
Omdat ze met de octavia een succesformule in handen hebben, lijkt het of de dealers een korte tijd moeten roepen tegeb de klanten voor meer bestellingen, mensen blijven toch wel langer wachten, want het is zo'n complete mooie auto voor een nette prijs.
Vandaag kreeg ik een toyota verso mee bij de garage, maar dat reed ook prima en slecht 2.5 maand levertijd. Ik vroeg of dat de echte tijd was, hij vertelde me vol trots dat het waarschijnlijk zelfs een week sneller was, maar dat was bij de gangbare kleuren. (En toen kwam de afknapper dat mijn auto door een terugroep actie volgende week weer naar de garage moet..zucht)
En het gaat zo slecht in auto land.. Maar levertijden lopen op.
ik moet maar ophouden met kankeren, helpt toch niet en zal veel ergenis bij andere veroorzaken ;)
Gewoon nooit geluk met autos, geen idee waarom. Misschien is het mijn nickname:)

Er worden auto geleverd, O3's zullen in rap tempo de weg mooier maken

Pablos

Senior Member
@badnews we zullen ermee moeten leren leven:) feit is wel dat het een van de weinige branches met consumenten waar dit blijkbaar "geaccepteerd" wordt. Enige andere branche waar ik het van ken is bij huizen.
Aan de andere kant zijn (of waren) er genoeg merken/modellen waar de levertijden absurde vormen aan namen. Zoals eerder gemeld was het destijds bij de qashqai meer dan een jaar (en de lease maatschappijen naar roepen dat er een auto met minder dan 6 mnd gekozen mort worden) kreeg je een auto met de specs van een jaar eerder.

Het is niet anders, alhoewel ik ook de hele dag zit te wachten op een bericht vanuit de dealer:):):) ga uit van eind oktober om mijzelf niet teleur te stellen, maar hoop op september....:)

TedVlemmings

Forumguru
Ik ben het met je eens Badnews, de dealers zijn niet bepaald initiatiefrijk richting ons als koper. Mij hebben ze nog nooit gebeld met updates, en bij vragen kunnen ze enkel aangeven wat in het systeem staat (wat logisch is). Wat mij betreft mogen ze zelf wel eens bellen puur om even van zich te laten horen. Zo staat mijn auto op papier nogsteeds op levering over twee weken, maar binnen twee maanden zal al een hele achievement zijn. Ik heb nooit officieel bericht gekregen dat ik vertraging ga hebben, en telefonisch enkel na zelf contact opnemen. Overigens zal dit per dealer natuurlijk variëren hoe ze het een en ander aanpakken.

Thorgal

Forumguru
Zou een hoop tijd schelen als we zelf in het systeem konden kijken met een soort van track and trace.
Denk alleen niet dat de boodschap daar beter van wordt. Wat ik heb begrepen hebben de dealers ook niet meer inzicht dan dat. En eerlijk is eerlijk steeds alle bestellingen doorlopen en iemand moeten bellen dat er niets gewijzigd is, is ook niet leuk.

Maar....ook ik wil natuurlijk een wekelijkse update of beter een vaste productieweek horen ;)

Henk72

Lid
Dat vind ik vreemd, ik heb van twee dealers gehoord dat alle 1000 14% HB's in week 40 worden gebouwd, en dus half oktober bij de dealer staan.

Volgens de lease maatschappij zou mijn 14% auto week 51 geleverd worden. Is besteld 1e week juli. Ben benieuwd wat het nu wordt week 40 bouwen of week 46 of ??. Hoe kom je nu achter de werkelijke productiedatum.

Majefloti

Forumguru
Ja en nee, de automobielbranche (produktieproces) is zeer efficiënt. De eigenaar van Toyota, de heer Toyoda junior heeft het bedrijf van zijn vader overgenomen omdat het zo slecht ging (van 6000 werknemers terug naar 3000). Toyoda junior concludeerde dat oorzaak was het topdown management waarbij de managers wel even gingen vertellen hoe het allemaal moest.
Toyoda junior was er van overtuigd dat dit de oorzaak was van de slechte positie van Toyota en hij vertelde zijn werknemers dat zij de ondernemers van het bedrijf zijn die als geen ander weten welke processen verbeterd konden en met Suc6!

Tegenwoordig zien we deze manier van werken (LEAN ofwel lerende organisatie) bij steeds meer bedrijven terug. Bij Scania weten ze op 1 januari al hoeveel vrachtwagens er geproduceerd worden in dat jaar, dus niet meer maar ook niet minder. Gevolg zeer constant produktieproces van 8 vrachtwagens per dag.

Bij Skoda stond de produktie/leveringen van de SO3 gepland voor 2014. Om redenen is dit bijgesteld naar start 2013 (vinden wij overigens helemaal niet erg :-). Hoeft geen probleem te zijn maar blijkbaar komt het voor de toeleveranciers te vroeg met als gevolg diverse stagnaties zoals het panadak, velgen, dynamic pakket etc.
Daarbij komt dat per land er specifieke typen en pakketten samengesteld worden die financieel door de importeur uitonderhandeld worden met de fabrikant.

Neemt niet weg dat we kunnen concluderen dat de communicatie tussen fabrikant, importeur en dealers geen trofee verdiend en ze de klant niet op de eerste plaats hebben staan. Dit deed Toyoda junior wel met als gevolg een zeer hoge bedrijfsrating.

Ze hebben bij Skoda één geluk en dat is de architect. Die ontwerpt zo'n gruwelijk mooie puike SO3 ( en overige modellen) dat we wij er als vliegen opgaf duiken en ongezien bestellen!

TedVlemmings

Forumguru
Als je in bovenstaand verhaal ook nog een stukje van Motorola's Six Sigma had verwerkt dan was ik al helemaal onder de indruk geweest. Waste zal in de auto branche haast niet voorkomen, maar bottlenecks in de vorm van toeleveranciers helaas nog wel binnen dit productieproces. Hopelijk hebben de mensen die na ons bestellen profijt bij wat er nu weer geleerd wordt bij onze Oostelijke vrienden.

bonyuri

Actief lid
Dus de 14% autos krijgen dus voorrang op o.a. mijn auto(en die van andere bestellers). Op deze manier begin ik steeds meer spijt van mijn keuze :(
Die auto bestond nog niet eens (niets van bekend) toen ik bestelde.
Ik gun het de zakelijke 14% rijders, maar wel flauw om daardoor andere te laten wachten.

Gelukkig krijgen veel mensen wel hun auto en dat geeft een beetje hoop...

Ik heb gehoord dat de 14% auto's al tijden geleden in de wachtrij zijn geplaatst.
Zie het een beetje als het "fast pass" systeem bij Eurodisney.

Desalniettemin begrijp ik je frustratie, ik zou hem ook liever vandaag als morgen ontvangen :)

rtwee

Senior Member
Er is een heeeeel erg mooi boek over Toyota geschreven... 'The Toyota way' Echt een aanrader en je kijkt ineens heel erg anders tegen autoindustrie/Japanners aan...

Henk66

Actief lid
Ik heb een so3 greenline businessline besteld en met de dealer heb ik de afspraak dat ik deze kosteloos kan annuleren indien deze niet meer in 2013 geleverd wordt. Blijkbaar heeft deze afspraak voor hem geen waarde en kan ik dit zomaar toezeggen doordat het 100% zeker is dat alle 1000 so3 14% bijtelling geleverd gaan worden in 2013.

Dus hieruit concludeer ik inderdaad levering 2013 voor de 14% bestellingen

CoesDoes

Forumguru
Blijkbaar zijn worden er m.i.v. prod.wk32 wijzigingen op de Elegance en Elegance Businessline doorgevoerd met (o.a.) als doel de levertijden positief te kunnen beïnvloeden.

Badnews

Senior Member
Helaas geld dat dus niet voor iedereen. Volgens mij hebben ze opties beter onder controle (deze externe leveranciers hebben misschien geen vakantie gehad, dus 2 weken ingelopen op leveringen).
Dingen die bij aantal mensen voor vertraging zorgde (pano dak, velgen, stuurwiel 3 spaaks, chrome lijsten) lijken nu opnieuw met voorrang ingeplanned te worden (terecht, zij wachten het langste) en daardoor verschuiven de 'nieuwere' orders zoals de mijne weer een weekje of 2 naar achteren.
Daarnaast doen ze even 1000 extra HB's in week 41 of 45, dus iedereen krijgt hierdoor vertraging.

rtwee

Senior Member
Het opnieuw inplannen van bestellingen met 'dingen' die voor vertraging zorgden zijn dan kennelijk voor iedereen met die onderdelen naar voren geschoven? Hoe kan mijn dan ineens 9 weken eerder geproduceerd worden? (ook de 17" en 3 spaaks vanuit het dynamic pakket)

Badnews

Senior Member
@rtwee: wanneer heb jij je bestelling geplaatst?
initieel zou de levertijd voor de standaard auto 8 tot 10 weken zijn, alles erbij is vertraging (dynamic en sunset pakket ook, maar ook onze NL elegance en bsl versies).
Bestellers van begin/midden mei of eerder worden nu rond week 37 geleverd, tenzij je nog steeds een probleem optie heb. Deze hebben dus al minimaal 17 weken gewacht.
Mijn bestelling was van later, en zal waarschijnlijk ook rond de 18 weken uitkomen (hoop ik)

CoesDoes

Forumguru
initieel zou de levertijd voor de standaard auto 8 tot 10 weken zijn, alles erbij is vertraging (dynamic en sunset pakket ook, maar ook onze NL elegance en bsl versies).
Bestellers van begin/midden mei of eerder worden nu rond week 37 geleverd, tenzij je nog steeds een probleem optie heb. Deze hebben dus al minimaal 17 weken gewacht.
Mijn bestelling was van later, en zal waarschijnlijk ook rond de 18 weken uitkomen (hoop ik)
Bij mij was half mei al bekend dat de levertijd langer zou zijn omdat het Dynamic- en Bagage pakket pas later geproduceerd zouden, als het goed is krijg ik mijn auto inderdaad in wk37 geleverd (oorspronkelijke planning was wk34)
Ze hebben nu blijkbaar wat aanpassingen gedaan om zo de levertijden te versnellen. (Misschien wel zo dat ze plaatsen vanuit een ander land over kunnen nemen, maar dat is speculatie)

rtwee

Senior Member
@rtwee: wanneer heb jij je bestelling geplaatst?

Mijn bestelling was op 21 juli (wk 29) binnen bij de dealer heb ik net even nagekeken. Vorige week kreeg ik bericht dat mijn auto over 3 weken (wk 36 dus) bij de dealer op het terrein wordt verwacht. Dat zou dus afleveren in wk 37 zijn.
Kans bestaat dat ik iets langer moet wachten omdat mijn huidige leasecontract begin oktober afloopt. Dat is natuurlijk zuur voor mij in de wetenschap dat de auto er al is, maar neemt niet weg dat tussen bestellen en leveren precies 8 weken zit..... En dat voor een auto met de Teron velgen, Elegance uitvoerig, 2.0 TDi EN het dynamic pakket...... zeg het maar waar het door komt...

Don't shoot the messenger...:( Vanzelfsprekend ben ik er wel blij mee.. :)

CoesDoes

Forumguru
Mijn bestelling was op 21 juli (wk 29) binnen bij de dealer heb ik net even nagekeken. Vorige week kreeg ik bericht dat mijn auto over 3 weken (wk 36 dus) bij de dealer op het terrein wordt verwacht. Dat zou dus afleveren in wk 37 zijn.
...tussen bestellen en leveren precies 8 weken zit..... En dat voor een auto met de Teron velgen, Elegance uitvoerig, 2.0 TDi EN het dynamic pakket...... zeg het maar waar het door komt...

Don't shoot the messenger...:( Vanzelfsprekend ben ik er wel blij mee.. :)
Dat lijkt op veel mazzel, misschien heeft de dealer een voor de voorraad bestelde auto aangepast.. Ik heb zelf in wk20 bestled en hoop op levering in wk36, maar zal waarschijnlijk tot wk37 moeten wachten

Badnews

Senior Member
Inderdaad mazzel, denk ik.
ik heb in week 23 besteld, en krijg mijn auto waarschijnlijk in week 44, dus 21 weken.
En ik heb alleen een ruitenwisser als extra, lijkt me geen showstopper, op de BSL.
Misschien is het bij de 1.6 DSG die vertraagd.. geen idee.

8 weken is gewoon een super tijd!

rtwee

Senior Member
Ik moet het vanzelfsprekend eerst allemaal nog zien... er zijn teveel verhalen van wijzigingen dat ik het pas geloof als ik hem kan zien bij de dealer... Maar aan de andere kant heb ik geen reden om de dealer niet te geloven als hij zegt nog 3 weken. Dat zeg je ook weer niet zomaar lijkt me.

Bovenaan Onderaan