Ik denk dat iedereen ondertussen allerlei verhalen heeft gehoord over de vertragingen. Mijn gevoel is dat ze terplekke zaken verzinnen om de mensen rustig te houden. Feit is dat ze de productie gewoon niet onder controle hebben, en zoals het uitziet met de meldingen van mensen gaat dat ook nog even duren voordat ze de productie problemen achter zich laten ...
De problemen in de productie van de nieuwe octavia worden door meerdere zaken veroorzaakt.
Het algehele probleem (voor de consument dan, voor Skoda is het goed) is dat de nieuwe Octavia een zeer gewilde auto is en de capaciteit van de fabriek het ternauwernood kan bijbenen. En niet alleen de fabrikant maar ook de toeleveranciers. Daarnaast gaat het om een nieuw model, welke mogelijk kinderziektes heeft. En deze zullen gaandeweg in de productielijn moeten worden aangepast hetgeen zorgt voor vertraging.
De oorzaak dat er voor ons nederlanders langere levertijden zijn dan andere landen, ligt aan de afzetramingen van PON. Deze heeft op basis van verkoopgegevens van vorige modellen een x hoeveelheid aan productieplaatsen 'ingekocht' bij de fabrikant. En hier wringt de schoen, want niet alleen worden er veel meer auto's verkocht dan was voorspeld, maar er worden ook meer Elegance Business modellen en HatchBacks besteld dan men had verwacht. Dus er zijn deels te weinig productieplaatsen ingepland en deels de verkeerde productieplaatsen.
En dan vergeet ik voor gemak maar even de introductie van het 14% model, welke specifiek voor de nederlandse markt is ontwikkeld. En dan noem ik daar nog niet eens bij dat de nederlandse markt relatief klein is voor Skoda en het voor PON waarschijnlijk lastig is om hun eigen belang te prioriteren.
Kortom, het is vervelend om lang te moeten wachten, en klagen kunnen we als nederlanders heel goed.
Maar geduld is een schone zaak en hoe langer het wachten, hoe mooier het moment dat je het daadwerkelijk krijgt.
En nee, ik werk niet voor Skoda, PON, VAG oid.