Levertijd Octavia 3

Herman Janssens

Senior Member
In Belgie zijn de wachttijden blijkbaar korter , nieuwe octavia besteld 3 augustus , is nu al in Belgie.
Vermoedelijk morgen of vrijdag bij de verdeler. Amper 8 weken gewacht dat is niets in vergelijking met de meeste Nederlandse octavia liefhebbers die meestal langer dan 20 weken moeten geduld oefenen.
Ik wacht toch ook al 16 weken. :(
 

Thorgal

Forumguru
Heeft de dealer aangegeven wat de reden voor deze lange wachttijd is?
Als ik me niet vergis ga jij toch voor metal grey? (Is een mooie kleur en zag ik als alternatief voor platin grey die niet meer werd gemaakt)
 

Oogje

Senior Member
Heeft de dealer aangegeven wat de reden voor deze lange wachttijd is?
Als ik me niet vergis ga jij toch voor metal grey? (Is een mooie kleur en zag ik als alternatief voor platin grey die niet meer werd gemaakt)
Yup. Ik heb nadat ik niet meer in Platin Grey kon bestellen in eerste instantie zwart gezegd. Daarmee zou levering begin december plaatsvinden (en uitlevering dus begin januari) Een week later werd Metal Grey bestelbaar en heb ik m omgezet naar die nieuwe kleur. Ik moet tenslotte drie jaar in de auto rijden en dat doe ik dan bij voorkeur in de auto zoals ik m wil, ik heb geen zin in drie jaar spijt van de kleur. Maar Metal Grey wordt dus pas vanaf februari leverbaar.

Ik heb dan (althans, daar ga ik vanuit), geen last meer van vertraging op chromen dakrails, sunset, pano dak etc. En ook de mallen voor leer op dynamic stoelen zullen dan vast al wel klaar zijn :)
 

Fean

Forumguru
M'n kenteken is al bekend... via de LM verkregen. Het bevreemd mij dat als ik het kenteken bij het RDW opvraag dat de cataloguswaarde met +-3500 euro verschilt? 31650 en terwijl ik toch echt voor 35525 aan bijtelling mag rekenen. Iemand ook deze ervaring?

Misschien hebben ze wat opties weggelaten en mij daarover niet ingelicht...(??) Nu heb ik de auto nog niet gezien en mag heb vanavond ophalen, dus ik ben erg benieuwd.
 
Laatst bewerkt:

mc1977

Lid
Ik denk dat iedereen ondertussen allerlei verhalen heeft gehoord over de vertragingen. Mijn gevoel is dat ze terplekke zaken verzinnen om de mensen rustig te houden. Feit is dat ze de productie gewoon niet onder controle hebben, en zoals het uitziet met de meldingen van mensen gaat dat ook nog even duren voordat ze de productie problemen achter zich laten ...
 

Herman Janssens

Senior Member
Volgens de dealer wordt mijn OC3 nu pas volgende week geassembleerd en is de levering voorzien voor de week van 21 oktober. :(
Voordeel: minder kinderziektes?
Nadeel: straks is de OC4 al uit .
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik denk dat iedereen ondertussen allerlei verhalen heeft gehoord over de vertragingen. Mijn gevoel is dat ze terplekke zaken verzinnen om de mensen rustig te houden. Feit is dat ze de productie gewoon niet onder controle hebben, en zoals het uitziet met de meldingen van mensen gaat dat ook nog even duren voordat ze de productie problemen achter zich laten ...

De problemen in de productie van de nieuwe octavia worden door meerdere zaken veroorzaakt.

Het algehele probleem (voor de consument dan, voor Skoda is het goed) is dat de nieuwe Octavia een zeer gewilde auto is en de capaciteit van de fabriek het ternauwernood kan bijbenen. En niet alleen de fabrikant maar ook de toeleveranciers. Daarnaast gaat het om een nieuw model, welke mogelijk kinderziektes heeft. En deze zullen gaandeweg in de productielijn moeten worden aangepast hetgeen zorgt voor vertraging.

De oorzaak dat er voor ons nederlanders langere levertijden zijn dan andere landen, ligt aan de afzetramingen van PON. Deze heeft op basis van verkoopgegevens van vorige modellen een x hoeveelheid aan productieplaatsen 'ingekocht' bij de fabrikant. En hier wringt de schoen, want niet alleen worden er veel meer auto's verkocht dan was voorspeld, maar er worden ook meer Elegance Business modellen en HatchBacks besteld dan men had verwacht. Dus er zijn deels te weinig productieplaatsen ingepland en deels de verkeerde productieplaatsen.

En dan vergeet ik voor gemak maar even de introductie van het 14% model, welke specifiek voor de nederlandse markt is ontwikkeld. En dan noem ik daar nog niet eens bij dat de nederlandse markt relatief klein is voor Skoda en het voor PON waarschijnlijk lastig is om hun eigen belang te prioriteren.

Kortom, het is vervelend om lang te moeten wachten, en klagen kunnen we als nederlanders heel goed.
Maar geduld is een schone zaak en hoe langer het wachten, hoe mooier het moment dat je het daadwerkelijk krijgt.

En nee, ik werk niet voor Skoda, PON, VAG oid.
 

mc1977

Lid
@Arnoldotje: Je uitleg is duidelijk en ik ben het er ook mee eens. Maar ik hoop dat je met mij eens bent dat communicatie beter kan. Zelf heb ik alleen informatie omdat ik er constant achteraan zit, als ik dit niet had gedaan had ik tot de dag van vandaag er niks van gehoord.
 

Arnoldotje

Forumguru
@mc1977, ik ben het zeker met je eens dat er op het vlak van communicatie het nodige te verbeteren valt. Maar heb sterk de indruk dat dit per dealer verschilt. Is ook niet goed, want elk zichzelf respecterend bedrijf zou dit landelijk aan moeten pakken in plaats dit van het dealernetwerk af te laten hangen.
 
Vandaag de leasemaatschappij gesproken, mijn auto staat ingepland voor productie in week 41 (volgende week). Daarmee is de verwachte leverdatum eind oktober vrij groot.
 
Heeft Arval jou gebeld, of heb je ze zelf gebeld? Mijn auto zou ook eind oktober geleverd moeten worden en zit dus ook nog te wachten op het verlossende telefoontje/mailtje..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Henk72

Lid
Nog geen reactie gehad van de leasemaatschappij nu ik lees dat de greenline niks mag trekken. Wij mogen namelijk geen auto, bestellen waarvan het trekkracht minder dan 1000kg is. Vandaar dat de ford focus 14% niet besteld mag worden. Iemand al reactie gehad van de leasemaatschappij hoe zij omgaan met dit nieuws vanuit skoda.
 

Spiegeltje

Senior Member
Ik heb uiteindelijk geen trekhaak besteld maar omdat ik daar wel over geïnformeerd had heeft de LM mij netjes gebeld met uitleg en gaf de keuze de bestelling door te schuiven naar volgend jaar (met verwachte levering vanaf week 14) of mijn huidige bestelling in stand te houden en dan voor de Kerst rijden.

Hmm dus of wachten tot april/mei of in december rijden..:pieker:Heb er zeker een halve seconde over nagedacht :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: svdm

svdm

Senior Member
@Henk72

Tot vorige week was sowieso niet bekend dat de 2013 Greenline (n)iets mag trekken. Er stond immers overal 'NNB' via de officiële kanalen (Skoda zelf + dealers), dus dan is het op zich vreemd dat een lease-maatschappij je de auto laat bestellen met trekhaak, wetende dat je geen auto mag bestellen met een trekvermogen van minder dan 1000 kg. Ofwel: de leasemaatschappij had dit toen wél al duidelijk moeten maken dat dit onder voorbehoud zou zijn. Het lijkt me dat het nu aan hen is om dit voor je op te lossen; zij zijn immers je eerste aanspreekpunt en hebben je waarschijnlijk niet voldoende vooraf geïnformeerd.

Toch zou het wel netjes zijn als er een soort van compensatie zou komen voor mensen die een 2013 O3 Greenline hebben besteld met trekhaak (bij LM of dealer), omdat deze immers - ondanks de onduidelijkheid hierover - wel optioneel besteld kon worden, maar waarvan nu blijkt dat het een nutteloze aanschaf is (behalve als je de hoofdprijs wil betalen om uiteindelijk héél misschien nog twee fietsen te mogen dragen).

Compensatie zou bijv. een korting kunnen zijn op dakdragers of iets dergelijks, of bijv. een set winterbanden.

Zelf overigens geen trekhaak besteld, maar leef met de mensen mee die er wel op gehoopt hadden.

Tja, of nu afbestellen en wachten op de 2014 productie. Maar ja, het wachten duurt voor menigeen nu al te lang...

Veel succes!
 

TedVlemmings

Forumguru
@Henk72
...

Toch zou het wel netjes zijn als er een soort van compensatie zou komen voor mensen die een 2013 O3 Greenline hebben besteld met trekhaak (bij LM of dealer), omdat deze immers - ondanks de onduidelijkheid hierover - wel optioneel besteld kon worden, maar waarvan nu blijkt dat het een nutteloze aanschaf is (behalve als je de hoofdprijs wil betalen om uiteindelijk héél misschien nog twee fietsen te mogen dragen).

Compensatie zou bijv. een korting kunnen zijn op dakdragers of iets dergelijks, of bijv. een set winterbanden.
...
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Naast dit voorval zijn er zoveel andere wijzigingen geweest in pakketten dat men dan iedereen zou moeten compenseren. Zie standaard EBL opties die ineens niet konden, sturen/spoilers in dynamic pakket etc. Hiervoor zijn helaas die mooie kleine lettertjes op offertes en in boekjes opgenomen. Tenzij ze je in plaats van een Octavia een Seat Mii leveren maak je volgens mij weinig kans op ook maar iets van compensatie (uitzonderingen daargelaten vanuit dealer, of flink doorzettingsvermogen van de klant.)
 
Heeft Arval jou gebeld, of heb je ze zelf gebeld? Mijn auto zou ook eind oktober geleverd moeten worden en zit dus ook nog te wachten op het verlossende telefoontje/mailtje..
Ze belde mij voor iets anders, maar ik heb ze ook gelijk gevraagd of ze de productieweek ook wisten aangezien de verwachte leverdatum net als bij jou ook nabij komt.
 

portefam

Actief lid
Na toch wel lang wachten, gisteren gehoord dat mijn auto productieweek 43 is en dat ik waarschijnlijk 1e week november kan rijden...
 
Bovenaan Onderaan