Lijst kinderziektes etc. Octavia III

micky

Forumguru
Ik heb nu ook inmiddels 15.000 km gereden.
Overall geen echte klachten. :cool:

Maar wel enkele zaken die me opvallen:

Columbus > De FM radio heeft moeite om snel een andere frequentie te kiezen als de kwalieit van het signal minder gaat worden. Het geluid moet soms al helemaal weg zijn, voordat hij eindelijk overgaat naar een andere frequentie. We hebben het dan over NPO Radio 2 - route A2 - tussen Budel en Eindhoven - pas in Eindhoven gaat hij eindelijk switchen.

Columbus > De DAB laat ook te wensen over - onder viaducten (A2 Best), of bij het knoppunt Vonderen (A2/A73) is het op eens gewoon stil ...

Columbus > Tijdens het onbewuste verbinden met mijn smartphone (S4 Mini) is de SMS functie niet altijd beschikbaar. Hiervoor moet ik dan handmatig de bluetooth op mijn smartphone even uitzetten en weer opnieuw aanzetten. De SMS template, waarin de navigatie gegevens automatisch worden opgenomen, gebruik ik best vaak. :dankje:

In mijn linker buitenspiegel zie ik - als het buiten donker is - de lampjes van mijn verlichtingsschakelaar (Oranje van de stand "Auto" en groen als het licht aan is).

Het groene lampje in de binnenspiegel was ook even wennen.

Bij 11.000 km bijna 1 liter olie moeten bijvullen - onverwacht.

Het gebruik van de handrem bij uitgetrokken elbogsteun is onhandig. Waarom niet direct een automatische handrem? De Hill-assist zit ja ook al op ... :thumbsdown:

Tijdens het rijden op precies 125 km/h een hoog toeren-achtig geluid. Bij precies 120 of 130 weer stil.

Het puntje met het "tegen" sturen tussen 100 en 130 km/h heb ik ook. Ik heb wel lane assist, maar deze staat uit. Heb ook nu winterbanden (Dunlop Winter Sport 4D) op de originele velgen.

Als ik lange stukjes recht door rij en dan op eens een scherpe bocht heb (snelweg afrit of zo) dan voel je de airco weer op gang komen - best grappig soms - als of de sensor even een fris windje nodig had om te voelen, dat de temperatuur omhoog of omlaag moet ;)

Verder een prima wagen. Wel mis ik het verwarmbaar stuur van mijn Opel Astra in de koude dagen. Had het liefst ook de stand verwarming willen pakken, maar jammer genoeg worden we hier in Nederland op deze beschikbare optie gediscrimineerd.

Ik verheug me iig op de nog resterende 165.000 km ... :)

wat betreft de airco: dan komt er zonlicht op de sensor, dit is heel normaal
waarom gebruik je de handrem eigenlijk als ik vragen mag, ik leef altijd zonder handrem, een handbak in de 1 en mijn automaat in de "P"
 
waarom gebruik je de handrem eigenlijk als ik vragen mag, ik leef altijd zonder handrem, een handbak in de 1 en mijn automaat in de "P"

Ik heb geen automaat ... en als ik bij een stoplicht sta en het start-stop systeem actief is zet ik hem graag op de handrem ipv de hele tijd op de rem trappen ;)
 

micky

Forumguru
Meen je dat? goed het kan, maar ik vind het erg omslachtig om eerlijk te zijn, als je rijdt heb je ook de hele tijd je voet op het gaspedaal, dan bij stilstaan op de rem is dat toch niet zo onprettig?
 

ElScorpione

Forumguru
De eerste week Octavia achter de rug. Paar dingetjes geconstateerd:
  • Maxidot bleef vandaag op Duits staan. Na wisselen taal was het weer Nederlands.
  • Het chrome van het ventilatierooster in het midden van het dashboard sluit niet naadloos aan op het dashboard.
  • Verkeerstekenweergave is niet aan te zetten in de Columbus.
  • Bij het reservewiel zit een sticker met code 5514. Uitgevoerd in december 2014. Welke recall was dit?
Verder zeer tevreden.
 
Laatst bewerkt:

heusinkveldb

Forumguru
En je gelooft het niet... vandaag deed het linker raam het gewoon weer en was de auto functie bij het rechter raam kapot.

Bij mij hetzelfde probleem. Na ongeveer 10 maanden de eerste problemen. Auto functie van het raam aan de bestuurderskant weigerde. Opnieuw inleren bracht geen resultaat. Moest continue de knop ingedrukt houden om mijn raam tot beneden te openen of sluiten. Ramen sluiten of openen met de sleutel werkte toen ook niet meer. Nog niet echt de tijd en zin gevonden om ermee naar de dealer te gaan tot ik op een morgen bij m'n werk het raam weer opende en deze tot m'n verbazing, vanzelf naar beneden ging. Dus meteen de rest proberen en wat denk je.... Bijrijdersraam nu het probleem..... De bijrijderskant vond ik minder belangrijk, dus heb ik er weer geen aandacht aan geschonken.
2 weken later werkte de bijrijderskant ook weer en dacht ik natuurlijk dat de bestuurderskant er weer uit lag, maar gelukkig werkte alles weer. Ook de sleutel gaat nu weer goed.

Het lijkt wel of er een storing zit in de stuurmodule.
Ik ben wel benieuwd of er meer mensen hetzelfde probleem ervaren en of die er al wat aan hebben laten doen bij de dealer.
 

Spoetnik

Forumguru
Mijn auto gaat steeds na een paar minuten spontaan op slot. Was vorige week de wagen aan het wassen en om de paar minuten, hup op slot. Nu heb ik de vink weggehaald bij automatisch sluiten. Heb het idee dat het nu niet meer aan de hand is maar ik heb die vink er niet neergezet of ik word toch een beetje :sterretjes: Heb de auto een paar weken moeten missen maar ben erg blij dat hij terug is.
 

canth

Actief lid
Heb je kessy? Elke keer als je de spons langs één van de voorportieren beweegt schiet ie op slot. En als je probeert achter de deurgreep schoon te maken dan gaat de auto van het slot. Tsja, luxe problemen wat mij betreft en zeker geen kinderziekte..
En als je geen kessy hebt: als je de auto van het slot doet, maar vervolgens een paar minuten niets doet, dan springt de wagen gewoon weer op slot. Dat is ook zoals de fabrikant het bedoeld heeft.
 

B@s0302

Senior Member
Gezien de opmerkingen van begin januari zal ik blij zijn als het tijd is voor de 60dkm beurt. Heb het idee dat het erger wordt en na even gereden te hebben met de Octavia van een collega weet ik zeker dat het anders kan.. Nu de dealer nog overtuigen maar goed. Daarnaast is er wat nieuws bijgekomen; de eerste kilometers na het starten loopt de motor heel onregelmatig, hikt eigenlijk. Met name in de lagere versnellingen en voor het stoplicht komt het voor dus wellicht een beetje weinig brandstof ofzo?
Overigens is het natuurlijk nog niet heel koud geweest deze "winter" en heb ik een standkachel dus helemaal koud starten doet ie nooit :jaja:
 

weerhuis

Nieuw lid
Heb nu ruim een week mijn O III (1.6 tdi, Style Business) in gdbruik en de eerste 1.500 km er op zitten. Sinds afgelopen weekend blijft na het afzetten van de motor de fan nog een minuut of 5-10 aanstaan. Bij mijn vorige Skoda (Superb) gebeurde dit eigenlijk alleen in de zomer. Iemand hiermee bekend?
 

B@s0302

Senior Member
Geen idee of het een kinderziekte of een ergernis is maar het volgende..
De Columbus in mijn auto werkt niet goed! Heb wel beeld in alle tabjes ( radio,media,traffic etc ) maar het scherm reageert niet. Ook geeft meermaals per week de auto "GPS niet gevonden". Auto aan/uit en open/dicht brengt niks maar na een uurtje stilstaan doet alles het weer. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 

B@s0302

Senior Member
Dank voor je reactie @Skoda-MAN Verklaart die GPS antenne ook het geheel niet reageren van het scherm denk je? Zal sowieso een afspraak gaan plannen voor de 60dkm beurt en hopen dat ie t de komende kilometers even blijft doen ;)
 

Frenkie

Forumguru
Ik had afgelopen zaterdag een probleempje op de snelweg. Ik had de Sync aan en beide waren op 20.5 graden. Opeens kwam uit de linker ventilatie hete lucht net alsof het op 30 graden stond. De rechterzijde was normaal? . Erg vreemd. Ik heb toen verschillende zaken bekeken/gedraaid en uiteindelijk de airco een paar minuten aangezet. Daarna weer uit en het probleem was weg. :pieker:
Ik had vorige week ineens het zelfde probleem. Ik heb hem persoonlijk altijd wat frisser staan (19), maar mijn vriendin heeft hem wat hoger staan (22-24). Ik merkte ineens dat ik het wel erg warm kreeg, dus ik vroeg of haar kant wat lager mocht. Toen merkte ik nog steeds geen verschil en ging ik bij de roosters voelen. Rechts was bijna koud te noemen, links werd steeds warmer. Ook nadat het systeem aan beide kanten op LO gezet was, bleef er hete lucht uit komen. Ik stond al op het punt van stoppen, omdat ik absoluut niet tegen hoge temperaturen kan. Uiteindelijk de ventilatie uit gezet aangezien we op de Duitse Autobahn zaten en stoppen er even niet in zat. Na een halve minuut als test weer aangezet, en alles was weer normaal.

Dit weekeinde kwamen we tot de conclusie dat de ventilatie uit de meest linkse en meest reschte rooster normaal waren, maar in het midden kwam er zo goed als geen lucht uit. Zelfs niet met de blazer een paar standjes omhoog. Uiteindelijk geen problemen gehad, maar het blijft een vreemd fenomeen.
 
Bovenaan Onderaan