Lotgenoten gezocht: trillingen bij 1.6 TDI H6 bij 80/kmh +

EdK

Forumguru
Ach joh t zit gewoon tussen je oren......... je moet je banden ook ff laten leeglopen tot één tot anderhalf Bar.
Want dan worden de trillingen ook niet meer doorgegeven....
 

Renkie

Forumguru
De reactie om zomerbanden te proberen is niet raar.
Ik heb bewust mijn winter/zomer wielen laten wisselen bij de Skoda dealer. Ook zijn direct op mijn verzoek de zomerwielen gebalanceerd. Overigens zijn alle 8 de velgen recht en is er ook geen sprake van rare slijtage van de banden waardoor het zou kunnen trillen.

Reden: ik weet ook wel dat die actie het probleem niet oplost, maar de auto gaat binnenkort voor een 30dkm beurt heen (de 1e) en ik weet dat ik anders toch na de auto terug krijg met de mededeling "wielen gebalanceerd, probeer maar". Want in dit of een ander topic was ook een auto waar het wel degelijk goed was na zomer/winter wissel.

Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat om welke reden dan ook de combinatie auto/schokdemper/veer niet matched waardoor sommige (kleine) oneffenheden veel te duidelijk merkbaar zijn. Op andere momenten en snelheden is de auto juist erg comfortabel. De vraag is alleen of en hoe dit goed te krijgen is in samenwerking met Pon/Skoda. De dealer heeft toegezegd er grondig naar te kijken. En ondanks dat die dealer beperkt wordt door Pon/Skoda qua wat wel/niet mag weet ik ook dat ze absoluut hun best willen doen daar.
De optie om Koni FSD of een ander A merk spul te monteren waar 1 lid hier erg tevreden over is denk ik ook aan, maar ik vind het van de gekke om bij een bijna nieuwe auto geld uit te geven om het onderstel goed te krijgen.

Overigens heb ik gevraagd hoe het zat met aanpassingen aan veren/dempers. De onderdeelnummers die op mijn Superb van 1/2016 gemonteerd zitten worden nog steeds gebruikt dus ik geloof nog niet echt dat er ook echt iets aangepast is.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Renkie. Ik denk ook dat het zoiets is als jij schrijft. Ik ben het met je eens dat het raar is om aan een splinternieuwe auto van 50K te gaan zitten sleutelen. Ik heb ook geen idee wat de kosten zijn van dat soort ingrepen. Overigens valt me op dat veel rijders wel tevreden zijn over het rijgedrag van de Superb cq het vreemde rijgedrag valt hen niet op (ik blijf echter verbaasd over de overdreven positieve kritieken in de allerlei rijtesten, uitgevoerd door experts, waardoor ik twijfel aan de onafhankelijkheid; maar dit terzijde). Ik wil zelf nu zsm een oplossing. Hoe dan ook. Ik word er dagelijks aan herinnerd. Hoe dat wordt geregeld en door wie vind ik inmiddels minder van belang.
 

Renkie

Forumguru
Nou toen ik de auto kocht wist ik dat deze bij drempels wat teveel met de neus duikt. Maar dat neem ik voor lief want ondanks dat ik redelijk door rij op de snelweg doe ik het in een woonwijk met drempels redelijk rustig aan.

Maar dit getril zit ik inderdaad niet op te wachten.

Waarom niet iedereen deze klachten heeft weet ik niet. Maar het getril is ook niet heel erg extreem, maar je merkt het wel en als je het weet is het steeds irritanter.
 

Renkie

Forumguru
Trouwens Heek1609, welke regio woon jij? Wellicht kunnen we een keer vergelijken. Ik zit zelf in noord/oost NL
 
Renkie, ik woon precies aan de andere kant van het land (NL) zuidwest. Ik kom voor mijn werk wel eens in Groningen. Maar in die hoek loopt geen opdracht op het moment. Als ik in de buurt ben, spreek ik graag wat af.
 
De leasemaatschappij is inmiddels bereid om mee te denken over een oplossing van de trillingen/rijgedrag van mijn Superb. Maar, dat moet wel via cq met instemming van de dealer. Mijn dealer (leverancier) is Hoogenboom in Rotterdam. Vanuit deze dealer komen geen oplossingen. LM stuurt me nu door naar Van Beijnum in Gouda. Kortom, vraag is nu, wat is een behulpzame dealer met voldoende creativiteit en die bereid is buiten de lijntjes van PON te kleuren? Heeft iemand suggesties?
 

RusherSkoda

Actief lid
Zie mijn topic over trilling. Ik begin na 11 maanden zo langzamerhand de hoop op te geven. Wordt er whappie van, krijg er een knipperend oogje van, ik raak er tuutuut van met de groetjes van Ruud, gestoord en gek tegelijkertijd en betaal naast de relatief hoge bijtelling ook flink netto bij (leasebudget is veel lager!) omdat ik mijzelf een cadeautje wilde geven en in verband met nekklachten (auto ongeluk, iemand is met 60 km/u achterop gereden terwijl ik voor rood stilstond) de meest comfortabele auto zocht.
Nu betaal ik veel te veel voor een auto die trilt en ik contant gespannen in die auto zit wat niet bevorderlijk is voor mijn nek!
Zo, nu heb ik genoeg gejammerd, geklaagd en gezeurd op het forum. Iemand anders mag weer...
 
Dank! Goed om te horen van Van Beynum. Vandaag gesproken met antera en steverink banden (hebben een mooi plaatje van een verlaagde Superb op de website <http://webshop.steverinkbanden.nl/news/667/4/Eibach+verlagingsveren+voor+Skoda+Superb+B>). Gaf me goede indicaties dat revisie(nieuwe veren e/o schokdempers) leidt tot verbetering rijgedrag. Conclusie: dealers opereren heel verschillend. Steverink heeft goede ervaring met AutoHaas Apeldoorn (denken en bewegen mee). Maar, die zijn net overgenomen en ze hebben nog niet veel ervaring met de nieuwe eigenaar.
 
.....overigens rusher, om misverstanden te voorkomen, je frustratie kan ik volledig plaatsen. Die heb ik natuurlijk ook.
 

B.Stuurder

Forumguru
.....overigens rusher, om misverstanden te voorkomen, je frustratie kan ik volledig plaatsen. Die heb ik natuurlijk ook.
Van BEYNUM is een geschikte dealer, ze verkopen niet voor niks de meeste auto's. Doe de groeten aan Joost Pels, van Dennis met de Blauwe Haai ;). Hij leidt het clubje daar.
Ik zal een appje sturen voor je, wie weet helpt het:arghh:. Als je maar van de klachten af komt. Neem een vlaai mee, dat smeert de onderhandelingen.:D
Voor @RusherSkoda misschien ook een idee?
 
Tja....zover ben ik nog niet. Donderdag ben ik toevallig in Apeldoorn en ga ik even langs bij Steverink. Zij rijden dan een rondje. Ben benieuwd naar hun oordeel. Het gaat mij om de rij-eigenschappen in het algemeen en het getril in het bijzonder. De specialisten die ik sprak gaan er overigens vanuit dat dat twee verschillende op te lossen problemen zijn. Echter, een van de forumleden was voldoende geholpen met nieuwe koni schokdempers en andere banden.
 
Van BEYNUM is een geschikte dealer, ze verkopen niet voor niks de meeste auto's. Doe de groeten aan Joost Pels, van Dennis met de Blauwe Haai ;). Hij leidt het clubje daar.
Ik zal een appje sturen voor je, wie weet helpt het:arghh:. Als je maar van de klachten af komt. Neem een vlaai mee, dat smeert de onderhandelingen.:D
Voor @RusherSkoda misschien ook een idee?

Kan geen kwaad als je hem een Appje stuurt. Dank. Ik zal m sowieso van te voren bellen om te kijken welke ruimte hij op voorhand ziet. Ik zal hem jouw groeten over brengen. Gaat er om dat hij bereid is om niet merk-eigen spul erop te (laten) monteren en buiten de PON-lijntjes wil kleuren. Auto moet flink onder handen worden genomen. Wat is jouw ervaring daarmee? Je rijdt iig in een indrukwekkende Octavia. Daar zullen ook wel de nodige modificaties op zitten.
 
Laatst bewerkt:
Zie onderstaand bericht:

Hallo Heek1609,

Even mijn ervaringen met een Skoda Superb 1.6 TDI. Handgeschakeld. 18 Inch wielen. Ik ken je ervaringen onderschrijven en ook je ervaringen met de importeur....

Rond Mei 2016 heb ik de bestelling geplaatst voor de auto. Deze auto is afgeleverd in November 2016. (!) Na enige tijd kreeg ik last van trillingen in de carrosserie en stuur. Met deze problemen ben ik diverse keren bij de Pon dealer geweest maar zij konden deze niet oplossen, sterker, het probleem werd uiteindelijk steeds erger. De trillingen zijn niet heftig, maar uitermate irritant op de lange afstand.(enkele honderden kilometers). Je gaat dit voelen in je vingers en benen. Alles is geprobeerd. Balanceren, optimaliseren, uitlijnen, maar resultaat negatief. Uiteindelijk hebben ze de auto op mijn verzoek doorgestuurd naar de importeur en deze heeft de auto beoordeeld. Hij kwam terug met de melding “We hebben de auto op nieuwe banden gezet en nieuwe wielen en hierin is door 4 onafhankelijke berijders geen afwijking geconstateerd van de standaard, derhalve geldt hiervoor geen repartie advies”. Conclusie, ze rijden de auto niet zoals je hem brengt, maar ze passen hem aan en laten dan testrijden. Ik kreeg de auto dus terug met dezelfde problemen als gebracht met alleen de melding dat een van de wielen niet recht zou zijn. Wel raar want dit waren nieuwe wielen geleverd door Skoda enkele maanden daarvoor. Deze waren gewisseld omdat tijdens de oplevering de originele wielen niet beschikbaar waren. Dit wiel is uiteindelijk gericht door de PON dealer (moest ik ook gewoon betalen. Het probleem was wel een stuk minder maar nog steeds niet weg. De overige problemen werden afgedaan als product eigenschap uiteindelijk. De dealer wilde uiteindelijk niks meer doen en adviseerde om de auto in te ruilen voor een Passat. Het voorstel wat ik kreeg zou er toe leiden dat er extreem veel op de auto zou worden afgeschreven dus niet acceptabel. Een auto moet gewoon goed kunnen rijden was mijn mening.

Uiteindelijk heb ik de auto afgeleverd bij een lokale onafhankelijke garage (geen VAG dealer) met de opdracht om de auto te onderzoeken wat nu exact het probleem is en hoe dit op te lossen. De conclusie was; De banden vertonen een onregelmatig slijtagepatroon (vlakke stukken in het loopvlak) wat de trillingen veroorzaakt. De trillingen komen uit de achterkant van de auto. (de voorbanden waren inmiddels net gewisseld door de VAG dealer). Maar ze constateerden ook het volgende; De auto slaat te snel door op de voorwielen, zeker met nat wegdek, de demping slaat extreem snel op het eindpunt en de auto is in het algemeen te zacht geveerd. Hun conclusie; als je nu alleen nieuwe banden monteert en je doet verder niks dan is het probleem even weg, maar komt terug.

Het advies was om het onderstel aan te passen. In overleg met KONI kwam het advies om FSD dempers monteren plus andere banden monteren, Michelin Pilot Sport 3 banden in plaats van de originele Pirelli P7 banden. Ik deze opdracht laten uitvoeren en heb daarna een auto teruggekregen die je niet meer herkent. Het doorslaan van de wielen is opgelost, wegligging is extreem veel beter, evenals het sturen van de auto. Door het overhellen van de auto voelde dit ook als “zwaar” aan. Uiteindelijk is ook het comfort beter, maar de auto veert wel “harder”. Zit je met meerdere mensen in de auto dan voelt dat ook veel beter aan, maar ook als je allen rijdt is het veel prettiger. De extreem zachte vering wordt misschien door sommige mensen gewaardeerd, maar de meeste berijders zullen toch liever iets meer “contact” willen met auto en wegdek.

Mijn conclusie: Het lijkt erop dat Skoda er alles aan heeft gedaan om deze auto geschikt te maken voor de 20% bijtelling met kunstmatige ingrepen tenkoste van de rijeigenschappen. Het verlagen van de carrosserie in combinatie met slappe vering en te harde banden monteren leidt tot onregelmatige slijtage van de banden die uiteindelijk deze problemen veroorzaken. Mochten er nog meer Skoda Superb rijders zijn die gefrustreerd zijn over de rijeigenschappen en tegen een muur aanlopen bij de dealer en importeur (en die zijn er zoals ik dat lees) dan adviseer ik om bovenstaande aanpassing uit te laten voeren. Je krijgt een veel beter auto terug. Ik ben nu weer een zeer tevreden Skoda rijder (mijn 3e Superb inmiddels) maar helaas niet tevreden door Skoda zelf maar door een onafhankelijke plaatselijke dealer. Mochten er mensen zijn die interesse hebben in de gegevens van deze garage laat het dan even weten..
 
Bovenaan Onderaan