Magneetkoppeling aircopomp kapot

jaap

Lid
De airco van mijn Skoda Octavia rs uit 2006 met 62000 km op de teller is kapot. Ben vandaag bij VAG Techniek in Nuenen geweest en had gehoopt dat het met het weer op peil zetten van "het koudemiddel" het probleem opgelost zou zijn. Niet dus
frown.gif
a025b.gif
. Nu blijkt mijn magneetkoppeling van mijn aircopomp kapot te zijn. Wordt nog teruggebeld over de prijs. Ik hoop dat deze magneetkoppeling los te verkrijgen is. Anders een gereviseerde pomp of een nieuwe. Zal wel weer duur wezen. Kan er ook wel weer bij na mijn vliegwiel, koppeling en sperdifferentieel.

Ik heb trouwens gebeld met de Skoda dealer of dit mischien onder een coulanceregeling valt. Kan hierover donderdag terugbellen. Hij dacht van niet.

Ben trouwens netjes geholpen door VAG Techniek en de kleine beurt van de airco zouden ze verrekenen met het plaatsen/repareren van de pomp.

Ik zal jullie hier op de hoogte houden. Misschien hebben jullie nog wat aan mijn bevindingen. Misschien hebben jullie nog tips voor me.

Constant

Erelid
De magneetkoppeling was voor de climatronic van mijn Golf twee jaar terug los leverbaar, desalnietemin een onderdeel van iets van 500 Euro.

vliegwiel, koppeling en sperdifferentieel.
Ik ben ook maar een leek, maar dit soort onderdelen net als de airco horen toch niet onder de 180.000 km kapot te gaan?

EdK

Forumguru
zou maar eens gaan google'n op consumentenrecht !
want je betaald nu mijn inziens teveelaan die aardige dealer !

Dit is een bekend probleem bij de VAG auto's zoek maar eens op de TDIclub daar zijn er ook al meerdere met dit probleem. Ik vindt het vreemd dat VAG hier geen regeling voor heeft.

Wasmachineman

Forumguru
Zonde. Want het doet toch afbreuk aan het imago van Skoda. :1884:
Coulance zou toch wel het minste zijn wat ze kunnen aanbieden.
Succes Jaap !

jaap

Lid
Bedankt voor jullie support. Het hangt er een beetje vanaf wat ik ga doen. Als alleen de magneetkoppeling vervangen kan worden voor niet te veel ga ik er niet meer achteraan via de dealer. Maar wanneer de hele pomp vervangen moet worden dan ga ik toch kijken of ik er een coulanceregeling uit kan sleepen.

Maar aan de andere kant krijg ik dan misschien de helft terug dan ben ik denk ik altijd nog goedkoper uit bij VAGtechniek met een ruilpomp.

Het hangt er helemaal vanaf wat het me gaat kosten maar ik vind ook dat de aircopomp niet zo snel kapot mag gaan.

Ronnie

Forumguru
Hebben ze bij de controle gekeken of de druk in het systeem hoog genoeg was?
(of het systeem bijgevuld?) Er zit na de compressor een druksensor in de leiding gemonteerd, is de systeemdruk te laag, door b.v. een lekje, zal de magneetkoppeling ook niet geactiveerd worden om zo de compressor tegen drooglopen te beschermen.
Als je de sensor vindt, kun je hem met draaiende motor en ingeschakelde airco overbruggen met een draadje in de stekker en zo controleren of de pomp aanslaat.
(Want een defecte sensor is ook mogelijk, had ik bij mijn audi ook!)

jaap

Lid
@ronnie: van te voren is gekeken of ie nog voldoende druk had en of er genoeg koudemiddel in zat. Hij stond nog op druk maar het koudemiddel was onvoldoende. Alle vloeistof is eruit gehaald gerecyceld en weer in de juiste hoeveelheden terug gegaan. Hij is toen ook met een zaklamp bezig gegaan en met wat draadjes geloof ik. Ik geloof wel dat de juiste diagnose is gesteld.

Ronnie

Forumguru
Lijkt er op dat ze dat testje hebben uitgevoerd, zal dan wel een ruilcompressor worden....
(Sterkte met de factuur...)

jaap

Lid
Bedankt. Hoop niet dat het een ruil wordt want mijn compressor is nog helemaal goed, alleen de koppeling niet.

TheoStek

Forumguru
Hij stond nog op druk maar het koudemiddel was onvoldoende.

Kijk daar hebben we iets aan, maar ik zeg op voorhand wat ik vermeld is geen persoonlijk verwijt naar jou toe, maar meer om mensen te behoeden/beschermen voor dit soort problemen.

Indien de vulgraad niet toereikend is! maar dit wel nog genoeg druk teweeg brengt om de airco te laten werken, kan dit gevolgen hebben voor de magneetkoppeling ofwel compressor.
Als de aanvraag groter is dan dat geleverd kan worden, zal op een gegeven ogenblik de magneetkoppeling slijtage oplopen (uit/aan schakelen).
Ook de compressor heeft hieronder te lijden.
Er wordt nog altijd teveel gedacht? zolang de airco koelt is er (nog) niets aan de hand :crazy: je moet weten dat de airco ongeveer per jaar een 10 % verliest via natuurlijke emissie.
Dit is per jaar op een totaale vulgraad van 1000 gram een verlies van 100 gram.

Dan ga ik terug naar het feit van de magneetkoppeling, deze zal los te verkrijgen zijn en is ook te vervangen, maar denk er wel aan dat geen enkele leverancier daar op staat te wachten, want waar bijna geen vraag naar is, is duur te noemen, en weet men nooit welke schade de compressor heeft opgelopen.

Ruil compressors (rebuild) daar zwijg ik over, veel verschil zit er niet in de prijs tegenover een nieuwe! maar wel in de gebruiks duur ervan.
Laat ik dit ééns vragen, wie ooo wie heeft het al ééns meegemaakt dat net buiten de garantie termijn het vervangende onderdeel of reparatie weer de geest geeft.

Het zal een bittere pil voor je zijn, maar jij bent tenslotte verantwoordelijk voor het onderhoud ervan.
Garage of importeur weet ook genoeg over airco problemen, maar zal dan wel bij aanschaf/aankoop jou een bewijs moeten leveren dat de ac installatie voldoet aan de eissen die eraan gesteld mogen worden.
Ik bedoel hiermee te formuleren, dat wanneer jij de auto 3,6, of 12 maanden geleden hebt gekocht en de ac installatie net buiten de garantie termijn problemen vertoont, dit onder de garantie aangemerkt kan worden.
De garage zal dan moeten kunnen aan tonen dat VOORDAT de auto werd afgeleverd de ac installatie onderhoud heeft gehad.
Als ze dat niet kunnen ligt het probleem niet bij jou maar bij de garage.

Zei kunnen zich ook niet beroepen op het feit dat de airco toe behoort tot een extra accessoires, indien de ac installatie af fabriek is gemonteerd behoort dit toe tot de standaard accessoires.

jaap

Lid
@TheoStek: Bedankt voor de heldere uitleg. Ben inmiddels weer een paar stappen verder.

Ik heb een Zexel DCW17B pomp in mijn auto die niet is voorzien van een magneetkoppeling zoals in eerste instantie beweert werd maar van een regelventiel.

Dit is mijn pomp:
DCW17B_HOR.jpeg

Dit is het regelventiel:
Regeleventiel_Zexel.jpg

Nu zit het regelventiel hoogstwaarschijnlijk vast en dat gaan we vervangen. Dit regelventiel kost 90 euro. Wanneer de zaak nog niet werkt zetten we er een tweede hands pomp in en zetten we het regelventiel over (250 euro incl montage en afvullen).

Zaterdag gaat het gebeuren. Ik hou jullie op de hoogte.

TheoStek

Forumguru
Als het regelventiel vast zit, heeft de compressor schade opgelopen, dit soort compressors draaien namelijk altijd mee.
Ik vervloek dit soort compressors, en zeg heel eerlijk, dat geen haar op mijn hoofd (heb ik toch al weinig) er ook nog maar aan zal denken om daar nog ééns aan te beginnen.

jaap

Lid
Als het regelventiel vast zit, heeft de compressor schade opgelopen, dit soort compressors draaien namelijk altijd mee.
Ik vervloek dit soort compressors, en zeg heel eerlijk, dat geen haar op mijn hoofd (heb ik toch al weinig) er ook nog maar aan zal denken om daar nog ééns aan te beginnen.

De auto heeft een week of 6 stilgestaan wat waarschijnlijk net te lang geweest is. De pomp heeft verder geen bijgeluiden. Ik vind het de moeite van het proberen - ook gezien de leeftijd en de km stand - waard.

jaap

Lid
Vandaag teruggeweest naar VAGtechniek om regelventiel te laten monteren. Systeem is eerst leeggehaald. De pomp moest gedeeltelijk gedemonteerd worden zodat hij iets kon zakken/kantelen waardoor het regelventiel vervangen kon worden. Toen systeem weer gevuld en ..... Eureka hij deed het weer
icon_mrgreen.gif
.

Kostentechnisch is het ook netjes opgelost door VAGtechniek temeer omdat het ook een leermoment voor hun was. Ik heb 1 manuur betaald en 1 aircovulling. Zelf heb ik gezorgd voor het regelventiel. Totaal kwam ik uit op een kleine 200 euro.

Racer

Lid
Hoi Jaap,

Opvallend: bij mij doet de airco het ook niet meer, ik heb ook een RS uit 2006. Lastig dat dat me in zuid-Frankrijk overkomt, maar dergelijke kosten had ik niet verwacht.

Voordat ik naar de dealer ga: hoe is eea afgelopen?

Racer

Theo,

Ik ben afgelopen maandag bij de Bosch dealer geweest en deze hebben mijn airco gecontroleerd. Zij deden dit dmv een tester welke de lage en hoge druk in het systeem meet, en de ingeblazen lucht temperatuur. De motor moest een constant toerental van 1500RPM draaien.
De drukken waren 2/11 Bar en de temp 3 gradenC. Hoe kunnen hun nu zien dat er nog genoeg koudemiddel in het systeem is als ze enkel de drukken meten.

Heb ook een RS uit 2006. Heb inmiddels ook 2 keer koudemiddel moeten laten bijvullen. De eerste keer onder garantie, de 2e keer zei mijn dealer dat e.e.a. niet meer te verhalen was....dus eigen kosten....

Ben benieuwd of ie ook de geest gaat geven.....

reeseend

Forumguru
Als ik de verhalen zo lees is het misschien dan toch verstandig om de climatecontrol altijd aan te laten staan. Ik doe dat in ieder geval wel. Het zit er niet voor niets op:D

TheoStek

Forumguru
Hoe kunnen hun nu zien dat er nog genoeg koudemiddel in het systeem is als ze enkel de drukken meten.

@ahjwinth: Laat me raden? was dat toestel soms climtest groen van kleur?

Er kan met geen enkel toestel, gemeten worden hoeveel koudemiddel een systeem bevat.
Dit is een moment opname! afhankelijk van de omgevingstemperatuur, vulgraad, en druk.
Hoe hoger de temperatuur (omgeving) hoe hoger de druk en vice versa.
Stel dat het afgelopen maandag 21°C betrof, dit is een ideale temperatuur en zeer gunstig, dan wordt verondersteld en gezegd het systeem is in orde.

Mááár de volgende week wordt het 31°C en merk jij dat de airco niet genoeg koelt, terwijl vorige week alles in orde was?
Hoe kan dat dan?
We noemen dat in ons vakjargon, de enthalpie, de fase verandering van het koudemiddel, onder bepaalde druk en temperatuur.
Fase verandering vindt alleen plaats als er voldoende warmte aangeleverd wordt, je ziet dan ook in mijn voorbeeld een temperatuur verschil van 10°C.
Daar komt dan nog ééns de dampspanning (druk in de verdamper) en de zuigdruk (compressor) bij.
Deze moeten nagenoeg gelijk liggen (regeling door expansieventiel).

Wat kun je hier nu uit concluderen:
Bij 21 °C ligt de druk en temperatuur lager dan bij 31°C, en heeft de fase verandering niet veel nodig.
Maar bij 31 °C verdampt het koudemiddel in de verdamper veel sneller, dan bij 21 °C, de verdampingsdruk gaat dan ook veel sneller, dan dat de compressor kan leveren en komt onder zijn zuigdruk terecht, waardoor de compressor wordt uitgeschakeld, totdat er weer genoeg druk is vastgesteld door het expansie ventiel.

Heb ik het nog niet over de niet condenseerbare gassen die zich in het systeem kunnen bevinden vocht en lucht.
Deze zijn nagenoeg bijna altijd aanwezig en brengen de druk omhoog in het systeem.
Om het lange verhaal dan maar af te sluiten, men kan pas weten hoeveel koudemiddel in het systeem zit!! als deze volledig leeg getrokken wordt.

@Langeneef
Laat je niet afscheepen met e.e.a dat dit niet meer te verhalen is!! dan had de garage een degelijke fatsoenlijke diagnose moeten maken, waar zich eventueel een lek bevindt in het systeem.
De 1ste keer onder garantie!! daar zijn we het overééns, dus de tweede, derde keer ook.
Als jij de auto binnen brengt met airco problemen! dan verwacht je dat dit opgelost wordt, en weer niet na een bepaalde tijd met hetzelfde wordt geconfronteerd.
Gemakkelijk hoor van de garage, die gaan straks zeggen, dat het lek is ontstaan na de 1 keer ! terwijl het lek er al in zat.

Bereid je er op voor dat als je af gaat wachten tot ie de geest geeft, je de hoofdprijs krijgt.

@reeseend,
Dat is een verkeerde redenatie en uitvoering in de praktijk.

Climate control heeft niets te maken met dat de airco altijd moet aan staan, deze gedachten of redenatie hebben veel mensen.

Climate control wil niets meer zeggen dat de ingestelde temperatuur electronisch geregeld wordt.
Heeft dus geen betekenis op automatisch aan te laten staan.

Er zit niet voor niets een aan/uit toets op en of een econ toets.

Bovenaan Onderaan