Mijn eerste Skoda

Vandaag is het dan eindelijk zover. De ombouw van normaal halogeen naar xenon koplampen . Helaas is het veel meer werk dan ik verwachte aangezien die nieuwe units compleet moet ombouwen inclusief alle elektrische aansluitingen. Ook bleken de stelmotoren voor de elektrisch hoogteverstelling van het licht niet te passen in de nieuwe units. Hierdoor moet ik ze nog een keer eruit halen als ik de juiste stelmotoren gevonden heb deze in te bouwen. Dat wordt nog een zoektocht op internet. Nu even pauze om wat te eten om daarna de 2e unit om te gaan bouwen. Nu ik weet hoe eerste in elkaar moet is de tweede hopelijk sneller gebeurd.

De klustafel:
enusyjy2.jpg

Het resultaat tot zover:
mu2u6u5a.jpg

ze9ypy5a.jpg

Zo hehe ben net klaar. Wat een hels karwei. Maargoed het werkt tenminste het dimlicht en mistlicht. Bij het inschakelen van groot licht gaat de xenon(d2s) uit en beide stadslichten werken helemaal niet meer. Wel raar gezien de originele aansluitingen van de oude unit zijn gebruikt en daar enkel en alleen de bedrading van zijn opgelengd. Verwisseling is dan geen optie, tenzij de O1 schakelt met de massa. @Joske heb jij toevallig voor mij het elektrische schema voor een O1 met normale halogeen verlichting (H4) ? Dit zal ik tzt uit moeten zien te zoeken. Dit zal dan tegelijkertijd opgelost kunnen worden met het plaatsen van de elektrische hoogte verstelling. Moet wel eerlijk toegeven dan het eind resultaat echt wel netjes is. De auto krijgt zo gelijk een andere uitstraling met de nieuwe units erin.

Oud:

agu6e6a9.jpg

Nieuw:

a7uqesuh.jpg

Met de verlichting aan:

y8yby5y8.jpg

ge7a7ede.jpg

Thnx, zijn nog wat kleine dingen die voor februari opgelost moeten zijn ivm de apk keuring. Heb dus nog even de tijd om die zaken te regelen en kijken of het ook allemaal normaal functioneren kan zoals het hoort. Hoop dan ook echt dat het @Joske dat schema in bezit heeft. Zal zelf nog eens achterin mijn Haynes boek kijken.
8yrazuze.jpg

Nog even paar fotootjes in de schermering. Weet nu al dat ik hier als ik een heel stuk in het donker rijden moet echt veel plezier aan ga beleven :D. Net al even snel op jacht geweest naar 2 passende stelmotoren. Heb ze gevonden en de kosten vallen gelukkig mee. Mocht er btw iemand interesse hebben in mijn oude H4 units (deze zijn geheel transparant) dan mogen deze voor een geringe vergoeding van de hand.

De foto's:

ava7ymer.jpg
4upuvu8e.jpg
ajy2ajeq.jpg

Thnx :D. Nu is het enkel nog even de stelmotoren aanschaffen en inbouwen + met behulp van het elektrische schema even nalopen waarom de stadsverlichting en het groot licht niet helemaal naar behoren werkt. Heb het hele sterke vermoeden dat dit even het aanpassen is van de massa voor het groot licht. Enige wat veranderd is in vergelijking tot de standaard aansluitingen is dat met het verlengen van de bedrading is de massa van stadslicht en het groot licht gecombineerd zijn, terwijl dit oorspronkelijk gewoon gescheiden is. De massa van het groot licht zal dan gewoon aan dezelfde massa moeten worden verbonden waar ook de dimlicht (xenon) is aangesloten. Maar dit wil ik eerst even met dat schema na kijken.

Joske

Forumguru
Van wat heb je juist een elektrisch schema nodig Mike?

(ik zie dat je mij regelmatig getagd hebt maar ik heb daar geen melding van gekregen? :pieker:)

motorcode?

@Joske Heb het elektrische schema nodig van de verlichting voor (aansluitingen) en schakeling voor de verlichting. Stadslichten, dimlichten, groot licht en mistlichten aan de voor zijn. Motorcode is volgens mij AUM : thumbsup:

Joske

Forumguru
dit zijn ze volgens mij Mike:

stroomloopschema gasontladingslampen en dan heb ik er nog een stroomloopschema basisuitrusting bijgestopt ook ;)

(edit: willen bijstoppen... maar het document is te groot :( )

Bijlagen

• stroomloopschema gasontladingslampen O1 2002.pdf
    618,1 KB · Weergaven: 1
Bovenaan Onderaan