Mijn eerste Skoda

Dank u beide heren @Blackokkie2 en @Corné de Kluijver.

Betreft de wielen met de verschillende ET waardes, deze zitten gewoon weer onder de auto enkel nu op de juiste plek en met de juiste band eromheen. Ook is deze opnieuw uitgebalanceerd omdat alle velgen als gelijk waardig waren uitgebalanceerd, dit veroorzaakte dus hevige onbelans in de auto, maar dat is nu ook opgelost. Hij rijdt weer zoals ik hem kocht iets meer als een jaar geleden alweer.

In de bijlage zit het uitlijningsrapport voor de geïntresseerde onder ons. Staan een hoop cijfertjes op waarvan ik denk juisttttttttttttttttttt :tongue:.
 

Bijlagen

  • scannen0004.jpg
    scannen0004.jpg
    655,4 KB · Weergaven: 21
Dat dacht ik dus voorheen ook, blijkbaar heeft dit wel degelijk met elkaar te maken. De instelling van de balanceermachine staat dan anders wat ik begreep van de monteur die hem opnieuw uitgebalanceerd heeft.
 

CDK

Forumguru
@Antera jij was in een vorig leven 'bandenboer' help ons is een beetje met hoe het nu echt zit, want ik ben heel eigenwijs en geloof niet helemaal wat de betreffende monteur verteld heeft tegen @Mike (Skoda 1.8T) Ik heb namelijk nog nooit bij een bandenwissel de monteur een ET waarde zien instellen op een machine......
 

VWim

Forumguru
Niet de ET waarde maar wel de afstand tussen het meetpunt en de rand van de velg. Verder wordt de velgbreedte en diameter ingevoerd voordat er gebalanceerd wordt. meestal doe je dit 1 keer waarna de 4 of 2 wielen worden gebalanceerd. Als er dan verschil zit in de velgen zou dat verkeerd uit kunnen pakken. 1 ding is wel vreemd, verkeerd instellen kan, maar in balans is in balans. Door verkeerde instellingen kun je hooguit een verkeerde meetwaarde krijgen. Dat wil zeggen dat de machine misschien zegt dat er 20 gram op moet en dat je er eigenlijk 15 of 25 gram op moet plakken.
 
Wat dan resulteerd in onbelans tijdens het rijden. Daar had ik dus best wel last van totdat die opnieuw gebalanceerd is met de juiste instelling van de machine. Nu geen onbelans meer bij hogere snelheden;) :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VWim

Forumguru
Wat dan resulteerd in onbelans tijdens het rijden. Daar had ik dus best wel last van totdat die opnieuw gebalanceerd is met de juiste instelling van de machine. Nu geen onbelans meer bij hogere snelheden;) :thumbsup:
Deels waar, als je er teveel of te weinig op plakt en daarna nog een keer balanceert moet hij netjes aangeven dat hij nog niet in balans is. Maar goed, probleem is nu opgelost en dat is waar het om gaat! :thumbsup:
 
Blijft echter wel een raar verhaal zo met die verschillende ET waarden. Toch maar eens even goed sparen en kijken naar een andere set 18 inchers die mooi onder de auto staan. Oog wil immers ook wat :D
 

VWim

Forumguru
Verschil in ET waarde is toch niet zo erg. hoeveel rijden er hier niet met alle velgen dezelfde ET waarde waarna vervolgens een spacer wordt gemonteerd. Dan is een velg met een andere ET waarde eigenlijk de betere oplossing.
 

Antera

Donateur
er zijn veel verschillende banden apparaten. De velgbreedte is voor het apparaat niet altijd direkt van belang wel de locatie waar het lood geplakt word op LM. Als je wiel breder of smaller is word het plakken van b..v het lood aan de binnenzijde groter om het wiel in balans te krijgen dan bij een smal wiel. In principe als de spacer ook perfect is zal dit niet uitmaken kwa onbalans. Het wiel is en blijft "0" en de naaf is al "0"
 

CDK

Forumguru
En hier waren de velgen ook nog dezelfde J alleen ET was verschillend als ik het goed begrepen en gelezen heb.
 
Klopt idd. De breedte van de velgen zijn idd alle 4 gelijk. De ET waarde daarin tegen van de velgen zijn verschillend. Voor staan die verder naar buiten dan achter.
 
Vandaag de rit overleefd naar de hele verre vakantie bestemming hahaha. Na het beladen van de octi toch maar besloten om de fietsen thuis te laten. Hij lag dusdanig laag op de weg dat het misschien wel eens problemen zou kunnen geven met nog eens 2 fietsen achter op. Zie zelf maar het verschil tussen deze 2 foto's.
uploadfromtaptalk1406320447868.jpg

uploadfromtaptalk1406320465899.jpg
 
Klopt eerste foto is met belading. Echter vlak voor we vertrokken alles in geladen was en de kinderen ook op de achterbank zaten hing dus dus nog lager achter. De uitlaat kwam wel heel erg gevaarlijk dichtbij het asfalt. Zal vrijdag wel een foto maken als die in geladen is en de kids zitten achterin de auto :thumbsup:

@Joske, dit zijn de velgen die eronder zaten toen ik hem kocht. Zijn nodig toe aan een opknap beurtje hoor:rolleyes:;)
 
Zoek de 5 verschillen? Eh, iets hoger, busje, foto iets dichterbij, been bij busje, eehhhhhhh?
Foto is idd dichterbij genomen omdat toen mijn wagen leeg was en binnen in het huisje alles was opgeruimd en uitgepakt dat busje het blijkbaar nodig vond om ook daar te gaan staan. Die hoef ik niet op de foto te hebben he :tongue:
 
Bovenaan Onderaan