Navigatie update

AndreM

Forumguru
Ik lees zelfs dat VW gratis update tot vijf jaar na uit productie gaan van de systemen:

Conclusie:
Dus wij van de Skoda O3 club kunnen gedurende 5 jaar ook de navi updaten zolang er bij VW geen VIN nummer gevraagd wordt.
Want zowel voor de Amundsen als de Columbus is de data die je download voor Skoda, Seat en VW allemaal hetzelfde, alleen is het naampje van de navi anders. :thumbsup:

Joske

Forumguru
Ik heb navraag gedaan bij mijn garagehouder en die heeft op zijn beurt navraag gedaan bij de Belgische importeur.. Het antwoord valt me eigenlijk behoorlijk tegen :lezen:

"1 gratis update om de 6 maanden tijdens 3 jaar à 6 gratis updates in totaal."

Dus eigenlijk slechts 3 jaar lang...

Vraag me af wat ze na die periode van 3 jaar gaan doen? Updaten via de dealer tegen een "kleine" vergoeding of alweer die belachelijke prijzen van >200 eur per keer?

Voor de tweedehandsmarkt ook een dooddoener mijn inziens. Of is dat een bewuste strategie?

Rick

Senior Member
Volgens mij is de insteek van die updates als volgt:
  • Navigatieupdates voor de nieuwe MIB Columbus en Amundsen zijn en blijven gratis (voor zolang systeem wordt ondersteund). De download is gewoon openbaar toegankelijk, tegenwoordig weliswaar via VIN nummer maar dat is volgens mij niet te benoemen als maatregel om mensen die na 3 jaar updaten, te weren.
  • Gedurende 3 jaar biedt de dealer de service om 2x per jaar (gelijk aan frequentie van update van de kaarten) voor jou de nieuwe kaart op je systeem te zetten. Daarna mag je het zelf doen.

Geen kosten dus. Verdienmodel hebben ze onder druk van trend van real time updates op de schop gegooid.

tompoes

Nieuw lid
@tompoes,

Ik weet niet waar je de auto gekocht heb, maar dan ben je slecht geïnformeerd.
Vanaf de datum dat je O3 op kenteken is gezet, heb je recht op 3 jaar update van je navigatie, zou je dealer moeten weten!
De nieuwe updates zijn meestal rond juni en november te vinden op de bekende website.
(Deze update is alleen van toepassing op de O3)

De O3 heeft 2 navigatie systemen, namelijk de Amundsen MIB en de Columbus.
Hiervoor zijn 2 aparte topics om verwarring te voorkomen en dat er geen info door elkaar gehaald wordt.
Zo is er voor de Amundsen een complete handleiding voor het updaten.
Als je die eerst gelezen had zou het je een hoop typwerk, stress en foutmeldingen hebben gescheeld.
Zie http://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-amundsen-mib-o3.23792/#post-471690

Suc6 met de volgende update. :thumbsup:

Dat met die stress valt wel mee, maar je link beschrijft zo ongeveer dezelfde stappen als die ik gevolgd heb. Had me inderdaad verder geholpen ! Maar het is lastig te vinden. Dat er 2 aparte topics voor zijn, sorry dat ik die niet meteen vond, want onder zoeken naar navigatie update amundsen vind je zo ongeveer tientallen links en hints, wherever, dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan, vergeef me dat ik niet bleef zoeken naar exact het juiste topic. Ik ben geen forum-exegeet.

Zeker weten dat je niet de situatie van nieuw aanschaf beschrijft ? Ik weet niet zeker of je ook recht heb op die 3 jr. als je een 2ehandsje aanschaft. Overigens bood Martin Schilder het aan voor 99,- Aangezien het toch werkt ben ik er verder niet op ingegaan.

Rallye

Forumguru
Ik kan niet zien waar de prijs voor is die je noemt. Die €99 was dan weer voor de Amundsen (niet-MIB)?

AndreM

Forumguru
@tompoes stress was maar een grapje.
Maar ik ben het met je eens dat het lastig zoeken is op het forum.
En dan nog de hoeveelheid verschillende Amundsen die Skoda heeft, zoals de Amundsen, de Amundsen+, en de Amundsen MIB.
Deze laatste zit in de nieuwe Skoda O3.
Als ik jou was zou ik het gewoon proberen om de software voor je navi zoals ik heb omschreven te downloaden.
Ook al heb je de auto 2e hands gekocht, wil niet zeggen dat je dan geen recht heb op een update. De duur van de update is 3 jaar en er staat nergens vermeld dat deze komt te vervallen als de auto van eigenaar verwisseld.

Wat ik wel vreemd vind is dat jou dealer al een prijs weet voor de navi update terwijl de eerst geleverde auto's tot volgend jaar nog recht hebben op een update.
Ik denk dat je dealer nu zelf ook niet meer weet welke Amundsen je in je auto heeft.

Mocht het niet lukken kan je altijd op de VW website de update downloaden, want die heeft dezelfde navi, maar daar wordt niet om een VIN nummer gevraagd.
De software is zowel voor Seat, Skoda en VW hetzelfde.

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel. :thumbsup:

P.s. Ik heb nog even naar de link gezocht van VW en gevonden.
http://www.navigation.com/is-bin/IN...me_campaign_light&&Page=VW_Europe_Media_MIB1&

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Uit een zojuist ontvangen mailtje van Skoda citeer ik:

Heeft uw ŠKODA een Amundsen of Columbus navigatiesysteem? Dan kost een update naar de meest actuele kaartversie nu tijdelijk geen € 199,- maar slechts € 99,-. Deze actie duurt tot eind augustus, dus maak snel een afspraak.

Ben ik even blij dat ik géén Amundsen of Columbus heb... :pardon:

Ik blijf dit een vorm van zakkenrollerij vinden - ik weet er geen passender omschrijving voor.

andrehj

Forumguru
Ik kreeg precies hetzelfde mailtje. Ondanks dat jij het zakkenrollerij vindt, is de prijs wel scherp. Want afgelopen kerstvakantie heb ik nog 129 euro voor eenzelfde update betaald (ik heb nu V7 op mijn Amundsen+). Ondertussen zal het toch wel om V8 gaan?

AndreM

Forumguru

Ik blijf dit een vorm van zakkenrollerij vinden - ik weet er geen passender omschrijving voor.

Weet je wat zakkenrollerij is @Canon-Eye? ;)

Dat je een nieuwe Opel koopt, en nu moet men niet gaan zeggen Slopel enz., want er zijn geen echte slechte auto's meer.
En dat je bij Opel alleen de kaarten op je navi krijgt van de Benelux met je Major Roads of Europe.

Maar dan ben je nog niet klaar, NEE.
Dan mag je voor elk land van Europa apart kaarten kopen van € 130,-.
Dus wil jij naar Oostenrijk dan heb à € 130,- Duitsland kaarten nodig.
Want ja je wil graag onderweg een tussenstop maken in een gezellig hotelletje waarvoor je dan ook de kaarten van Duitsland nodig hebt en à € 130,- de kaarten van Oostenrijk.

Maar praat niet over halfjaarlijkse updates, wel nee!
Want die zijn er niet en een update voor Benelux moet je ook gewoon jaarlijks KOPEN!

Hoe het ook went of keert.
Het is altijd moeilijk om iedereen tevreden te stellen.
Maar ik kan uit ervaring spreken, na 27 jaar Opel rijden, dat het bij Skoda toch best wel goed geregeld is. :thumbsup:

Canon-Eye

Forumguru
dat het bij Skoda toch best wel goed geregeld is.
Relatief goed geregeld, dan - maar nog steeds op geen stukken na goed genoeg. Goedkoper dan Opel misschien, mar nog steeds hetzelfde zakkenrollersprincipe...

Ik hou het wel gewoon bij m'n tomtommetje. In alle opzichten beter en goedkoper.

tompoes

Nieuw lid

Nou ! Die bedoel ik ! Oplichterij dus, begrijp ik van jullie !

tompoes

Nieuw lid
@tompoes stress was maar een grapje.
Maar ik ben het met je eens dat het lastig zoeken is op het forum.
En dan nog de hoeveelheid verschillende Amundsen die Skoda heeft, zoals de Amundsen, de Amundsen+, en de Amundsen MIB.
Deze laatste zit in de nieuwe Skoda O3.
Als ik jou was zou ik het gewoon proberen om de software voor je navi zoals ik heb omschreven te downloaden.
Ook al heb je de auto 2e hands gekocht, wil niet zeggen dat je dan geen recht heb op een update. De duur van de update is 3 jaar en er staat nergens vermeld dat deze komt te vervallen als de auto van eigenaar verwisseld.

Wat ik wel vreemd vind is dat jou dealer al een prijs weet voor de navi update terwijl de eerst geleverde auto's tot volgend jaar nog recht hebben op een update.
Ik denk dat je dealer nu zelf ook niet meer weet welke Amundsen je in je auto heeft.

Mocht het niet lukken kan je altijd op de VW website de update downloaden, want die heeft dezelfde navi, maar daar wordt niet om een VIN nummer gevraagd.
De software is zowel voor Seat, Skoda en VW hetzelfde.

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel. :thumbsup:

P.s. Ik heb nog even naar de link gezocht van VW en gevonden.
http://www.navigation.com/is-bin/IN...me_campaign_light&&Page=VW_Europe_Media_MIB1&
AndreM bedankt ! Dit is info waar ik wijzer van word. Ik zal de dealer er eens op aanspreken. Mijn eerste lange rit gisteren leerde mij dat ik inderdaad de nieuwe juni versie klaarblijkelijk succesvol erin heb zitten. Van mij dus géén 99 euro's aan hem betaald... en zeker met wat ik nu weet van jou.

rick_l

Lid
Ik heb zojuist de ECE 2015/2016 van de website gedownload voor mn Octavia III (juni 2013, 2ehands, met werkende amundsen geleverd met een 2013/2014 versie) en met succes weer geinstalleerd. Mijn stappen:

1. VIN nummer invoeren, website geeft aan welke download voor jou is.
2. SD kaart (de originele van Skoda) in de cardreader schuiven en bedrijfsgereed houden. Inhoud van de kaart 100% kopieren naar een aparte map op je computer. De SD kaart NIET zelf leeg maken ! Volgens mij haal je dan verborgen bestandjes weg, wat niet de bedoeling is.
3. downloader downloaden. starten downloader.
4. update downloaden met de downloader. Het duurde met een gewoon xs4all SDL abbo en een redelijke moderne PC ca
1 uur 3 kwartier, op 1,2 Mb/s downloadsnelheid, ca 5,5 Gb data. Ging 1 keer fout. Opnieuw gedaan. Succes.
5. Downloader geeft aan dat je hem nu kunt uitpakken naar de SD kaart. Pad opgeven en Unpack geven.
6. Downloader na geeft het pad opgeven aan, dat de SD kaart niet leeg is, en te weinig ruimte heeft. Of je de data wilt deleten ? Geef JA. Ging bij mij eerste keer fout: deed ie niet/ kon ie niet. Simpelweg procedure herhaald. Toen lukte het wél (?????)
7. Nogmaals UNPACK geven en toen ging hij unpacken, Duurde ca 30 minuten. Nadien gaf ie weer een fout: unsuccessfull unpacking met een expected omvang die niet klopte (denk ik) met de CRCsum. Nogmaals procedure herhaald vanaf stap 5. Toen lukte het WEL (unpacking succesfull)
6. In slot 1 ingebracht in de wagen, melding "bron bevat navigatiebank met gegevens" , even reutelen en denken, maar daarna: "steek een herkenbare kaart in de sleuf". Vreemd: de databank wordt herkend, maar de kaart niet...
7. Dat spelletje paar maal herhaald, totdat ik iets via SETUP probeerde te regelen. Ik weet niet precies wat ik gedaan heb (dat is dan weer het vreemde, door het menu heen gegaan, paar opties geprobeerd, enz) en ineens verscheen wel het bekende navigatie beeld. En de versie informatie gaf daadwerkelijk aan ECE 2015/2016. Alles lijkt daarmee goed te zijn, heb er echter nog niet mee gereden.

Hopelijk kunnen we ons zo allemaal 200 euri bij de dealer besparen ? (ik heb zojuist een offerte opgevraagd bij de dealer).

Succes all !

Hmmmm dit ziet er bekend uit.
Ik had alleen verkozen om het via winrar uit te pakken na het downloaden, maar die gaf aan dat er 7 bestanden een fout gaven. Toch het kaartje daarna in de auto gestoken.
In eerste instantie herkende hij hem niet, nog een keer, toen inderdaad de melding "bron bevat navigatiebank met gegevens"
Hij heeft ongeveer een half uur staan controleren waarna ik dezelfde foutmelding kreeg als jij.

Ik ga hem nog maar een keer opnieuw proberen te downloaden.... en het dan helemaal officieel via de downloader te doen. En anders blijkbaar in SETUP wat rommelen.
Maar dat doe ik dan wel in mijn anderhalf uur durende rit naar mijn werk.

Bovenaan Onderaan