Navigatie Updates 2019/2020

Soutran

Nieuw lid
Misschien overbodig ik heb als bijlage de 2 downloaders voor navi update columbus. Op dit moment heb ik zelf de update EU_201819 uitgevoerd met een micro SD card classe 10 32Gb HC (incl adapter) op een Columbus MIB1. Zonder enige problemen werkt deze na behoren.

Bijlagen

• Downloader_HIGH12_P169_EU_201819.zip
    317,7 KB · Weergaven: 5
  • Downloader_HIGH12_P175_EU_2019.zip
    317,8 KB · Weergaven: 5

Renkie

Forumguru
Het verhaal van die SD kaart partitie zou je denk ik kunnen omzeilen als je gaat werken met Clonezilla.

Ik heb een S3 met MIB2 Amundsen. Ik heb nu de originele SD kaart er in met de 2018 map waarbij je heel Europa op 1 SD kaart hebt.

Als ik jullie reacties goed lees kun je dus niet meer 1 SD kaart gebruiken met heel Europa er op? Dus als ik op vakantie wil naar Kroatië heb ik pech? Of hoe heeft men dit bedacht.

Rooverz

Actief lid
Het verhaal van die SD kaart partitie zou je denk ik kunnen omzeilen als je gaat werken met Clonezilla.

Ik heb een S3 met MIB2 Amundsen. Ik heb nu de originele SD kaart er in met de 2018 map waarbij je heel Europa op 1 SD kaart hebt.

Als ik jullie reacties goed lees kun je dus niet meer 1 SD kaart gebruiken met heel Europa er op? Dus als ik op vakantie wil naar Kroatië heb ik pech? Of hoe heeft men dit bedacht.
Klopt idd. Voorheen was er 1 download, compleet met West en Oost-Europa. Nu blijkt het echter zo te zijn dat deze download te groot is geworden voor de 16gb kaarten. Daarom heeft de VAG groep nu 7 verschillende landenbundels uitgebracht als download. Alleen zijn dit niet de meest logische varianten, zeker omdat een volledige West-Europese bundel ontbreekt.

Renkie

Forumguru
Lijkt me complete waanzin..... Wordt nu toch dan onmogelijk om een reis van bijvoorbeeld Nederland naar Kroatië te plannen? Of is het systeem nog zo slim dat de hoofdwegen er wel op staan?

Maar goed, dan nog kun je niet met dezelfde SD kaart naar een adres in Zweden rijden...… Dit lijkt toch nergens op zo.

Rooverz

Actief lid
Klacht graag mailen naar info@skoda.nl en/of in het engels naar infoline@skoda-auto.cz
Hoe meer feedback hoe groter de kans dat ze het kaartmateriaal gaan aanpassen.
Lijkt me complete waanzin..... Wordt nu toch dan onmogelijk om een reis van bijvoorbeeld Nederland naar Kroatië te plannen? Of is het systeem nog zo slim dat de hoofdwegen er wel op staan?

Maar goed, dan nog kun je niet met dezelfde SD kaart naar een adres in Zweden rijden...… Dit lijkt toch nergens op zo.

• Leuk
Waarderingen: CDK
D

Deleted member 24009

Mail gestuurd naar beide adressen al verwacht ik daar eerlijk gezegd totaal niks van.

EdK

Forumguru
The SD card can work with just one map. To avoid unnecessary downloading, please check your map version in your navigation system.

Ook zo'n leuke tekst op hun update portaal.
Door deze logica van kaarten word je wel gedwongen om in hun ogen onnodig te gaan downloaden.

Maar is er al eens iemand bezig geweest om een orgineel kaartje te clonen
En dan de clonekaart dezelfde grote (in Mb ) houden.
Zodra deze is gecloned deze dan te upgraden naar bv ECE6 terwijl je op de orginele dan ECE5 zet !
Zodat je op deze wijze dan een groot deel van west europa in iedergeval hebt..
Ben zelf geen IT'er maar neem aan dat er hier toch wel iemand is die hierin voldoende kennis heeft om een 100% copy van het orgineel te creeëren !

Rooverz

Actief lid
The SD card can work with just one map. To avoid unnecessary downloading, please check your map version in your navigation system.

Ook zo'n leuke tekst op hun update portaal.
Door deze logica van kaarten word je wel gedwongen om in hun ogen onnodig te gaan downloaden.

Maar is er al eens iemand bezig geweest om een orgineel kaartje te clonen
En dan de clonekaart dezelfde grote (in Mb ) houden.
Zodra deze is gecloned deze dan te upgraden naar bv ECE6 terwijl je op de orginele dan ECE5 zet !
Zodat je op deze wijze dan een groot deel van west europa in iedergeval hebt..
Ben zelf geen IT'er maar neem aan dat er hier toch wel iemand is die hierin voldoende kennis heeft om een 100% copy van het orgineel te creeëren !
Dit schijnt niet mogelijk te zijn zonder speciale hardware die de kaartjes kan clonen. Ben al jaren aan het rondneuzen hiervoor op diverse fora, maar nergens met succes. Sinds vorig jaar is er een Pools iemand die geslaagd is in het clonen van de kaarten. Deze zijn nu via diverse verkoopkanalen te koop en zien er uit als origineel. Prijs is alleen niet origineel (rond de 30/50 euro ipv 120/150 euro).

Maar ook als het wel op een eenvoudige manier te clonen zou zijn, zit je nog steeds met de 7 verschillende landencombinaties die niet te combineren zijn, tenzij je een database "programma" koopt van 4000 dollar om de bestanden in te kunnen lezen/te kunnen bewerken.

EdK

Forumguru
Maar ook als het wel op een eenvoudige manier te clonen zou zijn, zit je nog steeds met de 7 verschillende landencombinaties die niet te combineren zijn,
Het gaat mij al niet meer om het combineren.
Voor mij persoonlijk kom ik weg met de ECE 5 en ECE 6
Maw als ik twee SD kaarten zou hebben dan gaat op orgineel de versie 5 en op de clone SD kaart de versie 6
Moet ik dan naar Italië dan prop ik 5 erin en wil ik naar Norway dan neem ik versie 6 !

Dat men op de ene SD kaart niet meer geheel europa kwijt kan daar wil nog wel in meegaan.
Zelfde heb ik ook gezien bij Garmin en TomTom
Alleen daar heeft men het toen de keuze gegeven in oost en west Europa.
Maar Skoda is nu een verdeling aan het maken waar de inwoners en eigenaren van een VAG product van oost en west europa echt niet blij zijn.

Rallye

Forumguru
Tja. Je hebt dus de keuze om ofwel je laptop mee te nemen en verschillende downloads klaar te hebben voor als je de kaart uitrijdt, ofwel één of meerdere extra SD-kaartjes te kopen (á €50,- onderdeelnummer heb ik eerder genoemd). Dan kun je wisselen als het nodig is.....

Juist Kroatië staat wel op kaarten waar op Nederland op staat, ECE4 en ECE5. Wil je daar in de buurt wat meer rondrijden, dan heb je ECE7 nodig. Zie hieronder:

2266A3DD-CECA-4FC5-99CD-73D8D11183D3.png 2893DFC0-A405-4946-A18F-8DC2E7895FBC.png

Vanuit Nederland naar Spanje via Duitsland (voor mij de snelste route), of een keer naar Denemarken als je normaal naar Oostenrijk of Italië navigeert, wordt dan weer moeilijk....

Rallye

Forumguru
Mijn opmerking was niet op jou, maar op mezelf gericht. Kan zelf niet terug vinden waar ik dat dan geplaatst zou moeten hebben. Wellicht in het Amundsen-topic.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Bakkertje

Forumguru
Bij Volkswagen kun je een applicatie downloaden die DiscoverCare heet.
Daarmee kun je de updates downloaden en (zo lijkt het) een niet originele SD kaart gebruiken, zie:
upload_2018-12-17_7-49-4.png

Ik heb dat nog niet verder uitgeprobeerd, maar wellicht kun je op die manier een tweede SD kaart maken met daarop het kaartmateriaal van een andere regio.

Link naar de Windows versie: http://www.volkswagen.com/content/m...nload_attachment.file/discovercare_win_de.zip
Link naar de Mac versie: http://www.volkswagen.com/content/m...nload_attachment.file/discovercare_mac_de.zip

Oh ja, de Discover Media is de Amundsen van VW
De discover Pro is de Columbus

Gen 1 en Gen 2 is respectievelijk MIB 1 en 2

Bijlagen

• upload_2018-12-17_7-53-26.png
    upload_2018-12-17_7-53-26.png
    40 KB · Weergaven: 25

Rallye

Forumguru
Je hebt systemen met een originele VW SD-kaart (Discover Media/Amundsen) en zonder (Discover Pro/Columbus). Het gekke is dat de schermprint die je hier geeft het toch mogelijk lijkt te maken om de Discover Media aan te merken als systeem zonder originele SD-kaart. Vreemd. Heb je voor dit programma je VIN nodig? Dan zou er namelijk toch nog enige controle zijn vanuit VAG over wie wat installeert.....

Had het onderdeelnummer van de lege SD-kaart gepost in het Amundsen-topic:
Volgens Duitse fora kan dat niet. Zie bijvoorbeeld https://www.skodacommunity.de/threa...19-fuer-mib1-mib2.103181/page-85#post-1824167

Daar wordt al als oplossing gegeven dan maar een tweede SD-kaart te kopen als je van Duitsland naar Spanje wilt en in Frankrijk SD-kaarten te wisselen....... Kost 52,50. Onderdeelnummer 5l0051236c.

Bakkertje

Forumguru
Nee @Rallye, als je doorklikt hoef je enkel een model en bouwjaar te kiezen.
In mijn geval een Passat van 2014 -> en dan kun je hem gewoon downloaden.
Wellicht formatteert het programma de SD kaart met de VAG magie, dat weet ik niet, maar met de 2 links kan iemand het best even proberen.

Voor mij loont het niet, de Passat moet over 2 weken retour naar de Lease maatschappij ..

Rooverz

Actief lid
Bij Volkswagen kun je een applicatie downloaden die DiscoverCare heet.
Daarmee kun je de updates downloaden en (zo lijkt het) een niet originele SD kaart gebruiken, zie:
Bekijk bijlage 70683

Ik heb dat nog niet verder uitgeprobeerd, maar wellicht kun je op die manier een tweede SD kaart maken met daarop het kaartmateriaal van een andere regio.

Link naar de Windows versie: http://www.volkswagen.com/content/m...nload_attachment.file/discovercare_win_de.zip
Link naar de Mac versie: http://www.volkswagen.com/content/m...nload_attachment.file/discovercare_mac_de.zip

Oh ja, de Discover Media is de Amundsen van VW
De discover Pro is de Columbus

Gen 1 en Gen 2 is respectievelijk MIB 1 en 2
Hoi, ik heb dit afgelopen week geprobeerd. Als je wat verder in de download bent moet je een origineel volkswagen sd kaartje in de card reader stoppen. Het programma zag mijn originele skoda sd, als een origineel volkswagen kaartje. Op zich verbaasd me dat niet, aangezien het nagenoeg dezelfde systemen zijn.

Bovenaan Onderaan