Nieuwe Seat Leon model 2012/2013

Noord26

Forumguru
Zeer nette kar! Ik was vorige week bij de dealer en liep, zonder het te merken, lang de nieuwe Leon. Dat betekend dat hij geen indruk heeft gemaakt. Of het nu kwam omdat hij wit was, of omdat hij nergens in uit blinkte qua uiterlijk? Kan ook juist heel positief op langere termijn zijn, want een Golf is ook een niet te opvallende auto en die spreekt velen aan!

Benieuwd hoe de full-LED je bevalt ivm Xenon!

Ik dacht trouwens dat je hem maandag op kon halen?
 

sitechris

Donateur
Het is twee dagen eerder geworden, moet maandag naar een zakelijke afspraak toe. Mbt het uiterlijk, dat ben ik met je eens. Een witte of grijze Leon valt totaal niet op. Net als de Golf. De kleur rood doet hem wel goed.

Overigens merkte ik net in een ritje toch al twee problemen. De besturing maakt bijgeluiden (ik reed net voor het eerst ff met de radio uit) en het onderstel/rubbers maakt stevige bijgeluiden als je over een drempel rijdt. Daar ga ik nog wel even voor terug, want dat mag natuurlijk niet. Dat is overigens wel een beetje het risico van een gloednieuw type, dan loop je wellicht nog tegen wat kinderziektes aan. Gelukkig is dit leed vooralsnog te overzien.

Ik merk qua lichtopbrengst overigens geen verschil tussen xenon en full LED. Het enige verschil is dat de LED's erg gaaf eruitzien. Maar imho is het meer een gadget als echt toegevoegde waarde. Dat geldt trouwens ook voor de Drive Emocion (vergelijkbaar met Drive Select van Audi) die op de auto zit. Ik heb hem in sportstand staan, dan stuurt hij het lekkerst en is de gasrespons maximaal. De ECO-stand is hopeloos, dan is de auto niet vooruit te branden. Gelukkig onthoudt hij de laatste setting, dus ik hoef dit knopje niet meer te beroeren ;). Sportstand it is and shall be :)

Nog twee verse pics:
16k9ydh.jpg

rl956x.jpg
 

Noord26

Forumguru
Respect ook voor het optimaal benutten van de parkeervakken in de buurt door de bewoners. :xyxthumbs:
 

sitechris

Donateur
De gemeente Utrecht.....zucht. Die gingen bij deze week (15 jaar geleden) uit van 1 auto per 2 huishoudens. Terwijl het gemiddeld 3 auto's per 2 huishoudens zijn. Dus de parkeerplaatsen zijn totaal niet toereikend als je de standaard vakken gebruikt. Maar nu past het prima ;)
 

Noord26

Forumguru
Dat deden ze hier 6 jaar geleden ook (nieuwbouw): 1,1 auto per huishouden. Daar trekken ze de garages en carporten vanaf die bij de woningen zaten. Echter maakt 75% geen gebruik van de garages voor de auto maar voor opslag. En sinds kort hebben ze een parkeerverbod in de wijk geplaatst, dus parkeren op de stoep is geen optie meer. Gelukkig hebben wij wel een inpandige garage (die ook gebruikt wordt voor de auto). En daarnaast zijn ze hier er ook wel coulant mee. Scheelt wellicht als je ook voorzitter bent van de buurtvereniging.. :eek:

Maarre.. Strakke bak! Kleur doet idd heel veel voor het aangezicht van de nieuwe Leon. Wanneer staat de Renault op de planning?
 

sitechris

Donateur
Medio maart ergens. De timing is wel goed, want de Leon is eigenlijk een soort junior gti. De megane verschilt meer (qua handling met name).
 

sitechris

Donateur
Ongetwijfeld een keer. Maar eerst maar even inrijden geblazen. En de vreemde geluiden uit onderstel/besturing laten weghalen, want dat is vrij hevig.
 

delta

Actief lid
Snap ik maar dat zie/hoor je toch niet op een filmpje ;) best balen dat je direct terug moet maar goed het zij zo.
 

sitechris

Donateur
Dat filmpje komt wel, maar na paar duizend kilometer. Ik verwacht overigens niet zo heel veel spannends. Wellicht tik ik de 220/225 aan. Dan houdt het wel op.
 

VEEJAY

Forumguru
Je de bekende filmpjes van onze forumStig, altijd leuk.

Niet chippen die diesel, anders heb je meer koppel dan die race megane. :-)

*Vraagt zich af hoeveel auto's Chris alweer heeft gehad sinds ik de huidige Octavia rij.*
 

sitechris

Donateur
Chippen doe ik niet bij deze. Voor woon-werkverkeer is 150 pk meer dan zat. Als ik meer power had gewild, had ik wel de 184 pk versie besteld. Die paste ook nog net wel in budget, maar had daar echt geen enkele behoefte aan (klinkt bijna bizar als ik dit schrijf),. De 150 pk diesel is een mooie tussenvorm. Genoeg snelheid en koppel om lekker mee te komen, maar net wat te weinig om in de verleiding te komen om gekke dingen te doen. Een 105 pk TDI komt imo net weer wat tekort. Ik schrijf dit natuurlijk wel met de wetenschap in het achterhoofd dat ik een veel sneller alternatief voor de deur heb staan. Heb ik die niet, dan was ik blind voor de 184 pk versie gegaan en had ik direct een afspraak bij JD gemaakt voor een chip op maat. Maar dat is nu dus niet nodig.

Over het blok ben ik overigens zeer positief. Ik was altijd wel fan van de oude pompverstuivers, maar deze 150 pk versie levert al vanaf de 1500 RPM veel trekkracht. En blijft erg stil. En hij is opmerkelijk zuinig. Vandaag 450 km gereden (snelheid tussen 100 en 150) en een gem verbruik van 1 op 18. Niet slecht voor een nog niet ingereden auto. Overigens erg fijn, bij 150 draait het blok in 6e versnelling zo'n 2500 toeren.

Overigens mbt koppel. Bij een daily drive is dat erg prettig. Maar bij een snelle auto als bv de RS verkies ik pk altijd boven koppel. Allereerst heb je met 360 nm altijd genoeg koppel voor dagelijks gebruik. En als je een keer besluit om even tekeer te gaan dan vind ik het juist fijn om mezelf te belonen met veel toeren. Dus lekker terugschakelen en rammen tot die redline. Dat verhoogt de beleving dramatisch :). Dat is en blijft het grote nadeel van diesel, hoe lekker het koppel op een drukke A12 ook kan zijn.
 

LT83

Forumguru
Kijk de eerste filmpjes komen weer, zit nog best een goed geluidje in voor een diesel niet?
Ik vind het interieur er trouwens stukken beter uitzien dan op de allereerste scoop foto's
 

sitechris

Donateur
De enige diesels die ik gereden heb die acceptabel waren qua geluid waren de BMW zescilinder diesels. Dus het antwoord op je vraag is een volmondig nee. Het kan slechter, maar het houdt niet over. Ik vind geluid overigens wel heel belangrijk qua rijplezier merkte ik ook weer toen ik laatst met de Seat even wat bochtjes boenderen. De auto is best geschikt daarvoor qua besturing en handling en heeft redelijk vermogen, maar met zo'n dieselbrom en beperkt toerengebied mis je gewoon heel veel beleving. En die beleving maakt het rijden zo leuk. Op de snelweg bij normaal tempo is het verder niet relevant, daar voldoet de diesel prima. Maar als je op de Autobahn gaat knallen wil ik ook auditief kunnen genieten van mijn auto.
 
Sinds vorige week eigenaar van een Seat Leon ( met pijn in mijn hart de Yeti weg gedaan)

Dit is net als de Skoda een prima auto, alleen met een lage zit en een ander uiterlijk.
 

sitechris

Donateur
Vandaag mijn zomerbanden gewisseld en direct even de grens overgestoken (ik was in Boxmeer, dus almost there) voor korte topsnelheidrun met de 150 pk 2.0 TDI. Ik haalde 218 op de teller, daarna moest ik van het gas af. Ik denk dat ik er nog wel 5 kilometertjes bij had kunnen sprokkelen, dus afhankelijk van omstandigheden kom je uit rond de 220/225 op teller. Wat je mag verwachten dus (210/215 echte kilometers).

De auto gaat zoals je ziet vrij soepel naar de 210, motorisch dus voldoende. Wegligging goed. Oneffenheden verwerkt hij vrij degelijk en hij ligt strak op de weg. Voordeeltje van de lange zesbak is dat je bij 200 km/h nog weinig toeren maakt, maar dankzij de trekkracht kun je nog wel versnellen.

Ik post later nog even een video. Hij is nog aan het uploaden (lees: vastlopen).
 

Sparkie

Forumguru
Ik blijf het levensgevaarlijk vinden om met deze snelheden met een handje het stuur vast te houden en met de andere te gaan lopen filmen. Ik zie dat je rond de 170 nog opschakelt naar een hogere versnelling. Mits het geen automaat is betekent dat dus dat je op dat moment geen handen aan het stuur had.
 
Bovenaan Onderaan