Chippen doe ik niet bij deze. Voor woon-werkverkeer is 150 pk meer dan zat. Als ik meer power had gewild, had ik wel de 184 pk versie besteld. Die paste ook nog net wel in budget, maar had daar echt geen enkele behoefte aan (klinkt bijna bizar als ik dit schrijf),. De 150 pk diesel is een mooie tussenvorm. Genoeg snelheid en koppel om lekker mee te komen, maar net wat te weinig om in de verleiding te komen om gekke dingen te doen. Een 105 pk TDI komt imo net weer wat tekort. Ik schrijf dit natuurlijk wel met de wetenschap in het achterhoofd dat ik een veel sneller alternatief voor de deur heb staan. Heb ik die niet, dan was ik blind voor de 184 pk versie gegaan en had ik direct een afspraak bij JD gemaakt voor een chip op maat. Maar dat is nu dus niet nodig.
Over het blok ben ik overigens zeer positief. Ik was altijd wel fan van de oude pompverstuivers, maar deze 150 pk versie levert al vanaf de 1500 RPM veel trekkracht. En blijft erg stil. En hij is opmerkelijk zuinig. Vandaag 450 km gereden (snelheid tussen 100 en 150) en een gem verbruik van 1 op 18. Niet slecht voor een nog niet ingereden auto. Overigens erg fijn, bij 150 draait het blok in 6e versnelling zo'n 2500 toeren.
Overigens mbt koppel. Bij een daily drive is dat erg prettig. Maar bij een snelle auto als bv de RS verkies ik pk altijd boven koppel. Allereerst heb je met 360 nm altijd genoeg koppel voor dagelijks gebruik. En als je een keer besluit om even tekeer te gaan dan vind ik het juist fijn om mezelf te belonen met veel toeren. Dus lekker terugschakelen en rammen tot die redline. Dat verhoogt de beleving dramatisch
. Dat is en blijft het grote nadeel van diesel, hoe lekker het koppel op een drukke A12 ook kan zijn.