Nieuwe Seat Leon model 2012/2013

LT83

Forumguru
Misschien eerst vragen hoe het gefilm is voordat je conclusies trekt.
Chris heeft een Gopro 3 camera geloof ik, google maar eens ;)

@ Chris....tis geen GTI natuurlijk...maar voor een dieseltje vlot genoeg om lekker sportief met het verkeer mee te komen!!
 

sitechris

Donateur
Deze was gewoon met telefoontje geschoten. Ik had overigens wel een hand aan het stuur, want je kunt de telefoon en stuur ook tegelijkertijd vasthouden. En de Autobahn was leeg, dus het kon wel even. En zo hard ging het allemaal niet ha ha ;).
 

Roak

Lid
Ook ik ben gevallen voor de charmes van de Leon ! (sorry)
heb gisteren een Wit-metallic Leon 1.4 FR 140 besteld, met intro pakket (DUH !), 18" Perform LM en rijbaanassistentie pakket.

LIII.jpg

Voordat ik deze keuze had gemaakt heb ik in diverse auto's gereden: Auris Hybrid, V40, BMW1 (traag ding) en de nieuwe OIII. Die laatste viel me eigenlijk nog het meest tegen !

Op het eerste gezicht vind ik de OIII wel OK, niet mooi maar ook niet lelijk, en zeker niet spannend (zoals de Leon).
Het interieur was ook een afknapper: wel goed afgewerkt maar dodelijk saai, mijn huidige OII is spannender.
Het rijden viel misschien nog erger tegen dan de rest: wat is dat ding HARD zeg !
Ik voelde ELK richeltje en steentje bijna. Alsof de vering vastzat ofzo. Bovendien ontstond er op een bepaald wegdek een hele onaangename dreun in de cabine, echt en middenklasser ONwaardig.
De motor (ook een 1.4 140) was ook meer aanwezig dan in de Leon en trilde duidelijk meer door de auto.

Ik was, en ben nog steeds wel fan van Skoda maar de OIII is echt een misser.
Toch zal hij wel goed verkopen, vooral onder de leasers (ik niet), want zakelijk is hij wel interessant.

Wat mij aan de Leon zo aantrok is het mooie ontwerp (is persoonlijk), de rij-eigenschappen en de komplete auto voor het geld.
Hij is dan wel kleiner dan mijn huidige auto maar ik kan er toch alles mee.
Vooral opvallend verschil tussen de Leon en de OIII is hoe de auto over het wegdek "rolt", de Leon is daarin veel rustiger, ondanks het sportonderstel en de grote wielen.

Ik heb alleen nog niet 1 Leon in het wild gezien dus ik ben straks 1 van de weinige ?

gr,
Rob
 

sitechris

Donateur
Dat valt mij inderdaad ook op. Je ziet de Leon nauwelijks nog rijden. De nieuwe Golf maar bv ook de nieuwe Auris zie je al heel regelmatig.
 

LT83

Forumguru
Mooie auto's hoor die Leon, ga je vast veel plezier van hebben. Vooral het interieur is sterk verbeterd, dat was bij de vorige echt drama. Wat ik tegenwoordig wel zo jammer vind is dat zowat elk model met een FR pakket, R-Line, GT-line e.d. leverbaar is. Dit vind ik echt afbreuk doen aan de sportieve versies zelf.
 

Roak

Lid
Ik heb het nog niet gezegd en ik zie er vanmorgen 1 rijden !

Was geen FR want hij had geen LED achterlichten. Het was een zwarte.

Ziet er in het wild goed uit. Alleen vind ik hem in zwart wel wat anoniemer dat wit of rood.

Was vanmorgen om 06.50 op de A1 bij Diemen.
 

Atria

Actief lid
Dat je ze nog niet heel veel ziet zal liggen aan de tijd waarin we leven dat er weinig autos worden verkocht en aan het feit dat de daadwerkelijke aflevering van de bestelde modellen pas sinds een paar weken plaatsvindt.

Ik heb de mijne nu 3 weken en ben vandaag in Belgie pas de eerste tegengekomen.

Ik ben vorige week ook bij de nieuwe octavia wezen kijken. Is een mooie strakke auto geworden. Leon is wat meer design, maar dat blijft een kwestie van smaak. Qua materialen van dashbord en portierbekleding maakt het niet meer uit of je een leon of octavia neemt. Ik heb er niet mee gereden, maar vindt de nieuwe 1.4 tsi sowieso een wat rauwe motor bij hogere toerentallen (>3500tpm).

Veel rijplezier met je nieuwe leon!
 

TBiRD

Lid
Vandaag mijn zomerbanden gewisseld en direct even de grens overgestoken (ik was in Boxmeer, dus almost there) voor korte topsnelheidrun met de 150 pk 2.0 TDI. Ik haalde 218 op de teller, daarna moest ik van het gas af. Ik denk dat ik er nog wel 5 kilometertjes bij had kunnen sprokkelen, dus afhankelijk van omstandigheden kom je uit rond de 220/225 op teller. Wat je mag verwachten dus (210/215 echte kilometers).

De auto gaat zoals je ziet vrij soepel naar de 210, motorisch dus voldoende. Wegligging goed. Oneffenheden verwerkt hij vrij degelijk en hij ligt strak op de weg. Voordeeltje van de lange zesbak is dat je bij 200 km/h nog weinig toeren maakt, maar dankzij de trekkracht kun je nog wel versnellen.

Ik post later nog even een video. Hij is nog aan het uploaden (lees: vastlopen).

Ik vind em na een goede 180 vrij traag naar de 210 lopen. Toendertijd mn golf IV 130 pk met pompverstuivers ging stukken vlotter naar 210 en stopte ook wel bij 220.
 

sitechris

Donateur
@TBiRD: due 130 pk pompverstuivers liepen idd erg goed. Dit nieuwe 150 pk blok mist overigens sowieso het spektakel van de pompverstuivers. Alles gaat zeer geleidelijk. Minder spektakel, maar wel veel stiller en soepeler. Ik gebruik de auto in principe alleen maar in NL en dan vind ik dit motorkarakter wel prettig. Zeker de stilte.

@Luuk: ik vind het juist logisch dat de FR wat minder exclusief is en dat je vanaf 122 pk (1.4 TSI) met de FR kunt rijden. Voor het echte sportieve werk heb je namelijk de Cupra nog, die later op de markt komt. Ik vond bij Seat de FR en Cupra voorheen juist teveel in elkaars vaarwater zitten. Nu heb je als klant bij een 150 pk TDI de keus of je comfort wilt (style) of iets sportiever (FR). En de onderstelsetting van de FR is precies goed als je kijkt naar de positionering. Sportiefjes.......het is allemaal net wat dynamischer, maar het is geen hot-hatch.

Nog even kort over de Leon: inmiddels heb ik alweer 12000 km erop zitten. Het is een bijzonder fijne auto. Ik ben eigenlijk over alles wel tevreden. Zoals hierboven beschreven is de 2.0 TDI een heel prettig blok. Erg stil, soepel en zuinig (1 op 18 met stevige rijstijl). Als dit mijn enige auto was geweest was ik overigens wel voor het 184 pk blok gegaan. Dan heb je wel dat kleine beetje extra boven de 210 km/h. Het is een leuke auto om mee te rijden (wegligging en besturing dikke prima), maar op de snelweg wel voldoende comfort. De sportstoelen zijn een absolute aanrader, die zitten heerlijk. Het interieur is prettig. Aardige materialen en vooral een geweldige ergonomie. Daar is VAG zo goed in. In mijn Megane moet je echt nadenken over de bediening. En de prijs-kwaliteit is top. Voor 30k heb je een lekkere volle auto inc navi, full LED, bluetooth, licht-regen en parkeersensoren, standaard 8 speakers, sportstoelen, sportonderstel, 17 inch velgen, dimmende spiegel etc etc.

Kan oprecht even geen grote minpunten verzinnen. Zelfs achterin kun je heel fatsoenlijk zitten.
 

Roak

Lid
vindt de nieuwe 1.4 tsi sowieso een wat rauwe motor bij hogere toerentallen (>3500tpm).

Veel rijplezier met je nieuwe leon!

@Atria: Heb je zelf ook de 140 Pk versie ?

Is het misschien een kwestie van inrijden dat de motor boven de 3500rpm stiller zal worden ?
 

Roak

Lid
@Sitechris

Leuk om te horen dat de Leon je goed bevalt,
dat sterkt mij in het gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

Ik heb in het voortraject ook nog met een 122PK Style gereden en vond de onderstelafstemming daarvan
ook beste wel stevig. Het verschil tussen standaard en FR is inderdaad niet zo heel groot.
Ik verwacht dat straks de Cupra écht hard zal zijn.
 

Atria

Actief lid
@Atria: Heb je zelf ook de 140 Pk versie ?

Ik heb de 122 pk versie maar qua geluid maakt dat niet uit met de 140 pk. Moet wel zeggen dat hij na 2500 km al stiller is dan eerst. Ik was ook erg verwend met de stilte van een Exeo, dus mijn referentiekader is wellicht wat gekleurd.....
 

Atria

Actief lid
Op constante snelheid hoor je de motor ook niet. Is alleen als je even sportief (ver) doortrekt in de versnellingen :-). Gister even een poosje 150 gereden en dan hoor je alleen de banden en wat windgeruis.
 

sitechris

Donateur
Ik heb gisteren ook even gereden met de 1.4 tsi 122 pk. Het blok ken ik al goed vanuit mijn Octavia. Dit was een FR met 18 inch velgen.
Een paar zaken die me opvielen in vergelijking met mijn 150 pk diesel.

- Deze versie was ondanks 18 inch wat zachter geveerd. Is de diesel dan toch wat steviger geveerd omdat er meer gewicht op de vooras rust? Die discussie laaide laatst op in een ander topic.
- Ook de 1.4 TSI vind ik erg stil. Hebben ze goed voor elkaar!
- Lekker veel koppel, maar boven de 5000 RPM is het uit met de pret.
- De versnellingsbak schakelde erg stroef. Zal wel exemplarisch zijn, maar ik kreeg hem meerdere malen bij stevig rijden niet van 3 naar 2 geschakeld.
- De meerwaarde van Seat Sound Systeem is echt nihil.
- Al die Lane Assistenten en dat soort zaken zijn eerder irritant als behulpzaam.

Verder onverminderd fijne auto.
 

sitechris

Donateur
Tot heden heb ik voornamelijk snelwegkilometers gemaakt met de Leon, maar daar is verandering in gekomen. Ik heb de Leon meegenomen voor een vakantie naar Zwitserland. Ondanks het rigide boetebeleid daar heb ik vanmiddag de Leon meegenomen voor een snelle rit op een verlaten bergpas.

De auto heeft mij positief verrast. Als je gaat gooien en smijten zit er een heel aardige balans in de auto. De auto helt nauwelijks over en je krijgt van het onderstel voldoende informatie mee, zonder dat je de auto uit stuitert of je best moet doen om het gevaarte tussen de lijntjes te houden. Gecombineerd met de prettige besturing (licht, maar wel met voldoende gevoel) heb je al snel veel stuurplezier. Je hebt niet heel veel last van het zware dieselblok op de vooras. Onderstuur blijft beperkt en de auto voelt lekker licht aan. Met dank aan het MQB platform van donor Volkswagen :). Evenzo prettig vind ik de ondersteuning van het xds (elektronische sperdifferentieel). De auto krijgt het vermogen en met name het koppel ook in bochten best aardig op de weg. Je kunt ook vrij makkelijk 'lift off oversteer' opwekken. Laat plotseling tijdens het insturen van een scherpe bocht het gas abrupt los en het kontje doet een stapje opzij. Helaas grijpt het ESP dan wel in, ik heb nog niet uitgevonden of je deze uit kan zetten. Vogel ik later deze week nog wel uit. In het boordcomputer menu kon ik alleen ASR uitzetten. Het schakelen (niet onbelangrijk) werkt ook erg prettig. Zeker als je gaat boenderen kun je vrij snel op- en terugschakelen.

Dan motorisch. De 2.0 TDI is een fijn blok, maar voor het echte sportieve werk mist hij minstens 30 pk en vind ik een benzineblok qua geluid, vermogensopbouw (toeren draaien!) prettiger. Het is meer een comfortblok, niet zozeer sportief. Boven de 4000 RPM is de lol wel voorbij. Wel heb je vanaf 1500 RPM voldoende trekkracht . Leuk voor op de snelweg, maar minder leuk als je gaat boenderen op een verlaten bergweg.

Over de reiskwaliteiten oordeel ik zeer positief. De sportstoelen vind ik erg fijn zitten en de auto is prettig stil. Je stapt dus fit uit na een lange rit. Niet onprettig is dat de auto heel aardig presteert op de Autobahn, het kost weinig moeite om snelheden boven de 200 km/h op de teller te krijgen en vast te houden. Enige minpuntje vind ik dat de achteras op dit soort snelheden af en toe net wat teveel informatie doorgeeft.

Dan nu de hamvraag. Beschouw ik deze Leon 2.0 TDI FR als een hot-hatch? Mijn antwoord op die vraag moet ik met nee beantwoorden. Hij doet me in veel opzichten denken aan mijn vorige Golf VI GTI, maar de Leon mist ten opzichte van de GTI net even die 10/20% scherpte en doorontwikkeling. Laat staan als ik de Leon met de Megane RS vergelijk. Dan merk je wel het verschil tussen een auto die lekker sportief rijdt en een rasechte cupauto. Maar dat vind ik verder geen punt. De Leon biedt een hele prettige mix tussen comfort, gebruiksgemak, luxe, economie en een forse dosis stuurplezier. Na bijna 20.000 kilometer kan ik nog steeds geen echte minpunten ontdekken. Natuurlijk is een Octavia ruimer, een Golf chiquer en heeft een Audi meer imago. Maar de Leon scoort voor mij op alle onderdelen positief. Een fijne constatering!

Paar pics
2i8fadd.jpg


2ymvd41.jpg


514h2c.jpg
 

Atria

Actief lid
Goed verhaal! Ik ben net in italie geweest en kan beamen dat het inderdaad een heerlijke reis- en rijdersauto is. Op de autobahn kun je makkelijk hogere snelheden aanhouden en hier op de smallere bergweggetjes kun je echt hoge bochtsnelheden aanhouden zonder dat de auto begint te schuiven of stuiteren. Het comfort is (zeker voor een sportonderstel) prima voor elkaar. Het is echt geen stuiterbak. Ik vind hem een stuk beter en comfortabeler dan mijn vorige leon 1.4 tsi sport.
 

___JC___

Forumguru
Een collega heeft net zn nieuwe Leon dus gisteren even gaan kijken. Hij heeft een donkergrijze met FR pakket. Smoelt goed met 18 inch hoor, ledjes, mooi interieur halflederen stoelen met rode bies, dashboard is echt flink verbeterd! De ruimte achterin viel me helemaal mee, goed voor elkaar in de nieuwe Leon. Het enige nadeel was dat het een 1.2TSI met een heuse 105pk bleek te zijn....met een FR pakket....dat kan toch eigenlijk gewoon niet. :)
 

sitechris

Donateur
De FR is verkrijgbaar vanaf de 1.4 TSI 122 pk, dus dat klopt niet helemaal. Voor de looks ben ik overigens voorstander van de 18 inch velgen, maar voor het rijden vind ik de 17 inch perfect. Ik ben bang dat de auto net wat te stug wordt met de 18 inches.
 

Tino

Senior Member
Leuk verhaal mooie Leon in de bergen is een Diesel top plus laag verbruik;)
Wielen is personelijk wat de een stug vindt is voor de ander prettig.
Zit veel in Oostenrijk in de bergen met 20 inch en Eibach verlaagd vindt het comfort goed na 7 uur stappen we goed/uitgerust uit en wegligging top:cool:

 
Bovenaan Onderaan