O3 2017 Facelift

adinsx

Nieuw lid
Oh nog vergeten, oudste dochter is 2,5 (iets meer dan 3 tegen de tijd dat de Mégane er uit moet), en de jongste is nu 7 maanden en dus zo'n 1,5 t.z.t. Ruimte is dus wel lekker, echter hoeft er geen enorme kinderwagen meer mee. En met een sleurhut er achter voor vakanties is veel bagageruimte ook geen must. Hoe de Leon zich verhoudt tot de huidige Mégane zal ik eens opzoeken.

En de sportiviteit:
Op de Octavia kun je ook een 'soort van' sportonderstel krijgen dacht ik te zien. Maar is dat ook echt sportiever, of hebben de heren van VAG het verschil nog altijd groot genoeg gehouden zodat de sportiefgezinden toch de Leon moeten nemen. ;)
Benieuwd dus straks naar diegene die met de O3 Facelift hebben gereden. ;)
 

Joske

Forumguru
Op de Octavia kun je ook een 'soort van' sportonderstel krijgen dacht ik te zien
dat houdt een verlaging in van 1,5cm.. het is maar wat je een "sport"onderstel wilt noemen natuurlijk :pieker:

simpel gezegd gaat hij dan van traktorstand naar euhm, traktorstand met een platte band? :maakmegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
Let vooral op het toegestane trekgewicht en de bij jouw caravan behorende kogeldruk.
Ben bang dat je toch al snel aan een paar hulpveren moet, wil de boel niet teveel doorhangen (wat aanleiding kan geven tot controles onderweg) en een beetje prettig rijden.

Met OEM hulpveren is overigens niet zo veel mis - heb ze zelf ook en merk er met de solo auto eigenlijk niks van.
 

Olavio

Senior Member
@ Blauwe Octa, het lukt me niet een foto te uploaden, maar aangezien niemand over de stoffen bekleding Crinkel antwoordt, kan ik je alleen maar mededelen dat het een mooie lichte bekleding is, die mooi contrastreert met het zwarte dashboard, ook hemel en zijkanten zijn licht van kleur. Het hele interieur oogt lichter (in twee opzichten). Ik heb deze nu voor de tweede keer en ben er zeer tevreden mee.
 

B.Stuurder

Forumguru
@adinsx, zat jij niet op het Renault forum onder dezelfde naam?

Ik kan je een 180pk TSI erg aanraden :thumbsup:, net als de verlaging met Eibach van 30 mm. Erg sportief, zeker met een kuurtje, vergeet met een DSG alleen de bak niet mee te laten behandelen. Ook de Octavia zelf kan ik aanraden, hij is groter dan de Megane Estate, ondanks de kleinere wielbasis en voelt minder licht aan dan de Leon. Ik had ik de Leon het idee dat ik elk moment van de weg geblazen kon worden.
 

adinsx

Nieuw lid
@B.Stuurder
Check, that's me. De exacte details van de versoberde leaseregeling zijn me helaas nog niet bekend, dus 90% kans op de 150 TSI. Wel of geen DSG weet ik nog niet. Zit toch wel een 2k verschil tussen als er geen acties zijn.

dat houdt een verlaging in van 1,5cm.. het is maar wat je een "sport"onderstel wilt noemen natuurlijk :pieker:

simpel gezegd gaat hij dan van traktorstand naar euhm, traktorstand met een platte band? :maakmegek:

Hm... dat klinkt niet als andere dempers, grotere stabilisatiestangen, etc. wat ik nu onder de GTline (onderstel GT eigenlijk) wel heb... Puntje voor de Leon dus.


Met 2 kinderen zou ik het wel weten......, dan kwam er geen Leon :nono:

Ik ga er weer zo'n vier tot vijf jaar mee doen (rij 30k per jaar waarvan zo'n 10k zakelijk), dus ook wanneer ze wat ouder zijn is genoeg ruimte wel lekker. Zeker met twee meiden moet er volgens mij best wat zooi mee ;)

Let vooral op het toegestane trekgewicht en de bij jouw caravan behorende kogeldruk.
Ben bang dat je toch al snel aan een paar hulpveren moet, wil de boel niet teveel doorhangen (wat aanleiding kan geven tot controles onderweg) en een beetje prettig rijden.

Met OEM hulpveren is overigens niet zo veel mis - heb ze zelf ook en merk er met de solo auto eigenlijk niks van.

De Leon mag 1400 trekken, de Octaaf 1500 als ik het me goed herinner. Kogeldruk tussen 70-80 kg, dus ja hulpveren zal wellicht weer moeten.
De hulpveren onder mijn Mégane (MAD veren) bevallen me wat minder. Althans, het weggedrag en zeker bij drempels vind ik er niet beter op geworden. Maar dat is nog maar een jaartje 'afzien', en het gaat wel weer wennen.

@pitchdown: Ik denk ergens op het einde van de maand maart of begin april.

Eind maart begreep ik van de importeur enige tijd terug. Zal het 7 maart eens navragen op de Autosalon.

Dank voor de reacties hier :thumbsup:
 

B.Stuurder

Forumguru
Dan zie je dat de wereld niet zo groot is @adinsx. Voor zover je er wat aan hebt, ik reed de afgelopen 5 jaar een Megane Estate Bose 1.5dci EDC en na bestudering van de Leon Estate in FR uitvoering, de Passat Variant, de A4 Station en de O3 Combi, rekening houdend met twee kinderen, een hond en de portemonnee want de overgang van een 20% Megane naar een 22% VAG auto moet wel dragelijk blijven, was dit voor mij de juiste keuze om tegen een aantrekkelijk bedrag de luxe, ruimte en rijeigenschappen te krijgen die ik wil:

image.jpeg

Geen facelift maar het verschil is met name optisch.
 

adinsx

Nieuw lid
Ziet er uit als een heerlijke combi. En tja, ook hier moet de auto blauw gaan worden.
Ik hanteer een beetje blauw, zwart, wit, blauw volgens mij als ik zo mijn voorgaande auto's op een rij zet.
 

Joh@n

Forumguru
Ik ben gegaan van zeeblauw ('07 - Leon 1.9TDi) > Amaryllis rood ('11 - Golf 6 1.2 TSi) > Power blue ('14 Volvo V40 D4) naar straks een zilveren Octavia Combi. Bestelling zou als het goed is deze week binnen moeten zijn bij de dealer, ergens in mei levering.

Voor de liefhebbers heb ik trouwens nog een kleine site gemaakt met foto's van de O3 facelift. Dit zijn de twee modellen die een paar weken terug in Brussel stonden, beide L&K.
 

Kempes

Forumguru
@adinsx als ik jou was zou ik me eens verdiepen in de eibach verlagingsveren zoals ook bstuurder heeft. Klinkt misschien gek maar de veren zijn progressief en kun je caravan beter mee trekken als met originele veren. Hulpveren kan ook maar is in mijn ogen een lelijke oplossing (auto wordt er volgens mij nog hoger van). Aangezien jij aanheeft van een lage wagen te houden maar ook met zware lading zit is eibachs een goeie oplossing..
 
Ik rij nu een octavia 2. Aankomende mei kan ik weer een andere lease-auto gaan rijden.
Ik twijfel zelf op dit moment tussen de nieuwe octavia combi en de seat leon st.

Voor Skoda:
- Ruim
- Veel leuke extra`s op de style business

Voor Seat:
- is een keer wat anders
- navigatiesysteem zit op een prettige hoogte
- misschien iets sportiever?

Ik heb 3 kinderen dus het argument van de ruimte is wel belangrijk, maar de seat leon ST is ook geen kleine jongen.

Mensen met opmerkingen/suggesties?
 

Bertuz

Lid
@pitchdown
ik kan je vertellen dat de Octavia qua ruimte stukken groter is dan de ruimte in de Leon.

Mijn collega rijdt een leon en ik een octavia en zowel voorin als achterin is de Octavia aanzienlijk ruimer
 
Bovenaan Onderaan