Octavia Combi greenline V Peugeot 308 SW Bluelease

micky

Forumguru
Owhja, het zijn gewoon allebei c-segmenters of jullie nou willen of niet ;)

Grappig, waar baseer je dat op? in dit draadje zijn meerdere links gegeven naar test-instanties die er toch echt anders overdenken, dat het in het verleden zo was, ja, maar tijden veranderen ;)
 

Renzo4000

Forumguru
Er is niks grappigs aan hoor. Wat ik hooguit grappig vind is dat hier gesteld wordt dat het een d segmenter is... als dat zo zou zijn dan geldt dat ook voor de golf, focus, astra, 308, mazda3, a3 etc.... i rest my case. ;):dankje:
 

Darkside

Forumguru
Gelukkig heeft iedereen zijn eigen mening en redenen om voor een auto te kiezen. Ook ik heb de 308 nog niet van mijn short list gehaald.
Maar ik kan me bv niet voorstellen dat er mensen zijn die vrijwillig voor een focus gekozen hebben. Ik persoonlijk vind dat gewoon een lelijke auto. (Binnen en buiten)
 

Renzo4000

Forumguru
Die mening deel ik met jou darkside, het ging om de segment categorie auto's waar de focus en de octavia toe behoren.
 

micky

Forumguru
Er is niks grappigs aan hoor. Wat ik hooguit grappig vind is dat hier gesteld wordt dat het een d segmenter is... als dat zo zou zijn dan geldt dat ook voor de golf, focus, astra, 308, mazda3, a3 etc.... i rest my case. ;):dankje:

Tja, met dat grappig bedoel ik dat je dus duidelijk de links in het draadje niet allemaal bekeken hebt, want zoals ik schreef, diverse instanties plaatsen hem in het D segment, of je het nou wilt of niet:D wat overigens niet betekend dat anderen die jij opnoemt ook niet id het D segment geplaatst zijn/worden.
 

Renzo4000

Forumguru
Nou mijn mening is dat een aantal van jullie pertinent de octavia "opwaarderen" naar een hoger segment dan bijv de 308 (dus afgezien of dit dan binnen c of d zou vallen) en dit is gewoon echt niet zo. Ik weet dat het hier een verloren discussie is alhoewel er meer mensen het hier met mijn eens zijn. Ik laat het nu los om verdere vervuiling binnen het topic te voorkomen.

Laten we het eens zijn dat we het oneens zijn met elkaar :jaja:;)
 

CDK

Forumguru
@Renzo4000 ieder z'n ding, de meeste VAG rijders houden nu eenmaal niet zo van de Franse design stijl, interieur in een VAG auto is nogal verschillend van Franse auto's vooral de afwerking daarvan, qua smaak hoeven we het ook niet eens te zijn, als je een auto alleen als vervoermiddel van A naar B ziet of gewoon een andere smaak hebt maak je mogelijk andere keuzes, feit blijft dat het interieur voor de passagiers in en O3 meer ruimte biedt en daarom in Duitsland de C / D segment discussie begonnen is, wat door enkele leden hier overgenomen is. Nogmaals ieder z'n ding, ben je content met een 308 dan ga je daar toch gewoon voor? Je mag hier gewoon lid blijven zelfs (kan je op de momenten dat je spijt hebt van je beslissing nog eens een blik werpen op dit mooie forum) :D
 

Renzo4000

Forumguru
De octavia is rationeel gezien voor mij op dit moment één van de kandidaten dus ik blijf zondermeer hier graag rondhangen.

Overigens, ik ben de octavia niet aan het afvallen mocht ik deze indruk hebben achtergelaten. Ik probeerde alleen aan te geven dat we de octavia niet in een hoger segment moeten plaatsen als reeds genoemde directe concurrenten. Dat de octavia een van de ruimste is in zijn klasse maakt hem niet een hoger segment auto er spelen namelijk nog veel meer factoren mee.

Uiteraard moet iedereen zelf beslissen hierover maar laten we nu niet doen alsof deze auto een klasse anders is dan de golf etc....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Eigenlijk best een aardige discussie, in welke klasse hoort de Octavia 3 nu eigenlijk. Als je gaat googlen naar autosegmenten dan vind je dat er geen vaste richtlijnen zijn en dat het onderscheid gemaakt wordt primair gemaakt op basis van afmetingen. Daarnaast wegen prijs, imago en de hoeveelheid extra accessoires.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autoklasse

Wat nu als "norm" geldt in het D segment zijn modellen als de Passat, Insignia, Mondeo, 508, en niet te vergeten de Superb. Qua afmetingen (en inmiddels prijs) past ie daar zeker tussen.

Voor de rest mag je zelf invullen of het qua imago en extra accessoires er tussen past. Misschien inmiddels wel inderdaad en hoort de S3 dan straks in het E segment thuis? Met alle respect, maar een E-Klasse is toch echt effe een overtreffende trap ten opzichte van een Superb (ook al is een Superb groter).

Persoonlijk denk ik dat de klasses net als de auto's zelf evolueren, een C segment auto is gemiddeld aardig gegroeid (net als de prijs overigens) de laatste jaren en past daarmee ook in het D segment van de vorige generatie.

Bottomline een auto moet voldoen en klasse discussies passen eigenlijk niet bij het merk Skoda als je het mij vraagt. De Imago waarde van het merk is zeer gering en laten we dat lekker zo houden, dan blijven wij lekker rijden in een auto met de kwaliteiten uit een hogere klasse dan waar de prijskaart bij hoort. :D
 

Bakkertje

Forumguru
@Desperado Je hebt helemaal gelijk, waarom zouden we een auto in een hokje moeten plaatsen?

Nog even terug on-topic: Ik heb toch moeite om de 308sw af te serveren, in mijn persoonlijke geval zou ik voor de 2.0 HDI gaan in business executive uitvoering en om het vergelijkbaar te maken de uitvoering met 17 inch wielen. Als ik die in elkaar klik op directlease.nl, dan kost ie mij netto 140 euro in de maand (auto kost dan exact 30.000 euro en een leasebedrag van 929 euro, 40.000 km 4 jaar en alles maximaal en winterbanden).

Dan de O3, om vergelijkbaar te zijn uitgegaan van de 2.0 TDI in Elegance business. Daar moet dan bij dynamic pakket (voor de stoelen), panorama dak, hill hold en sunset en metallic lak bij. De auto kost dan €36.350 en 999 euro in de maand. Netto zou die mij dan 226 euro in de maand kosten.

Kortom de O3 kost netto per maand 86 euro meer (in vier jaar is dat €4128!!), daarvoor krijg je iets meer beenruimte achterin en Xenon verlichting (die zit er bij de 308sw niet op). Ander minpuntje bij de Peugeot is dat je adblue moet tanken naast de diesel.

Als je het mij vraagt is dat de echte discussie in plaats van de klasse waar de O3 wel of niet in hoort. De 308 biedt in mijn beleving evenveel waar voor zijn geld en ik ga dan ook zeker kijken en een proefrit maken in de 308sw.

Ik denk dat Pon de prijs van de Octavia te hoog heeft gemaakt ..
 

Darkside

Forumguru
Behalve prijs. En ruimte spelen er voor mij ook ánder e zaken mee. Ik vond bv het navigatiesysteem van de 308 tegen vallen. En de columbus erg mooi. Maar het bladeren door je muziek bibliotheken gaat juist weer heel goed in de 308.
Over add blue maak ik me niet druk. Het verbruik daarvan zou zo laag moeten zijn dat het alleen tijdens de reguliere beurten hoeft te worden bijgevuld.
 

TL@

Forumguru
Wat maakt het nu uit in welke klasse ie thuis hoort :nono:, al kom je met een Cadilac in de E-klasse af, moest ik hem nog niet hebben, hogere klasse is niet hetzelfde als een betere auto hé.

Toen ik de 308 aan he bekijken was (in België) kostte hij ongeveer 20€ per maand minder dan een gelijkwaardig uitgeruste O3 (beiden 2.0 diesel, handbak en full option, de O3 had wel wat dingen extra zoals adaptive cruise die niet mogelijk waren op de 308)
Als ik de RS niet had kunnen nemen en de 308 2.0HDI had beschikbaar geweest voor een proefrit, had ik echt stevig getwijfeld.

Kon ik enkel een crisis diesel nemen, dan had het zeker de 308 geweest (met krappe achterbank en al) omdat de 1.6HDI echt veel beter is dan de 1.6TDI, vinniger, zuiniger en stiller.

De 308 is trouwens echt een stuk frivoler en mooier dan de O3, vooral de voorkant (met die LED-koplampen)
De RS is natuurlijk nog een stuk beter :deuk:
 

Bakkertje

Forumguru
Vanmorgen onze jongste weggebracht en op de terugweg maar even gestopt bij de Peugeot dealer om de 308sw in levende lijve te zien en te passen.
Voorin ruimte genoeg, bestuurdersstoel goed gezet (fijne stoelen ook), en toen <tromgeroffel> achterin. Jammer maar helaas, de 308sw kan ook van m'n lijstje af..

Het grappige was dat toen ik weer terug liep naar m'n Superb een verkoper achter me aan kwam. Uitgelegd dat ik even wilde passen als mogelijke opvolger van de Superb, maar dat het dat toch niet gaat worden. Hij wilde het graag even zelf ervaren en nam plaats achterin achter de bestuurder. Kloink, daar lag z'n onderkaak op de grond :deuk:

Hij zei heel eerlijk als je dit gewend bent dan gaat een 308 niet passen inderdaad. Maar dat neemt niet weg dat:
- De 308sw in het echt (nog) mooier is dan op de foto's (maar dat is natuurlijk smaak)
- De kofferbak enorm is
- Afwerking op hoog niveau is (ik vind zelfs dat er mooiere materialen gebruikt worden dan bij onze Skoda's)
- Veel waar voor je geld

En dus denk ik dat we er veel van op de weg gaan zien. En als je achterin de beenruimte kunt missen dan is het zeker een goed alternatief. Even los van hoe het rijdt uiteraard..
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

Renzo4000

Forumguru
Tja, een superb is qua ruimte dan ook een heel ander verhaal en kan je ook niet met elkaar vergelijken imho. Dan kom je eerder bij een Volvo V70 uit oid ...
 

Tirinium

Nieuw lid
Mijn keuze ging origineel tussen de Skoda en 308, afgelopen week de nieuwe 308 persoonlijk gezien en moet zeggen dat ik Skoda inderdaad beter vind. Ondanks dat de wielbasis van de 308 met 10 cm is verlengd kan ik niet zoals in de Skoda achter mezelf zitten. Erger nog kreeg zelfs m´n knie niet het portier binnen gedraaid. Ook de ruimte in de koffer van de 308 is een tegenvaller, goed de laadvloer is vlak maar heeft denk ik maar half de ruimte van de Skoda zo op het eerste gezicht. (niet nagemeten) Afwerking binnen is van beide netjes. Denk dat hier gewoon weer de oude discussie is wil je ruim of sportief.
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@
Bovenaan Onderaan