Octavia Combi greenline V Peugeot 308 SW Bluelease

hemi24

Forumguru
Maar waar hebben jullie nu allemaal die nieuwe 308sw bewonderd, ik ben tot dusverre alleen de 1:1 plaksticker op de showroom tegen gekomen..!
Heb ondertussen wel een uitnodiging voor de onthulling bij te wonen in de Euroborg 28 mei a.s.

Gisteren bij de Peugeot dealer de nieuwe 308sw aangeraakt. Vind de Octavia aan de buitenkant wel mooier, qua binnenkant wint (wat mij betreft) de Peugeot. Toch net effe wat spectaculairder. Maar de middenarmsteun voelt dan weer Frans aan (lees:gammel).
Wat heeft de Peu meer dan Octavia? Peugeot 308 HDI SW Bluelease excutive 120 pk V Octavia Greenline Bussinesline beide 14% bijtelling.

Peugeot is wat goedkoper en toch panoramadak (mooi hoor), PDC voor en chroomruitomlijsting, ook het standaard navigatie van de Peugeot is vergelijkbaar met de Columbus ipv Amundsen. Helaas is bij Peugeot geen Xenon mogelijk. Wel standaard led dagrijverlichting. Maaaarrr achterin beduidend krapper dan de Octi. De kofferbak is hetzelfde qua ruimte (handig neerklapbare achterzittingen ook optie voor de Octavia).

Dus ja de 308 is goedkoper en flink wat completer. Dus Octavia mag z'n prijzen gaan aanscherpen.
Daarbij is de pers lovend over het comfort en de Octavia is wat harder qua onderstel (persoonlijk). Volgende week een proefrit maken.

Oogje

Senior Member
Gisteren bij de Peugeot dealer de nieuwe 308sw aangeraakt.
Dus ja de 308 is goedkoper en flink wat completer. Dus Octavia mag z'n prijzen gaan aanscherpen.
Daarbij is de pers lovend over het comfort en de Octavia is wat harder qua onderstel (persoonlijk). Volgende week een proefrit maken.
Je vergeet dat de 308 een C segmenter is, waar de Octavia schommelt tussen C en D, de Duitse ADAC klassificeert de Octiavia als een D-segmenter. Ik heb jaaaaaren terug een 308 als voorloper gehad (voor een goed jaar). In niets te vergelijken met de Octavia die ik nu rijdt. En Octavia aan de prijs? Ik rijd een 20% EBL, die ik toch echt niet duur vind voor wat je er voor krijgt. Vergelijk het met de Golf/Passat/Jetta, A4 Avant, Mazda 6, Mondeo en je zit voor euro's vs ruimte en luxe echt netjes hoor. Mijn Octavia kostte slechts 38.500 euro. Had ik een A4 of Passat genomen, dan had ik de 45k makkelijk aangetikt.

Badnews

Senior Member
Ik heb vorige keer ook gekozen voor el-cheapo bijtelling enzo, en een Toyota Crisis Prius gekozen.
Eerste tijd heel leuk, goedkoop maar motorisch goed. Maar toch alles (net) niet.
Ik ben geen racer, dus voor mij was nu de 1.6TDI genoeg. Maar ik wilde confort, geen spijt van opties niet hebben genomen (Canton is super, DSG helemaal) en daarom ook niet gewacht/gegokt op de 14% auto.
Heb wel even tussen de 2.0 hand en 1.6 dsg diesel getwijfeld, maar DSG was voor mij een belangrijkere opties (slechte verrotte linker knie, lastig in de file).
Mijn besluit was puur op wat ik mooi vond, de opties die wilde hebben, en mijn hart ging uit naar de Octa. Dit was de auto die ik wilde (en ja, ik heb tot mijn spijt geen dab+ gekozen, dus was wel wat vergeten).
Andere autos vielen niet in mijn smaak of waren onbetaalbaar(een Austin Martin is toch wel mooier). Ik heb bij het kiezen dus niet naar bijtellingen enzo gekeken, puur alleen naar de mogelijkheden. 20% voor een mooie(re) auto was voor mij geen probleem, ik zit veel in de auto (ook prive) en tja.. de keus moet je altijd zelf maken. Wat vind je een mooie auto en gaat je hart naar uit. Laat je hart spreken bij je keuze, en die is voor iedereen anders.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Mijn Octavia kostte slechts 38.500 euro. Had ik een A4 of Passat genomen, dan had ik de 45k makkelijk aangetikt.

Sja, mijn Superb in Ambition Business uitvoering kost 33.769,- euro..
De O2 die ik hiervoor had uit 2008 in EBL 1.9 TDI zat op 29.000 euro. Als je het mij vraagt is een Octavia (te?) duur geworden en ben ik erg benieuwd (of bang) naar de prijzen van de S3..

De Octavia is overigens gewoon een C segmenter als je het mij vraagt (no offence) :dankje::thumbsup:

Darkside

Forumguru
Idd. Octavia gewoon c segmenter. Wel ruim maar gewoon C segmenter.
En Slechts 38.500! vind ik niet slechts. Het is, denk ik, sowieso een pak geld.
Ja een zelfde uitgeruste A4 of passat is duurder.
Maar dan is een passat ook slechts 45. Want een BMW ben ik toch wel gauw 55K voor kwijt. En zo kun je wel door bllijven gaan

Bakkertje

Forumguru
Wel even opletten, de zuinige motoren zijn (zover ik heb kunnen achterhalen) allemaal voorzien van adblue inspuiting. Ik weet nog niet hoe dat in de praktijk werkt eerlijk gezegd.. Maar je zult 1x in de x kilometers je adblue tank bij moeten vullen..

Laatst bewerkt:

TL@

Forumguru
je komt met het tankje adblue perfect toe tussen 2 onderhoudsbeurten.

@bommelvm : als je de testrit doet, ga dan ook eens op de achterbank zitten wanneer je de stoel vanvoor voor jezelf goed hebt gezet, gaat tegenvallen.

Voor de rest vond ik de 308 ook best prettig maar de RS toch veel prettiger :D:maakmegek:

Stewie

Senior Member
Ik rij nu met de 308 (voorloopwagen) en ik kan achter niet fatsoenlijk zitten achter mijn eigen zetel, ik ben dan nog vrij klein me mijn 1,78m. En de SW heeft dezelfde afmetingen op de achterbank.
Bij de octavia had ik een zee van ruimte over. Hij is echt een PAK ruimer hoor.

Voor een gezin met kinderen valt een 308 al af. Mijn zoontje van 2 zit nu reeds met zijn voeten tegen de voorzetels.

Vandaag terug gekomen van een weekje vakantie. Volle bepakking incl. 2 fietsen. Heerlijk. Wat een ruimte. En je merkt niets van de volle bepakking. Top auto! Mijn vrouw is echter aan een nieuwe lease auto toe en kijkt wel voor de Peu. Ook voor de A3 g-tronic, echter is ruim 10.000 euro duurder. Met haar mobiliteitsbudget rijdt ze de 308 "gratis" en betaalt ze voor de A3 250 euro bij..... Weet denk ik haar keuze al.... :pieker::shocked:

TL@

Forumguru
De 308SW is echt wel veel groter dan de HB (volgens de dealer), uiteindelijk zelf eens gekeken en het scheelt inderdaad een gigantische 2cm :nailbiting::tegek:. Absoluut niet geschikt met kinderen dus (of je moet zelf 2 korte stompjes als benen hebben :maakmegek:)

Renzo4000

Forumguru
Volgens mij blijft dit een niet te voeren discussie of een 308sw "beter" is dan een octavia op een skoda forum. Er worden hier wel argumenten genoemd die een schoolvoorbeeld zijn voor cognitieve dissonantie ;)

Binnenkort ga ik met beiden auto's rijden in vergelijkbare configuraties, maar puur op het oog en uitstraling wint de 308 met enorme voorsprong. Wat is die 308 klasse bak om te zien! Die octavia is niet slecht maar ronduit saai en gebaseerd op een Audi uit 2004... is het voor mij een reden om niet voor de octavia te gaan, nee onder de streep kan de octavia nog prima winnen voor mij. Time will tell...

Owhja, het zijn gewoon allebei c-segmenters of jullie nou willen of niet ;)

Desperado

Forumguru
Wat is die 308 klasse bak om te zien! Die octavia is niet slecht maar ronduit saai en gebaseerd op een Audi uit 2004... is het voor mij een reden om niet voor de octavia te gaan, nee onder de streep kan de octavia nog prima winnen voor mij. Time will tell...
Daar denk ik anders over :D

lugolux78

Forumguru
Volgens mij blijft dit een niet te voeren discussie of een 308sw "beter" is dan een octavia op een skoda forum. Er worden hier wel argumenten genoemd die een schoolvoorbeeld zijn voor cognitieve dissonantie ;)

Binnenkort ga ik met beiden auto's rijden in vergelijkbare configuraties, maar puur op het oog en uitstraling wint de 308 met enorme voorsprong. Wat is die 308 klasse bak om te zien! Die octavia is niet slecht maar ronduit saai en gebaseerd op een Audi uit 2004... is het voor mij een reden om niet voor de octavia te gaan, nee onder de streep kan de octavia nog prima winnen voor mij. Time will tell...

Owhja, het zijn gewoon allebei c-segmenters of jullie nou willen of niet ;)

Seat Exeo is een Audi 2004 rip off. De o3 is tikkeltje saai, maar met accessoires op te vrolijken. Ik noem trouwens saai tijdloos. Kijk een naar de Frotjes en Renaults. Sorry ze komen om de 3 jaar met totaal andere auto's en er is spraken van revolutie ipv evolutie... Slecht voor klantenbinding...

That said back on topic. Dear 308sw ziet er echt goed uit en ik zou het moeilijk hebben met kiezen. Maar ben VAG wel trouw hihihi

Stewie

Senior Member
Van uitzicht is de 308sw echt wel mooi. De binnenafwerkimg is ook zeer netjes. Peugeot is op dat vlak echt goed bezig.

Ik kon peugeot niet kiezen, heb dus geen probleem gehad met kiezen :).

Jedewe

Forumguru
Over smaak valt te twisten maar dat "ding" is spuug lelijk zeg !! ;) geef mij me greenlijntje maar !

henriz

Forumguru
Ik vind dat nogal meevallen. Als ik nu voor de keuze zou staan van een nieuwe auto, dan zou ik de Peugeot zeker overwegen. En de Octavia ook natuurlijk.

Bovenaan Onderaan