Octavia Combi greenline V Peugeot 308 SW Bluelease

CDK

Forumguru
Het fijne van VAG auto's is dat ze redelijk dynamisch zijn en met relatief kleine en makkelijke aanpassingen naar wens de driveability sterk te verhogen is, lekker direct in stuurgedrag en onderstel, ook de gemiddelde styling van zowel interieur als exterieur kan ik wel waarderen. Het zweverige van de gemiddelde Franse auto is not my cup of tea ;)

Darkside

Forumguru
ik vond de zweverigheid van de 308 wel meevallen. Het onderstel is comfortabel maar tot meer in staat dan je verwacht. Daarbij vangt het dwarsliggers goed op.
In de basis hangt ie misschien iets te veel. Maar hij blijft verder wel stabiel in de bocht.
Wat ik persoonlijk erger vind zijn de voor mij te zachte stoelen.
In eerste instantie denk je Hee dat zit lekker. En ze zien er nog goed uit ook.
Maar tijdens mijn proefrit van nog geen anderhalf uur was ik ze al een beetje zat.
Als ik naar frankrijk zou moeten rijden zou ik vaker moeten stoppen.

Stewie

Senior Member
Vind de stoelen van de 308 wel goed, duurde wel een week voor ik een goede positie had. Had na 30 minuten altijd rugpijn. Maar eens afgesteld zitten ze goed.

Renzo4000

Forumguru
Heerlijk die vooroordelen van de vaggers ;)

De hedendaagse Franse auto's (met name Renault en Peugeot) zijn stugger afgeveerd(waarbij comfort nog steeds in balans is) dan menig vag product. In de verschillende autoreviews zie je dit dan ook vaak terug komen. Sterker nog, de octavia is standaard op hoge poten eerder een "zwabberbak" heb ik afgelopen weekend mogen ondervinden. De octavia is wat dat betreft zeker niet sportief te noemen, ook niet super comfortabel maar eerder een allemansvriend...de gulden middenweg.

Mijn huidige Mégane gtline rijd wat dat betreft rondjes om de octavia (uiteraard zonder modificatie aan de veren). Ik snap dat het vloeken in de kerk is hier op het forum maar de octavia wordt hier onterecht geclassificeerd als strak rijdende auto. M.i. is de octavia een prima auto over de hele linie genomen maar blinkt nergens echt uit muv de ruimte die de auto biedt binnen het c-segment.

Laatst bewerkt:

Jedewe

Forumguru
Zo idd vloeken in de kerk, heb veel auto gereden maar zwabberbak???? De Greenline ligt standaard echt heel goed, oke, me golf Sportline ;) lag beter, maar in me Honda hybride moest ik toch oppassen in bochten.
En strak rijdend is de octavia zeker wel !
Vraag me af waar ze jou in gezet hebben ?

Renzo4000

Forumguru
Lees mijn bericht nog even terug, het staat tussen aanhalingstekens...Maar nogmaals de octavia springt qua rijgedrag nergens uit, de gemene deler dus. Ik snap dat dit lastig is om te horen maar ook de verschillende autotesten laten dit terug zien. Is dat erg? Nee ik denk het niet. Overigens doet een setje 18"(m.i. een must, kleiner doet afbreuk aan de octavia) en eibachs een heleboel heb ik vernomen op het forum. Dit ilaatste zou ik dan ook laten uitvoeren mocht mijn keuze op de octavia vallen.

Pollewop

Forumguru
Nee, ik vind de Octavia op 16" velgen en standaard ophanging zeker geen "zwabberbak". De auto stuurt voor mij gevoel behoorlijk "strak" en exact.
Wel is het denk zo dat als je grotere velgen en ophanging eenmaal gewendt bent je andere versies "zwabberbakken" vindt. 'T is maar wat je gewendt bent. Ik zou vanwege het comfort nooit de ophanging aanpassen of mee doen aan de "grote-velgen" manie...
Ik ben zeer tevreden met het weggedrag van mijn standaard OC3... :cheer:

OT: De Peugeot 308 valt af voor mij, want geen Panorama-Schuifdak leverbaar en ik wil niet zonder...

Bakkertje

Forumguru
OT: De Peugeot 308 valt af voor mij, want geen Panorama-Schuifdak leverbaar en ik wil niet zonder...

De 308 heeft ook een panoramadak, hij kan alleen niet open. Voor mij zou dat geen belemmering zijn eerlijk gezegd, zolang de climatecontrol het goed doet uiteraard..

micky

Forumguru
Een panodak wat niet open kan is waardeloos, wij hebben er zelf 1 in de Fiat 500 zitten, zonder glas boven je is het minder warm en bij een licht interieur heb je ook zonder glas boven je heel veel licht binnen.

Darkside

Forumguru
Ik heb geen echte langdurige ervaring met beide. Maar in eerste instantie lijkt me dat wat peugeot aanbiedt ook prima. Dat het misschien fijner is dat hij open kan wil ik geloven. Maar als je nog geen panodak gewend bent.
Dan denk ik dat de 308 prima is.

Darkside

Forumguru
Daar hebben we airco voor.
Kan me geen algemeen klaag topic herrinneren op welk auto forum dat het panodak van een peugeot er voor zorgt dat het allemaal te heet wordt.
het is ook van WW glas.
En meen dat ergens op dit forum ook vermeld wordt dat WW glas beter is dan een stalen dak kwa warmte.

Maar om een lang verhaal kort te maken.
daar hebben we airco voor.

Darkside

Forumguru
Op een hete zomerdag zet ik op afstand met de sleutel alvast het dakkie open, dan kan de warme lucht eruit. Tijdens het rijden heb je een heerlijk windje door de cabine. Echt wel een verschil met een loeiende airco.
Ja als je het kan waarom niet.
Ik zet nu vanaf een afstandje de ramen open. En dat werkt ook.
Dat kan je ook doen met een 308.

Artbij

Senior Member
Ramen of dakkie scheelt nogal.

Geen reden om een skoda te kopen, maar wel erg lekker. Vind die Peugoet maar een lelijk hok. Zeker het interieur.

Bovenaan Onderaan