Gisteren dan eindelijk gereden met beide auto's. In het kort:
- de 308 is mooier aan de buitenkant, binnen erg clean en mooie materialen
- de krachtbron van de 308 is veel soepeler dan de tdi en krachtiger/stiller
- 308 rijdt comfortabeler en strijkt oneffenheden veel beter weg dan de octavia. De octavia rijdt iets strakker maar bonkt/stuitert meer met name op de slechte snelweg en klinkers.
- het traditionele interieur vd octavia spreekt mij iets meer aan dan de peug...al heeft de 308 ook wel wat
- de standaard audio is in beide auto's ronduit belabberd, moet dus sowieso geupgrade worden
- navigatie van de peug ziet er goed uit en werkt met een lichte vertraging maar niet storend. Navigatiesysteem vd de octavia was traag en ouderwets. Dit was niet de Columbus overigens.
- de ruimte in de kofferbak is nagenoeg gelijk aan elkaar... bij de peug mooier en beter afgewerkt.
- op de achterbank is de octavia ruimer maar de 308 ook ruim voldoende. Ik herken de overdreven reacties hier op het forum dan ook echt niet.
- panoramdak is erg mooi bij de peug, bij de octavia 14% niet mogelijk.
Kortom, op basis van bovenstaande punten zou je zeggen dat 308 voor mij gewonnen heeft echter ben ik er niet over uit. Ook de octavia heeft een goede indruk achtergelaten en lijkt vooral veel compromissen te hebben gesloten....Dat hoeft niet slecht te zijn overigens.
Ik denk alleen dat ik nog maar eens ga nadenken of toch niet voor 20% moet gaan aangezien ik veel mis die niet mogelijk zijn op beide auto's. De vraag is of ik die extra maandlast er voor over heb.