Octavia Combi greenline V Peugeot 308 SW Bluelease

Renzo4000

Forumguru
Gisteren dan eindelijk gereden met beide auto's. In het kort:

- de 308 is mooier aan de buitenkant, binnen erg clean en mooie materialen
- de krachtbron van de 308 is veel soepeler dan de tdi en krachtiger/stiller
- 308 rijdt comfortabeler en strijkt oneffenheden veel beter weg dan de octavia. De octavia rijdt iets strakker maar bonkt/stuitert meer met name op de slechte snelweg en klinkers.
- het traditionele interieur vd octavia spreekt mij iets meer aan dan de peug...al heeft de 308 ook wel wat
- de standaard audio is in beide auto's ronduit belabberd, moet dus sowieso geupgrade worden
- navigatie van de peug ziet er goed uit en werkt met een lichte vertraging maar niet storend. Navigatiesysteem vd de octavia was traag en ouderwets. Dit was niet de Columbus overigens.
- de ruimte in de kofferbak is nagenoeg gelijk aan elkaar... bij de peug mooier en beter afgewerkt.
- op de achterbank is de octavia ruimer maar de 308 ook ruim voldoende. Ik herken de overdreven reacties hier op het forum dan ook echt niet.
- panoramdak is erg mooi bij de peug, bij de octavia 14% niet mogelijk.

Kortom, op basis van bovenstaande punten zou je zeggen dat 308 voor mij gewonnen heeft echter ben ik er niet over uit. Ook de octavia heeft een goede indruk achtergelaten en lijkt vooral veel compromissen te hebben gesloten....Dat hoeft niet slecht te zijn overigens.

Ik denk alleen dat ik nog maar eens ga nadenken of toch niet voor 20% moet gaan aangezien ik veel mis die niet mogelijk zijn op beide auto's. De vraag is of ik die extra maandlast er voor over heb.

Renzo4000

Forumguru
De hb is ook beduidend krapper... ik ben 1m84 en kon nog prima achter mezelf zitten. Hoofdruimte hield niet over, dit werd grotendeels veroorzaakt door het panorama dak...daar heb je bij de octavia sowieso geen last van ;)

Op de autoweek dag met beide autos gereden, skoda lijkt en voelt groteraan. Mijn grote zoon heeft beide proefritten achterin gemaakt en gaf aan duidelijk meer ruimte in oct te hebben. Ik denk dat kwaliteit van de vag ook hoger is. Dashboard van de peugeot is wennen met name tegen gestelde draaing van de wijzers is raar. Peug wel mooie diesels

Darkside

Forumguru
De 308 heeft iets speels wat de Skoda niet heeft. Maar hoe wel misschien tikkeltje saai vind ik de Skoda iets "volwassener".

030

Forumguru
Daarbij vind ik de houdbaarheidsdatum van die Fransozen zo kort. Voor je het weet oogt het model alweer verouderd.

peterrapid

Forumguru
En als we mogen voortgaan op de kwaliteit van de vorige 307 dan liever niet, vrouw heeft zo een gehad en was na 120K al redelijk op. Maar wie weet dat deze wel goed in mekaar zit, mij persoonlijk ligt hem niet maar kleuren en geuren kan je niet vergelijken.

Renzo4000

Forumguru
Really? Peugeot staat er juist bekend om dat ze erg mooie modellen heeft neergezet de afgelopen decennia.... het mooiste voorbeeld is misschien wel de peugeot 206, die zou vandaag de dag nog steeds prima mee kunnen komen qua looks. Welke skoda heeft dat nou? Zelfs de huidige skoda octavia lijkt op een Audi a4 uit het jaar 2000

2001%20Audi%20A4%20Avant%202.5%20TDI%20quattro%20rear.jpg

BIS-18714_Teaser_02.jpg

030

Forumguru
Dat is geen A4 uit het jaar 2000, maar dat terzijde.

Het blijft allemaal op smaeck terugkomen. En die Fransozen zijn niet my piece of cake.

peterrapid

Forumguru
Kan misschien zo bekend staan maar de cijfers liegen niet, Peugeot staat zwaar in het rood, verkoop vlot niet zoals het hoort en als je kijkt naar de betrouwbaarheids-index scoren ze ook niet echt hoog. Maar nogmaals een auto heeft je het juiste gevoel en is veelal een emotie-aankoop dus als je je goed voelt bij de Peu dan moet je er voor gaan.

Renzo4000

Forumguru
Je hebt gelijk 2001 ;)... smaken verschillen gelukkig inderdaad. Echter wordt hier nogal eens stellingen ingenomen die simpelweg niet juist zijn en vooral gedreven door cognitieve dissonantie :)

Wat betreft de verkopen gaat het erg goed met de 308: http://www.telegraaf.nl/autovisie/a...0571/__Peugeot_bouwt_308_ook__s_nachts__.html

Ten aanzien vd kwaliteit ontlopen deze auto's elkaar echt niet meer vandaag de dag. Peugeot heeft een verleden met betrouwbaarheid maar vergeet niet dat skoda ook ooit eens hekkensluiter was. Overigens rijdt ik nu ruim 3,5 jaar in mijn megane probleemloos muv de automaat die een paar keer een storing heeft gegeven. Deze automaat is overigens van Duitse makelij mochten jullie dat afvragen. Mijn collega met de vorige generatie octavia zag meer de autogarage dan hij de autoweg zag(waaronder dsg problemen, turbo kapot, computerstoringen)

Laatst bewerkt:

henriz

Forumguru
Betrouwbaarheid?!? :sterretjes:
Het gaat toch om een lease-auto??
De eerste 4 jaar zullen de Skoda en de Peugeot het allebei wel blijven doen. En daarna? Who cares!

peterrapid

Forumguru
@Renzo4000 Je zit hier op een skodaforum, natuurlijk dat we skoda beter vinden of de Peugeot en mooier, wat had je anders verwacht op een forum als deze ? Als je je gelijk wilt halen dan zit je beter op een Peugeotforum niet ?

Tom RS

Forumguru
Betrouwbaarheid?!? :sterretjes:
De eerste 4 jaar zullen de Skoda en de Peugeot het allebei wel blijven doen. En daarna? Who cares!

Ik rij intussen bijna 25 jaar met de auto, waarvan 20 jaar met een Peug. Laat nu net de betrouwbaarheid de reden zijn dat ik nooit of te nimmer nog een nieuwe Peugeot zal kopen (en ik hou elke auto maar 4 jaar, dus dit gaat inderdaad over de eerste 4 jaar). Die 5 auto's hebben bij wijze van spreken meer bij de dealer gestaan dan bij mij. Nu kan dat bij 1 auto exemplarisch zijn, maar bij 5 opeenvolgende kan je dat niet meer beweren. De daaropvolgende Seat heeft op die 4 jaar welgeteld 0 keer panne gehad (dus aan de rijstijl zal het ook wel niet liggen). Qua rijplezier waren ze vroeger (denk aan de 205) onovertroffen, maar dat is helaas ook niet meer zo, of toch veel minder opvallend t.o.v. andere merken.
Just my 2 cents.

Wim75

Lid
Ik heb ook naar de 308 sw gekeken, maar ben 'afgeknapt' op de radio/navigatie. Veel handelingen gaan via dat touch screen. Bij de dealer kon me precies op het scherm zien waar je veel moet drukken, daar zag je al schade. Snel gekeken of het gewoon vuil was maar ik kon het zo snel niet wegpoetsen.

Bovendien, ik ben 1,92m. De ruimte achter mij is in de Peugeot dan niet veel....

Al met al dus bewust voor de O3 gegaan!

Bovenaan Onderaan