Octavia Combi greenline V Peugeot 308 SW Bluelease

Artbij

Senior Member
@Artbij: segment zei ik hé, niet prijsklasse. Denk trouwens dat een aangekleed model zoveel niet meer scheelt qua prijs. Als ik de optielijst bij Skoda zie tegenwoordig moet ik toch denken aan VW of zelfs Audi prijzen voor sommige opties.

In het zelfde segment ga je voor een Mazda? Ik zou voor een A6 of 5 serie gaan.

Vergelijking slaat ook nergens op :).
 

Noord26

Forumguru
Ik ga idd voor de Mazda. Onlangs in moeten rijden nadat mijn oom niet terug wilde rijden van een feest en ik toch niet mocht drinken vanwege medicatie: wat een fijne kar. Prijs van de instapper is niet mis, maar fully-loaded is het weer een aantrekkelijk geheel, ook qua prijsstelling. A6 of 5 serie is dan wel echt een totaal andere prijsklasse voor een aangeklede versie.

Met een O3 heb ik een dagje gestuurd toen de huidige kar een dagje bij de dealer was. Fijne kar, maar ook niets echt uitzonderlijk goed. De Mazda sprak mij gewoon meer aan, alsof je meer 1 was met de auto.
 
Laatst bewerkt:

Oogje

Senior Member
@micky, 41000 euro voor een octavia??:fool::wavecry:
De mijne is ook € 38.500. En ik heb er nog geen seconde spijt van. Bijtelling net ietsjes over de 300 euro / maand, vind ik netjes voor een complete auto. Wil ik een A4 met gelijke uitrusting en motorisering, dan kom ik ongeveer op € 48.000 en tegen 25% bijtellen zou ik dan maandelijks € 520 af mogen tikken!
 

Michel

Forumguru
Kiezen tussen een nieuwe Octavia van € 40.000,- + of een tweedehands Audi van eenzelfde bedrag?

Ik zou dan toch de Skoda Octavia (mag ook een Superb zijn) kiezen.
Met een occasion moet je maar afwachten hoe de vorige berijder ermee om is gegaan. Als je pech hebt, koop je de ellende van een ander.

Een tweede reden: ik geef geen moer om status en vind Skoda dan een veel sympathieker merk dan Audi. Audi vind ik meer een op status gericht poeha merk en daar voel ik me totaal niet door aangetrokken.
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
Om het oorspronkelijke onderwerp nog even aan te boren:
Het gaat om zakelijk gebruik (lease of koop door de zaak). Bijtelling is kennelijk belangrijk en daarom het verzoek voor 14% bijtelling.

De keuze is dan, als je de ruimte nodig hebt; Octavia Combi of 308 Break. Wat zou je keuze zijn.

Aangezien de 308 een hoger trekgewicht heeft zou ik ook nog wel even twijfelen, ik heb zelf uiteindelijk voor de 20% versie gekozen van de Octavia Combi.
 

Renzo4000

Forumguru
Met alle respect VWim; als je een dergelijke vraag op het skodaforum gaat stellen weet je in 95% van de gevallen wat het antwoord zal zijn. Het overgrote deel van de forumleden hier heeft last van cognitieve dissonantie. Stel je dezelfde vraag op het peugeot forum is het uiteraard vice versa.

Het is jammer dat er iets te makkelijk wordt geroepen dat het "franse rommel is, betrouwbaarheid slecht, etc". Ik rijd zelf Renault en heb hiermee probleemloos rondgereden. Ik ben dan ook meer van de feitelijkheden, de duitse adac heeft bijvoorbeeld aangetoond dat de fransen het behoorlijk goed doen als het gaat om de pechstatistieken. In de categorie waar we nu over praten:

Kleinere middenklasse:

1: BMW 1-serie
2: Audi A3
3: Peugeot 308
4: Mercedes B-Klasse
5: Mercedes A-Class
6: Toyota Auris
7: VW Golf / Bora
8: Seat Leon / Toledo
9: VW Eos
10: VW Caddy

Ik heb gezocht maar de Skoda staat er niet tussen ... en nu???? Allemaal de Skoda weer verkopen voordat het te laat is? Het is een beetje hypocriet wat hier gebeurt maar zonder gekheid ... ik denk dat de vraag hier gewoon niet zo handig is om te stellen eerlijk gezegd.

Ik zou zeggen ga gewoon met beide auto's rijden en ga plussen en minnen. M.i. koop/lease je in beide gevallen een prima auto!
 

VEEJAY

Forumguru
Ik had voor de prijs van de 2e hands BMW ook een gloednieuwe allerdikste Octavia kunnen kopen. Maar je als je niet teruggebeld wordt voor een proefrit en de levertijden allejezus lang zijn.. Ik had geen keus.

Ik heb naast de BMW een nieuwe Peugeot 208 (toevallig zit ik nu bij de Peugeot dealer voor de 1e jaars beurt). Ik zie echt de meerwaarde niet van nieuw tov jong gebruikt. Zeker niet met de 2 jaar garantie die BMW meegeeft op occasies. Audi komt niet verder dan 1 jaar.

Onze vorige Peugeot 206 (dealer demo) heeft het 7 jaar uitgehouden zonder grote problemen!
 

MaRco2

Forumguru
Vind dat je bij VW veel geld betaald en dat echt niet als rest waarde (ja ik rijd privé) meer terug krijgt.
De 308xt vti kreeg ik na 3 jaar en 35000km €16000,- terug en koste nieuw €28000,- de golf na 3 jaar zou ik op een Octavia ebl 1.2 van €31000,- ook €16000,- (33000km) terug krijgen dat is dus evenveel als de 308.
Maar de golf koste wel €31000 nieuw 3jaar terug!!

Wow en ik dacht al dat ik veel afgeschreven had! Mijn ex. Outlander had ik weliswaar heel goedkoop aan kunnen schaffen(kentekenaanvraag op 31/12/09 scheelde een hoop BPM, gekocht op 6 januari en half februari afgeleverd) die stond rijklaar te koop voor iets van iets van 28 mille (ex. veel accessoires die ik via relaties en een topdeal erbij genomenhad, totaal dan 35 mille, maar normale accessoireprijzen was het eerder 45).

Handelsprijs was na 3,5 jaar en 190.000 km € 11.500 (en dat was eigenlijk nog niet een top bod, had hetzelfde elders voor 4-5 maanden (=230.000 km) staan) en dat is zonder de inruilmarge (naast elkaar lopende zaken).

Da's toch een wat minder gewilde kar, al is het door het formaat en gewicht van dik 1.500 kg met hoog verbruik op LPG.
 

MaRco2

Forumguru
En ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen (van de octavia rijders)prive een skoda octavia zouden kopen?

Zelf gekocht en uitgekozen.

Alternatieven op de shortlist waren SEAT Leon 1.4TSI FR Business (eng klein autootje met beroerde stoelen en eigenlijk best lelijk) en de Honda Civic 1.6/2.2 i-CDTi in topuitvoering (uiteindelijk ook wat te krap, nu is er wel een erg ruime Tourer). De Renault Mégane Estate 1.5dCi GT Line heeft ook een tijd mee gedaan, maar stond op 16" thuiskomertjes en was onder aan de streep (behalve een verouderde auto) best flink duurder dan een nieuwe 1.4TSI EBL, zwaarder, enorme MRB, hogere onkosten en onderhoud. Het bijtellingsvoordeel ook meegenomen!

De deal telde ook mee en 'mijn dealer' had me de SEAT ook afgeraden i.v.m. problematische restwaarde en zwabberende merkbeleving. Er speelde nog wel iets mee, maar dat was PON policy.

Na sinds 1995 bijna (op een tiental Subaru's tussendoor) onafgebroken Mitsubishi gereden te hebben (privé en zakelijk), was het een vrij shockerende overstap.:)
 

TL@

Forumguru
Ik heb de 308 ook overwogen, de 1.6 met 115pk (diesel) rijdt erg prettig, interieur is leuk, touchscreen werkt redelijk goed (blijft resistief) kwam wat vermogen tekort boven de 100km/u en een testrit met de 2.0 was niet mogelijk (waardoor ie eigenlijk al direct af valt want ik koop, lease, niks zonder het te proberen)
Plaats op de achterbank is echter gewoon triest. De SW is wel iets groter maar ik nog steeds niet achter mezelf zitten (1.87), zelfs niet als ik mezelf in de meest oncomfortabele positie zet.

Daarom terug een Octavia :-) voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

micky

Forumguru
@Artbij: segment zei ik hé, niet prijsklasse. Denk trouwens dat een aangekleed model zoveel niet meer scheelt qua prijs. Als ik de optielijst bij Skoda zie tegenwoordig moet ik toch denken aan VW of zelfs Audi prijzen voor sommige opties.

Moa, ben ik echt niet met je eens, ik heb ook nieuwe audi's besteld in het verleden, die prijzen tikken echt veel harder door hoor, 3 spaaks multifunctioneel sportstuur met flippers kost bij Skoda iets van 110 euro, bij Audi €629,- en dit is maar 1 voorbeeld ;)
 

micky

Forumguru
Met alle respect VWim; als je een dergelijke vraag op het skodaforum gaat stellen weet je in 95% van de gevallen wat het antwoord zal zijn. Het overgrote deel van de forumleden hier heeft last van cognitieve dissonantie. Stel je dezelfde vraag op het peugeot forum is het uiteraard vice versa.

Het is jammer dat er iets te makkelijk wordt geroepen dat het "franse rommel is, betrouwbaarheid slecht, etc". Ik rijd zelf Renault en heb hiermee probleemloos rondgereden. Ik ben dan ook meer van de feitelijkheden, de duitse adac heeft bijvoorbeeld aangetoond dat de fransen het behoorlijk goed doen als het gaat om de pechstatistieken. In de categorie waar we nu over praten:

Kleinere middenklasse:

1: BMW 1-serie
2: Audi A3
3: Peugeot 308
4: Mercedes B-Klasse
5: Mercedes A-Class
6: Toyota Auris
7: VW Golf / Bora
8: Seat Leon / Toledo
9: VW Eos
10: VW Caddy

Ik heb gezocht maar de Skoda staat er niet tussen ... en nu???? Allemaal de Skoda weer verkopen voordat het te laat is? Het is een beetje hypocriet wat hier gebeurt maar zonder gekheid ... ik denk dat de vraag hier gewoon niet zo handig is om te stellen eerlijk gezegd.

Ik zou zeggen ga gewoon met beide auto's rijden en ga plussen en minnen. M.i. koop/lease je in beide gevallen een prima auto!


Dat komt omdat de 308 een klasse lager valt dan de Octavia, jouw lijst is de "unter mittelklasse" en de Octavia is een "Mittelklasse"

http://www.adac.de/_mmm/pdf/Pannenstatistik_2013_169836.pdf

En je moet natuurlijk wel naar de laatste kijken hè ;) (2013)
hier zie je de 308 bij de kleinere middenklasse staan op plaats 27!

en de Octavia bij de middenklasse op plaats 10!

Overigens vraag ik me af hoe betrouwbaar deze statistieken zijn, maar dat is een ander verhaal..
 

Artbij

Senior Member
@Noord26 @micky Ben nu zakelijk aan het kijken naar Mercedes/BMW (nee, ik ben geen taxichauffeur) en wat je daar betaalt slaat echt nergens op in vergelijking met Skoda.
 

RefleCs

Forumguru
Als Peugot de 3e zitrij als optie aan had gehouden zouden ze zeker een behoorlijke Octavia killer in handen hebben. Nu zijn ze in mijn ogen redelijk aan elkaar gewaagd. Persoonlijk vind ik beide erg mooi, beide op hun eigen mannier.

De Octavia mooi strak en zakelijk en de Peugot vind ik een wat sportievere indruk maken.
 

030

Forumguru
@micky Daarom zei ik voor sommige opties. Niet allemaal gelukkig. ;)

Welke opties dan? Ik was voornamelijk bekend met Audi prijzen voordat ik in het Skoda-lanschap neerstreek en viel van de ene verbazing in de andere. De mooiste vind ik nog het zwart optiek pakket bij Audi; 700 euro, bij Skoda; 50 euro.
 

henriz

Forumguru
Maar bij Audi krijg je wel premium-zwart. Dat is toch net even anders dan gewoon zwart.
Een kenner ziet het verschil. ;)
 

blauwkeut

Forumguru
Zwart? :deuk: (sorry voor de spam)

a1ea1cdcaf7c1923f391e3ab3a16bc29a07ac6c27711d5b68374ce2570aad7a6.jpg
 

Noord26

Forumguru
Welke opties dan? Ik was voornamelijk bekend met Audi prijzen voordat ik in het Skoda-lanschap neerstreek en viel van de ene verbazing in de andere. De mooiste vind ik nog het zwart optiek pakket bij Audi; 700 euro, bij Skoda; 50 euro.

Dat is wel een heel fraai voorbeeld idd! ;)

Neemt niet weg dat de prijzen stiekem toch aardig gestegen zijn van een Octavia met stevige motorisering. Zal alles te maken hebben met de CO2-uitstoot welke gerelateerd is aan het verbruik. Verbaas mij wel dat een 1.6Tdi met legio opties zo over de 40K kost dan overigens. Laag verbruik, weinig CO2-uitstoot, dus weinig belasting relatief op de auto en opties zou je denken?
 
Bovenaan Onderaan