Octavia Combi greenline V Peugeot 308 SW Bluelease

Darkside

Forumguru
Een groot voordeel van Skoda's is gewoon dat ze veel ruimte bieden (zeker op de achterbank).
Maar ik vind het nog steeds een compacte middenklasser (net als de 308, golf, focus, astra etc). En geen middenklasser (zoals 508, passat, mondeo, insignia en superb).
De 308 SW heeft een 11cm grotere wielbasis dan de HB. Komt op 2m73 meen ik.
Waarvan er 29mm meer ruimte op de achterbank is tov de HB.
De HB is idd niet ruim en deze 3cm zijn welkom. En ik denk dat dit ook normaal is voor de compacte middenklasse.
 

Oogje

Senior Member
Als ik de Octavia vergelijk met een Golf, Jetta, Avensis, 3 Serie een A4 en 508, dan is de Octavia juist wel die D segmenter (zoals ook door ADAC bestempeld), en zeker niet die compacte middenklasser. Een Octavia staat zeker wel een trede hoger dan een Golf, Focus, Astra en 308. In het B/C segment zijn er de Rapid en de Fabia.
 

Darkside

Forumguru
De opties, mogelijkheden en interieurkwaliteit van de octavia vind ik echt gewoon compacte middenklasser.
En geen middenklasser. Zeker niet hoger dan een golf etc.
Kwa ruimte is het wel meer een middenklasser. Maar voor mij blijft het toch meer een compacte middenklasser kwa niveau en prijs.
 

henriz

Forumguru
Toch opmerkelijk dat het verschil tussen een 'middenklasser' en een 'compacte middenklasser' meer is dan alleen het formaat. De naam suggereert anders.
 

Renzo4000

Forumguru
Een octavia is en blijft simpelweg een C segmenter. Hij staat dan ook op hetzelfde MRB MQB platform waar ook een Golf op staat. Dat een octavia er een grotere carrosserie op plempt maakt het natuurlijk niet ineens een D segementer, daar is de superb gepositioneerd. Er wordt verder gekeken dan alleen de omvang van een auto, er is ook nog iets zoals afwerking ed.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@Renzo4000 Het is MQB platform, niet MRB, lees je anders even in wat het precies inhoud ;)
Zelfs de TT en de Sharan krijgen dit platform wat gewoon modulair is.

Wat maakt volgens jou een auto een "D" segmenter dan?
 

Renzo4000

Forumguru
Dag Mickey, je hebt gelijk ik maakte een typo. Het is niet zozeer wat ik vind dit is gewoon vastgesteld. Maar ik merk (ook in andere topics) dat het erg lastig is voor de eigenaren om een enige vorm van kritiek te ontvangen. Het is een prima C segmenter and that's it!

Een octavia staat in de schaduw van een Audi a4, BMW 3, Mercedes C ... etc. Of durf je met droge ogen te beweren dat dit niet zo is?

Dat men het wil opwaarderen naar een D segmenter voor het eigen beeld C'est ça!
 

Oogje

Senior Member
Dag Mickey, je hebt gelijk ik maakte een typo. Het is niet zozeer wat ik vind dit is gewoon vastgesteld. Maar ik merk (ook in andere topics) dat het erg lastig is voor de eigenaren om een enige vorm van kritiek te ontvangen. Het is een prima C segmenter and that's it!
ADAC klassificeert de auto evenwel als een D segmenter. Da's beslist niet de minste op autogebied.
Een octavia staat in de schaduw van een Audi a4, BMW 3, Mercedes C ... etc. Of durf je met droge ogen te beweren dat dit niet zo is?
Er zijn meer D segmenters dan die drie. Daar zitten bijvoorbeeld ook de Mazda 6, Mondeo, Avensis, Hyundai i40, de Laguna, de V/S60, de 508, de Accord, Insignia. Allemaal wel gelijk aan de Audi, BMW, Mercedes?
Dat men het wil opwaarderen naar een D segmenter voor het eigen beeld C'est ça!
Da's natuurlijk onzin. Ik heb de auto gekozen omdat ik m mooi vind en omdat hij voldoende ruim is. Verder kan ik m leuk aankleden tegen relatief lage kosten. Hiervoor had ik een Avensis. Iets minder ruim, zelfde luxe. Die was overigens ietsjes goedkoper dan de Octavia, alleen had die 25% bij te tellen. Nu 20%.
 

Renzo4000

Forumguru
Nogmaals lieve mensen, het maakt mij niet uit en ik merk dat het een hoop stof doet opwaaien. Een klasse is niet zwart/wit er is ook nog gebied binnen een klasse, ik ben van mening dat de octavia zeker bij de top van de c-segmenters zit waarbij bijv een hyundai i30 het net aan een c-segmenter is. Hetzelfde geldt voor een mondeo, deze staat tov een bmw aan het begin van het D segment waarbij een bmw aan de top van dit segment.
 

Darkside

Forumguru
Ja en de suberb is een Obere Mittelklasse.
Het maakt ook niet uit. Als zou het een oberklasse (zoals de mercedes S-klasse) zijn.
Het blijft een mooie ruime auto
 

VWim

Forumguru
Zoals al werd opgemerkt maakt het geen enkel verschil C of D segment. Voor wat betreft het formaat zal het zeker over D-segment gaan. Mijn motivatie voor C segment komt door de prijs en het onderstel. Daarnaast is de O3, wel lang, maar zeker niet extreem breed. Het verschil met een passat tussen de achterportieren is ongeveer een centimeter of 5 en dat is best aanzienlijk.
 

MaRco2

Forumguru
Zoals al werd opgemerkt maakt het geen enkel verschil C of D segment. Voor wat betreft het formaat zal het zeker over D-segment gaan. Mijn motivatie voor C segment komt door de prijs en het onderstel. Daarnaast is de O3, wel lang, maar zeker niet extreem breed. Het verschil met een passat tussen de achterportieren is ongeveer een centimeter of 5 en dat is best aanzienlijk.

182 cm breedte is juist wel erg breed. Tot mijn grote verbazing! De, volgens velen.....veel grotere (ogende dan), Outlander was net zo lang, dezelfde wielbasis, maar 175 cm breed... alleen wat hoger.
 

MaRco2

Forumguru
De huidige VW Passat Variant is overigens ook 182 cm breed (Octavia Combi officieel 181,5), wielbasis is ietsje langer en totale lengte een cm of 10.
 

henriz

Forumguru
De Octavia voelt niet in de zelfde klasse als de VW Passat (maar wel als bv een Hyundai I40), maar toch blijft het vaag.
Vreemd vind ik dat prijs en imago meebepalend is voor de klasse (bron: wiki). Stel dat een redelijk onbekend Chinees merk besluit de Passat tot in de kleinste puntjes na te maken. Zelfde materialen, zelfde prestaties, zelfde score in de NCAP test, ander logo voorop. Maar ze hebben geen ontwikkelkosten (wel heel veel juridische kosten ;)) dus ze zetten 'm voor de prijs van een Golf in de markt.

Volgens de logica van de klassen wordt dit geen D segmenteer. Maar hij is identiek aan een Passat!
 
Bovenaan Onderaan