Octavia Combi greenline V Peugeot 308 SW Bluelease

hemi24

Forumguru
Maar, echter, let op!

In 14% trim, mag de 308sw 1.300kg trekken tegenover de O3GL met 1.000kg..!
Met een caravan van max 1.300kg valt de O3 daarmee af, in mijn geval. (helaas, helaas).
De ruimte is nog een twistpuntje, anders zou het zomaar een Golf GTE kunnen worden!
 

MaRco2

Forumguru
Dat dilemma had ik ook, daarom geen 14% Greenline genomen (toen HB), maar een reguliere 20% (en met nu weer MRB erop, valt het kostenplaatje toch minder goed uit voor een 20% diesel, zelfs de 14% Renault (vorig jaar) had een hogere kmkostenplaatje in mijn geval, heb met 50.000 km/jaar gerekend) en nu wil ik toch echt het Canton geluid en de power (zo af en toe) niet meer missen.:)
 

Noord26

Forumguru
7% van de auto's met NL kenteken is een lease-auto. Daarvan is 52% iets uit de 14% bijtellings-klasse.

Toch opvallend dat het toch erg vaak gaat over die nog geen 3,5% alle auto's. :pieker:
 

Oogje

Senior Member
og geen 3,5% alle auto's. :pieker:
Bereken nu eens welk aandeel van alle nieuwe auto's in Nederland een leaseauto is! Ik vermoed dat je dan >80% uitkomt. De helft van dat wagenpark (volgens jouw cijfers) is uit de 14% klasse (ik denk dat dat aan de hoge kant is, maar kan er zomaar naast zitten. In mijn omgeving / binnen ons bedrijf rijdt er namelijk niemand in 14 of 7%). Dat is dan ongeveer 40% van het totale nieuwe wagenpark.
 

Noord26

Forumguru
@ Oogje: meer als 80% van nieuwe auto's is van een LM?

Je kan precies zien hoeveel er waarvan verkocht zijn op oa autoweek. Je beeldvorming wijkt enorm af van de realiteit.

Grofweg:

- circa 7 miljoen auto's op NL kenteken
- aantal lease auto's schommelt al jaren tussen 450.000 en 500.00

> Circa 7%.
 
Laatst bewerkt:

Oogje

Senior Member
Linkje?
Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat 93% van de nieuwe auto's door een particuliere eigenaar uit de showroom gereden zou worden, en dat in de resterende 7% de wagenparken van de leasemaatschappijen en bedrijven zou zitten.
 

henriz

Forumguru
Op Autoweek zie ik alleen cijfers over merken en modellen.
De Volkswagen up in 2013 op 1. Die auto zal voor het overgrote deel particulier gekocht worden. Maar ik kan nergens cijfers vinden over de verhouding privé-zakelijk bij nieuw verkochte auto's.
 

VWim

Forumguru
jullie kunnen allebei wel een beetje gelijk hebben.
Bij een gemiddelde looptijd van 4 jaar worden er jaarlijks ongeveer 100.000 nieuwe auto's op naam gezet van leasemaatschappijen. Bij een totale verkoop van circa 400.000 per jaar zou het daarmee om ongeveer 25% gaan van de totale verkoop nieuwe auto's.
 

Artbij

Senior Member
Linkje?
Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat 93% van de nieuwe auto's door een particuliere eigenaar uit de showroom gereden zou worden, en dat in de resterende 7% de wagenparken van de leasemaatschappijen en bedrijven zou zitten.

Je hebt ook gelijk. 7% van wat er op de weg rijdt is een leaseauto. Echter gaan die auto's na de looptijd naar particulieren waardoor ze uiteraard niet meer als leaseauto te boek staan. Als je uitgaat van een max levensduur van een auto van 9 jaar en een leasetijd van 4,5 dan is elke verkochte leasebak dus de helft van de tijd in handen van een particulier.
 

Pollewop

Forumguru
Goed, weer even OT...

Gisteren een stuk gereden in de nieuwe 308 SW met een 130 pk e-THP motor met zes-traps automaat, en dat rijdt uitstekend. Mooie auto ook, met fraaie lijnen. De sportief rode metallic lak (Rouge Rubi) staat hem erg goed en ook het panoramadak is fraai, alleen jeuken je handen om hem openen, maar helaas... Dat gaat niet.
Prima zittende stoelen, alleen op het zicht wat minder ruimte op de achterbank tov de OC3 denk ik. Zeer goede, comfortabele vering, daar kan Skoda nog wat van leren (imho). Stuurt wel iets minder strak daardoor.
Fijne motor, erg stil, prettige automaat. Dik in orde allemaal...
Dan het dashboard en stuur... Ziet er allemaal mooi uit, maar is ergonomisch een ramp. Fraai dat er zo weinig knoppen zijn, maar ook jammer dat er zo weinig knoppen zijn, want werkelijk alle bediening van audio, airco, navi etc. gaat via het, vrij grote, infotainment display. Dus even snel de airco regelen is er niet bij... erg onhandig...
Het stuur is te klein, waardoor de auto zeer heftig reageert op kleine stuurbewegingen. Als je voor het eerst een hoek om gaat is het echt iets om rekening mee te houden. Mede hierdoor is het ook lastig om op de snelweg "koers te houden", maar wellicht is het een kwestie van wennen... Weinig wind geruis op de snelweg trouwens...
Klein nadeel van het stuur vind ik ook dat een deel van de klokken niet goed zichtbaar is, maar het geheel ziet er zeer smaakvol uit.
Wel mooi, maar niet praktisch... en zo hoort dat ook bij Franse auto's...:)
 
Laatst bewerkt:

Renzo4000

Forumguru
Daarnaast zijn er ook maar weinig Nederlanders die even 40.000 eurootjes neerleggen uit "eigen zak". Het overgrote deel is deels of volledig van de bank ;) ....
 

Darkside

Forumguru
Goed, weer even OT...

Gisteren een stuk gereden in de nieuwe 308 SW met een 130 pk e-THP motor met zes-traps automaat, en dat rijdt uitstekend. Mooie auto ook, met fraaie lijnen. De sportief rode metallic lak (Rouge Rubi) staat hem erg goed en ook het panoramadak is fraai, alleen jeuken je handen om hem openen, maar helaas... Dat gaat niet.
Prima zittende stoelen, alleen op het zicht wat minder ruimte op de achterbank tov de OC3 denk ik. Zeer goede, comfortabele vering, daar kan Skoda nog wat van leren (imho). Stuurt wel iets minder strak daardoor.
Fijne motor, erg stil, prettige automaat. Dik in orde allemaal...
Dan het dashboard en stuur... Ziet er allemaal mooi uit, maar is ergonomisch een ramp. Fraai dat er zo weinig knoppen zijn, maar ook jammer dat er zo weinig knoppen zijn, want werkelijk alle bediening van audio, airco, navi etc. gaat via het, vrij grote, infotainment display. Dus even snel de airco regelen is er niet bij... erg onhandig...
Het stuur is te klein, waardoor de auto zeer heftig reageert op kleine stuurbewegingen. Als je voor het eerst een hoek om gaat is het echt iets om rekening mee te houden. Mede hierdoor is het ook lastig om op de snelweg "koers te houden", maar wellicht is het een kwestie van wennen... Weinig wind geruis op de snelweg trouwens...
Klein nadeel van het stuur vind ik ook dat een deel van de klokken niet goed zichtbaar is, maar het geheel ziet er zeer smaakvol uit.
Wel mooi, maar niet praktisch... en zo hoort dat ook bij Franse auto's...:)
Ik had geen probleem met het stuur. En de zichtbaarheid van de tellers.
Wat ik zelf heel prettig vond is dat je vanaf het stuur door je media kon bladeren. Dit werkt gewoon toch niet lekker via een touchscreen (ook de O3, al is die beter dan de O2).
Moet nog een keer kijken naar het kleurenscherm bij de 308. Mijn test auto had die niet. En miste de navi aanwijzingen tussen de tellers.

op dit moment staat de 03 nog op 1. Maar de 308 staat ook nog op de lijst.
 

TL@

Forumguru
Ik had ook geen probleem met de tellers en het stuur. Stuur gewoon helemaal naar beneden (zoals in elke andere auto) en stoel helemaal naar beneden en ik zag perfect over het stuur.

"Mijn" 308 had wel het kleurenscherm en zowat alle andere opties maar de navigatie werd ook niet weergegeven tussen de tellers, ik denk niet dat dit mogelijk is (kan me vergissen)

Als je nog eens met de 308 rijdt, ga dan eens achter jezelf zitten (of doe een poging) dan merk je pas hoe klein die auto is, zeker met grotere, lederen, sportievere stoelen.
 

tpk83

Nieuw lid
Ik heb zowel in de O3 BL 1.6 als in de Peugeot 308 1.6 BL gereden. Beide helaas niet in de stationwagen versies maar wel een goed idee gekregen van de motor en het interieur. Motorisch was de 308 een stuk vlotter maar heb toch gekozen voor een O3 Combi Greenline BL omdat ik het touchscreen van de 308 in de zon niet goed leesbaar vond en bang ben dat het ontbreken van fysieke knoppen voor airco etc erg storend ga vinden. Het kleine stuur van de 308 vond ik ook al niet erg prettig dus mijn keuze viel uiteindelijk op de O3.
 

henriz

Forumguru
@tpk83
De SW variant van de 308 schijnt een grotere wielbasis te hebben en langer te zijn dan de gewone. De extra ruimte is volgens de autobladen geheel naar de beenruimte achter gegaan. Dat was een kritiekpuntje van de 308.
 

tpk83

Nieuw lid
@tpk83
De SW variant van de 308 schijnt een grotere wielbasis te hebben en langer te zijn dan de gewone. De extra ruimte is volgens de autobladen geheel naar de beenruimte achter gegaan. Dat was een kritiekpuntje van de 308.

Ik heb de SW gezien bij de dealer en is idd iets ruimer dan de HB maar niet significant en komt niet eens in de buurt van de Octavia. Als ruimte achterin erg belangrijk is voor je dan zou ik sowieso kiezen voor de Octavia.
 
Bovenaan Onderaan