Octavia III RS

RPeter

Senior Member
Had ook vernomen dat, en het is mogelijks 'oude-wijven-praat' :pardon:, indien er teveel olie op een dieselmotor staat deze de kans heeft voor spontane combustie.
De motor slaat op hol en kan niet meer fatsoenlijk worden uitgeschakeld. :sterretjes:

yesRS@

Forumguru
Had ook vernomen dat, en het is mogelijks 'oude-wijven-praat' :pardon:, indien er teveel olie op een dieselmotor staat deze de kans heeft voor spontane combustie.
De motor slaat op hol en kan niet meer fatsoenlijk worden uitgeschakeld. :sterretjes:
Dit kan wanneer overmatig oliedampen door de motor worden aangezogen maar dit geldt meer voor versleten motoren.
Hebben het ooit eens voorgehad met een oude scheepsmotor op school van 1000pk :nailbiting:

yesRS@

Forumguru
@yesRS@ ik meet mijn oliepeil altijd met koude motor en heb zelf ook het idee dat het teveel is.
De Skoda nooddienst zegt dat het geen kwaad kan bij een benzine motor.
Maar als ik jou verhaal lees word ik er niet vrolijk van.
Morgen maar is even bellen met de werkplaats.

Groetjes Bart
Een enkele keer iets boven max. Zal nu inderdaad niet zo erg zijn maar vind het wel vreemd dat een nieuwe auto teveel gevuld is. Mogelijk heeft de dealer wat bijgevuld omdat hij vond dat af fabriek de motor niet op zijn max stond.
Mocht het kleur van de olie naar mayonaise veranderen dan zit je wel met een probleem.
Ik zou zeggen, gewoon eens de dealer contacteren.

CDK

Forumguru
oliepijl te hoog is idd schadelijk zoals hierboven reeds beschreven, hoe was het bij de volgende koude meting?

bartvw

Forumguru
@Corné de Kluijver afgelopen zaterdag bij de dealer in mijn woonplaats geweest.
Deze hebben het peil gecontroleerd met warme motor en vinden er niet teveel inzitten.
Bij warme motor is het precies tot het max de rest van de olie zit door het motorblok en de turbo.
Wat hun betreft hoeft het er niet geen olie uit.
Ik wou er toch wat uit maar helaas hebben hun geen afzuiging dus dan maar via de onderkant de carterdop los draaien en wat eruit laten lopen ( lees lekken).
De carterdop die men los wilde halen kreeg men niet los en was eventueel bij beschadiging niet op voorraad.
De carterdop is van kunststof vandaar niet op voorraad voor een RS.
Ik ga nu een afspraak maken met mijn eigen dealer om er wat olie uit te laten zuigen.
Vandaag ook klein deukje laten weg halen op de motorkap waarschijnlijk gebeurd met steeds het sluiten vd kap naar het controleren van het motoroliepeil.
Gelukkig helemaal eruit binnen 5 minuten wat een kunstenaars zijn het :thumbsup:

Grt Bart

Arco

Forumguru
Een vraagje aan de TSI RS rijders:
Gaan jullie om de 15.000km op onderhoud? Mij hadden ze gezegd om de 30.000km maar auto geeft nu aan dat de olie moet ververst worden?! Onnodig op onderhoud is nu ook niet nodig vandaar de vraag. Garages geven vaak advies vanuit commercieel oogpunt...

peterrapid

Forumguru
@Arco het systeem meet verschillende punten, de rijtijd, het aantal stop en starts, de verlopen tijd vanaf de reset door de dealer bij aflevering van de wagen. Het kan bv zijn dat de dealer een verkeerde ingave van de km heeft gedaan tot de oliewissel maar het kan ook zijn als je veel korte afstanden rijdt dat het systeem gewoon heeft berekend dat je olie vlugger vervuild... ik zou toch eventjes je dealer raadplegen, als het een goeie is geeft hij wel een eerlijk antwoord.

• Leuk
Waarderingen: Arco

Arco

Forumguru
@Arco het systeem meet verschillende punten, de rijtijd, het aantal stop en starts, de verlopen tijd vanaf de reset door de dealer bij aflevering van de wagen. Het kan bv zijn dat de dealer een verkeerde ingave van de km heeft gedaan tot de oliewissel maar het kan ook zijn als je veel korte afstanden rijdt dat het systeem gewoon heeft berekend dat je olie vlugger vervuild... ik zou toch eventjes je dealer raadplegen, als het een goeie is geeft hij wel een eerlijk antwoord.
Bedankt voor je deskundig antwoord. Ik wist niet dat er zoveel variabelen in het spel waren :)
Ik raadpleeg de dealer...

peterrapid

Forumguru
Ja ook dat houdt hij rekening mee :deuk: maar is vooral het aantal start en stops en of hij regelmatig op bedrijfstemperatuur komt volgens mij, maar daar kan ik geen perfect uitsluitsel over geven. Ik bv doe vooral lange afstanden 150K en per dag eigenlijk 2x starten, en ik ben zeker dat de olie nog goed is maar heb nu 30K dus systeem verplicht mij om op onderhoud te gaan, waar rs zich nu ook bevindt, en ben echt niet bang om het stof van het asfalt te blazen :deuk:

• Leuk

bartvw

Forumguru
Ik zie dit bij mij ook op de BC houd dit nu in dat je dan alleen olie moet verversen ipv een gehele beurt?
Of word het dan automatisch een servicebeurt?
Bij mijn Golf moest ik na een goeie 20000 km een gehele servicebeurt doen, kwam omdat je af en toe kleine ritjes maakt.

Grt Bart

• Leuk

Arco

Forumguru
Dit kreeg ik als antwoord van de dealer:

"Dag,

De sensor meet de kwaliteit van de olie en afhankelijke van de rijstijl geeft het aan wanneer het nodig is voor onderhoud.

Mvg,"

Lap, het ding meet dus ook mijn rijstijl....:nono:

Tuner111

Forumguru
Hele grave rs !

11109432_1654465591439289_8357409662027314827_o.jpg

11212725_1645270809025434_3396466507115519858_o.jpg

11054384_1631805937038588_2755188542329939410_o.jpg

https://www.facebook.com/pages/Tommys-Octavia-VRS/1597768797108969 :D

Bovenaan Onderaan