Octavia III RS

bartvw

Forumguru
@s-line het kwam er bij de dealer een beetje op neer als je problemen zou hebben met je blok en er zou andere olie in zitten dan long life Pon wel is moeilijk zou kunnen doen.

Grt Bart

s-line

Forumguru
Ik deed er wel gewoon longlife in maar dan elk jaar nieuw. Het koste op internet 44 euro (castrol) en een filtertje, kwam ik op 55 euro dus voor de kosten hoef je het bijna niet te laten. "Je zou het bijna zelfs voor de deur kunnen doen" maar tegenwoordig is er dus ook 5w30 die geen longlife specificaties heeft en is iets goedkoper, het zou kunnen dat ze wat moeilijker doen als je er inderdaad er bijv. 5w40 in gaat doen. Ik zou er zelf ook geen andere olie in doen dan voorgeschreven wordt, en de 5w30 is natuurlijk wel wat gevoeliger voor "olie verbruik" maar de huidige blokken zijn nu eenmaal ontwikkeld voor die pisdunne zooi.

bartvw

Forumguru
Als het zover is zie ik het wel zit toch een beetje vast aan de dealer want heb er ook 2 jaar extra garantie bij genomen.

Grt Bart

Hans_RS

Forumguru
Ook al 2x "tekort" aan olie gehad. 1x op 10k (gewoon door fabriek te weinig in gedaan normaal). Dan eerste onderhoud met oliewissel op 27000. Maar nu overlaatst op 41000 weer. Dealer heeft terug wat bijgevuld en zei dat het normaal was.:arghh:

Tuur71

Senior Member
Heb 2 x melding gekregen. Bij 8 K en 23 K. Beide keren 1 ltr bijgevuld. Schijnt normaal te zijn. Voordeel is dan de olie schoner blijft, al kost het el elke keer geld.

peterrapid

Forumguru
Het is ook nogal slappe olie dat erin gaat dus dat er olie wordt verbruikt is normaal (als het binnen de normen valt) maar ik check minimum 1x per maand zelf

s-line

Forumguru
Het staat zelfs tegenwoordig in de instructieboekjes (bij veel merken)met dik gedrukte letters elke 5000km olie peilen ivm olie verbruik. Ze dekken zich al helemaal in op deze manier!:pieker:

peterrapid

Forumguru
Vroeger en ik spreek van gerust 20j geleden was het normaal om iedere 5K de olie te verversen en iedere week te peilen ... heb het altijd zo gezien van mijn vader en het is blijven plakken, dus minimum iedere maand check ik (vind dit deel van de veiligheid van de wagen net zoals bandencontrole)

Skoda_Fan

Actief lid
@arko. Was 21k te gaan (geen 25k). Net even gekeken:

Huidige (13 juni) km-stand: 18.618km, Olie verversen over 21.200km of 505dgn, Inspectie 11.400km of 211dgn.

Op 17 april, dag van reset: km-stand 16.650km, Olie verversen 21.000km of 511dgn, Inspectie 13.400km of 268dgn.

Wat mij opviel was dat je na reset dus niet 30k krijgt, maar een lager interval. Gebaseerd op de getallen zie je dat er 2.000km gereden is maar dat de overige getalen niet matchen met de aantal dgn tussen reset en vandaag. Kennelijk dus idd een rekensom van inputs (kou/warm, belasting, etc, etc als @peterrapid aangeeft).

zie ook foto's...

Bijlagen

• olie_1.jpg
    olie_1.jpg
    783,2 KB · Weergaven: 48
  • olie_2.jpg
    olie_2.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 45
  • Leuk
Waarderingen: Arco

bartvw

Forumguru
Wat mij de laatste dagen opvalt en stoort dat er in de achterbumper parkeersensoren zitten waarbij goed te zien is dat er onder spanning in zitten
Het lijkt op deze manier net of er hele kleine deukjes op die plekken in de bumper zit terwijl het de parkeersensoren zijn.
Aan de voorkant zitten ze er wel allemaal goed in.
Zijn er meer die dat hebben?
Het zijner bij mij 2 die dat beeld geven en die zitten op de zelfde hoogte als ongeveer de kentekenplaat.

Grt Bart

wachma

Actief lid
ik heb de mijne na melding rond de 16K binnen gedaan, ze hebben juist een andere oliefilter gestoken en de longlife olie bijgevuld volgens de factuur. Die zogezegde oliesensor is dus volgens mij dus dikke zever.

• Leuk
Waarderingen: Arco

Arco

Forumguru
Je kan ze ondertussen gewoon weer bij de dealer bestellen en kosten 250 euro per stuk.
Ok, dus blijkbaar is het probleem dan opgelost. In september 2014 waren ze niet meer te verkrijgen.
Ik heb de configuratie voor de wagen in april laten maken en toen was het een meerprijs van 550 euro (met banden op: Pirelli P Zero...
Ze slaan op dan...

yesRS@

Forumguru
Wat mij de laatste dagen opvalt en stoort dat er in de achterbumper parkeersensoren zitten waarbij goed te zien is dat er onder spanning in zitten
Het lijkt op deze manier net of er hele kleine deukjes op die plekken in de bumper zit terwijl het de parkeersensoren zijn.
Aan de voorkant zitten ze er wel allemaal goed in.
Zijn er meer die dat hebben?
Het zijner bij mij 2 die dat beeld geven en die zitten op de zelfde hoogte als ongeveer de kentekenplaat.

Grt Bart
Heb het ook, ze puilen een beetje naar buiten waardoor er rond de sensoren precies een deukje zit .
En met een zwarte valt dit in de zon zeer goed op.

Bovenaan Onderaan