Octavia III RS

Dennis Nijholt

Forumguru
daarom ben ik ook blij dat ik het Dynamic pakket niet heb..ff kijken voor een driespaaks stuurwiel met flippers. die kan ik nog niet vinden
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Vertel mij wat...Superb net een maand klapt er iemand achter me op op de A50 terwijl ik in de file stond...goed gelukkig lichte schade (bumper), duurde paar dagen kreeg hem weer terug, nog geen week later klapt er iemand achterop terwijl ik voor rontonde sta te wachten bij Raalte...die schade was iets groter (een 4000 euro) en ruim 3 weken me auto kwijt omdat het kerst en oud en nieuw was....

volg de skoda rijder...maar niet te dicht aub..
 

Canon-Eye

Forumguru
zou wat zijn zeg...je auto nog geen week en dan al bij de schadeafhandelaar
Gebeurt inderdaad regelmatig.
Ik zag ooit iemand die zijn gloednieuwe Opel Rekord de showroom uit reed en de voorkant al in elkaar had zitten met de achterwielen nog vóór de drempel. Sneu gezicht...
 

s-line

Forumguru
Zo hebben wij een klant gehad die wij net zijn auto gerepareerd hadden en draait de weg op terwijl er net een vrachtwagen aan kwam.
Alleen toen was het over met zijn auto'je.
 

Rallye

Forumguru
Ik was uit gegaan van 149gram en de BPM calcator rekent al met de nieuwe methodiek.
Echter kon ik niet de nagelnieuwe aanvinken dus heb ik het allerlaatste model gedaan.
De €7900 vind ik niet vreemd hoor. Mijn Superb heeft nagenoeg dezelfde BPM in deze prijsklasse.
Ik zou zeer positief verrasd zijn als de BPM maar 5900 zou zijn,.. Klinkt erg ongeloofwaardig in mijn ogen voor een nieuwe auto.
Dan zou hij dus ruim onder de 40k komen. In jouw voorbeeld dus op 35-37k


Jouw post zegt:
Maand van eerste toelating: December
Jaar van eerste toelating: 2012
Merk: Skoda
Brandstof: Benzine
"Type: Octavia Combi (5-deurs , 2009 , heden)
Uitvoering: 2.0 TFSI RS , 147 kw , A, 36800 euro2.0 TFSI RS , 147 kw , H, 34500 euro2.0 TFSI RS , 147 kw , A, 37000 euro
Oorspronkelijke nieuwprijs: Op 3-2012 was de nieuwprijs 37390"

Dat is de oude RS; ik kan niet helemaal zien waar je de CO2 hebt ingevuld. Omdat je rekent met een auto uit 2012 neem ik aan dat ook de oude methodiek gebruikt wordt. Volgens mij kun je bij de import van een gebruikte auto overigens kiezen of je de oude of de nieuwe methodiek wordt gebruikt.

De getallen staan in de wet. Mocht ik de tijd vinden, dan kan ik het wel eens narekenen.
 

s-line

Forumguru
Ik was uit gegaan van 149gram en de BPM calcator rekent al met de nieuwe methodiek.
Echter kon ik niet de nagelnieuwe aanvinken dus heb ik het allerlaatste model gedaan.
De €7900 vind ik niet vreemd hoor. Mijn Superb heeft nagenoeg dezelfde BPM in deze prijsklasse.
Ik zou zeer positief verrasd zijn als de BPM maar 5900 zou zijn,.. Klinkt erg ongeloofwaardig in mijn ogen voor een nieuwe auto.
Dan zou hij dus ruim onder de 40k komen. In jouw voorbeeld dus op 35-37k

Ik denk ook dat dit beter in de richting komt!
 

Rallye

Forumguru
Ik denk ook dat dit beter in de richting komt!

Waarom werken op basis van gevoel of schattingen, als de bedragen te berekenen zijn.

De BPM is sinds januari 2013 geheel gebaseerd op CO2-uitstoot, en niet meer op de catalogusprijs. Een Porsche 911 met een uitstoot van 200gr per kilometer heeft dus het zelfde BPM-bedrag als een Lada met een uitstoot van 200gr per kilometer. Zie http://www.bpmberekenen.com/bpm-2013.html

Voor de schatting van de BPM van een auto uit 2013 kun je dus niet uitgaan van het BPM-bedrag van een Superb uit 2012 of eerder (zoals anderen in deze discussie lijken te doen), die op basis van een andere methodiek en CO2-uitstoot is vastgesteld.

Op basis van de in bovengenoemde site genoemde bedragen kom ik voor de Hatch uit op een BPM van €5.625 en voor de Combi op €6.957, net als de rekenmodule van de Autoweek.

Berekening:
Van 0-95gr is de BPM nihil
Van 95-140gr is de BPM €125 per gram, oftewel €5.625

Voor de hatch komt bij die €5.625 nog 2 maal €148=€296 bij, maakt €5.921.
Voor de Combi komt bij die €5.625 nog 9 maal €148=€1.332 bij, maakt €6.957.

Voor de vergelijking met de nettoprijs in Duitsland moet je ook de Duitse BTW van de catalogusprijs halen en de Nederlandse berekenen. De Duitse BTW is namelijk lager. Dan nog blijft het feit dat Duitse nettoprijzen waarschijnlijk hoger zijn dan Nederlandse.
 

Der Einser

Forumguru
Ik vind de combi toch echt vele malen dikker en mooier dan de sedan.
Die vind ik zelfs iets te veel 'rapid' achtig (met alle respect voor de rapid)

Zeker in deze kleurstelling!
Zou ook mijn keuze zijn.
 

___JC___

Forumguru
Eens de combi is het mooist. En dat wit met donkere velgen staat m goed! Honingraatvelgen ben ik nog niet helemaal uit....
 
Bovenaan Onderaan