Ik denk ook dat dit beter in de richting komt!
Waarom werken op basis van gevoel of schattingen, als de bedragen te berekenen zijn.
De BPM is sinds januari 2013 geheel gebaseerd op CO2-uitstoot, en niet meer op de catalogusprijs. Een Porsche 911 met een uitstoot van 200gr per kilometer heeft dus het zelfde BPM-bedrag als een Lada met een uitstoot van 200gr per kilometer. Zie
http://www.bpmberekenen.com/bpm-2013.html
Voor de schatting van de BPM van een auto uit 2013 kun je dus niet uitgaan van het BPM-bedrag van een Superb uit 2012 of eerder (zoals anderen in deze discussie lijken te doen), die op basis van een andere methodiek en CO2-uitstoot is vastgesteld.
Op basis van de in bovengenoemde site genoemde bedragen kom ik voor de Hatch uit op een BPM van €5.625 en voor de Combi op €6.957, net als de rekenmodule van de Autoweek.
Berekening:
Van 0-95gr is de BPM nihil
Van 95-140gr is de BPM €125 per gram, oftewel €5.625
Voor de hatch komt bij die €5.625 nog 2 maal €148=€296 bij, maakt €5.921.
Voor de Combi komt bij die €5.625 nog 9 maal €148=€1.332 bij, maakt €6.957.
Voor de vergelijking met de nettoprijs in Duitsland moet je ook de Duitse BTW van de catalogusprijs halen en de Nederlandse berekenen. De Duitse BTW is namelijk lager. Dan nog blijft het feit dat Duitse nettoprijzen waarschijnlijk hoger zijn dan Nederlandse.