Octavia III RS

bartvw

Forumguru
@cerdo wat de heren hier boven bedoelen is dat ze het zelfde geluid willen als de 230 versie.
Ik denk dan ook dat de keuring geen probleem zal zijn.
Ben er zelf ook wel benieuwd naar, vond het bij de GTI altijd wel een leuke sound :jaja:.

Grt Bart
 

cerdo

Actief lid
Die plofjes of scheetjes zijn zalig om te horen, maar is het ook niet enkel de dsg versie die deze maakt? Dit weet ik wel niet zeker want ik heb de onze nog maar een 500 km en bij rustig rijden heb je ze niet. Je moet toch al iets meer gas geven.
 

Goofy@5E

Forumguru
Volgens mij steekt er onder de 230 versie een andere middendemper als op de 220 versie, de versie onder de 230 is volgens mij rond en heeft een smallere diameter, op de 220 versie staat een meer ''driehoekig'' model, wat ik hiermee bedoel is dat hij onderkant breder is en naar boven smaller toe loopt, en hij is langer de demper zelf , en daar gaat verschil in geluid zitten volgens mij,
 

Jese8

Ex-lid
Klopt, DSG plopjes, die heb ik nu niet met mn 220. Ik laat hem ook vervangen door een kleinere middendenper, als adviseert het bedrijf gewoon een rechte pijp. Ben echter bank voor nare geluiden in het intrieur. De middendemper onder de 220 is enorm.
 

Goofy@5E

Forumguru
Heb een sound file gevonden met en zonder middendemper, geluid zonder is toch h niet zo mooi vind ik zelf, het gaat hier om een rechte buis zonder demper,

 

Jese8

Ex-lid
Liefst heb ik de orginele middendemper van de rs230 onder de 220. Zonder demper zou ik niet doen, lees ook dat de auto slomer aanvoelt.
 

oco1979

Forumguru
Rechte buis in de originele demper plaatsen,geen gezeik keuring,blijft buitenaf idem.

Slomer aanvoelen ????

minder tegendruk zou positiever moeten zijn of als de ecu merkt dat de waarden iets veranderd zijn buiten de grenswaarde dat die bijregeld naar beneden,mogelijks ver gezocht,maar tegenwoordig verschiet ik in niets meer.
 

Badsloefke

Forumguru
Met een manuele 230 kan je plofjes maken maar heel moeilijk blijkbaar... Met mijn dsg is het vanaf 3000 rpm altijd...en hoe hoger de toeren hoe harder de plofjes... Vooral in tunnels of overdekte parkings heel verslavend :D
 

oco1979

Forumguru
Met de suggestie van @oco1979 hierboven zou je zelfs het geluid kunnen 'kiezen', door de buis die je in de demper steekt niet helemaal de volle lengte te laten zijn.
Ik denk dat je zo de mate van demping kunt kiezen door (wat meer werk, dat wel) de buis meer in te korten wanneer je het geluid teveel vindt.

Een demper in een demper ook mogelijk als de oemdemper groot genoeg is.

Een buis met gaatjes in en daarrond dempingsmateriaal.

Zijn bedrijven die dat doen.

nu 1 2 3 ene opnoemen.

diameter van uitlaat is ook van belang voor geluid,iets met golven die kaatsen.

kan in de midden van je buis een vernauwing steken.

Al eens gezien bij eindedemper uitlaatstuk waar ze verschillende diameters kan opzetten voor bepalen van geluid.

hoe kleiner hoe scherper,hoe groter hoe zwaarder.
 

wachma

Actief lid
mijn 220 maakt ook geen protten (lichte plofjes maar niet zo mooi als de 230) met een milltek uitlaat. Ik heb de katloze resonated versie. Nieuw was hij stiller dan de originele uitlaat, nu een 25000km later is hij iets luider dan de standaard
 

Jese8

Ex-lid
Serieus? Ben ik blij dat ik die niet genomen heb. Dacht op filmpjes te zien dat die wel knap geluid maakte.
 

tim_o

Nieuw lid
Het viel mij op dat het laatste jaar veel berichten over nieuwe RS'en verschenen door onze zuiderburen (vanuit Nederlands perspectief). Dat is kennelijk ook de Nederlandse importeur duidelijk geworden: ik was me aan het orienteren op vervanging van een bijna 10 jaar oude RS (model II) en het viel me op dat er geen RS meer in de 1 juni prijslijst stond en ook niet meer te vinden is in de configurator. Na enig mailcontact met de importeur is het duidelijk geworden dat de RS niet meer in Nederland geleverd wordt (en, ik citeer: "Op dit moment is er nog niet bekend of er in de toekomst weer een ŠKODA Octavia RS leverbaar wordt in Nederland").

En snelle blik op de Belgische en Duitse Skoda sites suggereert dat hij daar nog wel leverbaar is na 1 juni. Kan iemand dat wellicht bevestigen?

Het lijkt dus het (voorlopig?) einde van de Octavia RS in Nederland. Jammer, want de RS stond met stip op nummer 1 als vervangingskandidaat. En om nu zelf een auto te gaan importeren vanuit Belgie of Duitsland is ook weer zo'n stap.
 

plaza

Forumguru
Dat wordt dus met zijn allen een Seat leon ST Cupra bestellen......:)..........wanneer blijkt dat de RS niet meer geleverd gaat worden.......sneller , goedkoper , maar ook iets kleiner en iets mindere materiaal gebruik .
 

tim_o

Nieuw lid
Ik sta open voor andere suggesties vergelijkbaar met de RS (voornamelijk behoorlijk vermogen, enigszins leuk om te rijden, zelfde prijscategorie en grote kofferbak), maar de Leon ST Cupra wordt hem niet vanwege de volgende redenen (in willekeurige volgorde):

- Is een stationwagen (zoek hatchback/coupe oid)
- 290 pk wordt wel een beetje overdreven in Nederland (ook benzineverbruik)
- Ik vind hem niet mooi

Maar de optie van een 'nieuwe' tweedehands uit Duitsland (of Belgie) importeren zal ik ook eens gaan bekijken.
 

plaza

Forumguru
Tim_0 : Seat leon Cupra is er ook in hatchbak , benzineverbruik is gelijk aan OC RS , 290pk is heerlijk , ook in Nederland , alleen dat je hem niet mooi vind heb ik geen weerwoord op ,behalve dan dat smaken verschillen.

Alternatief is dan Focus RS , 308 GTI , enz
 

Rallye

Forumguru
Juist die Cupra is er zelfs in driedeurs, dus een variant meer dan de Octavia. Zou het praktijkverbruik van een Leon Cupra, mits op dezelfde wijze gebruikt als een Octavia met 220pk, zoveel afwijken van die Octavia? Lijkt me niet. Het gaat immers in principe om dezelfde motor.
 

Rallye

Forumguru
Wel jammer dat de RS verdwenen is. Was toch de reden dat ik ooit Skoda gekozen heb. De betaalbaarheid was met de Octi III wel veel minder, ook dankzij de pakketten (PDC voor alleen met Kessy en dus €1.300). Door het verdwijnen van de sportieve modellen ben ik ook al eens bij Peugeot weggegaan...
 

plaza

Forumguru
Seat Leon Cupra hatchbak met upgrade business plus, technology en winter heb je echt bijna alles er opzitten ( behalve full leder , dsg en pano dak ) voor 41.000 € , deze uitvoering is echt al supercompleet.......:)
 
Bovenaan Onderaan