Octavia III RS

B.Stuurder

Forumguru
het is een beetje zoals onze velgen.. je haat het of je ziet het graag. ik vindt het zeker wel mooi, zeker als hij in het rood is. en je moet de nieuwe neus op een rs in het echt zien dan is het al vele betere :)
De velgen vond ik eerst niks, maar ik ben ze gaan waarderen, vooral omdat de rest van de auto onopvallend is. @dirkie996 Je verbruik is ongelofelijk, ik heb een gemiddelde van 12 liter op 100 km met mijn eco-1.8 tsi :deuk:

Tuner111

Forumguru
je verbruik heeft alles te maken met hoe zwaar je voet is :D normaal haal je zeker 8l/100km bij normaal gedrag..

ik haal 8l/100km bij zeer abnormaal gedrag (diesel)

Maar hoe zien jullie dat verbruik ? Want een volle tank flink doorrijden lukt me eigenlijk alleen op vakantie ..
Woon werk verkeer is veelste druk , dus in principe rij je dan de helft van de tank heel zuinig en dat heft het flink doorrijden weer op

dirkie996

Forumguru
OK. De RS is dus wel zuinig (of jij hebt een looien voet). Ik zit ergens tussen de één op 10 en de één op 12.
Ik moet wel zeggen dat de eerste kilometers in de stad, er ook 'n gemiddeld verbruik van 12 à 14liter / 100km verschijnt op de display. Naarmate de rit iets langer duurt, zakt dit snel.
Ik rijd momenteel in "Normal" rijprogramma, buiten enkele keren het pookje in "S" voor 'n inhaalmanoeuvre. Verder laat ik de toerentellernaald tot maximum 4500rpm opkomen.
Wanneer de auto meer dan 1500km op de teller zal hebben ( nu zo'n 800km), zal dit wel veranderen.
Nog een vraagje : Op de tankklep staat aan de binnenkant vermeld : minimum 95 oct. Bij vraag aan de dealer of het nodig was om 98 oct te tanken, vertelde die me dat dit weggesmeten geld was en dat de auto ontworpen was voor 95 oct.
Wat tanken jullie en kan je hetverschil wel voelen indien je met 98 oct rijdt? Misschien voor onze getunde vrienden dat dit meer verschil uitmaakt?

Tuner111

Forumguru
altijd 98 tanken. dat hebben die motoren het liefste.. beter voor de smering en het verbruik zal beeetje minder zijn. en altijd tanken bij een premium station (q8,total,shell,texago,esso).

het echt voelen zal je pas ondervinden bij 102 in Duitsland.. dat is een feestje dan :D

Spector

Forumguru
Dus de nieuwe fl RS komt niet naar Nederland?? Dat zou wel zonde zijn... Ik zag wel al plaatjes voorbij komen van de Karoq RS.
hqdefault.jpg

Misschien eens via een zusterkantoor in Duitsland kijken wat de mogelijkheden zijn. Al ben ik wel benieuwd hoe ze dat in Nederland dan doen met betrekking tot de bijtelling, enz. wanneer er geen
cataloguswaarde is.

Rallye

Forumguru
@dirkie996 Fijn, zo'n dealer. Juist de RS is ontworpen voor 98. 95 mag, maar dan haal je niet het maximale uit de auto. Uit 102 haalt hij niets extra's, tenzij een tuner hem daarop programmeert. Zijn meer discussies over op het forum. Ik verwijs altijd naar

Dus of je het verschil merkt is dan wel weer de vraag overigens, maar dat is aan jou, niet aan dealer......
Mogelijk is de RS op 98 wel iets zuiniger overigens, omdat in 98 minder ethanol zit. Je verdient dan een deel van de meerprijs van 98 weer terug.

Laatst bewerkt:

tim_o

Nieuw lid
Ik denk dat de RS 245 wel naar Nederland komt, vanwege twee redenen:

- De dealer heeft mij gezegd "wanneer we deze kunnen verwachten in Nederland is nog onbekend".
- Er is gisteren online, en morgen op papier, een uitgebreide rij-impressie van autoweek (Nederlands) verschenen. Het lijkt me niet dat Skoda deze auto aan Nederlandse pers uitleent, aangezien dat niet in het belang van Skoda zou zijn.

Misschien toch weer eens wat verder informeren (ondanks dat ik eerst zei dat hij "too much" was). Maar aan de velgen moet natuurlijk wel wat aan gedaan worden!

Witte76

Forumguru
Computer doet herberekening navenant de verbranding, dus past zich aan 102 octaan aan. Wel niet dadelijk maar over verloop van x aantal km

Rallye

Forumguru
@Spector Ik las dat alleen de 245 naar Nederland komt en dus niet de 230. Een catalogusprijs kan ook worden afgeleid uit de door jou betaalde prijs (plus BPM en NL BTW), of mogelijk van en vergelijkbare auto.

Computer doet herberekening navenant de verbranding, dus past zich aan 102 octaan aan. Wel niet dadelijk maar over verloop van x aantal km

Volgens mij niet, tenzij een tuner hem daarop afstelt. Dan haalt hij het maximale uit de 102 en zakt iets af bij 98 en nog meer bij 95. Af-fabriek is hij echter afgesteld op 98 en haalt uit 102 niets extra's. Hij past zich dus enkel "naar beneden" aan.

Laatst bewerkt:

Spector

Forumguru
Voor een 230 kom ik met redelijk wat extra's ( zeg maar veel :-) ) in de Duitse configurator uit op een bedrag net onder de €40k. Nog geen idee of dit aantrekkelijk is aangezien er nog BPM betaald moet worden ( BTW is zakelijk aftrekbaar ) Ik ga het allemaal nog heel even afwachten. Als die 245 komt ben ik benieuwd hoe die geprijsd gaat worden en hoe dit tegenover een Superb / Kodiaq / Karoq staat.

Antera

Donateur
Gisteren van onze zuiderbuur een Octavia 3FL RS over de vloer gehad en moet zeggen dat smoelt wel erg goed hoor. Ook de kleine details die erop zitten zoals anti steenslag flapjes voor de achterbumper, carbon sierlijsten in de deuren en het carbon mooie middenconsole ( beter dan dat piano zwart) en de mooie nieuwe tellers dat mag er echt wel wezen.

Jammer dat het in NL weer een veel te dure auto is geworden en vermoedelijk vanwege uitstoot dat hij niet leverbaar zal zijn ook niet in de nabije toekomst mits je hem in belgie besteld als dealer en hem dan in NL levert want dan kan hij wel op kenteken

philippe bakker

Forumguru
Gisteren van onze zuiderbuur een Octavia 3FL RS over de vloer gehad en moet zeggen dat smoelt wel erg goed hoor. Ook de kleine details die erop zitten zoals anti steenslag flapjes voor de achterbumper, carbon sierlijsten in de deuren en het carbon mooie middenconsole ( beter dan dat piano zwart) en de mooie nieuwe tellers dat mag er echt wel wezen.

Jammer dat het in NL weer een veel te dure auto is geworden en vermoedelijk vanwege uitstoot dat hij niet leverbaar zal zijn ook niet in de nabije toekomst mits je hem in belgie besteld als dealer en hem dan in NL levert want dan kan hij wel op kenteken
Maw jou toekomstige RS klanten gaan allemaal belgen zijn. :)

Bovenaan Onderaan