Ah, oké. Maar wel in pk en koppel terug gebracht om aan de wlpt te voldoen toch?
Dit vond ik over de GTI
===
Maar het meest opvallende slachtoffer is toch wel de Golf GTI.
Troost
De vaandeldrager die sneuvelt, dat is toch wel jammer. Dat vindt ook Volkswagen. Maar in huilen uitbarsten is gelukkig niet nodig. De 210 pk sterke Golf GTI mag dan uit de verkoop zijn gehaald, gasgeven kan nog altijd met de Performance-uitvoering, en die levert 245 pk. Opmerkelijk aangezien beide GTI's beschikken over een schier identieke 2.0 liter viercilinder-turbomotor.
Zelfs de nog te lanceren
Golf GTI TCR, goed voor 290 pk, blijft aan. Net als de Golf R en dat is des te vreemder, want die heeft 10 pk moeten inleveren onder de WLTP-meting om aan te kunnen blijven. En daarmee levert 'ie, hetzij gekoppeld aan vierwielaandrijving, voortaan evenveel vermogen als de zojuist genoemde TCR.
Het lijkt er dus sterk op dat de Duitsers het leveringsgamma aanpassen om hun uitstootgemiddelde (nog zo'n regeltje van Europa) en daarmee alsnog een uitgekiende verkoopmix proberen aan te bieden.