Vandaag even proefgereden met een O3 Elegance Business 1.4. Prima auto, mooi, rijdt goed. Over het algemeen gewoon een perfecte auto voor een super prijs. Mijn referentie is een Golf Variant 1.4TSI (122pk) DSG7 Highline 2009 met pakketje ... met RNS510 en 17" Classicx (BBS) velgen.
Bijzonderheden: besturing vond ik wat lichtjes (op snelweg), zal een kwestie van wennen zijn. In de stad gewoon prima. Wegligging e.d. is in orde. Zeker geen circuitbeest maar daar is ie niet voor. Comfortabel rijden, daar gaat het om en beviel mij prima. Ik hoef dat gestuiter van mijn zgn. sportonderstel van de Golf niet meer. 140pk is super. Lekkere motor met veel koppel onderin. Langzaam door de wijk rijden en versnellen kan prima in z'n 3. Maar m'n DSG zie ik graag in de auto terug. Evenals het 3-spaaks stuurtje met flippers (die ik veel gebruik). Die 4-spaaks vind ik net minder mooi.
Parkeerhulp is leuk: knopje parkeerhulp indrukken (1x voor file, 2x voor parkeervak), laten scannen en daarna aanwijzingen opvolgen. Niet je stuur aanraken want daarmee ga je weer over op manueel. Uitparkeren schijnt ook te kunnen; zelf niet geprobeerd.
Columbus is fraai, zeer groot scherm en werkt snel. Stoelen: prima comfort met stoelverwarming (kont), echter minder zijdelingse steun vergeleken met de 'sportstoeltjes' van de Golf. Maar goed, ik ben wat tengerder.
Ik zit vrij laag en naar achteren met mijn stoel. Stuur staat ook laag en naar de bestuurder getrokken. Prima zit. En als ik achter mijzelf zit (ik ben 1.85m) is het achterin nog goed zitten. Mijn knieen raken dan net de berijdersstoel maar niet oncomfortabel. Als ik iets meer rechtop zit i.p.v. hang heb je zat ruimte achterin. De Superb is achterin gewoon ruimer dan de O3.
Kofferbak is top. Simpel. Lekker groot en 'slim'.
Waardeloos dat de DSG's op de kleinere motoren nog niet te bestellen zijn bij de dealers maar goed, dat is een kwestie van tijd.
Qua prijs/kwaliteit is er denk ik geen betere deal te krijgen. Passat Variant, 508SW, 6 Break zijn allemaal duurder en zitten minder in de opties. Deze wordt het dus...