Octavia III

Maka

Lid
Dingen die mij opvallen:

-Cruise Control ala Audi met aparte stengel links van het stuur (in de buurt van de knie);
-Koplampsproeiers eindelijk IN de carroserie weggewerkt ipv erop;
-Achterkant doet mij denken aan de Audi A6 C6 limousine;
-Voor zover ik kan zien geen zichtbare (lelijke) uitlaat meer voor de minder potente motoren.

Nu de combi nog :)
 

Rolle

Senior Member
Ik dacht tot nu toe dat als mijn huidige O2 zijn rol uitgespeeld had ik zou overgaan naar een superb combi, maar daar begin ik toch sterk aan te twijfelen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Heel fraai ding, vooral van binnen (en dat vind ik belangrijk, daar zit ik tenslotte). Ik ben wel erg benieuwd wat het moet gaan kosten, voor een uitvoering zoals de huidige Elegance, 1.6TDi, Combi, maar zonder veel van die nieuwe gadgets (ik bepaal zelf wel of ik moe ben, en het lukt me ook wel om zelf in m'n baan te blijven, verkeersbordendetectie en net iets sneller remmen als ik zelf kan bij iets voor de auto vind ik dan weer wel een nuttige vernieuwing). Afijn, over twee en een half jaar ga ik wel eens kijken ...
 

RefleCs

Forumguru
De 1.6TDI 89g/km uitstoot..... dat is net 1 gram teveel voor 14% bijtelling vanaf 1 januari! Damn!! Als ik Skoda was dan had ik nog geprobeerd die gram te halen! Want dan heb je werkelijk een unieke auto op de markt staan.
 

Michel

Forumguru
Een fraaie auto! Ik ben alleen niet enthousiast over de vouwen in de achterklep, die de Rapid ook heeft. Dat had bij de Octavia wat mij betreft wel weg mogen worden gelaten. Daarnaast is het afwachten hoe de auto er uitziet met standaardvering, want de gemiddelde Skoda staat over het algemeen standaard wat hoger op zijn pootjes.

Als deze auto wat eerder op de markt was gekomen, was dit zeker een kandidaat geweest als opvolger van mijn huidige Octavia. Voorlopig wacht ik nog met smart op mijn Superb.
 

AGTon

Forumguru
Ik weet nog niet zo goed wat ik van de O3 moet vinden. Het is meer een evolutie, dan een revolutie. En nou hoeft het natuurlijk niet altijd om een revolutie te gaan, maar ik zie wel heel erg veel O2 terug, ook van binnen. Had misschien wat anders verwacht. Lees, niet dat dit slecht is, maar gewoon wat anders.

Al met al een mooie auto die zeker goed gaat scoren. Heb nu de smaak wel te pakken met de Rapide en de O3. Laat nog maar eens wat meer modellen los. Ik zet in op een nieuwe Roomster.
 

Darkside

Forumguru
Denk dat je ook geen revolutie hoeft te verwachten.

ik vraag me alleen af of die cruisecontrol hendel wel prettig werkt. Mij lijken de knoppen op het stuur (zoals de golf) veel handiger en relaxter.
Heeft iemand er ervaring mee.

Jammer dat de Media in aansluiting "open en bloot" is.
Bij de O2 is dat netjes weggewerkt. En ook bij de Golf7 is hij uit het zicht. (waar laat ik nu mijn HD?)
skoda.jpg
Zo te zien straks ook leverbaar met stoelverwarming voor de achterpassagiers (er vanuitgaande dat PON dit ook naar NL haalt)
skoda2.jpg
Praktische kofferbak. (kost je wel een reserve wiel, maar die heb ik nu ook niet)
skoda3.jpg
 

Bakkertje

Forumguru
De hendel voor de CC werkt prima, maar ten opzichte van de knopjes zoals we die nu hebben in onze Skoda's biedt het geen additionele functionaliteit en dan vind ik een extra hendel overbodig..

Wat ik nu op de foto's zie is het toch wel een mooie auto hoor, en dan vooral van binnen.
Zijn er ook al officiële foto's van de combi?
 

Maka

Lid
De hendel voor de CC werkt prima, maar ten opzichte van de knopjes zoals we die nu hebben in onze Skoda's biedt het geen additionele functionaliteit en dan vind ik een extra hendel overbodig..

Wat ik nu op de foto's zie is het toch wel een mooie auto hoor, en dan vooral van binnen.
Zijn er ook al officiële foto's van de combi?

Volgens mij biedt de hendel wel extra functionaliteit... In de Passat kun je met dezelfde stengel bijvoorbeeld met stappen van 10km/h de snelheid verhogen, en zie je de ingestelde snelheid in de MaxiDot; zelfde geldt voor het verlagen van de snelheid, hendel omlaag en het gebeurd in stappen van 10 km/h
 

Darkside

Forumguru
in stappen van 10 zou wel relaxte zijn. Gaat nu per 2km/u. inhalen is dan vervelend (vind ik). Met 10 km.u wordt dat wat makkelijker.
 

CharlesTucker

Forumguru
Als ik wil inhalen geeft ik gewoon gas, na het inhalen laat je het gas weer los en gaat ie weer terug naar de ingestelde snelheid, ideaal. Maar zoveel mensen, zoveel ideeen over wat ideaal is. Als ik de ingestelde snelheid significant wil veranderen (zeg met 10km/u of meer) dan ga ik de gewenste snelheid rijden en zet hem dan weer vast. Die +/- knopjes op de CC gebruik ik zeer zelden, eigenlijk alleen heel af en toe op een 80km weg, en iemand voor me rijdt 78 of zo. Voor mij zou die nieuwe hendel dus niets toevoegen. Ingestelde snelheid zichtbaar in de maxidot lijkt me dan weer wel geinig (maar heb ik niet eens ergens, misschien op dit forum, gelezen dat dat ook op de huidige O2 via VAGCOM of VCDS wel is in te stellen?)
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik op m'n plusje druk gaat ie met stappen van 2 km/uur sneller. Mijn schoonouders hebben een a4 en daar gaat het hendeltje ook in kleine stappen, tenzij je hem vast houd, maar dat kan ik ook op mijn knopje..
Resumeren gaat wel iets makkelijker, even de hendel naar je toe en hij pikt hem weer op..
 

Canon-Eye

Forumguru
ik vraag me alleen af of die cruisecontrol hendel wel prettig werkt. [...] Heeft iemand er ervaring mee.
Ik heb 14 jaar rondgereden met een VDO-Tempostat, achteraf in- en vervolgens een aantal keren overgebouwd in opvolgende auto's.

De hendel ervan heeft op verschillende plaatsen gezeten; het makkelijkste is altijd zodanig aan de stuurkolom dat je er met een vingertop bij kunt zonder je hand van 't stuur te halen. Eenmaal ging dat niet, nl. in een Polo 1995. Toen hebben we de hendel ingekort en in de middenconsole geplaatst, zodanig dat ik hem met een vinger kon bedienen op het moment dat ik de versnellingspook in 5 zette. Dat was even wennen, maar ik heb er 7 jaar probleemloos mee gereden totdat ik m'n eerste Fabia combi kreeg met het hendeltje weer bij het stuur.

Zo'n verandering is in het begin altijd even wennen, maar zoals het nu gaat vind ik het ook prima. Knopjes op het stuur zou ongetwijfeld ook goed gaan (na eerst een paar dagen misgetast te hebben op de richtingwijzerhendel...).

Kortom, het maakt eigenlijk niet zoveel uit zolang je je hele hand maar niet speciaal hoeft te verplaatsen, als extra handeling. Dit is wel het geval bij de Twingo-2004 van m'n vrouw; de (niet af-fabrieks) Tempostat-hendel kon daar alleen op zodanige manier in het dashboard worden geplaatst dat je er echt apart onder het stuur naar moet graaien. Dát is gewoon niet handig (en toch gebruik ik 'm ook in dat geval).
Ik ga er maar even van uit dat er bij Skoda genoeg ergonomiebesef zit om het goed werkbaar te houden.

Aanvulling:
Wat ik wel altijd heel erg mis, is de mogelijkheid om een paar snelheden naar eigen keuze voor te programmeren (zoiets als zendervoorkeuze bij je radio). Vooral bij al die wisselende maximumsnelheden die je nu onderweg tegenkomt zou dat het leven een stuk makkelijker maken!
Waarom is dat er eigenlijk nog niet, zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn?
 

Bakkertje

Forumguru
@Canoneye: Voor ingestelde snelheden zouden inderdaad best wel handig zijn! Iets van 5 instellingen (50, 80, 100, 120 en 130) zouden dan voldoende zijn..
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, ik zou ze absoluut veel liever zelf definiëren!

Dan kan ik tenminste op de tomtom de exacte snelheid gaan rijden die ik wil vastleggen (bv. 104, 125), en dan net als bij de radio een presetknopje indrukken tot er een piep klinkt.
Zó moet het, wat mij betreft...
 

Stakie75

Senior Member
Hier had ik pas geleden nog over met mijn vrouw. Zeker in Zwitserland zou dit een uitkomst zijn, want daar moet je per 2km wisselen van snelheid op autosnelwegen. Tunnel in, tunnel uit. Maw ik ben helemaal voor. Raar dat dit eigenlijk nog niet mogelijk is.
 
Via Autoblog. http://www.autoblog.nl/skoda-octavia-rs-dat-gaat-rap

Gisteren lanceerde Skoda zijn derde generatie Octavia, en meldde daarbij dat er vanzelfsprekend ook aan een RS-versie gewerkt wordt. Echt lang hebben we niet hoeven wachten op het uiterlijk hiervan.

Via een kleine glitch in een Slowaakse Skoda-configurator kon Midden-Europa al kennis maken met de RS-styling, met de bekende kenmerken: meer gaas, dikkere bumpers en dorpels, en sportievere velgen. De resulaten, hoewel ietwat korrelig, vind je in de gallery hieronder (via autoforum.cz)
Over de specs is het gissen. De vorige Octavia RS had een 2.0 TSI in het vooronder, zij het een oudere versie dan de Golf GTI en het snellere Audi-TFSI-spul, dus met 200 in plaats van 211 pk.

We vermoeden dat dit blok blijft, maar wel met wat meer vermogen. Ook de Golf GTI (220/230 pk in het concept) moet nog officieel worden, we gaan er van uit dat zij in de basis hetzelfde blok delen. Afwachten dus!

Skoda-Octavia-RS-Config-01.jpg Skoda-Octavia-RS-Config-02.jpg Skoda-Octavia-RS-Config-03.jpg Skoda-Octavia-RS-Config-04.jpg
 
Bovenaan Onderaan