ik vraag me alleen af of die cruisecontrol hendel wel prettig werkt. [...] Heeft iemand er ervaring mee.
Ik heb 14 jaar rondgereden met een VDO-Tempostat, achteraf
in- en vervolgens een aantal keren
overgebouwd in opvolgende auto's.
De hendel ervan heeft op verschillende plaatsen gezeten; het makkelijkste is altijd zodanig aan de stuurkolom dat je er met een vingertop bij kunt zonder je hand van 't stuur te halen. Eenmaal ging dat niet, nl. in een Polo 1995. Toen hebben we de hendel ingekort en in de middenconsole geplaatst, zodanig dat ik hem met een vinger kon bedienen op het moment dat ik de versnellingspook in 5 zette. Dat was even wennen, maar ik heb er 7 jaar probleemloos mee gereden totdat ik m'n eerste Fabia combi kreeg met het hendeltje weer bij het stuur.
Zo'n verandering is in het begin altijd even wennen, maar zoals het nu gaat vind ik het ook prima. Knopjes op het stuur zou ongetwijfeld ook goed gaan (na eerst een paar dagen misgetast te hebben op de richtingwijzerhendel...).
Kortom, het maakt eigenlijk niet zoveel uit zolang je je hele hand maar niet speciaal hoeft te verplaatsen, als extra handeling. Dit is wel het geval bij de Twingo-2004 van m'n vrouw; de (niet af-fabrieks) Tempostat-hendel kon daar alleen op zodanige manier in het dashboard worden geplaatst dat je er echt apart onder het stuur naar moet graaien. Dát is gewoon niet handig (en toch gebruik ik 'm ook in dat geval).
Ik ga er maar even van uit dat er bij Skoda genoeg ergonomiebesef zit om het goed werkbaar te houden.
Aanvulling:
Wat ik wel altijd heel erg mis, is de mogelijkheid om een paar snelheden naar eigen keuze voor te programmeren (zoiets als zendervoorkeuze bij je radio). Vooral bij al die wisselende maximumsnelheden die je nu onderweg tegenkomt zou dat het leven een stuk makkelijker maken!
Waarom is dat er eigenlijk nog niet, zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn?