Ik zit net je verhaal te lezen, dat is echt balen zo. Ik snap je gedachte om iets anders te kopen, maar dan weet je ook niet wat je koopt. Lukraak dingen vervangen is niet de oplossing. Als het inderdaad een verstopte verstuiver zou zijn zou ik verwachten dat hij moeilijk liep en aansloeg, maar dat hij op 2 of 3 cilinders nog wel zou lopen. Dus dat alle 4 de verstuivers ineens verstopt zouden zijn lijkt me sterk. En dan zou ik als monteur alsnog proberen om ze te reinigen, schoon te spuiten, ultrasoon te reinigen, door te blazen, etc. Ik ben geen monteur maar heb wel veel gesleuteld. Als hij geen storingen opslaat (hebben ze dat met een universeel iets uitgelezen, of met vagcom?En krijgen ze wel verbinding met de ECU, of zit die stekker gewoon los...?) dan moet het bij een diesel vrijwel zeker een mechanisch defect zijn. Dan is het bij een diesel vaak: óf hij krijgt geen brandstof, óf hij kan geen druk opbouwen in de cilinder.
De eerste verdachte is dan inderdaad dat hij geen brandstof krijgt. Hebben ze dat gezien bij het slangetje van het brandstoffilter, en dan voor het filter, of erna. Zit het deksel van het brandstoffilter er wel goed op... ? En zo moet je als monteur component voor component, slang voor slang gaan uitsluiten vanaf het moment dat je nog wel diesel hebt, tot het punt waarop er geen diesel meer is. Even de aanvoerslang naar het brandstoffilter eraf halen en dan roepen dat de motor diesel krijgt is niet waar. Je weet alleen maar dat hij op dat punt diesel krijgt, maar niet of de motor diesel krijgt.... Een goede monteur is een monteur die niets aanneemt maar alles checkt.
Ik begrijp dat je geen vertrouwen in deze auto hebt, maar aan de andere kant heb je nu wel een compleet nieuw inspuitsysteem waar je dus voorlopig geen last van hebt. Misschien veel te vroeg vervangen, en het probleem is er niet opgelost, maar dat geld zie je bij inruil ook niet terug.
Ik zou het eens even laten bezinken en eerst eens kijken of je niet ergens wat kan huren. Niet bij de grote verhuurbedrijven, maar bij een dealer/garage/ANWB (misschien wel bij de garage waar hij nu staat) en eerst eens lekker op vakantie gaan. Dan zou ik eens contact opnemen met een gespecialiseerd bedrijf als bijvoorbeeld VAGtechniek en hen de case voorleggen.