Octavia viel plotseling uit bij een stoplicht en kon niet meer opstarten.

hemi24

Forumguru
Kun je proberen, maar ik acht het vrij kansloos (of moet ik zeggen kansarm?).
De riem zal het probleem niet zijn geweest, waarschijnlijk was het probleem een kapotgelopen lager van een spanrol of iets dergelijks.
Vorige en verkopende partij en zullen volhouden dat zij zich van geen gebrek bewust waren, dus daar kun je de schuld niet neerleggen.
Uiteindelijk krijg je de onderdelen (riem en spanrollen) vergoed en moet het resterende nog worden betaald.

De garage waar de auto nu staat probeert je 10k€ lichter te maken: 1800 euro voor iets wat reeds onnodig vervangen is en nog eens 7 tot 8k indien er een ruilmotor in moet.
Die doen niks liever dan nu voor jou op zoek gaan voor een andere wagen, want die 8k ben je alvast kwijt op de inruil..!

Noem mij een achterdochtige pessimist, maar het zou mij verbazen als het rooskleuriger af gaat lopen!

Sterkte in deze lastige situatie!
 

Cordoba

Forumguru
Ik vind het sowieso bizar dat de garage aangeeft dat de motor even onregelmatig heeft gelopen (terwijl ie eerder helemaal niet liep), en dan vervolgens claimen dat distributieriem ernstig beschadigd is. Waarom zou de motor ineens wel (onregelmatig lopen) en zou dan de distributieriem opgerekt zijn? Van distributiekettingen vooral uit een bepaalde periode en bepaalde motortypes is bekend dat die soms extreem hard slijten, waardoor de ketting langer wordt, maar een riem? Een distributieriem kan scheuren, breken, verdrogen er kunnen bijvoorbeeld tanden uitbreken, maar oprekken is bij mijn weten geen kwaal van de distributieriem. En dan het verhaal dat de monteur nog net op tijd de motor heeft uitgezet, is helemaal een onzin verhaal: of hij was te laat, of er was niet zoveel haast bij. Een distributieriem die versprongen is, dat merk je gelijk aan ontbrekend vermogen, en als het probleem in de spanrol zat, kan dat ook gewoon bij hele lage toeren. (zelf ooit gehad bij een Opel, waarbij het achteraf is gebeurd bij het achteruit inparkeren)

Als je 25-30k km met de auto hebt gereden na aankoop, is het onwaarschijnlijk dat het probleem er al was op het moment van aankoop, dan zou je al veel eerder problemen gehad moeten hebben. Ik heb wel grote vraagtekens bij wat de garage tot nu toe heeft uitgevoerd, bijvoorbeeld wat heeft de monteur gedaan dat ie dacht dat de auto zou kunnen starten (en dus ook onregelmatig liep na starten). Mijn aanvankelijke twijfels over de garage waar de auto nu staat, zijn eerder toegenomen dan verminderd. Iedere garage heeft wel eens een auto binnen, waar ze het probleem niet direct vinden, maar dan ga je niet blindelings voor duizenden euro's repareren, en al helemaal als je nagaat dat die kosten grofweg ongeveer de helft van de waarde van de auto zijn (als de auto in orde is).
 

Captain Hook

Forumguru
Wat @Cordoba (en anderen) al aangeeft. Uit het verhaal dat we hier lezen, haal ik niet echt 'deskundigheid' c.q. meedenken-met-de-onfortuinelijk-klant-met-z'n-pechauto.
Het begint er steeds meer op te lijken (mits het relaas correct wordt weergegeven; we lezen natuurlijk maar één kant van het verhaal), dat dit een flinke aanslag op de portemonnee van @alma.keno gaat worden. En wel zodanig dat het einde van de financiële ellende nog niet in zicht is. :pieker:
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Ik heb 4 jaar garantie. Geen idee of de 1e koper dat ook heeft en of het overdraagbaar is. Ik las auto dec 2018, in dat geval wel onder garantie.
 

catch me

Forumguru
Als je een dergelijk probleem met de motor hebt dan zou een monteur toch als een van de eerste acties de timing na moeten kijken, dan had hij gelijk gezien wat er aan de hand was
Het verhaal over een opgerekte distributieriem is echt een lul verhaal, hij zal best stuk kunnen zijn maar dat zal dan door een defecte waterpomp of spanrol kunnen komen.
Een ruilmotor voor zoveel geld? Waarom? Cilinderkop eraf en kleppen repareren, zooi weer opbouwen.

Eerste wat ze nu moeten doen is nieuwe complete distributie set erop en compressie meten, daarna kijken of er daadwerkelijke schade aan de kleppen is.
Ik zou ook m'n oude verstuivers er terug in laten zetten, daar het vervangen van deze dus duidelijk niet de oorzaak is/was
 

Cordoba

Forumguru
Mogelijk is @alma.keno op een alternatieve vakantie in een hutje op de hei, zonder internet.

Edit: voor de goede orde: dit bericht was niet zo zeer bedoeld om lollig te zijn, maar meer om duidelijk te maken dat de TS mogelijk even niet zoveel behoefte heeft om hier te reageren, na alle problemen met de auto en de garage.
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Khoop idd dat @alma.keno iets geregeld heeft om op vakantie te kunnen en dat zij/hij daar nu van aan het genieten is.

Update over auto zullen we vast nog wel krijgen, hoop ik, met een oplossing die in het acceptebele ligt
 
Hoi allen, heel lief van iedereen om op de hoogte te willen blijven.
Ik ben net thuis (het is nu bijna 22.00) en had vandaag een hele lange en actieve dag. Helaas nog niet op de hei maar werk erg hard om die hopelijk wel te bereiken. Ik ben nu helemaal kapot om alles te beschrijven maar ik beloof morgen een goed update te maken.
Ik merk dat jullie tips en meningen zorgen voor meer rust in mijn hoofd en ik krijg steeds meer een beeld hoe verder.
 
ik ben gisteren eerst In de garage geweest in de ochtend en zag de distributieriem van skoda. Die was Inderdaad verschrikkelijk en helemaal opgevreten. MOtor is dus waarschijnlijk ook aangetast.
Toch vind ik het fijn te weten dat onze eigen auto geen optie is. Sinds vorig zagterdag tot gisteren zat ik In voornamelijk in afwachting van het nieuws die maar slechter en slechter werden. Nu heb ik meer een idee dat ik zelf iets kan doen en dat voelt wel fijn.
De contact met de garage heb ik als heel fijn ervaren. Ze waren begripvol voor mijn emotie en willen meedenken. Gisteren heb ik een mail gekregen met kosten en opties. WErk tot nu toe is geschat op 1850, het vervangen van een nieuw tweedehands motor (Als er geen problemen zijn) gaat 7k kosten, restwaarde van de auto in deze staat schatten ze in op 7.5k. Om mij vooruit te helpen hebben ze ook een beschikbare inruil auto (octavia uit 2003) te koop aangeboden met een terugkoopgarantie.
 
ik was gisteren gelijk na de garage toch op zoek gegaan via Marktplaats naar een andere auto zodat we snel wegkunnen. Ik mag mezelf dus sinds gisteren een eigenaar van Volvo s60 noemen uit 2001 met 150k op de teller. Aangeboden octavia van de garage konden we even niet hebben en hopen dat deze Volvo ons veilig heen en terug gaat brengen. Ik heb verschillende andere opties overwogen met huurauto’s. Deze optie is behoorlijk duur, ik moest rond 1500-1600 afrekenen voor 3 weken en blij zijn als ze uberhaupt een auto hebben Voor deze periode. Bovendien zijn er allerlei andere beperkingen zoals aantal kilometers, eigen risico voor krasjes ed en ook beperking aan locaties waar je mag rijden. Lang verhaal kort: ik kwam er niet uit Met deze optie. Dus toch risico om auto te kopen en rijden. Het is een behoorlijke gok en ik vind het spannend
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ben ik nog naar de auto geweest en heb de spulletjes uitgehaald. Het was raar auto op een parkeerplek te zien met allerlei onderdelen in de achterbak. Het leek een sloopauto terwijl we tot vorig zaterdag daar vrolijk in hebben rondgereden. ONwerkelijk!
 
Hoe verder? Eerst mijn hoofd leegmaken en hopen tot rust te komen in de vakantieperiode. Afgelopen dagen waren uitputtend zowel fysiek als mentaal. Nu maar hopen dat we geen nieuwe hoofdpijn krijgen van de Volvo Maar inmiddels weet ik dat je nooit een zekerheid hebt.
Daarna wil Ik inderdaad eerst kijken of de huidige motor valt te redden. Ik begrijp ook niet de logica da er een nieuw motor in moet, ik neem aan dat er iets hersteld kan worden voor veel minder dan 7k. HOpelijk kan ik komende weken een zinnig besluit maken met minder adrenaline En emoties in mijn systeem.
Ik moet ook beslissen of ik met deze garage door wil gaan of zal ook rondkijken of er echt specialisten zijn op dit gebied en auto daar aanbieden. Ik denk hoe dan ook dat We niet meer gaan rijden in onze skoda al wordt die gemaakt. Proberen te maken en dan verkopen of inruilen. Of inruilen in deze staat, ik weet het nog niet. HOe dan ook is de verlies groot.
 
Als je een dergelijk probleem met de motor hebt dan zou een monteur toch als een van de eerste acties de timing na moeten kijken, dan had hij gelijk gezien wat er aan de hand was
Het verhaal over een opgerekte distributieriem is echt een lul verhaal, hij zal best stuk kunnen zijn maar dat zal dan door een defecte waterpomp of spanrol kunnen komen.
Een ruilmotor voor zoveel geld? Waarom? Cilinderkop eraf en kleppen repareren, zooi weer opbouwen.

Eerste wat ze nu moeten doen is nieuwe complete distributie set erop en compressie meten, daarna kijken of er daadwerkelijke schade aan de kleppen is.
Ik zou ook m'n oude verstuivers er terug in laten zetten, daar het vervangen van deze dus duidelijk niet de oorzaak is/was
Dit zijn Vooral de tips die ik ga volgen. Als een monteur deze route niet voorstelt dan denk ik dat ik verder ga zoeken. Ik denk dat de huidige SKoda garage deskundig Is maar dat ze ook onder tijddruk werken vanwege vakantie. HOpelijk is de situatie vanaf september beter.
 
Bovenaan Onderaan