Ik vind het sowieso bizar dat de garage aangeeft dat de motor even onregelmatig heeft gelopen (terwijl ie eerder helemaal niet liep), en dan vervolgens claimen dat distributieriem ernstig beschadigd is. Waarom zou de motor ineens wel (onregelmatig lopen) en zou dan de distributieriem opgerekt zijn? Van distributiekettingen vooral uit een bepaalde periode en bepaalde motortypes is bekend dat die soms extreem hard slijten, waardoor de ketting langer wordt, maar een riem? Een distributieriem kan scheuren, breken, verdrogen er kunnen bijvoorbeeld tanden uitbreken, maar oprekken is bij mijn weten geen kwaal van de distributieriem. En dan het verhaal dat de monteur nog net op tijd de motor heeft uitgezet, is helemaal een onzin verhaal: of hij was te laat, of er was niet zoveel haast bij. Een distributieriem die versprongen is, dat merk je gelijk aan ontbrekend vermogen, en als het probleem in de spanrol zat, kan dat ook gewoon bij hele lage toeren. (zelf ooit gehad bij een Opel, waarbij het achteraf is gebeurd bij het achteruit inparkeren)
Als je 25-30k km met de auto hebt gereden na aankoop, is het onwaarschijnlijk dat het probleem er al was op het moment van aankoop, dan zou je al veel eerder problemen gehad moeten hebben. Ik heb wel grote vraagtekens bij wat de garage tot nu toe heeft uitgevoerd, bijvoorbeeld wat heeft de monteur gedaan dat ie dacht dat de auto zou kunnen starten (en dus ook onregelmatig liep na starten). Mijn aanvankelijke twijfels over de garage waar de auto nu staat, zijn eerder toegenomen dan verminderd. Iedere garage heeft wel eens een auto binnen, waar ze het probleem niet direct vinden, maar dan ga je niet blindelings voor duizenden euro's repareren, en al helemaal als je nagaat dat die kosten grofweg ongeveer de helft van de waarde van de auto zijn (als de auto in orde is).