Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

JeSko

Forumguru
When it rains, it poors.

Vol goede moed naar de vrienden van de keuring in Diest, auto staat nog volledig zoals hij stond op de keuring in Geel, amper één maandje geleden. Enkel zit er nu een netjes uitgelijnde schroefset onder, met alle nodige papieren, attesten, noem maar op, keuring Geometrie word, ondanks dat onze auto pas goedgekeurd werd, altijd voorgegaan door een gewone keuring, daarna volgt de keuring Geometrie. Auto word voorgereden, ze kijken hem eens na, de brug op, ja meneer uw wielen steken lichtjes uit vooraan, dat is een rode kaart. He whut??, De auto is letterlijk vorige maand GOEDgekeurd MET die wielen!!!" Ja neen dit mag niet, meteen rode kaart aan 57 euro, en moet binnen de twee weken in orde zijn. Dus thuisgekomen, woedend als een gek, de originele wielen eronder, en nu volgende week opnieuw laten uitljjnen, en opnieuw op goede hoop. Intussen valt racewars ook weer compleet in het water dus heb onze reservering kunnen annuleren, ben vandaag alleen al 200 euro armer aan NIKS. Maar stoppen met de "hobby" vrees ik, uit een hobby moet je plezier halen, geen hartaanval.

20230504_094212_copy_1638x3456.jpg 20230504_094219_copy_1638x3456.jpg 20230504_091125_copy_1638x3456.jpg
 

leon-cupra

Forumguru
Kan je het hart niet een paar mm laten afdraaien zodat de velgen wel binnen de kassen vallen? Kan je met deze velgen de auto laten keuren.
Ontmoedigingsbeleid 2.0 XXXL...
Regels zijn regels. Heeft niets met ontmoediging te maken echter de willekeur in de keuring, dat is het probleem. Keurder A doet zijn werk maar half en je wagen geraakt erdoor, keurder B volgt de regels en je krijgt een rode kaart.
 

JPs_OC2

Forumguru
Huh?! De logica ontgaat mij nu ff…. Eerder dit jaar op exact dezelfde velgen maar iets lager door de Eibach’s was het > Kwenie, moet ff overleggen en vervolgens goedgekeurd. Geen woord over de velgen en dat die iets te ver uit zouden steken?

Nu dus afkeur, voor zover ik opmaak uit je post, niet op de hoogte maar om kennelijk uitstekende velgen.

Wat is teveel volgens de regelgeving? Gaat het om het loopvak van de band wat niet afgedekt is door het spatbord of gaat het om het uitsteken van de velg buiten een bepaalde breedte van de carrosserie?
Kan me vergissen maar op de foto (langzij – van achter richting voorkant) lijkt het dat de camber negatief staat waardoor de auto een wat breder spoor heeft(?) Misschien vertekend de foto alles, kan natuurlijk ook.

In ieder geval frustrerend dat je door halfbakken werk van keurders de ene keer met een goed- en de andere keer afgekeurde auto zit.
Niet opvolgen van de regels door keuringspersoneel en de keuringsplichtige betaald.....leuk verdienmodel....NOT!
 

leon-cupra

Forumguru
@JPs_OC2 de logica is toch heel simpel. Eerder dit jaar had Jef een keurder die niet 100% de letter van de wet volgt en aan bepaalde zaken zelf zijn interpretatie geeft (uiteindelijk had hij ook niet mogen goedgekeurd zijn voor die veren zonder de benodigde attesten, eigenlijk de vorige keer al veel chance gehad) en nu had Jef de malchance een juiste-Piet te hebben.
 

Tees

Donateur
Andersom kan ook prima hoor Tim: een keurder die strenger is dan nodig. Ik weet niet hoe dat in B geregeld is, maar in NL kan je, als je het niet eens bent met de uitslag van een keuring, de RDW laten herkeuren. Als je gelijk krijgt is dat volgens mij kostenloos (en heeft de desbetreffende keurmeester een aantekening, moet ie niet te vaak hebben), anders betaal je daar uiteraard de kosten voor.

T zit je niet mee hè Jefrey, zoveel pech op een rij is allang niet leuk meer.
 

JeSko

Forumguru
Het gaat om de velg en band, ze houden daar een latje tegen en dat latje mag niet kantelen, dat moet loodrecht tegen de velg en carrosserie liggen anders steekt het volgens hen uit, en dan krijg je als gevolg een directe rode kaart. Één maand geleden was er niks mis met de velgen, ze steken ook helemaal niet uit dat gaat om mm werk dat op het oog niet eens te zien is, als je van bovenaf kijkt steekt de velg niet uit, maar hun gouden latje kantelt dus ze steken uit. Niks tegen in te brengen, de hobby moet dood in België. Sta nu in contant met iemand die met zijn MX5 Miata 7 keer naar de Keuring is mogen gaan, auto is in orde maar ze vonden 7 keer dat de toleranties niet juist waren, toen het eindelijk goed was bij poging 6 keurde ze hem af voor zijn uitlaat MET attest, want te luid, dezelfde als waar ze de eerste 6 keer niets van zeide. Ik heb het hier al gezegd, geldklopperij en willekeur, en meer is het niet.

Maar goed, ik heb twee topgarages, Mazda Vdb Meerhout en Crauwels, en ik ben zowel voor de lichten opnieuw af te stellen als een volledige her-uitlijning vandaag nog kunnen gaan, nu is het dus opnieuw afspraak maken en hopen dat het nu wel goed is voor die paljassen.

Ook word de Mazda 30 mei gemaakt, ale dan gaat hij binnen en krijgen we, van de Garage zelf, kosteloos een vervangwagen mee. We zijn hem dan toch één weekje kwijt.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@Tees in principe dient een keurder zich te houden aan de regels. En die zijn zwart-wit. De eerste keurder was gewoon een keurder die zijn werk niet goed genoeg deed.
 

MarcoO2

Forumguru
@JPs_OC2 de logica is toch heel simpel. Eerder dit jaar had Jef een keurder die niet 100% de letter van de wet volgt en aan bepaalde zaken zelf zijn interpretatie geeft (uiteindelijk had hij ook niet mogen goedgekeurd zijn voor die veren zonder de benodigde attesten, eigenlijk de vorige keer al veel chance gehad) en nu had Jef de malchance een juiste-Piet te hebben.
Hoe zuur het ook is, dit is wel precies hoe het is volgens mij. Balen Jeffrey!!
 

JeSko

Forumguru
In NL mag je inderdaad gewoon 1.5 per wiel buiten de kassen komen, 3 cm over de gehele as.
 

EdK

Forumguru
Zover ik weet mag in nederland het wiel ook niet buiten de wielkast steken.
Werd vloegel wel opgelost door een konststof rand te plakken rond de wielkast.
 

Cars076

Forumguru
Naar mijn weten , moet het loopvlak van de band binnen de wielkast vallen.
Dus als je band getrokken is kan / mag de velg uitsteken , zolang deze geen scherpe delen bevat.
 

Tees

Donateur
Onze Jef heeft gelijk: APK Artikel 5.2.48, lid 5:
De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:

a) moeten goed zijn afgeschermd;
b) mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken, en
c) mogen niet aanlopen.

Tis dus zelfs 30 mm aan élke kant.

Overigens geldt wel dat de spoorbreedte niet meer dan 2% groter mag zijn dan de typegoedkeuring (artikel 5.2.23)
 

JeSko

Forumguru
En nog maar eens bewijs dat de lol er echt af is, vroeger hadden politie en meeting organisaties een gentlemen's agreement van geen getunede auto's tegen te houden rond meetings, tenzij er natuurlijk verkeersinbreuken gepleegd worden.

IMG-20230504-WA0005.jpg

Kunnen we zelfs nog niet op de bezoekersparking gaan staan, als ze ons nu tegenhouden met die rode kaart zijn de rapen helemaal gaar. Dus in totaliteit geen race wars voor ons dit jaar.
 

leon-cupra

Forumguru
Net omwille dat er nog zoveel inbreuken zijn op de wetgeving doen ze dergelijke acties. Niets zo gemakkelijk voor de politie wanneer heel tuning Vlaanderen zich verzamelt op 1 plaats.
Het gebeurt nog veel te veel (mijn broer doet dit ook nog steeds met de hoogte van zijn wagen): de wagen voor de keuring keuringlegaal zetten en daarna terug zoals ervoor. Tja , dan ben je niet in orde. En uiteindelijk heeft dat niets te zien met jouw hobby te verpesten. Hou je aan de wet en je hebt niets te vrezen van de politie/keuring. Ik rij ook graag af en toe snel maar dat geeft mij niet het recht om geoorloofd of “gedoogd” overal te snel te rijden.

Ben absoluut tuning-liefhebber maar die klaagzang iedere keer is echt ongegrond imo.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Jij bent echt geen tuningliefhebber, dat is meer dan eens duidelijk op te maken uit je posts, en dat is oké maar je moet er echt niet schijnheilig over doen, dat is hetzelfde als ik die zeg dat ik een EV liefhebber ben, niemand slikt dat. Ik ben zelf tegen zaken die de veiligheid beïnvloeden, maar te laag liggen dat is gewoon dikke onzin, auto's die lager liggen dan de stand die de keuring oké vind zijn echt niet onveilig, waarom kan dit wel gewoon in andere landen?

Dit is wat de keuring van verlaging oké vind, dat is dus niet eens een verlaging want hij staat hoger dan ervoor en met de neus omhoog, zo was hij volgens de keuring veilig, terwijl hij met zijn neus zodanig omhoog stond dat het weggedrag zoekerig was en het sturen niet meer goed ging omdat ik vooraan geen grip had. Dus de almachtige keuring vond deze compleet onveilige set-up veilig. Top he? Het word gewoon dringend tijd dat ze het hier in België allemaal op de schop gaan gooien, want sommige van die gedateerde regels zijn niet bevorderlijk voor de veiligheid, integendeel.

IMG-20210831-WA0008.jpg
 
Bovenaan Onderaan