Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

leon-cupra

Forumguru
Regels zijn regels. Dat een wagen op een minimale hoogte dient te hangen is bepaald door de overheid. Of een halve mm lager hanger al dan niet veilig is heeft daar niets mee te maken. De overheid heeft op een bepaald moment regels moeten opstellen en als eigenaar/tuningfanaat dien je daar aan te houden. Je mag al blij zijn dat een verlaging ondertussen gereglementeerd is (net zoals zoveel andere zaken). Vroeger was er helemaal geen wetgeving en reed iedereen die iets veranderde aan zijn wagen niet wetelijk rond. De wet heeft voldaan aan de vraag van de tuningwereld maar dat heeft als consequentie dat er regels zijn. Dus daar moet je echt niet over zagen.

De maximumsnelheid op de autostrade is 120. Als ik 121 rij dan weet ik als bestuurder dat ik in overtreding ben. Is het onveiliger om 121 te rijden? Wss niet maar regels zijn nu eenmaal regels.
 
Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
Gewoon kijken wat de regels zijn en zelf thuis nalopen. Dan weet je toch of hij klopt of niet?
Voor onze NL apk loop ik de wagen ook altijd ff langs
 

Cars076

Forumguru
Zo is het overal wat , in Nederland mogen we overdag niet harder dan 100 ivm stikstof.
Ga ik naar België mag ik bij Hazeldonk alweer 120.
Ik voel met jouw mee Jeffrey, als je hobby door de overheid onmogelijk wordt gemaakt , zou ik ook balen.
Maar als er nou Nederlanders naar racewars gaan , mogen ze die ook controleren en bekeuren?
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra

Zegt degene die met een gechipte RS heeft rondgereden, chippen mag niet he in België. Regels zijn regels!
Ik wist wel de consequenties. Als ze mij hadden tegen gehouden, mijn wagen hadden getest en ik tegen de lamp had gelopen had ik niet op 10tallen forums lopen bleiten dat de wetgeving niet correct, eerlijk , verouderd, … is.
 

JeSko

Forumguru
Tuurlek Leon jongen tuurlek, dubbele standaard noemen we dat, maar geloof vooral zelf in je voorbeeldig zijn hoor :ROFLMAO:
 

leon-cupra

Forumguru
Ben zeker niet heiliger dan de paus en zou identiek hetzelfde doen als jij. Paar cm lager zetten zodat hem op zijn mooiste staat maar ik zou niet staan bleiten wanneer je bij de keuring een rode kaart zou krijgen omdat de wagen wettelijk niet in orde zou staan.
Als je weet dat je niet in regel bent hoef je daar niet over te bleiten. Als jouw wagen in orde had gestaan volgens de regels had je gewoon een groene kaart gehad.
 

JeSko

Forumguru
Bleit ik dan? Ik haal gewoon aan dat ik het er, om meerdere goede redenen, NIET met eens ben, en gezien de trend ben ik niet de enige. Maar ik hoef natuurlijk niet de les gespeld te worden door iemand die zelf eerst naar niks zag, maar nu plots hautain correct gaat doen omdat hij met een Tesla rijd.
 

Tees

Donateur
Lief doen jongens!
Maar ik snap t van beide kanten wel hoor: regels zijn regels idd, dus tis ook niet raar als de politie controleert bij plekken waar ze weten dat er veel mensen komen die de regels breken. Hetzelfde gebeurt in NL bij de TT Assen, daar zijn nogal wat motorrijders die t gaspedaal nogal ver opentrekken. Dus daar wordt extra gecontroleerd. Hetzelfde dat bij bepaalde evenementen extra gecontroleerd wordt op alcohol.

Maar de regels in B zijn (als NL'er) wel raar. Die discussie hebben we al vaker gevoerd, maar ik ben groot voorstander van resultaat-wetgeving en geen proces-wetgeving. Oftewel: het resultaat moet veilig zijn, en het gaat er niet om hoe je dat bereikt. Dat is grotendeels hoe de NLse APK keuring werkt, en dat vind ik zeer correct.

Over de vraag of NL'ers bekeurd kunnen worden: nee. Een auto heeft een keuring uit het land van herkomst, een ander EU-land mag daar geen ander oordeel over vellen. In NL is nogal eens frustratie over Bulgaarse en Poolse autos, die totaal niet voldoen aan de NLse veiligheids(APK)normen. Maar daar kan de NLse politie niets aan doen, tenzij het acuut gevaar oplevert.
 

Kanerr

Forumguru
Ik snap jullie beiden heren..

Ik ben ook van de regels, maar ik ben naar hart echt een tjoener.
"Regels zijn regels en deze moeten nageleefd worden" blijven roepen geeft me trouwens een heerlijk rechts gevoel ;)

Je kan regels zien als een guideline voor wat veilig is, maar vooral met voertuigen mogen er wel marges toegepast worden vind ik. En dat wordt gelukkig in Nederland ook wel gedaan.

Maar inderdaad het probleem is dat mensen een andere definitie van marges hebben waardoor je dus mensen krijgt waarbij er een aliexpress uitlaat onder hebben gezet welke 120db produceert zegt dat deze ook recht heeft op een oranje kaart als iemand die een Simons uitlatenset heeft gekocht welke goca attesten heeft voor 110db...
 

MarcoO2

Forumguru
Los van wel of niet mogen, is het wel bijzonder zuur dat de politie zo'n evenement aangrijpt om even extra te gaan controleren.
Zuur? Ik vind het niet meer dan logisch. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat de poilitie niet efficient met z'n middelen omgaat ;)

Het hele doel van controles is handhaving van wetgeving- en dat bereik je door te controleren op de plekken waar de meeste overtredingen te signaleren zijn. Een alcoholcontrole vindt ook niet plaats op een bosweggetje waar niemand komt.

En; kan je één legitieme reden verzinnen waarom mensen met een auto die niet aan de wetgeving voldoet (en dus niet op de weg mag komen!), dat ineens wel zou mogen omdat er toevallig een meeting is?

En ja, ik vind ook iets van de wijze van keuren, maar dat heeft @Tees al perfect verwoord:
Maar de regels in B zijn (als NL'er) wel raar. Die discussie hebben we al vaker gevoerd, maar ik ben groot voorstander van resultaat-wetgeving en geen proces-wetgeving. Oftewel: het resultaat moet veilig zijn, en het gaat er niet om hoe je dat bereikt. Dat is grotendeels hoe de NLse APK keuring werkt, en dat vind ik zeer correct.
 

gehaktbal

Forumguru
Bijzonder. Dus als je herkeurt in België, wordt de keuring volledig opnieuw uitgevoerd?

Bij de neutrale APK in Breda maken ze de keuring helemaal af, ook als ze gebreken tegenkomen. Je krijgt dan 7 dagen de tijd om die gebreken op te lossen. Je kunt dan kostenloos terug gaan, plus ze keuren alleen de zaken die voorheen afgekeurd waren. Niet de hele reutemeteut opnieuw.

Balen dat het bij jou zo is gelopen JesKo…
 

MarcoO2

Forumguru
Je kan regels zien als een guideline voor wat veilig is, maar vooral met voertuigen mogen er wel marges toegepast worden vind ik. En dat wordt gelukkig in Nederland ook wel gedaan.
Dat klinkt wel heel sympathiek, maar is in de praktijk natuurlijk niet toepasbaar. Er mag geen sprake zijn van marges of verschillen in interpretatie. Wat wél mag, en dat is volgens mij ook wat in Nederland gebeurt, is dat er niet per sé direct overal voor wordt bekeurd. Maar dat is een heel ander vraagstuk.
 

Kanerr

Forumguru
@MarcoO2 Als je een scheur in je voorruit hebt, is er een handleiding waarbij er wordt gekeken of het in je gezichtsveld is of niet (mijn mening is dat je complete voorruit je gezichtsveld is maargoed) en hierbij is moet er wel een marge zijn.

Kijk, speling is speling bij onderstelonderdelen. Maar een marge op of een knipperlicht echt oranje is of meer geel, of het eerder benoemde scheur in voorruit wat wel of niet mag hebben nou eenmaal marges en dit moet je wel toepassen maar dat ligt geheel aan de apk meester.

Verder wel van mening dat het heel lastig is, maar Belgie is van het padje af met hoe er gekeurd wordt. Erger dan Duitsland...
 

Chrisjemol

Forumguru
@Chrisjemol

Daar heb ik een bekwame garage voor, en die zeiden ook dat dit dikke zever is, en puur gericht op het ontmoedigen van tunen.
Nou ja zie het zo: als de regel is dat de velg/band NIET mag uitsteken voorbij spatbord, en je legt er VOORAF zelf een houtje tegen en je ziet dat het kielekiele net een mm wél uitsteekt dan is het toch wijs vooraf ff standaard velgen erop te leggen. Dan heb je een groene kaart en kan je door en leg je je velgen er weer op
Geen enkel probleem dan toch

Ik snap niet zo dat je er tóch heen gaat (omdat de velgen vorige keer bij andere keurder wel ok waren is geen argument) en dan baalt van de rode kaart

Mocht je het van tevoren ff gecheckt hebben dan was alles goedgekeurd en was er niks aant handje.
 

leon-cupra

Forumguru
Bleit ik dan? Ik haal gewoon aan dat ik het er, om meerdere goede redenen, NIET met eens ben, en gezien de trend ben ik niet de enige. Maar ik hoef natuurlijk niet de les gespeld te worden door iemand die zelf eerst naar niks zag, maar nu plots hautain correct gaat doen omdat hij met een Tesla rijd.
Jij vindt dat je goede redenen hebt, de overheid die de regels bepalen vinden van niet , daar moet jij je als burger aan houden.
Ben je er niet mee akkoord start een petitie op, ga lobby-en, wordt minister, … maar met alleen kritieken te leveren op de regelgeving ga je niets veranderderen.

Spel je de les niet. Van onze twee ben ik tenminste de enige die rationeel kan reageren op de kwestie.

En hautain correct omdat ik Tesla rij ? Wat voor een zever is dat nu weer. Ik heb al 100 keer gezegd in mijn berichten dat je nu eenmaal weet dat je niet in regel bent. Hoef je ook niet achteraf te klagen. Als ik morgen geflitst wordt ga ik ook niet klagen dat die 1km/u te snel is eigenlijk ook nog veilig is en dat ik geen boete hoef te krijgen. Dat is nu eenmaal regelgeving.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Hetzelfde gebeurt in NL bij de TT Assen, daar zijn nogal wat motorrijders die t gaspedaal nogal ver opentrekken
Dat was al 40 jaar geleden hoor dat ik de TT bezocht.
Volgens mij werd dan elke agent in NL richting Assen gestuurd om motoren te controleren.
En niet alleen op snelheid maar ook geluid (toen al ) en genoeg bandprofiel etc etc ....
Dus ja TT assen was de dag dat ik altijd voorbeeldig reed en al me papieren op orde had en bij me had....
 
Bovenaan Onderaan