Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

Rallye

Forumguru
@leon-cupra Met de BTW zal wel ‘s lands wijs, ‘s lands eer zijn, maar als er geen reparatieplicht is, omvat mijn schade als particulier toch echt ook de BTW.

Als ergens een drempel ligt om een bepaalde snelheid te houden, moet je er met die snelheid over kunnen. Verlaag je je wagen zo ver dat dat niet kan, dan heb je een probleem. Mogelijk houd je het verkeer op. Maar het is nu ook weer niet zo dat buiten het strenge België het verkeer dagelijks stilstaat omdat getunede auto’s niet over verkeersdrempels komen. Dus de Belgische regels lijken onnodig streng. Het zijn echter wel regels en de politie mag erop handhaven. Vraag is of dat wijs is: hoeveel echt belangrijke zaken moet die bovengenoemde politiemacht allemaal laten liggen omdat ze een paar laagliggers aanpakken?
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye geen idee. Bij twee verzekeringsmaatschappijen was het zo. Was toen nog niet btw-plichtig, dus als particulier.

Betreft de hoogte, ik heb die niet opgesteld hé. Dat met een cm lager er veel tjoeners ook geen problemen ondervinden kan goed zijn maar ergens heeft de wet een norm opgesteld op basis van , veronderstel, (beperkte) studies.
Denk dat tjoeners al enorm blij mogen zijn dat er überhaupt een wetgeving bestaat. Heel lang was er geen wetgeving en reed elke tjoener illegaal rond. Omdat het een blijvend fenomeen was , is er uiteindelijk een billijke regeling gekomen. Maar zoals met zoveel … geef iemand een vinger en hij pakt/wilt een hand.

Betreft prioriteiten, tja , dat is met zoveel zaken. Als men snelheidscontroles doet zegt ook iedereen “ze zouden beter boeven pakken” maar als een snelheidsduivel een kind doodrijdt roepen diezelfde mensen “ze zouden beter wat meer controleren en die zotten uit het verkeer halen”.
En het gaat niet alleen om laagliggers hé. Velgen die te ver uitsteken , spoilers die uitsteken , lippen die verboden zijn, … allemaal zaken die gevaarlijk zijn voor de zwakke weggebruiker. Folie op de lichten waardoor de zichtbaarheid voor andere weggebruikers beperkter is en gaat zo maar verder.
 

JPs_OC2

Forumguru
Niet helemaal. Is kort geleden van de weg geplukt vanwege een te luide uitlaat. WOK status gekregen en moet dus herkeurd worden.
Voor wat betreft de rest van de tuning....geen idee hoe en waarom dat überhaupt ooit goedgekeurd is.....:banghead:
 

leon-cupra

Forumguru
@JPs_OC2 ook gehoord, maar het ging mij dan ook niet om de uitlaat maar om de esthetische aanpassingen.
De uitlaat was gewoon te luid. Met een andere uitlaat of meer kleppen is hij gewoon terug in orde.
 

Tees

Donateur
Het verbaast me wel dat dit toegestaan is. De APK regelgeving stelt dat er geen uitstekende delen mogen zijn die mogelijk letsel kunnen veroorzaken. Lijkt me dat dat wel geldt voor al die pseudospoilertjes...
 

Rallye

Forumguru
Daar zal dan dus wel goed over nagedacht zijn. De (vreselijk lelijke) spoilertjes steken niet uit buiten het profiel van de auto, zo lijkt het. Je weet ook niet hoe ze bevestigd zijn. Heb ik niet iemand “regels zijn regels” horen zeggen?
 

Kanerr

Forumguru
@Rallye

De minimale hoogte heeft mijn inziens niets te maken met veiligheid maar met schade en hinder voor anderen.

Zo, ik wilde je compleet onderuit halen met de meest idiote supercars maar de info die ik kan vinden hebben ze allemaal een bodemvrijheid van plusmin 113mm :shutup:

Goed, doet er verder niet toe.

Jef, ben benieuwd woensdag! Moet wel goedkomen nu :)
 

leon-cupra

Forumguru
In NL wordt de keuring ook uitgevoerd door mensen. Daar zal ook willekeur voordoen. De ene keurder is de andere niet. Als iedere keurder zijn werk goed doet zou er geen willekeur zijn maar dan zouden er ook veel meer mensen zagen (het aantal rode kaarten zou drastisch stijgen).
 

JeSko

Forumguru
Deze morgend vol goede moed richting Diest, netjes om kwart voor 7 al op de afspraak. Ik rijd de auto binnen, ze bekijken hem, oke doorrijden " meneer uw lichten dat is echt niet goed, ze staan veel te laag " meegekeken op uitnodiging, en ja effectief, dus de moed zakte me al in de schoenen. " Voila klaar u mag naar de geometrie" Oef... Die kan ik dus toch al doen, auto goedgekeurd op Geometrie, maar rode kaart vanwege de lichten, ja die moeten natuurlijk wel goed staan maar ik begreep het niet want ik had ze letterlijk net laten goed zetten omdat ik ook een wielenwissel gedaan heb, en de stand van de lichten daardoor misschien weer kon veranderen, dus maar het zekere voor het onzekere genomen. Goed, garage gebeld, die begrepen er niks van, dus maar snel teruggereden en inderdaad, lichten stonden te laag, de stagiair had ze afgeregeld... Op de grootlichten :sterretjes: de grote chef lastig op die jongen, wat ik best erg vond want wij waren helemaal niet lastig of ontevreden, zo'n zaken kunnen gebeuren wanneer in opleiding. Dus ik om 11 uur terug, groene kaart! Klein feest na 3 keer en een dikke 150 euro gespendeerd te hebben daar. Teruggereden want de garage stond erop dat ze de keuring betaalde, maar ik heb hen gezegd dat dat niet nodig was en we ze niets kwalijk namen. Eind goed al goed. Gelijk de wielen en uitlaat terug gestoken. Wij blij, woensdag draaien we ze naar beneden en laten we hem de laatste keer uitlijnen. :D

20230510_142907_copy_1638x3456.jpg

Beter nu nog lager! :D

20230510_150501_copy_3024x1431.jpg

Weg stofzuiger !

 

Kanerr

Forumguru
Lekker geluidje hoor! Maar mooi dat het is opgelost en ook erg netjes van de garage zeg. Nu op naar een goed jaar. Weet je in ieder geval wat je moet doen voor de keuring van aankomend jaar ;)
 

JeSko

Forumguru
Thanx @Kanerr het klinkt, voor ons, inderdaad als gezang uit de auto hemel :ROFLMAO: bij echt gas lossen op hoge toeren heeft hij ook zo'n heerlijke "puf", klinkt nog net niet als een blow off valve. En laten we het hopen nu kan ik mij nl ook weer focusen op mijn Civicje, dat echt liefde en wat tijd van me nodig heeft nu.
 

JeSko

Forumguru
Onze Mazda blijft uitdagingen opwerpen wat betreft aanpassen. Normaal werd de auto woensdag laag gelegd, maar dat zal niet lukken met deze wielen. We hebben enkele dagen rond gereden zonder problemen met de kinderen achterin , en wat kofferbagage, niets bijzonders dus. Maar eergisteren hadden we volwassenen erin zitten en de wielen raken de kassen, na wat extra opzoek werk blijkt dat de Mazda vooraan vanuit de fabriek gerold is in de kasten en daar meer dan genoeg plek heeft om te zakken op brede wielen, achteraan moet je hem rollen of met minder brede wielen/offset werken. Rollen gaan we niet doen dus zijn we aan het kijken om hem maar een ander setje aan te meten, banden kunnen we blijven gebruiken normaal, maar met deze velgen raakt hij dus al op keuringhoogte dus wat word lastig.
 
Bovenaan Onderaan