Wetgeving is niet vreemd. De wetgeving is eenduidig. Enkele voorbeelden mbt tuning:
- Wiel mag niet uitsteken. Het latje liggend op de wielkast moet loodrecht zijn. Is dat niet zo steekt je wil erbuiten en is het dus afkeur.
- Verlaging idem dito. Je moet 1) over de juiste papieren beschikken 2) het laagste punt van de wagen moet over een balkje van x-cm kunnen (vastgelegd in de wetgeving).
- voorste ramen mogen niet getint worden (toch heel duidelijk)
- achterlichten/voorlichten mogen niet getint worden
- zonneband op de voorruit mag niet breder zijn dan X cm
En zo kan ik nog veel voorbeelden opnemen.
Snap niet wat daar zo vreemd aan is.
De willekeur heeft te maken met de keurder en niet met de wetgeving. De ene keurder is toegefelijker dan een andere keurder terwijl ze eigenlijk de letter van de wet moeten volgen. Willekeur zal je ook in NL hebben. Het is uiteindelijk een mens die de keuring moet uitvoeren.
@EdK onreglementair rondrijden met een wagen kan verstrekkende gevolgen hebben. Geloof mij, dan is een boete nog het minste van je zorgen. Doe maar eens een ongeval met doden met een wagen die niet aan de wetgeving voldoet. Verzekering kan dan simpelweg hun handjes wegtrekken van het schadedossier.