Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 Als je een scheur in je voorruit hebt, is er een handleiding waarbij er wordt gekeken of het in je gezichtsveld is of niet (mijn mening is dat je complete voorruit je gezichtsveld is maargoed) en hierbij is moet er wel een marge zijn.

Kijk, speling is speling bij onderstelonderdelen. Maar een marge op of een knipperlicht echt oranje is of meer geel, of het eerder benoemde scheur in voorruit wat wel of niet mag hebben nou eenmaal marges en dit moet je wel toepassen maar dat ligt geheel aan de apk meester.
Klopt, maar dan heb je het natuurlijk wel net over de redelijk subjectieve regels. De vraag of en hoever er iets uit mag steken is nu juist een objectief meetbaar gegeven.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Goed vb is de APK bij mijn vorige auto. Remschijven voor meer dan X% verroest. Monteur nog geprobeerd het wat terug te dringen met rondje fors remmen. Maar nee
 

EdK

Forumguru
Maar ook dat vond ik discutabel @Rosinfield
Want ondanks dat ze roestig zijn kun jij dik op tijd stil staan.
In mijn ogen zou het beter zijn als men naar de afstand van de remweg zou kijken.
Dus maw je moet binnen een X aantal meters stil moeten staan met of zonder gebruik van ABS.

Maar goed dit zal moeilijk realiseerbaar zijn in de wetgeving en vooral in uitvoering.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Maar goed @JeSko het is klote en je emoties lopen hoog op (terecht of onterecht)
En ja de wetgeving bij jullie is vreemd en komt over al een willekeur !
En zou haast zeggen als je blond bent en volborstig en met een kort rokje en navelshirtje naar een keuring gaat bij jullie dan heb je zo een groene kaart !!
Uiteraard jij niet met je harige benen... :koffie:

Maar wat heb je er nu uit geleerd ?
Je zou dus de reglementen op papier naast je wagen moeten hebben en dan alles eerst ZELF nameten, en bij twijfel zo aanpassen dat je op safe zit.
En mijn conclusie hieruit is dat je nergens van uit kunt gaan bij die keuringsstations van jullie.
Dus bijna standaard laten keuren, en daarna terugbouwen naar hoe je wil dat hij is lijkt de optie die je hebt...
En dan alleen hopen dat de politie het verschil niet ziet en je alsnog een boete geeft....
 

leon-cupra

Forumguru
Wetgeving is niet vreemd. De wetgeving is eenduidig. Enkele voorbeelden mbt tuning:
- Wiel mag niet uitsteken. Het latje liggend op de wielkast moet loodrecht zijn. Is dat niet zo steekt je wil erbuiten en is het dus afkeur.
- Verlaging idem dito. Je moet 1) over de juiste papieren beschikken 2) het laagste punt van de wagen moet over een balkje van x-cm kunnen (vastgelegd in de wetgeving).
- voorste ramen mogen niet getint worden (toch heel duidelijk)
- achterlichten/voorlichten mogen niet getint worden
- zonneband op de voorruit mag niet breder zijn dan X cm

En zo kan ik nog veel voorbeelden opnemen.
Snap niet wat daar zo vreemd aan is.

De willekeur heeft te maken met de keurder en niet met de wetgeving. De ene keurder is toegefelijker dan een andere keurder terwijl ze eigenlijk de letter van de wet moeten volgen. Willekeur zal je ook in NL hebben. Het is uiteindelijk een mens die de keuring moet uitvoeren.

@EdK onreglementair rondrijden met een wagen kan verstrekkende gevolgen hebben. Geloof mij, dan is een boete nog het minste van je zorgen. Doe maar eens een ongeval met doden met een wagen die niet aan de wetgeving voldoet. Verzekering kan dan simpelweg hun handjes wegtrekken van het schadedossier.
 

MarcoO2

Forumguru
Doe maar eens een ongeval met doden met een wagen die niet aan de wetgeving voldoet. Verzekering kan dan simpelweg hun handjes wegtrekken van het schadedossier.
Is dat zo? In Nederland gelukkig niet: daar kan men alleen de handen er vanaf trekken als de bewuste aanrijding te wijten is aan de non-conforme aanpassingen.

Wil overigens niet zeggen dat je er dan geen discussie en gedoe over kunt krijgen natuurlijk, maar dat is iets anders dan "simpelweg de handjes wegtrekken".
 

leon-cupra

Forumguru
Tuurlijk kan dat. Je rijdt met een wagen op de baan die dan niet op de baan mag zijn omdat je met de keuring een rode kaart zou hebben. Rode kaart wilt zeggen: enkel nog van de keuring naar huis (en omgekeerd) en van huis naar de garage(en omgekeerd).

Las in Jef zijn eerste berichten dat hij nog met een rode kaart naar race wars ging gaan .. tja , dat is dan nog extra problemen opzoeken.
 

MarcoO2

Forumguru
Tuurlijk kan dat. Je rijdt met een wagen op de baan die dan niet op de baan mag zijn omdat je met de keuring een rode kaart zou hebben. Rode kaart wilt zeggen: enkel nog van de keuring naar huis (en omgekeerd) en van huis naar de garage(en omgekeerd).
Dat klopt, maar dat betekent (hier) niet dat er dan ook automatisch geen verzekering is. Daarvoor is veel meer nodig. De basis van verzekeren is immers causaliteit.
 

leon-cupra

Forumguru
Marco, als verzekerde moet je die niet-causaliteit bewijzen opdat de verzekeraar toch nog zijn verplichtingen zou moeten voldoen, maar dan nog .. zal in 100% wss een gerechtelijke uitspraak worden.

Zal ook maar zelden voorkomen.
 

MarcoO2

Forumguru
Marco, als verzekerde moet je die niet-causaliteit bewijzen opdat de verzekeraar toch nog zijn verplichtingen zou moeten voldoen, maar dan nog .. zal in 100% wss een gerechtelijke uitspraak worden.
In Nederland is het precies andersom. En terecht ook.
 

Rallye

Forumguru
Lijkt mij zeer sterk. Want als jij de herstelling niet laat uitvoeren heeft de verzekering voor niets btw betaald (de schade moeten ze sowieso betalen maar de btw niet).
Zo was het toch altijd bij mijn verzekeringen.
Als je geen recht op aftrek hebt (dus geen BTW-ondernemer bent) is de schade toch inclusief BTW? Het gaat om de kosten die jij hebt om het te laten repareren. Wel of geen BTW-aftrek is daarom volgens mij een standaardvraag van de verzekering.

Qua verlaging zijn de Belgische regels erg streng - naar het lijkt is dit nergens op gebaseerd. In minder strenge landen komen ongelukken door tuning immers niet noemenswaardig voor. Dan lijkt de keuze van de Belgische politie om hier vol voor te gaan ook wat overdreven.

Ik ben bovendien benieuwd wat er gebeurt als een in Duitsland legale (want ABE/TÜV) in België wordt ingevoerd. Is er dan geen strijd met het vrije verkeer van goederen?
 

Chrisjemol

Forumguru
Ze waren goedgekeurd omdat het op het oog ook niet te zien was, en ik niet eens wist dat ze uitstaken, ik ben niet dom e.
Dat zou ik ook nooit zeggen. Tis enkel makkelijk de keuringseisen uit te printen en de auto eens langs te lopen. Scheelt tijd en frustratie, that’s all I’m saying

Maar hoop voor je dat hij nu wel goed door de keuring komt (misschien ergens anders keuren waar ze eerder tijd hebben?)
 

leon-cupra

Forumguru
@Rallye ik heb het altijd zo meegemaakt bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. Bedrag exclusief btw werd sowieso uitbetaald , legde je een factuur voor van herstelling kreeg je ook de btw nagestort.

De minimale hoogte heeft mijn inziens niets te maken met veiligheid maar met schade en hinder voor anderen. België (net zoals veel andere landen) ligt vol met vluchtheuvels, schraapt je wagen over het wegdek geraak je nooit over zo een vluchtheuvel. Denk zelfs moest je schade lijden door zo een vluchtheuvel dat je de overheid verantwoordelijk kan stellen (willen ze dus vermijden). Daarnaast van die verlaagde wagens die schijn en tergend traag over een vluchtheuvel rijden, dat is hinderend voor het achterliggend verkeer dat er wel via een normale manier over kan rijden.
Dus de wetgeving om nergens gebaseerd … absoluut niet. En ergens moeten ze uiteraard een grens stellen. En voor de tjoeners zal het wss toch nooit goed zijn. Beslist de overheid om de hoogte 1cm te verlagen zullen er altijd wel zijn die daar ook over klagen.

Als een buitenlandse wagen ingevoerd wordt moet hij ook voldoen aan de BE regels. Tenzij alles op het COC vermeld staat (vb engine switch bij een oldtimer).
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Over een vluchtheuvel, of verhoogde instelling, dien je max 30 km/h te rijden, IK, rijd altijd "tergend traag" 30 of minder over zo'n kiezenbreker, er zijn er bij die je zelfs tegen 15km/h keihard voelt knallen, maar door al die SUV's lijkt het alsof ik daar tergend traag ga ja, want tegenwoordig zitten ze allemaal in zo'n hoog gedrocht en knallen ze er gewoon over aan 50 zonder naar iets te zien, dat is dan WEL veilig voor de anderen! Je ziet ze het allemaal doen, SUV, schoolzone door en daar knallen ze gewoon aan 50-60 door en die snelheidsbreker pakken ze gewoon aan dezelfde snelheid, en ik woon in een schoolzone, dus ik kan het weten ik zie het hier elke dag. Niemand zou hinder moeten ondervinden van mijn lagere auto die tegen 20-30 over zo'n vluchtheuvel gaat, want ik ga er in tegenstelling tot velen WEL aan de reglementaire snelheid over, en zei moeten dat ook doen.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko waarom denk je dat die minimale hoogte er gekomen is? Dat zelfs verlaagde wagens over de drempels kunnen zonder schade. Moest jouw wagen op 1mm van de grond liggen zou je nooit over zo een vluchtheuvel geraken zonder schade.
Dat een gedrocht van een SUV daar tegen 50 over vlamt heeft absoluut niets te maken met waarom er een minimum hoogte is van bodemvrijheid.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

1mm van de grond waar heb jij het over? Superb lag 7.25 cm lager en dat ging prima, daar kon je zelfs nog makkelijk onder, jij doet alsof ze hier a la Amerikaanse Stance wagens rijden.
 

leon-cupra

Forumguru
Laat de wetgeving dat toelaten en je zal dit idd meer zien. Dat jouw wagen niet op 1mm lag, dat zeg ik ook niet. Dat het bij jou perfect doenbaar was bij de Superb dat gaat ook niemand in twijfel trekken maar omdat het voor jou doenbaar is moet het ook maar legaal zijn? Zo werkt de wet niet.

Net hetzelfde met jouw banden. Ze komen uit de kas. Punt. Gedaan. Rode kaart.
 
Bovenaan Onderaan