Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

JeSko

Forumguru
Vrouwke: "wauw.... " :love:
ik: ....... "
vrouwke: "pff ja amai dat is het"
ik: ... ":koffie: wat is "het"?"
vrouwke:

" IMG-20230809-WA0024.jpg "
Ik: "jaaaaaahaaaaa en dan doen we grotere witte wielen, zwarte spiegels en gloss black dak!"

Zo gaat dat dus hier, zoek je maanden inspiratie, vind je niks, en plots staat vast wat we gaan doen met de Mazda. Zal wel voor 2024 zijn, seizoen is al te vergevorderd om nog te doen nu, eerst nog een poos genieten van de split wrap, en dan na de winter van 2024 vliegen we er weer in. :thumbsup:
 

JeSko

Forumguru
Ja kdenk ook wel dat het eruit gaat knallen @MarcoO2 , ik heb een visie voor me, maar dan heb ik wel gelijk 19 inch wielen nodig, minder band en meer velg ;)
 

JeSko

Forumguru
Afgelopen weekend hebben we nog eens veel, voor ons doen, kilometers gemaakt. Dat betrof dan vooral autosnelweg kilometers, mooie route Machelen en terug zo op zondag. De auto heeft zich daarin zoals we intussen gewoon zijn perfect gehouden, de 2.0 liter is echt gemaakt voor dit soort ritten, lekkerder kan je niet rijden voor dit budget vs leeftijd auto.

En toch kwam onderweg het topic chippen weer aan bod, om te beginnen zit ik daarmee met wat "vragen".

dit model is geleverd met 2 benzine motoren, zijnde de 1.5 die je echt niet wilt tenzij je nooit vanachter de kerkentoren komt, en de 2.0, nu is de 2.0 geleverd geweest in 2 uitvoeringen, zijnde onze 120 pk versie (140 op rollen) en de 165 pk versie (182 op rollen), deze versies zouden puur softwarematig verschillen, de 120 pk heeft weliswaar hetzelfde koppel als de 165 pk, maar de 120 pk zou schijnbaar softwarematig geknepen worden onder de 2000 toeren en boven de 4500 toeren (max tpm is 8000) , mensen die konden vergelijken melden ook dat de 165 pk veel vlotter oppikt en langer doortrekt, kortom, er zit geen begrenzing op.

Nu is het plan om de dealer eens te contacteren met de vraag hoe dit nu juist zit, en of zij de mogelijkheid hebben om onze Mazda te unlocken. Zoja, prefereer ik dit zeker boven het chiptunen door een derde partij, ik vertrouw onze Mazda dealer eerder dan een chiptuner, zelfs over de betere chiptuners, waar we dan ook uiteraard zouden gaan moest optie A vervallen. Het lijkt mij altijd beter als er Mazda software op zit die doet wat de normale 165 variant doet, dan externe software?

Btw, pure gekkigheid dat ik dealer en vertrouwen positief in één zin prop :D , maar we zijn net zo tevreden van Mazda in Meerhout als van onze Mazda zelf, 9.5/10.

De auto rijd heerlijk en we missen er niks aan, vind hem ook krachtig zat, maar als het potentieel fabrieksaf erin zit, waarom het er dan niet uithalen, denk ik maar zo.
 

MarcoO2

Forumguru
2.0 geleverd geweest in 2 uitvoeringen, zijnde onze 120 pk versie (140 op rollen) en de 165 pk versie (182 op rollen), deze versies zouden puur softwarematig verschillen, de 120 pk heeft weliswaar hetzelfde koppel als de 165 pk, maar de 120 pk zou schijnbaar softwarematig geknepen worden onder de 2000 toeren en boven de 4500 toeren (max tpm is 8000) , mensen die konden vergelijken melden ook dat de 165 pk veel vlotter oppikt en langer doortrekt, kortom, er zit geen begrenzing op.
De grote vraag is natuurlijk of alle internals ook identiek zijn bij beide versies.
 

JeSko

Forumguru
@MarcoO2

Ja hoor, beiden zijn van aandrijving exact hetzelfde, zelfde hardware, andere software. Logisch ook als je bedenkt dat een 2.0 met maar 120 pk geleverd word, dan moet er haast wel ergens iets softwarematig beperkt worden.
 

leon-cupra

Forumguru
Het blok kan mss hetzelfde zijn maar “kleine” onderdelen (die wel een wezenlijk verschil maken ) kunnen wel anders zijn. Bij de TDI-motoren van VW was dat ook zo en wss andere types ook.

Chippen bij de merkdealer of zelfs nog maar de software van een 165pk op de jouwe zetten. Mijn inziens mag een dealer dit niet volgens de voorwaarden van het merk. Bij vag hebben ze dit ook een tijdje gedaan maar dat was dan via abt. Nooit werd de software van de zwaardere uitvoering erop gezet.
 

JeSko

Forumguru
Die had ik al gezien @hemi24 , die jongen heeft het of gewoon bij een slechte tuner laten doen, of ze hebben bij een onderhoud/service de software overschreven. Zijn BM draait gewoon de 140 pk die ze allen halen standaard.
 
Bovenaan Onderaan