@MarcoO2
Als ik een kind hulpeloos bedekt onder het bloed op tv zie ja dan doet me dat natuurlijk wel wat ( ik heb ook niet beweerd dat het me niets doet, dat is wat jullie in alle verontwaardiging willen lezen ) maar eerlijk is eerlijk ik neem het niet mee in mijn slaap, waarom zou ik ook? Dus uiteindelijk zie ik het, ik vind sommige zaken erg, maar uiteindelijk doe ik er niets aan en dan kom je op de eindsom uit dat het me niet interesseert, deed het me dat wel, deed ik er wel wat mee, dat is gewoon gezonde zelfreflectie.
Ik zag een poos geleden een Netflix docu over een man die eerst zijn vrouw en daarna zijn twee kinderen om het leven had gebracht en had gedumpt in Silo's, dat raakte ons toen zo fel dat we daar echt wel niet goed van waren, omdat het zo'n specifiek verhaal is en ik als vader zijnde niet kan begrijpen dat een man zijn gezin zo kan vermoorden, en toch gebeurt dat in de wereld dagelijks, de ene keer is het nieuws, de andere keer niet, dus kan ik dat ook snel van me afzetten en ga ik daar ook niet wwakkervan liggen, mijn leven gaat door.
Hetzelfde met de oorlog in Oekraïne. Heel erg vr de mensen daar ja, net zoals het erg is dat die kinderen door hun eigen vader vermoord worden, tuurlijk zie ik het graag anders, maar leef ik daardoor anders of trek ik mij dit leed vaak aan? Neen. Ga ik dan pretenderen dat ik dat wel doe om goede puntjes te scoren? Neen.
Maar de moraalridders mogen van mij gerust elke dag huilen voor Oekraïne en zich intussen wentelen in hun luxe leventjes en pretenderen er om te geven, en een euro storten dat als 10 centje werkelijk in Oekraïne komt, en zich daardoor beter voelen, want wees eerlijk waarom storten mensen geld? Om het ginder beter te proberen maken? Of om hun eigen geweten te sussen? Of om er op Social media met te kunnen uitpakken? Zelf nog gezien hoe iemand een printscreen op zijn Insta plaatste met het aanvraagformulier tot opvang van Oekraïnse oorlogsvluchtelingen, ja dan kots ik bijna, want zo zitten ze doorgaans in elkaar, bijna niemand doet wat zomaar.
En dat jij insinuaties maakt dat er bij mij iets niet goed gaat is prima, maar jij kent mij niet, ik denk dat ik relativeren kan, en dat er veel meer mis gaat bij mensen die voor de bühne doen alsof ze er allemaal van wakker liggen.