Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

Eltjo

Forumguru
Ook wel eens geprobeerd met die sleurbak en de stekker los te nemen van de aanhanger ?
Die japaners zijn voorlopers in veiligheid en zodra de wagen een stekker van de aanhanger erin ziet gaat de topsnelheid terug naar de wettelijke 90 in NL....:koffie:
Even wat gemist wat ik nu pas lees...
Nee, dat is niet echt de bedoeling om zonder verlichting over de weg te gaan. Maar een auto uit 1991 en een niet af-fabriek trekhaak? Het verbaast me als dat zo zou zijn. Het was een 2 liter injectie in tegenstelling tot de 2 liter uit 1987 die mijn broer had, dus zou kunnen om in te grijpen in het motormanagement.
Wel had die auto toch iets handigs; als een van de 4 achterlichten stuk was ging het (handrem?)lampje branden in het dashboard. Als een remlicht defect was, brandde het tijdens het remmen. Dat hadden vele andere auto’s niet.
 

JeSko

Forumguru
Eens grondig gekuist, op minieme steenslag na is de auto echt in topstaat, eigenlijk helemaal het tegenovergestelde van mijn Superb toen ik hem kocht, deze heeft puntgave instaplijsten, laadlip, deurpanelen, lak zonder swirls, hier is optische zorg voor gedragen.

Interieur helemaal gereinigd en afgewerkt met detailer.

20220417_114111_copy_1419x2995.jpg 20220417_114101_copy_2995x1419.jpg 20220417_113813_copy_2995x1419.jpg 20220417_113828_copy_2995x1419.jpg 20220417_113836_copy_2995x1419.jpg 20220417_113218_copy_2620x1240.jpg
 

Bijlagen

  • 20220417_113828_copy_2995x1419.jpg
    20220417_113828_copy_2995x1419.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 7

Okki

Donateur
Gewoon een goedkoop klein rond kwastje van de bouwmarkt. Als ik wel eens naar 2e hands auto's ga kijken (met 3e of 5e deur) kijk ik altijd naar de rand bij de scharnieren en gasdempers alsmede bij de parafan. Zegt iets over hoe de vorige eigenaar er mee omging.
 

JeSko

Forumguru
Zodra gaan de wielen er even af, nu lees ik in de handleiding een raar getal qua aanhaal moment, is het nu 108 of 147 nm? Op het net vind ik deze vraagstelling ook terug, daar word door enkele Mazda rijders 125 nm aangeraden voor de 16 inch wielen, dus middenin.


20220418_092531.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Interessante range van Mazda...het goede antwoord kan alleen Mazda geven, elke auto heeft namelijk z'n eigen aanhaalmoment, o.a. afhankelijk van hoeveel bouten en het contactoppervlak.
Zo had m'n F1 een aanhaalmoment van 110 Nm en de O2 120 Nm. Bij twijfel liever iets te hoog dan iets te laag.
 

EdK

Forumguru
Zou zo maar kunnen zijn dat je eerst met het eerste aanhaalmoment de bouten moet aanhalen en daarna met het tweede.
 

Eltjo

Forumguru
S2 is 120Nm en is 5 gaats zoals je weet.
Maar veel wielen worden gewoon harder dan nodig vastgerammeld en ik denk dat bij weinig auto's een wiel er is afgelopen.
Ergens er tussen in is dus o.k.

Doe in ieder geval niet zoals ik 2 keer gedaan heb... bijna niet vastzetten.
Dik 23 jaar terug verving ik samen met een buurman een vooras bij mijn 1e auto, de 626 Xeno. Bij eerste meters rijden hoorde ik een raar geluid. We wisten beide niet wat het was. Toen 7 km heel langzaam gereden naar een doe-het-zelf garage, waar de oorzaak duidelijk was na het verwijderen van de wieldop.
10 geleden wielen gewisseld, zo'n 180 km ook een vreemd geluid en naar de garage gereden; was kennelijk 1 wiel vergeten om die echt aan te halen.
Toen voelde ik me echt dom en onverantwoordelijk. Verre van mijn handelswijze. Beter concentreren dus!
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Mooie bak hoor @JeSko is de auto zo laten nog een optie? (Op een maatje grotere velgen na) Vind het bijna zonde om er een wrap overheen te doen :-)
 

JeSko

Forumguru
Heb ze momenteel vastgedraaid op 125 NM, dat lijkt mij voldoende, maar ik denk dat ze vaster aangedraaid waren, het duurde wel eventjes vooraleer de klopper ze los had, vooral vooraan.

@brepus13

Dankje man! Haha neen het is niet de mijne dus ik heb weinig te zeggen :D

@eltjo2

Dat begrijp ik, ik zou me er ook rot door voelen en een afleiding is snel gebeurd inderdaad, waardoor je zoiets vergeet. Maar gelukkig is het goed afgelopen!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
125 Nm lijkt me een prima waarde. Wielbouten willen wel vaker flink vast zitten na verloop van tijd, dat zegt niet perse iets over met hoeveel kracht ze vastgezet zijn.
 
Bovenaan Onderaan