Probleem onder het rijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

cvegreen

Forumguru
De garagehouder(ben er helemaal niet over te spreken, wil dus ook snel van zijn kentekenplaat af) kon het me niet vertellen wat ik er het best in giet . Maar op het brandstofdekseltje staat aan de binnenkant RON 95 dus giet ik er maar 95 in he . Hij draait soepel rond , muisstil en naar mijn mening vrij zuinig.
 

Gieliovd

Forumguru
Voor de 1.4 16v 101pk wordt RON 98 geadviseerd om te tanken.
Joah, gezien het een hoog vermogen motor is door hoge toeren kan hoger octaan wat opleveren.

Het is alleen echt niet nodig.

De auto's zijn ontworpen voor het oostblok waar octaan 91 niet vreemd is.
 

cvegreen

Forumguru
Joah, gezien het een hoog vermogen motor is door hoge toeren kan hoger octaan wat opleveren.

Het is alleen echt niet nodig.

De auto's zijn ontworpen voor het oostblok waar octaan 91 niet vreemd is.

Die motoren komen wel allemaal van de VAG stal , dus niet van het oostblok. Denk dat het hier eerder verstandig is met octaan 95 te rijden . (op die van mij staat toch VW op het kleppendeksel.)
 

Gieliovd

Forumguru
Die motoren komen wel allemaal van de VAG stal , dus niet van het oostblok. Denk dat het hier eerder verstandig is met octaan 95 te rijden . (op die van mij staat toch VW op het kleppendeksel.)
Ben ik het wel met je over eens ja, dat zou ik ook ten allen tijde doen als het voor handen is.

Ik geloof echter te hebben gelezen in het boekje dat 91 ook nog prima kon.

De computer past zich gewoon aan voor het andere octaan gehalte.

Je zult wat minder vermogen eruit halen.

Ik geloof dat LPG een octaangehalte heeft van 102.


Leuk, volgende probleem met de Fabia!

Ik stond vandaag bij mijn stageplek in Wormerveer, sleutel erin, mjop, mjop, mjop, mjop zei de startmotor. JAMMER!

Auto niet te starten, accu leeg. Ik dacht dat het lag aan de korte afstandjes van de afgelopen tijd dat hij nooit lekker op was geladen, en hij startte de afgelopen dagen in de ochtend al steeds minder lekker. Deze morgen deed hij het echter weer prima.

Maar ja, vanmiddag stond ik dan toch echt stil!

Dus dat werd een bezoekje aan de Opel garage daar 50 meter verderop, welke vriendelijk hielpen met een starthulp. Was nog gratis service ook. Zo kan het dus ook!

Maar ja... mijn conclusie is dat mijn accu overleden is. De lampen branden prima als ik rij, zonder flikkering o.i.d. dus het ligt niet aan de dynamo.

Rij nu wel even naar de dealer (garage zal dicht zijn hele weekend) om te horen of zij het met me eens zijn, en dan haal ik wel ff een accu bij de halfords ofzo, zet ik hem er morgen in.

Als ik het door hun laat doen bij de dealer wordt het maandag en dan krijg ik een probleem met mijn baas denk ik :).

Ik hoop dat mijn boordcomputer en gascomputer het overleefd zonder spanning......
 

cvegreen

Forumguru
Ben ik het wel met je over eens ja, dat zou ik ook ten allen tijde doen als het voor handen is.

Ik geloof echter te hebben gelezen in het boekje dat 91 ook nog prima kon.

De computer past zich gewoon aan voor het andere octaan gehalte.

Je zult wat minder vermogen eruit halen.

Leuk, volgende probleem met de Fabia!

Ik stond vandaag bij mijn stageplek in Wormerveer, sleutel erin, mjop, mjop, mjop, mjop zei de startmotor. JAMMER!

Auto niet te starten, accu leeg.

Ik hoop dat mijn boordcomputer en gascomputer het overleefd zonder spanning......

Inderdaad , er staat binnenin het benzineklepje ook RON 91, maar hier in België vind je dat niet denk ik . (heb er in ieder geval nog geen tegen gekomen. )
Heb al gereageerd in een andere topic over je batterij.
Je had dus al een flauw vermoeden dat je batterij aan het gaan was .
Werken de garage's in Nederland niet op zaterdagvoormiddag ? Hier in België werken de meeste garage's de zaterdagvoormiddag ook , handig voor wie geen weg kan tijdens de week.
Zijn de accu's van halfords nog een beetje te vertrouwen ?
Als ik een lege batterij heb ga ik bij een firma die gespecialieseerd is in voertuigbatterijen , van bromfietsbatterijtjes tot zware vrachtwagenbatterijen staan daar uitgestald alsof het mooi is om naar te kijken.
 

Gieliovd

Forumguru
Inderdaad , er staat binnenin het benzineklepje ook RON 91, maar hier in België vind je dat niet denk ik . (heb er in ieder geval nog geen tegen gekomen. )
Heb al gereageerd in een andere topic over je batterij.
Je had dus al een flauw vermoeden dat je batterij aan het gaan was .
Werken de garage's in Nederland niet op zaterdagvoormiddag ? Hier in België werken de meeste garage's de zaterdagvoormiddag ook , handig voor wie geen weg kan tijdens de week.
Zijn de accu's van halfords nog een beetje te vertrouwen ?
Als ik een lege batterij heb ga ik bij een firma die gespecialieseerd is in voertuigbatterijen , van bromfietsbatterijtjes tot zware vrachtwagenbatterijen staan daar uitgestald alsof het mooi is om naar te kijken.
Ik kom van de Halfords met de RAV4 van mijn vader, daar hebben ze 60AH onderhoudsvrije accu's staan. 104,95 of u dat even wil aftikken!

Het is toch van de zotten.

Morgen ga ik overdag nog even op pad naar een bedrijf als kwikfit of profile tyrecenter om te kijken wat ze daar kosten, mogelijk met inbouw.

Ik bouw hem er met plezier in, maar als het zo regent als momenteel dan zit je daar niet op te wachten, buiten.

Maar 105 euro voor een accu! Pffff kan er wel weer bij naast die rekening van 1000 euro.

Ik heb trouwens de rekening nog steeds niet betaald. Het onderhoud is geloof ik eind november 2007 uitgevoerd en nog niet betaald. Laat een rekening krijgen, dan verkeerd zijn, herstellen laten, herinnering krijgen, terugmailen dat ik het niet betaal tenzij een nieuwe factuur met correctie... dit in behandeling genomen, niks vernomen.

Ach, ik vind het wel prima hoor. Laat ze maar lekker klooien daar. Beetje jammer dat ze ook aan mijn auto klooien.

Edit: of Halfords accu's te vertrouwen zijn? Ik heb geen flauw idee. Maar ja, als ik een Varta koop ofzo ben je helemaal veel geld kwijt.
 

cvegreen

Forumguru
Ik vind die prijs nogal meevallen eigenlijk .
Een batterij is een kostelijk stukje in de auto en je weet eigenlijk nooit wanneer die dingen stuk zullen gaan. De gemiddelde levensduur van een autobatterij is 3 à 4 jaar . Ieder jaar daarna is een extra jaar .
 

Gieliovd

Forumguru
Ik vind die prijs nogal meevallen eigenlijk .

Een batterij is een kostelijk stukje in de auto en je weet eigenlijk nooit wanneer die dingen stuk zullen gaan. De gemiddelde levensduur van een autobatterij is 3 à 4 jaar . Ieder jaar daarna is een extra jaar .​
Nou ik vind het niet meevallen! 105 euro voor een bakkie zuur en plaatjes.

Maar het valt mee, ik heb vanochtend een Nederlandse kwaliteitsaccu gekocht voor €80,- en hem er meteen ingezet.

De CD kwam uit de radio vandaan zetten maar dat heb ik op de koop toegenomen :grin:

De gemiddelde levensduur 3 tot 4 jaar? Waar baseer je dat op? Ik vind het namelijk wel extreem kort hoor. De accu die erin zat was een VW AG accu, dus ik vermoed de originele accu. En dat met een auto van 7 jaar oud, dat lijkt er meer op.

Ik red me weer even! Sowieso overleefd de accu het wel weer in de tijd dat ik de auto blijf rijden.
 

cvegreen

Forumguru
Nou ik vind het niet meevallen! 105 euro voor een bakkie zuur en plaatjes.

Maar het valt mee, ik heb vanochtend een Nederlandse kwaliteitsaccu gekocht voor €80,- en hem er meteen ingezet.

De gemiddelde levensduur 3 tot 4 jaar? Waar baseer je dat op? Ik vind het namelijk wel extreem kort hoor. De accu die erin zat was een VW AG accu, dus ik vermoed de originele accu. En dat met een auto van 7 jaar oud, dat lijkt er meer op.

Ik red me weer even! Sowieso overleefd de accu het wel weer in de tijd dat ik de auto blijf rijden.

80€ voor een accu vind ik bitterweinig.
Ik baseer me op wat die handelaar waar ik mijn accu 2 jaar geleden gekocht heb verteld heeft. Het zijn eigenlijk niet mijn bevindingen , maar wat die handelaar wist te vertellen . Ik vond het ook kort , de wagen waarin die batterij moest was toen 7 jaar en was al de tweede batterij , dus dat klopte bij mij . Want ik had het hem gevraagd omdat mijn 2de batterij al stuk was en dat was zijn antwoord.
 

joergarms

Senior Member
Een Volkswagen AG accu bestaat niet, er zijn namelijk maar een aantal batterij-fabrikanten, die printen gewoon het desbetreffende label erop.
Maar de 3 a 4 jaar is wel een goede maatstaf hoor. Heb zelf bij Volvo gewerkt, heb daar echt heel veel accu's de revu zien passeren. Vergeet niet dat de steeds modernere auto ook bij stilstand nog energie verbruikt.
 

EdK

Forumguru
Nou ik vind het niet meevallen! 105 euro voor een bakkie zuur en plaatjes.

Maar het valt mee, ik heb vanochtend een Nederlandse kwaliteitsaccu gekocht voor €80,- en hem er meteen ingezet.

De gemiddelde levensduur 3 tot 4 jaar? Waar baseer je dat op? Ik vind het namelijk wel extreem kort hoor. De accu die erin zat was een VW AG accu, dus ik vermoed de originele accu. En dat met een auto van 7 jaar oud, dat lijkt er meer op.
QUOTE]

Over welk merk praten we als we het over een nederlandse kwaliteitsaccu hebben ??

3 a 4 jaar is een normale tijdsduur voor een accu dus ga er maar van uit dat die orginele VW AG accu al door de vorige eigenaar gewisseld is bij de dealer voor een orginele accu !!

Mbt orginele VW accu , Het kan ook een orginele Gieliovd accu zijn !! Als jij er op jaarbasis maar genoeg afneemt dan kun jij je eigen naam op je accu krijgen !! Dat is in principe met bijna alle artikelen zo !! ( TV's koelkasten magnetrons Accu's !!)
 

Fabia

† In Memoriam
Blijf het toch kort vinden voor een accu.Maar het zal wel kloppen met al die electronica aan boord.
 

cvegreen

Forumguru
Blijf het toch kort vinden voor een accu.Maar het zal wel kloppen met al die electronica aan boord.

Heeft bij mijn weten niets met AL die electronica te maken maar met het feit dat een batterij iedere keer weer bij geladen wordt zonder dat ze helemaal leeg is , waardoor u batterij op den duur maar een klein beetje van die batterij nog gebruikt als batterij . Ook het geheugen van een batterij genoemd ( zelfde als bij een gsm bv , moet je ook leeg laten lopen voor je ze oplaadt omwille van het geheugen van de batterij.) Meen dat toen twee jaar geleden toen ik een batterij gekocht had als antwoord te hebben gekregen . ( Is al twee jaar geleden , kan zijn dat ik er nu wel naast zit .)
 

Gieliovd

Forumguru
Heeft bij mijn weten niets met AL die electronica te maken maar met het feit dat een batterij iedere keer weer bij geladen wordt zonder dat ze helemaal leeg is , waardoor u batterij op den duur maar een klein beetje van die batterij nog gebruikt als batterij . Ook het geheugen van een batterij genoemd ( zelfde als bij een gsm bv , moet je ook leeg laten lopen voor je ze oplaadt omwille van het geheugen van de batterij.) Meen dat toen twee jaar geleden toen ik een batterij gekocht had als antwoord te hebben gekregen . ( Is al twee jaar geleden , kan zijn dat ik er nu wel naast zit .)
Tja, er zijn een hoop dingen gebeurd de afgelopen jaren op accu gebied. NiMh batterijen hebben last van het geheugeneffect waar je over schrijft. Elke keer opladen bij een bepaald niveau zal ertoe leiden dat je batterij nog maar dat kleine beetje capaciteit overhoudt.

LiIon batterijen daarentegen hebben daar geen last van. Dit kun je op elk moment opladen wat over de levensduur niet tot noemenswaardige veranderingen moet leiden in de capaciteit.

Tegenwoordig heb je ook weer te maken met nieuwe onderhoudsvrije accu's, gel accu's en het oude type lood accu waarbij je het peil in de gaten moet houden. Hoe die met het geheugeneffect zitten, weet ik niet precies.

Dat een VW AG accu niet bestaat dat kan best zo zijn hoor. Maar dat was het enige dat erin gegraveerd staat. Het kan ook best zo zijn dat ze die dingen zelf maken of onder licentie o.i.d. laten maken. Maar rebranding lijkt meer voor de hand te liggen.

Een Gieliovd accu zie ik de eerste tijd nog niet gebeuren :smirk:

Ik heb het even opgezocht, ik heb een Wilco Royal accu. Dit is een Nederlandse accu met standaard 2 jaar garantie. Dus ja, een levensduur van 3-4 jaar is dan ook weer erg kort. Ligt denk ik meer aan je kilometrage en startgedrag. Start je vaak in de kou, of rij je veel achtereen?

Fabia wat jij zegt, electronica aan boord? Bedoel je in de accu of in de auto? In de accu zit namelijk geen stukje electronica hoor.

Cvegreen, blunders... tja maak je niet dik als het zou zijn, iedereen maakt wel eens een foutje.. we zijn mensen hoor.

Over de prijs.. Ik heb even de factuur bekeken, er staat op Bruto: 103,78, netto 80,00. Korting 0,00.

Wellicht heeft dat te maken met het uurtarief voor de installatie dat ze normaal incalculeren? Ik zei nog, ja bij de Halfords stond ik eraan voor 105 euro. Zegt die monteur: tja, het lijkt er soms wel op alsof ze gewoon de bruto prijs in rekening brengen.

Ik heb maar niet doorgevraagd want ik vond het een beetje vaag. Bruto? Netto? Ik betaal de nettoprijs hoor... hoe je het ook wendt of keert.


Wilco Royal
Wilco Royal is een complete lijn van geheel gesloten, dus werkelijk onderhoudsvrije, start- en servicebatterijen op basis van strekplaten en calcium-calcium technologie. Wilco Royal calcium accu’s hebben extra startvermogen en een zeer geringe zelfontlading: na een jaar opslag nog steeds inzetbaar!
Door de hoge bedrijfszekerheid en veiligheid zijn Wilco Royal accu’s bij uitstek geschikt voor installaties waar betrouwbaarheid en veiligheid van vitaal belang zijn, zoals bij reddingsmiddelen, noodvoorzieningen, terreinvoertuigen, enzovoort.

Ik ben er blij mee.

Edit: het is trouwens een 62 AH accu, terwijl er een 60 AH in zat. Scheelt toch weer ;).
 

cvegreen

Forumguru
@ Gieliovd , dat is natuurlijk ook weer waar dat de tijd niet stil staat en dat ook batterijen niet aan die tijd ontbreken . in die tijd kan er inderdaad al heel veel veranderd zijn. Ik had namelijk nog nooit van gel batterijen gehoord. Wat voor batterijen nu in een wagen zitten , zou het echt niet weten . Ik weet dat het erin zit , maar heb nog niet gekeken wat het juist is . Zou nu momenteel niet eens weten waar ik ze moet zoeken onder de motorkap.
 

joergarms

Senior Member
Heeft bij mijn weten niets met AL die electronica te maken maar met het feit dat een batterij iedere keer weer bij geladen wordt zonder dat ze helemaal leeg is , waardoor u batterij op den duur maar een klein beetje van die batterij nog gebruikt als batterij . Ook het geheugen van een batterij genoemd ( zelfde als bij een gsm bv , moet je ook leeg laten lopen voor je ze oplaadt omwille van het geheugen van de batterij.) Meen dat toen twee jaar geleden toen ik een batterij gekocht had als antwoord te hebben gekregen . ( Is al twee jaar geleden , kan zijn dat ik er nu wel naast zit .)

Een lood-accu heeft geen memoryfunctie!! Dat is wel het geval met gewonen oplaadbare batterijen van een zaklamp, al worden die ook steeds bete. Een auto-accu is een startaccu en erop gemaakt om regelmatig deels ontladen te worden en daarna weer bijgeladen. Maar al die cycli bij elkaar veroorzaakt wel slijtage.
De gel-accu is daar een bettere oplossing voor, de loodplaten geven namelijk slijtagemateriaal af, bij een vloeistof accu zakt dat naar beneden, als de laag slijtagemateriaal teveel (lees te hoog) wordt, dan raakt dat de platen en komt er inwendig teveel weerstand, dat zorgt ervoor dat de accu steeds eerder leegraakt. De weerstand werkt namelijk gewoon als een gebruiker en verbruikt dus de energie van de accu. Ook wel zelfontlading genoemt.
Bij een gel-accu blijft het slijtagemateriaal min of meer gewoon zweven en vormt geen laag op de bodem, gevolg is dus dat de interne weerstand ook niet zo snel toeneemt. Deze accu;s zijn ook niet bij te vullen.
 

cvegreen

Forumguru
Dat is nu het leuke aan dit forum hier , je leert hier zoveel bij . Iedereen helpt waar kan , blijft vriendelijk . Ik vertoef hier graag . :xyxthumbs:
 

Gieliovd

Forumguru
Dat is nu het leuke aan dit forum hier , je leert hier zoveel bij . Iedereen helpt waar kan , blijft vriendelijk . Ik vertoef hier graag . :xyxthumbs:​
Leuk he :winkie:

Goeie post Joër!

Ik ga te werk, weer dagje meubeltjes verkopen. We hebben vandaag een 20 jarig nieuw kippetje meedraaien, kijken of het wat is :winkie:
 

joergarms

Senior Member
uhm kippetje?? werk je bij de barnies?? :D:D
Misschien moet je haar nog wat bijles geven, toevallig een slaapafdeling in de zaak?

Sorry Kensei, we dwalen een klein beetje :ot:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan