problemen bij de fabia2

LenK

Forumguru
Problemen:
1 Er loopt een zwarte streep over de maxidot display. Bij een LCD scherm kun je dat weleens oplossen door op de rand te drukken, maar hier zit het display achter het plastic van de klokken, dus je kunt niet op de rand drukken.
Als het niet vanzelf weggaat een garagebezoekje nodig.
2 De remmen: flink trappen om de remmen aan het werk te krijgen (fout of een kenmerk van de F2?)

Minpuntjes:
1 In de kofferbak zit een keurige opbergruimte voor een gevarendriehoek, maar daar past alleen maar een smurfenformaat driehoek in. De Skoda driehoek die bij de auto zat past er dus helemaal niet in. Binnenkort maar eens om gaan ruilen of geld terug.
2 Benzinedop met sleutel. Lekker onhandig.

:ot:

De ontdekte pluspuntjes:
1 Ruimte onder de motorkap, overzichtelijkheid, zelf lampen wisselen zonder problemen
2 Afleesbare platte oliepeilstok (alleen is weer te flexibel en lang, een beetje gehannes met terugsteken). Voor de niet ingewijden: de O2 heeft een on-afleesbare peilstok.
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn ervaring met de F2 is dat de remmen heel fijn werken, dus specifiek probleempje met jouw auto lijkt me. Dealer?
 

Kirsten

Senior Member
Voor wat betreft de remmen, nee dat is niet normaal. Zitten degelijke remmen onder die het netjes horen te doen. En de tankdop, die kan je ook open maken zonder de sleutel te gebruiken, dus niet op slot draaien als je klaar bent met tanken.
 

Gieliovd

Forumguru
Máár de klep is niet meer op slot te doen, en van binnen te openen heb ik begrepen. Dan loop je weer het risico dat ze er hun *** in hangen of zand erin kieperen.
 

Kirsten

Senior Member
Máár de klep is niet meer op slot te doen, en van binnen te openen heb ik begrepen. Dan loop je weer het risico dat ze er hun *** in hangen of zand erin kieperen.

Hij kan nog wel op slot, dan moet je even de sleutel omdraaien als je tankdop weer terug draait.
Je bent wel goed van vertrouwen zeg....:winkie:
 

Gieliovd

Forumguru
Nee, ik bedoel het klepje vóór de tankdop. In de F1 kun je die openen van binnen, in de F2 is dit naar ik begreep een gewoon klepje zonder vergrendeling en is er in de plaats daarvan een tankdop met slot geplaatst.

Die kan natuurlijk nog wel op slot.

Ik goed van vertrouwen? Nee. Maar dit is een gevalletje "o, daarom zit er dus een slot op" en ben ik niet degene die het voorziet maar de fabriek ;)

Edit, ter info, ik zou ook zonder moeite gewoon gaan rijden zonder hem op slot te doen hoor. Tenzij het natuurlijk een slot vergrendeling is en geen draaidop. Die heb je ook.
 

tomh

Nieuw lid
En de tankdop, die kan je ook open maken zonder de sleutel te gebruiken, dus niet op slot draaien als je klaar bent met tanken.

En dan zit er 's nachts zo'n gastje aan een rietje te zuigen bij je tankdop. ;) Het zou eigenlijk gewoon vanuit de auto te openen moeten zijn, veel handiger.
 

Kirsten

Senior Member
Nee dat gaat niet, ik had het bij de Ibiza ook. Wat de gedachtengang achter het weglaten van de vergrendeling is geen idee.

Ik heb trouwens zojuist de Fabia omgedoopt tot Cavia. Als ik links een bocht indraai hoor ik geluiden die alleen een Cavia maakt. Komt volgens mij ergens bij het wiel vandaan. Weer een puntje voor de volgende beurt.
 

tomh

Nieuw lid
Ik heb trouwens zojuist de Fabia omgedoopt tot Cavia. Als ik links een bocht indraai hoor ik geluiden die alleen een Cavia maakt. Komt volgens mij ergens bij het wiel vandaan. Weer een puntje voor de volgende beurt.

Heb jij een soort van piepend geluid dan? (tja, ik heb nooit een cavia gehad dus ik weet niet hoe die klinken... ;) ) Maar mijn Fabia is met winterbanden geleverd omdat daar het seizoen ook voor was. :) Ik mocht van mijn baas later LM velgen uitzoeken met zomerbandjes, scheelde ook weer in de bijtelling. Nu heb ik de velgen er een tijdje op zitten maar in bochten naar rechts hoor (en voel) ik een bokkend geluid, net alsof je over een middenstreep op de weg rijdt. En dan dus alleen in bochten naar rechts. Ik dacht dat dit door de velgen kwam dus ik ben terug gegaan naar het velgenboertje, die heeft een proefrit gemaakt en volgens hem is het geen bandengeluid maar ligt het aan de auto. Ik naar het Skodaboertje, die een proefrit gemaakt en volgens hem is het duidelijk een geluid dat van de banden komt en niet uit de auto... Ze wijzen met de vinger naar elkaar. Tja, typisch een geval van tussen wal en schip?

Maar goed, ik weet dus nog steeds niet wat het is en opzich ben ik er nu wel aan gewend en merk ik het haast niet meer (of ik moet er echt op gaan letten). Maar ik wil toch wel graag weten wat het is, straks zit er wat los aan de auto... :1884:
 

Gieliovd

Forumguru
Een onderbroken middenstreep of een doorgaande middenstreep?

Bij het eerste had ik eens gaan denken aan een defecte homokinetische koppeling. Bij het tweede toch je banden eens chechen.
 

tomh

Nieuw lid
Een onderbroken middenstreep of een doorgaande middenstreep?

Bij het eerste had ik eens gaan denken aan een defecte homokinetische koppeling. Bij het tweede toch je banden eens chechen.

Meer een doorgetrokken streep (je weet wel, stukkie lijn met een paar cm er tussen zodat het een doorgetrokken streep lijkt). Maar een homokinetische koppeling zegt mij helemaal niets... En het is ook nog zo dat ik bij de winterbanden nooit wat heb gemerkt, tis echt vanaf de zomerbanden dat het me opvalt. Ik zal een dezer dagen wel weer eens bij het velgenboertje langs gaan. Misschien dat ze de banden een keer van voor naar achter kunnen wisselen, kijken of ik het dan nog hoor.
 

van_der_P

Senior Member
Het zou ook door het cuppen van de banden kunnen komen. Daar hebben wel meer auto's last van.
Dit kun je controleren door met de platte hand over het loopvlak van de band te voelen(niet onder het rijden dat is te gevaarlijk:D:D normaal zou dat gelijk/egaal moeten zijn. Bij een band die cupt voel je opstaande randen. Als dat zo is kun je eens met de bandenboer hierover praten, welke oplossing hij voor het probleem heeft.
 

Kirsten

Senior Member
Heb jij een soort van piepend geluid dan? (tja, ik heb nooit een cavia gehad dus ik weet niet hoe die klinken... ;) ) Maar mijn Fabia is met winterbanden geleverd omdat daar het seizoen ook voor was. :) Ik mocht van mijn baas later LM velgen uitzoeken met zomerbandjes, scheelde ook weer in de bijtelling. Nu heb ik de velgen er een tijdje op zitten maar in bochten naar rechts hoor (en voel) ik een bokkend geluid, net alsof je over een middenstreep op de weg rijdt. En dan dus alleen in bochten naar rechts. Ik dacht dat dit door de velgen kwam dus ik ben terug gegaan naar het velgenboertje, die heeft een proefrit gemaakt en volgens hem is het geen bandengeluid maar ligt het aan de auto. Ik naar het Skodaboertje, die een proefrit gemaakt en volgens hem is het duidelijk een geluid dat van de banden komt en niet uit de auto... Ze wijzen met de vinger naar elkaar. Tja, typisch een geval van tussen wal en schip?

Maar goed, ik weet dus nog steeds niet wat het is en opzich ben ik er nu wel aan gewend en merk ik het haast niet meer (of ik moet er echt op gaan letten). Maar ik wil toch wel graag weten wat het is, straks zit er wat los aan de auto... :1884:

Het is een piepend, schrapend achtig geluid. Ik heb het als links door een bocht heen ga. Ik ga volgende week voor de 30k beurt en dan zal ik ze eens aan de tand voelen bij de garage.
Ik hoor het ook niet als de muziek keihard staat en dat staat tie bij mij gelukkig bijna altijd.
 

LenK

Forumguru
Nog een klein probleempje, zelf opgelost: het rubber van een ruitenwisserblad zat niet goed gemonteerd waardoor een wisser bijna niet werkte. Even wat gepriegel en toen was het weer zoals het hoort.

Flatblades van de F2 zijn heel anders gemonteerd dan die van de O2. Die van de O2 kun van de arm afschuiven zodra je ze dwars op de arm hebt gedraaid. Bij de F2 is het weer een palletje indrukken en dan flink trekken om de wisser eraf te krijgen.
(Bevestigingsblokjes F2 wissers zitten ook lelijk in het zicht)
 

Kirsten

Senior Member
Vandaag voor de 30k beurt geweest. De Cavia is weer een Fabia. Een of ander rubber van de aandrijfas was niet goed. Nu is hij weer geruisloos.
Iets anders wat ik toch wel apart vond was dat me geadviseerd werd gas te tanken op 2/5e tank, dan deed hij niet meer moeilijk volgens de monteur. Dat betekend voor mij dus iedere dag tanken :ahum:
 

Gieliovd

Forumguru
Met zulke adviezen is mijn eerste vraag altijd: Waarom? Leg eens uit?

Dan ben ik erg benieuwd wat het idee is. Een gastank mag sowieso maar 80 procent gevuld worden. Heb je dus een 50 liter tank, dan gaat er nooit meer in dan 40 liter gas.

Het is Liquid Petroleum Gas waarin staat vloeibaar. De druk welke af- of toeneemt bij leegrijden en vullen van de tank zou een rol kunnen spelen in dit verhaal.

Toch moet dit geen issue zijn lijkt mij. Dan is gewoon de drukgroep van de gasinstallatie defect.
 

Kirsten

Senior Member
Mijn technische kennis gaat niet zo ver, dus ik kan wel vragen hoe het zit, maar echt veel wijzer word ik er dan ook niet van.
Wat ik met 2/5e tank bedoel is dat er dan nog ongeveer 20 liter in de tank zit. Ik heb een 60 liter AG gastank, dus ik tank ongeveer 50 liter.
De auto is nadat hij bij de gasjongens is geweest nog 1 keer stilgevallen, dus dat valt op zich wel mee.
 

Gieliovd

Forumguru
Ok, ok... heb je ook een ringtank? Ik heb volgens mij ook een 60 liter AG ringtank. Hiermee kun je dus effectief rond de 48 liter tanken (80 procent).

Mijn automatisme is om hem te gaan tanken als het rode lampje aan gaat. Dit is rond de 400 km bij mij. Dan kan ik echter nog gemakkelijk 50 km en waarschijnlijk een heel eind verder rijden. Ik gooi er dan zo'n beetje 30-35 liter in bij een tankbeurt.

Vorige week was de tank al tot op het rode lampje op 369 km????? En toch is het gemiddelde verbruik 7,6 liter/100km.

Stilvallen heb ik in het begin ook wel gehad toen hij net gestart was, stoplicht, klik gas aan en motor uit. Ook in 1 jaar tijd een paar keer gehad op de weg, opeens KLONK, en weer door. Ook 2 keer dat de instrumenten op 0 sprongen.
 

Kirsten

Senior Member
Wat is een ringtank? Als dat de tank is die op de plaats van het reservewiel ligt, dan ja die heb ik.

Ik tank ook als het rode lampje brand, maar volgens de monteur is dat niet goed. Ik zou moeten gaan tanken als het laatste groene lampje brand...

Even een snel rekensommetje, volgens mij klopt jouw verbruik niet helemaal. :crazy:

Ik rij ongeveer 1 op 10 als ik niet teveel in de file sta. En dat geeft de boardcomputer ook niet weer. Die zegt dat ik 1 op 14 rij. Dus ik kijk niet eens meer wat dat ding weergeeft, behalve de buitentemperatuur dan.

Dat zijn de problemen die ik dus ook heb. Op zich niet erg als het voor de deur gebeurt, maar midden in de spits hartje Den Haag, mwa niet bepaald handig.
Maar wat heb jij er tegen gedaan dan?
 
Bovenaan Onderaan