problemen bij de fabia2

Gieliovd

Forumguru
Een ringtank is inderdaad een tank in plaats van het reservewiel.

Tanken met het rode lampje is echt wel prima. Op dat moment zit er nog een hele boel in. Ik wil wel weten waarom dit dan zou moeten.

Het verbruik klopt eigenlijk best wel goed, gebaseerd op de boordcomputer. Ik reken het altijd even na bij de pomp en kom eigenlijk altijd op 1:12,5 uit. Dat is dus zeg maar 8 liter/100km. Pas sinds kort is de verbruiksteller nr 2 gezakt naar over de 8 liter.

Die 369 snap ik ook niet, ik heb getankt bij een andere pomp terwijl ik altijd in Alkmaar pomp. Dit was Krommenie bij de Benegas.

Wat ik heb gedaan tegen die problemen is in het begin er schijtziek van worden, elke keer naar de dealer, uitlezen, grote beurt laten uitvoeren waar tijdens de EGR klep en het gasklephuis gereinigd zijn.

Daarna kwam het gewoon nog steeds voor.

Toen ben ik 1600 km/maand gaan rijden in plaats van korte stukjes. Toen bleef mijn motormanagement lampje steeds uit, geen problemen meer. Heel soms loopt hij een beetje beroerd stationair en dat doet hij sowieso als hij net ingeschakeld is. Trillen etc. Is zo voorbij.

Daarnaast kan ik er geen pijl op trekken hoe de auto presteert op een dag. De ene keer is hij heel fel, de ander weer futloos. Gelukkig meestal tegenwoordig lekker fel. Benzine rijdt altijd nog feller.

Ik heb contact gehad met de gasboer en deze zei dat de injectoren vervangen moesten worden, de drukgroep en nog een paar dingen. 1000 euro, dan was hij weer goed.

Wat ik ook begrepen heb van de dealer is dat er een speciale labdasonde is voor gasinstallaties welke tegenwoordig direct ingebouwd horen te worden. Dit wilden ze bij mij ook nog wel proberen á 100 euro. Dat heb ik niet gedaan.

Ik heb nu vrijwel geen klachten meer behalve soms wat futloos gedrag.

Kirsten

Senior Member
Ik ga ze morgen maar eens bellen om te vragen waarom tanken bij het laatste groene lampje beter is, begin nu toch ook wel mijn vraagtekens te krijgen.

Aan de pomp kan het toch niet liggen, dat je minder met een tank rijdt? Tja en de boardcomputer, bij mij klopt het gewoon niet... heb het toch nog even nagerekend, maar nee 1 op 10, niet echt zuinig dus.

Als jij minder last hebt als je 1600 km per maand rijdt, dan zou ik met mijn 5000 tot 6000 km per maand toch geen problemen moeten hebben.

Ok, weer een term die ik net ken... wat is een labdasonde?

Dat futloze ken ik, lijkt dan net of de auto gewoon een off-day heeft. Heel vervelend als ik net ff wat meer porrie nodig heb om op tijd bij de klant te zijn. Maar die dagen komen steeds minder vaak voor.

Gieliovd

Forumguru
Die ladbasonde zit in je uitlaatsysteem en registreert de verhoudingen van de uitlaatgassen. Zo nodig stuurt hij het een en ander bij van het mengsel om het zo beter te laten verlopen. Armer, rijker...

Die off-days zijn heel vervelend ja. De ene keer boeit het me niet en zet ik hem op de cruise control. De andere keer (zoals donderdag) was ik er ff hélemaal klaar mee, met alles, en toen wilde ik ff vlot naar huis. Nou toen wilde de Fabia niet. Inhouden bij optrekken, hakerig schakelen... Boos wordt je daarvan.

Tijdje later was het ergste alweer voorbij. Wat je zegt, het wordt steeds minder erg.

Nouja, het is niet anders. Ik rij met plezier in mijn wagen.

Ik ben benieuwd naar het argument!

Wat een afstanden trouwens voor jou, dan ben je inderdaad elke dag aan het tanken. 6000 in de maand betekent 300 op een werkdag. dan ben je lekker onderweg. Als je tank dan 400-450 km meegaat dan blijf je pompen en dan vindt ik gas niet eens zo gemakkelijk ook. Elke keer door de knieën, ding erop frummelen... knop indrukken, ontkoppelen, PFFSSTT handen onder de LPG bende omdat de handschoenen weer eens op waren..

Ik tank één keer in de week!

Kirsten

Senior Member
Weer wat geleerd! Ik zal eens vragen of dat er bij mij in/op zit. Ik ga ze bellen en zal het je laten weten.

Gelukkig zijn die off-days niet merkgebonden. Iedere auto heeft het, de een wat meer dan de ander. Ik heb in de afgelopen 2,5 jaar heb ik heel wat auto's gereden, waarvan de Toyata Yaris (weet ook niet wat onze wagenparkbeheerder bezielde toen ze dat ding kocht) het ergste was.

Het wordt minder erg, of je went eraan. Dat haperende gedoe is zo weer over 's morgens. Eer dat ik bij de snelweg ben is hij warm en kan ik lekker door.

Dat gefrunnik is beroerd, niet over nagedacht dat vrouwen met mooi gemanicuurde nageltjes ook gas moeten kunnen tanken. Ik heb al menig nagel gebroken aan dat stomme ding. Elegant gas tanken zit er in ieder geval niet in voor mij. Eer dat alles op zijn plek zit, sta ik al met een rood aangelopen hoofd en een verwarde haardos.
En die handschoenen, daar heb ik wat voor... ik heb altijd een setje in de auto liggen voor het geval dat ze op zijn.

Gieliovd

Forumguru
Je hoeft niet te vragen of er een labdasonde in zit, dat is standaard. Anders werkt je motor niet.

Daarnaast zijn de meningen verdeeld over het bestaan van een "speciale" labdasonde voor gasmotoren. Mijn dealer zei het, een andere wist nergens van.

Wat betreft off-days, het is mijn derde auto in 4 jaar (wat? al 4 jaar mijn rijbewijs!) en de eerste die dit heeft. Daarnaast veel andere wagens gereden welke altijd gelijk presteren (lijkt het). Ik verwijt toch de gascomputer van wispelturigheid.

Kirsten

Senior Member
Je hoeft niet te vragen of er een labdasonde in zit, dat is standaard. Anders werkt je motor niet.

Daarnaast zijn de meningen verdeeld over het bestaan van een "speciale" labdasonde voor gasmotoren. Mijn dealer zei het, een andere wist nergens van.

Wat betreft off-days, het is mijn derde auto in 4 jaar (wat? al 4 jaar mijn rijbewijs!) en de eerste die dit heeft. Daarnaast veel andere wagens gereden welke altijd gelijk presteren (lijkt het). Ik verwijt toch de gascomputer van wispelturigheid.

Vandaag had de auto dus een off-day. Problemen zijn ineens weg nu alles een halve meter is opgeschoven...

Kirsten

Senior Member
BTW, auto of bestuurder een off-day:1884:

Ik zeg nu natuurlijk makkelijk dat het aan de auto lag, maar nee het lag aan mezelf. :( Het was binnen een fractie van een seconde gebeurd. Kan mijn autootje ook niets aan doen.
Tja die problemen zijn voorlopig even weg. Ik maak me er ook niet meer zo druk om. Heeft alleen nu even geen zin om de garage te bellen voor de gasinstallatie.

EdK

Forumguru
Ik zeg nu natuurlijk makkelijk dat het aan de auto lag, maar nee het lag aan mezelf. :( Het was binnen een fractie van een seconde gebeurd. Kan mijn autootje ook niets aan doen.
Tja die problemen zijn voorlopig even weg. Ik maak me er ook niet meer zo druk om. Heeft alleen nu even geen zin om de garage te bellen voor de gasinstallatie.

Maarrrrrrrrr mocht je karretje wel gerepareerd worden , dan meteen aankaarten zodat het meteen goed is als je de garage uitrijdt !! :722:

Kirsten

Senior Member
Maarrrrrrrrr mocht je karretje wel gerepareerd worden , dan meteen aankaarten zodat het meteen goed is als je de garage uitrijdt !! :722:

Maar natuurlijk, het is niet goed wat er gebeurde met de gasinstallatie. Dus mocht alles goed komen zijn ze nog niet van me af! :grin:

Tallguy

Forumguru
Nog een klein probleempje, zelf opgelost: het rubber van een ruitenwisserblad zat niet goed gemonteerd waardoor een wisser bijna niet werkte. Even wat gepriegel en toen was het weer zoals het hoort.

Dat was bij de onze ook...de rechterkant zat niet goed in de veer. Dit meteen zelf ff gefixed nadat de auto 2 uur oud was :)

Ondertussen 2e tank gevuld en na een weekje rijden komt het erop neer dat we ongeveer 700km op de tank gaan halen. Lang leve de 3cilinder 1.2 HTP motor ;)

Hetzer

Forumguru
Ondertussen 2e tank gevuld en na een weekje rijden komt het erop neer dat we ongeveer 700km op de tank gaan halen. Lang leve de 3cilinder 1.2 HTP motor ;)

Ben blij dat jullie er ook tevreden over zijn, ik hoorde laatst bij mijn dealer dat de hoeveelheid bestelde F-2 met 1.2 HTP aanzienlijk toenam!!!!!!!!!

rikus

Nieuw lid
Vandaag voor de 30k beurt geweest. De Cavia is weer een Fabia. Een of ander rubber van de aandrijfas was niet goed. Nu is hij weer geruisloos.
Iets anders wat ik toch wel apart vond was dat me geadviseerd werd gas te tanken op 2/5e tank, dan deed hij niet meer moeilijk volgens de monteur. Dat betekend voor mij dus iedere dag tanken :ahum:
Mij n Fabia II 1.4 16V sport maakt ook het zelfde geluid.
Ben al een keer bij de garage geweest remmen waren goed, nu ik dit lees maar weer terug.
Auto is van 30-6-2007 en heeft nu bijna 28000 gereden.
Verders prima auto
Rikus Ples

LenK

Forumguru
Aanvulling op eerder opmerking:

De zwarte streep in het maxidot display wordt veroorzaakt doordat het waarschijnlijk 2 displays aan elkaar zijn.
Dit viel op doordat er een waarschuwing kwam dat er getankt moest worden. Het bovenste deel was ineens in kleur en de rest nog in de standaard zwart-wit kleuren.
Dus waarschijnlijk is de onderste helft een monochrome en de bovenste helft een kleuren display.

De remmen doen het overigens goed, alleen een stuk harder trappen nog steeds.

Gieliovd

Forumguru
Whaha, als je bij Google zoekt naar "Skoda maxidot" dan komt EdK in beeld met zijn bruin gebilde dame!

Ik kan allemaal foto's vinden van MaxiDot displays maar geen met kleur. Heel apart. Allemaal groen, oranje of grijs verlicht.

LenK

Forumguru
Ik kwam deze foto tegen, daar zie je ook de 2 deling van het display:
image014.jpg

Bovenaan Onderaan