Luke
Forumguru
Pff, man, wat een ellende. Ik leef wel met je mee, Yal.
En wat een geduld! Maar hoe dan ook, als particulier sta je dikwijls onmachtig tegenover zo'n grote organisatie. Je hebt er goed aan gedaan om inderdaad het spel te spelen zoals 't moet. En zoals reeds gezegd denk ik ook dat je nu concreet je eisen mag gaan stellen. 't Heeft lang genoeg geduurd. :smiley29:
Ik heb een Octavia 2 combi 1.6CR TDI (ook particulier, dient als gezinsauto en moet lang meegaan). Maart 2010 afgehaald en ondertussen 80.000km mee gereden. Nauwelijks olieverbruik. Verbruik diesel 4.8L-4.9L per 100km. Voor mij zuinig genoeg. Wilde hem chippen om er nog meer uit te halen, maar dit is niet mogelijk o.w.v. programmatuur die niet te kraken valt.
Om terug te komen op de titel van je topic: Ik heb met deze auto eigenlijk maar kleine problemen gehad t.o.v. de jouwe.
Vrij lang moeten wachten op kabeltje voor Ipod hoewel 't besteld was bij ondertekenen van de aankoop. Snel was me opgevallen dat de vering veel stugger is dan mijn vorige wagen en op slecht wegdek is aangepast rijden aangewezen. Ook de slappe achterdempers maken aangepast rijden noodzakelijk wanneer er meerdere mensen meerijden. Nog een raar feit; de kofferklep stond scheef in de sponning! Toch gaat de klep goed open en dicht. En tenslotte had ik gezien dat er aan mijn stoel iets mis was. Ik heb het dynamic-interieur en dus wat beter steunende stoelen. De linker zijwang van mijn stoel is een deel naar binnen geplooid; je ziet de contouren van het geraamte van de stoel!
Enkele maanden na afhalen van de wagen kwamen de eerste kraakjes: plastic tussen Swingradio en Airco-unit en in de passagiersdeur. Op eerste onderhoud hebben ze het eerste probleem opgelost, andere niet. Ook liep bij het optrekken vloeistof uit de sproeier boven de achterruit. Vervelend, want hinderde mijn zicht. Bij onderhoud leidingen "doorgeblazen" en was opgelost. Ook werd isolatie onder de carterpan verwijderd omdat deze zwaar was aangevreten door beestjes.:945:
Na iets minder dan een jaar onderhoud 30.000km laten doen (bij andere dealer) en nieuwe isolatie onder carterpan laten steken. Rammel in de deur is toen ook opgelost door nieuwe clips te steken en naar een gekraak in de rechter tweeter vooraan werd ook gekeken. Waarschijnlijk slecht contact. Niet echt iets vervangen daar maar beide problemen waren wel opgelost. De steunrubbers onderaan de klep werden opnieuw afgesteld en ze hangt nu iets rechter in de carrosserie. De steun in de zetel voor de passagier rechtsachter was losgekomen bij het platleggen van de achterbank. Dat is opnieuw vastgezet maar nu zie je een kleine opening tussen de rugleuning rechtsachter en die steun daarnaast (waarover dus de gordel hangt). De twee kussens sluiten niet meer mooi aan. Tevens te horen gekregen dat ik maar om de 30K binnen moest voor onderhoud. Dat was fijn nieuws.
Met 60K onderhoud laten doen en nieuwe matjes gelegd want het mijne was al helemaal versleten. Na iets langer dan 1jaar... Vond het crappy maar kon niet onder garantie vervangen worden. Heb nu de matjes met beste kwaliteit van Skoda, benieuwd wat het wordt. Door eigen domme fout ook nieuwe beschermplaat moeten laten steken ( oprit die nogal steil is en dus een knik heeft t.h.v. de inrit in de garage en verlaagd Greenline-onderstel betekenen brokken als je niet oplet...). Ook werd er in het verluchtingssysteem een geurende vloeistof ingespoten. Dat was om het typische 'natte-honden-stankfenomeen' weg te krijgen. Helaas kwam die geur er later opnieuw door. Nu weet ik niet of dat te maken heeft met het feit dat ik de airco niet vaak aanzet. Ik zet 'm enkel op wanneer ik 'm nodig heb. Ik heb al mensen horen zeggen dat je 'm eigenlijk permanent zou moeten laten opstaan. Anders zouden er ergens bacteriën/schimmels kunnen groeien op de plaats waar er condens wordt gevormd bij het aan en afleggen van het systeem. En net die geur zou dus die stank zijn die je in het interieur ruikt...
Op 76K mijn achterste banden vooraan laten leggen en omgekeerd omdat die achterste bandjes nog bijna gloednieuw waren! Vooraan zat ik bijna aan het wettelijke minimum. Sindsdien heb ik tussen 70 en 90km/u een hol geluid als ik rem of uitbol dat doet denken aan versleten kogellagers. Volgens dealer zou dat te maken hebben met de slijtage van de rubbers die vooraan en achteraan verschillend is. Heel erg vervelend. De kogellagers zijn het echter niet omdat het geluid in dat geval dan hoe langer hoe luider wordt en zich ook in de bochten meer manifesteert. Dat is nu niet het geval, integendeel. In de bochten heb ik het gevoel dat het geluid wegvalt.
Omdat de garantie in maart vervalt (reminderbrief gekregen per post van Skoda!!) heb ik de dealer gevraagd of ze dat probleem van mijn zetel konden oplossen. Dat is onmiddellijk onder garantie gemaakt. Voorlopig zit nog alles goed.
Voor de rest hoor ik soms een rammel t.h.v. de verschuifbare bevestiging van mijn gordel in de stijl tussen de twee deuren aan mijn kant, en ook de sluiting van het handschoenkastje rammelt soms zachtjes. Probleem is dat deze zaken maar af en toe de kop opsteken. En je kent het, laat je iemand meerijden van de garage, dan zal net dan alles muisstil zijn... :smiley29:.
Recent begon de vloeistof weer te lopen wanneer ik optrok. Wat bleek: vloeistof was eigenlijk zo goed als op. Bijgevuld en geprobeerd; het bleef zachtjes lopen nadat ik had gesproeid en terug optrok. Dan maar eens heel lang laten sproeien en ineens veranderde de straal. En sindsdien lekt de sproeier niet meer. Dat weten we dus ook weer...
Wat betreft jouw probleem met de tellernaald, de naald van mijn snelheidsmeter die heeft geen alzheimer, maar wanneer ik versnel of vertraag blijft 'm soms wel eens heel kort hangen. Ik weet niet wat de reden hiervan is, maar ik weet ook niet of het de moeite loont om ernaar te laten kijken. Vooralsnog stoort het eigenlijk niet echt. Op stationair blijft 'm wel mooi hangen, tenzij de motor wat meer toeren maakt wanneer airco opspringt ofzo.
Iets wat me wel stoort aan de wagen is dat ik al 3x de koplampen heb moeten vervangen. Ik heb gewone halogeenlampen, dus de H7's zijn me welbekend ondertussen. Bij auto5 vertelden ze me dat dat normaal was en dat bij bepaalde merken die lichten wel op de 3maanden stuk gaan. Heb nu dus maar Phillips H7 gestoken met kwartsglas (Wit produkt heeft gewoon glas en is dunner, Norauto heeft gehard glas dus zou iets langer meegaan). Dure boel!!
Tenslotte merk ik de laatste weken een schuivend geluid op wanneer ik een drempel neem (en het is niet de bodemplaat die schuurt, daarvoor neem ik drempels te voorzichtig). Het geluid komt van vooraan en is er enkel wanneer de vering dus diep wordt ingedrukt en terug uitdeint. Benieuwd wat ze me gaan zeggen in de garage binnen 10.000km...
De motor heeft nog geen krimp gegeven, de radio of handmatige 5-bak ook niet. Over het algemeen dus best tevreden van de wagen, alsook van mijn huidige dealer (Hasselt). Ik hoop dan ook dat je een mooie compensatie krijgt voor het leed dat je tot hiertoe te verduren kreeg. Hoewel ik nog vrij weinig ervaring heb met verschillende automerken, begin ik toch wat gehecht te raken aan mijn Octavia. Ik wens je veel succes en geluk toe!
En wat een geduld! Maar hoe dan ook, als particulier sta je dikwijls onmachtig tegenover zo'n grote organisatie. Je hebt er goed aan gedaan om inderdaad het spel te spelen zoals 't moet. En zoals reeds gezegd denk ik ook dat je nu concreet je eisen mag gaan stellen. 't Heeft lang genoeg geduurd. :smiley29:
Ik heb een Octavia 2 combi 1.6CR TDI (ook particulier, dient als gezinsauto en moet lang meegaan). Maart 2010 afgehaald en ondertussen 80.000km mee gereden. Nauwelijks olieverbruik. Verbruik diesel 4.8L-4.9L per 100km. Voor mij zuinig genoeg. Wilde hem chippen om er nog meer uit te halen, maar dit is niet mogelijk o.w.v. programmatuur die niet te kraken valt.
Om terug te komen op de titel van je topic: Ik heb met deze auto eigenlijk maar kleine problemen gehad t.o.v. de jouwe.
Vrij lang moeten wachten op kabeltje voor Ipod hoewel 't besteld was bij ondertekenen van de aankoop. Snel was me opgevallen dat de vering veel stugger is dan mijn vorige wagen en op slecht wegdek is aangepast rijden aangewezen. Ook de slappe achterdempers maken aangepast rijden noodzakelijk wanneer er meerdere mensen meerijden. Nog een raar feit; de kofferklep stond scheef in de sponning! Toch gaat de klep goed open en dicht. En tenslotte had ik gezien dat er aan mijn stoel iets mis was. Ik heb het dynamic-interieur en dus wat beter steunende stoelen. De linker zijwang van mijn stoel is een deel naar binnen geplooid; je ziet de contouren van het geraamte van de stoel!
Enkele maanden na afhalen van de wagen kwamen de eerste kraakjes: plastic tussen Swingradio en Airco-unit en in de passagiersdeur. Op eerste onderhoud hebben ze het eerste probleem opgelost, andere niet. Ook liep bij het optrekken vloeistof uit de sproeier boven de achterruit. Vervelend, want hinderde mijn zicht. Bij onderhoud leidingen "doorgeblazen" en was opgelost. Ook werd isolatie onder de carterpan verwijderd omdat deze zwaar was aangevreten door beestjes.:945:
Na iets minder dan een jaar onderhoud 30.000km laten doen (bij andere dealer) en nieuwe isolatie onder carterpan laten steken. Rammel in de deur is toen ook opgelost door nieuwe clips te steken en naar een gekraak in de rechter tweeter vooraan werd ook gekeken. Waarschijnlijk slecht contact. Niet echt iets vervangen daar maar beide problemen waren wel opgelost. De steunrubbers onderaan de klep werden opnieuw afgesteld en ze hangt nu iets rechter in de carrosserie. De steun in de zetel voor de passagier rechtsachter was losgekomen bij het platleggen van de achterbank. Dat is opnieuw vastgezet maar nu zie je een kleine opening tussen de rugleuning rechtsachter en die steun daarnaast (waarover dus de gordel hangt). De twee kussens sluiten niet meer mooi aan. Tevens te horen gekregen dat ik maar om de 30K binnen moest voor onderhoud. Dat was fijn nieuws.
Met 60K onderhoud laten doen en nieuwe matjes gelegd want het mijne was al helemaal versleten. Na iets langer dan 1jaar... Vond het crappy maar kon niet onder garantie vervangen worden. Heb nu de matjes met beste kwaliteit van Skoda, benieuwd wat het wordt. Door eigen domme fout ook nieuwe beschermplaat moeten laten steken ( oprit die nogal steil is en dus een knik heeft t.h.v. de inrit in de garage en verlaagd Greenline-onderstel betekenen brokken als je niet oplet...). Ook werd er in het verluchtingssysteem een geurende vloeistof ingespoten. Dat was om het typische 'natte-honden-stankfenomeen' weg te krijgen. Helaas kwam die geur er later opnieuw door. Nu weet ik niet of dat te maken heeft met het feit dat ik de airco niet vaak aanzet. Ik zet 'm enkel op wanneer ik 'm nodig heb. Ik heb al mensen horen zeggen dat je 'm eigenlijk permanent zou moeten laten opstaan. Anders zouden er ergens bacteriën/schimmels kunnen groeien op de plaats waar er condens wordt gevormd bij het aan en afleggen van het systeem. En net die geur zou dus die stank zijn die je in het interieur ruikt...
Op 76K mijn achterste banden vooraan laten leggen en omgekeerd omdat die achterste bandjes nog bijna gloednieuw waren! Vooraan zat ik bijna aan het wettelijke minimum. Sindsdien heb ik tussen 70 en 90km/u een hol geluid als ik rem of uitbol dat doet denken aan versleten kogellagers. Volgens dealer zou dat te maken hebben met de slijtage van de rubbers die vooraan en achteraan verschillend is. Heel erg vervelend. De kogellagers zijn het echter niet omdat het geluid in dat geval dan hoe langer hoe luider wordt en zich ook in de bochten meer manifesteert. Dat is nu niet het geval, integendeel. In de bochten heb ik het gevoel dat het geluid wegvalt.
Omdat de garantie in maart vervalt (reminderbrief gekregen per post van Skoda!!) heb ik de dealer gevraagd of ze dat probleem van mijn zetel konden oplossen. Dat is onmiddellijk onder garantie gemaakt. Voorlopig zit nog alles goed.
Voor de rest hoor ik soms een rammel t.h.v. de verschuifbare bevestiging van mijn gordel in de stijl tussen de twee deuren aan mijn kant, en ook de sluiting van het handschoenkastje rammelt soms zachtjes. Probleem is dat deze zaken maar af en toe de kop opsteken. En je kent het, laat je iemand meerijden van de garage, dan zal net dan alles muisstil zijn... :smiley29:.
Recent begon de vloeistof weer te lopen wanneer ik optrok. Wat bleek: vloeistof was eigenlijk zo goed als op. Bijgevuld en geprobeerd; het bleef zachtjes lopen nadat ik had gesproeid en terug optrok. Dan maar eens heel lang laten sproeien en ineens veranderde de straal. En sindsdien lekt de sproeier niet meer. Dat weten we dus ook weer...
Wat betreft jouw probleem met de tellernaald, de naald van mijn snelheidsmeter die heeft geen alzheimer, maar wanneer ik versnel of vertraag blijft 'm soms wel eens heel kort hangen. Ik weet niet wat de reden hiervan is, maar ik weet ook niet of het de moeite loont om ernaar te laten kijken. Vooralsnog stoort het eigenlijk niet echt. Op stationair blijft 'm wel mooi hangen, tenzij de motor wat meer toeren maakt wanneer airco opspringt ofzo.
Iets wat me wel stoort aan de wagen is dat ik al 3x de koplampen heb moeten vervangen. Ik heb gewone halogeenlampen, dus de H7's zijn me welbekend ondertussen. Bij auto5 vertelden ze me dat dat normaal was en dat bij bepaalde merken die lichten wel op de 3maanden stuk gaan. Heb nu dus maar Phillips H7 gestoken met kwartsglas (Wit produkt heeft gewoon glas en is dunner, Norauto heeft gehard glas dus zou iets langer meegaan). Dure boel!!
Tenslotte merk ik de laatste weken een schuivend geluid op wanneer ik een drempel neem (en het is niet de bodemplaat die schuurt, daarvoor neem ik drempels te voorzichtig). Het geluid komt van vooraan en is er enkel wanneer de vering dus diep wordt ingedrukt en terug uitdeint. Benieuwd wat ze me gaan zeggen in de garage binnen 10.000km...
De motor heeft nog geen krimp gegeven, de radio of handmatige 5-bak ook niet. Over het algemeen dus best tevreden van de wagen, alsook van mijn huidige dealer (Hasselt). Ik hoop dan ook dat je een mooie compensatie krijgt voor het leed dat je tot hiertoe te verduren kreeg. Hoewel ik nog vrij weinig ervaring heb met verschillende automerken, begin ik toch wat gehecht te raken aan mijn Octavia. Ik wens je veel succes en geluk toe!